Bizi Takip Edin

SAĞLIK

Uykunun zamanı, süresi ve yeri?

Umut Doğan Yıldız

-

 

Sabah 5’te yapılan meditasyon seansları üretkenliğinize pek bir katkı sağlamaz. Sleeplessness kitabının yazarı Profesör Jim Horne açıklıyor.

“Hafta sonu geç saate kadar uyku, öğleden sonra şekerlemeleri ya da otobüsünüz gelmeden yarım saat önce uyanmak… Ne zaman uyku bastırsa, birkaç saatlikliğinize faydası, erken bir başlangıçtan fazla olabilir.”

“Hepimiz sabah insanı olamıyoruz. Sirkadyen vücut saatimiz, günlük iniş ve çıkışlarıyla kişiden kişiye değişiklik gösteriyor. Bu nedenle, kimimiz sabahçı bir tarla kuşuyken kimimiz ise akşam saatlerine kadar açılamayan baykuşlarız.

1. Dahası, geç uyuyanlar, vardiya değişimi ya da jetlag gibi uyku saati değişikliği durumlarına daha kolay adapte oluyorlar ve bu da onlara doğal bir avantaj sağlıyor.

2. “Bize hep erken kalkanın yol alacağı söylendi ve 1735’te, birçok konuda bilgili olan Benjamin Franklin, ‘Erken yatıp erken kalmak bir insanı sağlıklı, varlıklı ve akıllı yapar,’ dedi. Ancak birçok çalışma bu sinir bozucu görüşleri test ettiği zaman bunu desteklemekte başarısız oldu. Belki de bunlardan en ilgi çekici olanı BMJ’de yayımlanan, 1300 kişinin katıldığı bir anketti. Erkencilerin daha varlıklı olduğuna dair hiçbir kanıt yoktu ve gece geç saatlerde uyuyanların gelirleri daha yüksekti. Üstelik zihinsel yetenekleri arasında da hiçbir fark yoktu.

3. Kısacası, eğer erkencilerin sizden daha iyi performans gösterdiği konusunda endişeleniyorsanız, bu konuda uykusuz kaldığınıza değmez.”

1/ BMJ’deki bir araştırmada, katılımcıların %29’u kendilerini ‘sabah insanı’ olarak tanımlarken, geri kalanı kendilerinin ‘baykuş’ olduğunu düşündü ya da bir seçim yapmadı.

2/ Geç saatlere kadar uyumanın bedeninizin dengesini bozduğuna inanmayın. Pennsylvania Üniversitesi, yatakta ekstradan 2 saat geçirmenin uyanıklığı artırdığını buldu.

3/ Madrid Üni-versitesi’nden bir çalışma, gece geç saatlerde uyuyanların mantık ve genel zekâ testlerinde daha yüksek sonuçlar aldığını buldu.

SAĞLIK

Alkol kilo yapar mı?

Umut Doğan Yıldız

-

Alkol ve kilo ilişkisini inceliyoruz. Alkol kilo yapar mı?!

Bilim insanları genelde alkolün zararları üzerine daha çok dikkat çekiyor; ancak alkollü içeceklerin günlük kalori alımına ne kadar etki ettiği pek fazla incelenen bir konu değil. Araştırmacılar, 2007 – 2010 yılları arasında National Health and Nutrition Examination tarafından yapılmış anketleri inceleyip alkol ve kalori arasındaki bağlantıya bakmış. Sonuçta erkeklerin yüzde 30’unun, kadınların ise yüzde 18’inin her gün alkol aldığı tespit edilmiş. Bu kişilerin aldığı günlük kalorinin yüzde 16’sı alkollü içeceklerden geliyor. Her gün (çok az bile olsa) içki içmek, zaman içinde kilo almana sebep olur. St. Louis’deki Washington Üniversitesi’nin Beslenme Bölümü Direktörü Connie Diekman’e göre, her gün normal alınan kalorilere bir 100 kalori de alkolden eklemek, yılda fazladan beş kiloya tekabül ediyor.

DÜŞÜK KARBONHİDRATLI DİYETLER

Düşük karbonhidratlı diyetler popülerliğini devam ettiriyor. Yapılan araştırmalar da bunların altı ya da 12 aylık süreçlerde düşük yağlı diyetlerden daha etkili olduğu yönünde. Ancak bu çalışmalar, bu tür diyetlerin uzun vadedeki etkilerini değerlendirme konusunda yeterli değil. Sadece insülin direnci olan kişilere faydaları biliniyor. Elde edilen bazı veriler, kardiyovasküler hastalıklara yakalanma riskinin artması ile düşük karbonhidratlı diyetler arasında bir bağlantı olduğunu gösteriyor ancak daha fazla araştırmaya ihtiyaç var.

Devamı

SAĞLIK

Soğan keserken gözler nasıl korunur

Umut Doğan Yıldız

-

Soğan oldukça faydalı bir besin ancak keserken gözleri yaşlar içinde bırakabiliyor. Peki soğan keserken gözler nasıl korunur?

Sarımsak ve soğan sağlığın için oldukça faydalıdır. Doktor Matthew Kadey, bu ayki hikayesinde sarımsak ve soğanın göğüs ve kolon kanseri riskini azalttıklarından ayrıca C Vitamini ve kesretin gibi antioksidanlar içermeleri nedeniyle yaşlanmayı geciktirdiğinden ve hastalıklara karşı savunma sağladıklarından bahsediyor.

Ancak bu kadar faydalı özelliğe sahip olmalarına karşın koku bakımından gerçekten rahatsız ediciler. Ayrıca seni ağlatabilirler. Kadey, bunun nedeninin içeriklerinde bulunan sülfür olduğunu söylüyor. Aynı madde soğanı keserken gözlerinin yanmasına da neden olur. Bunu önlemek istiyorsan işte sana bir tavsiye: Soğanları kesmeden önce bir miktar soğut. Böylece sülfürün havaya yayılma süresini uzatmış olursun ve gözlerin yanmaz.

Devamı

SAĞLIK

Zayıflama çayları metabolizmayı nasıl etkiliyor?

Umut Doğan Yıldız

-

Zayıflama çayları metabolizmayı nasıl etkiliyor? Uzmanların görüşüne kulak verin.

Çayların zayıflamaya direkt etkisi henüz ispatlanmış değil. Fakat bazı bitkilerin içerdiği maddelerin özellikle vücuttaki ödemi çözebilen, toksinlerden arındıran ve vücut direncini koruyan özellikleri bulunuyor. Önemli olan bitkisel çayların yoğun tüketilmemesidir çünkü mineral bakımından yoğun olan bitki, böbrek yükünü arttırabilir, tansiyon değerlerini değiştirebilir ve istenmeyen sonuçlar ortaya çıkartabilir. Gün içinde yarım litre çay tüketimini aşmamalısınız. Sinameki içerikli çaylar dikkatli tüketilmelidir. Çok yoğun olarak, her gün tüketildiğinde içerdiği kafein nedeniyle bağımlılık yapma ihtimali vardır. Yeşil çayda bile kafein olduğu unutulmamalıdır. Gün içinde iki fincan yeşil çayı aşmamaya özen gösterin. Meyve çaylarını tercih edebilirsiniz. Bazı çayların özelliklerine göz atacak olursak; Mate yaprağı, yağ emilimini engelleyerek vücuttan su atımını kolaylaştırıyor ayrıca iştahı kapatarak zayıflamaya yardımcı oluyor. Yeşil çay, toksinleri atarak sindirimi kolaylaştırır. Funda yaprağının idrar sökücü özelliği vardır. Biberiye, hazım kolaylaştırıcı bir bitkidir. Kekik, sindirimi kolaylaştırarak vücuttaki fazla suyu (ödem) atarak kilo vermenizi sağlar.

Devamı

Popüler

 

www.pilioo.com