Bizi Takip Edin

SAĞLIK

Uykunun zamanı, süresi ve yeri?

Umut Doğan Yıldız

-

 

Sabah 5’te yapılan meditasyon seansları üretkenliğinize pek bir katkı sağlamaz. Sleeplessness kitabının yazarı Profesör Jim Horne açıklıyor.

“Hafta sonu geç saate kadar uyku, öğleden sonra şekerlemeleri ya da otobüsünüz gelmeden yarım saat önce uyanmak… Ne zaman uyku bastırsa, birkaç saatlikliğinize faydası, erken bir başlangıçtan fazla olabilir.”

“Hepimiz sabah insanı olamıyoruz. Sirkadyen vücut saatimiz, günlük iniş ve çıkışlarıyla kişiden kişiye değişiklik gösteriyor. Bu nedenle, kimimiz sabahçı bir tarla kuşuyken kimimiz ise akşam saatlerine kadar açılamayan baykuşlarız.

1. Dahası, geç uyuyanlar, vardiya değişimi ya da jetlag gibi uyku saati değişikliği durumlarına daha kolay adapte oluyorlar ve bu da onlara doğal bir avantaj sağlıyor.

2. “Bize hep erken kalkanın yol alacağı söylendi ve 1735’te, birçok konuda bilgili olan Benjamin Franklin, ‘Erken yatıp erken kalmak bir insanı sağlıklı, varlıklı ve akıllı yapar,’ dedi. Ancak birçok çalışma bu sinir bozucu görüşleri test ettiği zaman bunu desteklemekte başarısız oldu. Belki de bunlardan en ilgi çekici olanı BMJ’de yayımlanan, 1300 kişinin katıldığı bir anketti. Erkencilerin daha varlıklı olduğuna dair hiçbir kanıt yoktu ve gece geç saatlerde uyuyanların gelirleri daha yüksekti. Üstelik zihinsel yetenekleri arasında da hiçbir fark yoktu.

3. Kısacası, eğer erkencilerin sizden daha iyi performans gösterdiği konusunda endişeleniyorsanız, bu konuda uykusuz kaldığınıza değmez.”

1/ BMJ’deki bir araştırmada, katılımcıların %29’u kendilerini ‘sabah insanı’ olarak tanımlarken, geri kalanı kendilerinin ‘baykuş’ olduğunu düşündü ya da bir seçim yapmadı.

2/ Geç saatlere kadar uyumanın bedeninizin dengesini bozduğuna inanmayın. Pennsylvania Üniversitesi, yatakta ekstradan 2 saat geçirmenin uyanıklığı artırdığını buldu.

3/ Madrid Üni-versitesi’nden bir çalışma, gece geç saatlerde uyuyanların mantık ve genel zekâ testlerinde daha yüksek sonuçlar aldığını buldu.

Continue Reading
Advertisement

SAĞLIK

Alyuvar sayısının yüksek olması

Umut Doğan Yıldız

-

Alyuvar sayısının yüksek olması ne anlama geliyor? Koşucularda alyuvar sayısının yüksekliği ne anlama geliyor?

Normal aralık: Her mikrolitrede 4,5 milyon ila 5,9 milyon hücre

Egzersizle normal değişim: Normal miktarın üst sınırının yaklaşık iki katı

Bu nedir: Alyuvarlar oksijeni akciğerlerden vücudun geri kalanına taşır, çok fazla sayıda olmaları dokularınıza ulaşan oksijen miktarını etkileyebilir. Bu test size alyuvar sayınızı verir.

Kim risk altında: Aerobik dayanıklılık atletleri, durağan yaşayan insanlardan daha yüksek değerlere sahip, diyor Dr. Waite.

Neden yükseliyor: Bu, dayanıklılık egzersizi sırasındaki gerilimde vücudunuza yardım etmek için gerçekleşen bir adaptasyon. “Koşucuların vücutları, antrenmana oksijeni kaslara taşımak için daha fazla alyuvar oluşturarak cevap
veriyor,” diye açıklıyor Dr. Waite.

Ne yapmalı: Alyuvarların ömrü 120 gündür, bu nedenle birkaç hafta sonra tekrar test yaptırmak pek fark yaratmayacaktır, diyor Dr. Waite. Değerlerin düşüp düşmediğini görmek için bir ay ya da daha uzun süreliğine koşmayı bırakın ya da çok düşük yoğunluk düzeyine geçin.

Ne zaman endişelenmeli: Mikrolitre başına 11 milyondan fazla hücre, kanser gibi kemik-ilik sorunlarının belirtisi olabilir. Özel kan testleri hücre boyutu ve şeklini kontrol edebilir.

Devamı

SAĞLIK

Kardiyocularda yüksek kolesterol

Umut Doğan Yıldız

-

Yüksek yoğunlukta antrenman yapanlarda yüksek kolesterol görülmesi alışılmamış bir şey değil. İşte bunun nedenleri!

Normal aralık: 200 mg/dL’nin altında

Egzersizle normal değişim: HDL’ye bağlı olarak 200 veya üstü seviyede.

Bu nedir: Toplam kolesterol, “kötü” düşük dansite (LDL) ile çok düşük dansite (VLDL) lipoprotein ve “iyi” yüksek dansite (HDL) lipoproteinin özetidir. Yüksek LDL ve VLDL kolesterol seviyeleri, damarda plak birikmesine neden olarak kalp hastalıkları ve felç riskini artırabilir.

Kim risk altında: Sağlıklı bir beslenme düzeni olan atletler, özellikle de bisikletçiler ve koşucular. HDL seviyeleri 70 mg/dL ya da daha fazlasına ulaşabilir, bu günlük minimum sağlıklı miktar olan 40 mg/dL’den çok daha fazladır. Karaciğerin LDL ve VLDL’den temizlenmesine yardımcı olduğu için yüksek HDL’yi de tercih edersiniz.

Neden yükseliyor: Egzersiz, lesitin kolesterol asiltransferaz diye bilinen bir enzimin üretimini artırabilir, bu da HDL oluşumunu teşvik eder.

Ne yapmalı: Dr. Nadolsky, toplam kolesterolünüz yüksekse doktorunuza HDL olmayan değerlerinizi sormanızı öneriyor. Bu, toplam kolesterolden HDL’nin çıkarılmasıyla bulunur, yani sadece kötü olan kısmıdır. En uygun değer 130 mg/dL altıdır.

Ne zaman endişelenmeli: 130 mg/dL üstü HDL olmayan değerler, özellikle de yüksek kan basıncınız ya da aile geçmişinizde bu tür bir hastalık varsa kalp hastalıkları riski taşıdığınızı gösterebilir.

Devamı

SAĞLIK

Soğuk algınlığını önlemenin 10 yolu

Umut Doğan Yıldız

-

Havalar soğuyor ve işin kötüsü etrafta salgın var. Herkesin hasta olduğu şu dönemde işte size soğuk algınlığından kurtulmanın yolları!

Derleyen: Saide Tokuç

Teknoloji bize harika araçlar verdi: Klima, kahve makineleri ve ücretsiz internet filmleri. Yine de, teknolojinin henüz çözüm bulamadığı can sıkıcı bir problem var: Soğuk algınlığı.

Bugüne dek soğuk algınlığı için bir çare bulunamadı. Ancak semptomları azaltmanıza ve genel olarak daha iyi hissetmenize yardımcı olacak iyileştirici basit tedaviler ve hızlı çözümler var. Bu değişiklikleri uygulayarak, doğal yoldan iyileşmek ve hızlıca toparlanmak için daha iyi bir konumda olacaksınız. İşte, soğuk algınlığıyla savaşmanıza yardımcı olacak ve sizi çok kısa zamanda ayağa kaldıracak 10 ipucu:

1- Reçetesiz tedavileri deneyin

Çoğu insan çinko pastillerinin semptomların azalmasında harika iş çıkardığını düşünüyor, özellikle de soğuk algınlığınızın bir ya da ikinci günü alırsanız. Bir uyarı: Mayo Clinic çinkonun soğuk algınlığı virüslerinin çoğalmasını engellediğini ileri sürse de ve bazı küçük çalışmalar bunu desteklese de, işe yaradıklarına dair yeteri kadar önemli araştırma büyük olasılıkla yok.

2- Stresten kurtulun

“Stres altındayken bağışıklık sisteminiz viral ve bakteriyel enfeksiyonlara düşük tepki verir,” diyor İç Hastalıkları uzmanı ve American College of Physicians’ın eski başkanı Dr. Sandra Adamson Fryhofer. Belki de Wisconsin Üniversitesi’ndeki araştırmacıların da farkındalık meditasyonu çalışmalarının soğuk algınlığının etki alanını, süresini ve şiddetini yüzde 35 ila 60 arasında azalttığını bulma sebebi de budur.

3- Su alımınızı artırın

Ne kadar çok su içerseniz balgamınız da o kadar incelip tıkanıklığı açar. Yeterli su içmek baş ağrısının ve halsizliğin önlenmesine de yardımcı olur. “Sıvı alımı burun kanallarınızın nemli kalmasını sağlar, böylece bakterilerden kalan küçük partiküllerden kurtulabilirler,” diyor Dr. Fryhofer. Dehidrasyonu daha da kötüleştirebilecek alkol ve kafeinli içeceklerden kaçının.

4- Tuzlu suyla gargara yapın

Soğuk algınlığı ve nezle sezonunda günde birkaç kez tuzlu suyla gargara yapmak şişliklerin inmesine ve balgamın çözülmesine yardımcı olur. Ilık suya bir buçuk çay kaşığı tuz karıştırıp eriterek günde birkaç kez gargara yapın.

5- Sıcak bir duş alın

Sıcak duşun buharı boğazınızı ve burun kanallarınızı nemlendirebilir ve tıkanıklığın çözülmesine yardımcı olabilir. Ayrıca bu, sızılarınızın hafiflemesini ve kaslarınızın rahatlamasını sağlar.

6- Antrenmanınıza ara verin

Düzenli, orta düzeyde egzersiz mikroplardan kaçınmak için en iyisidir ancak bir kez soğuk algınlığına yakalandığınızda dinlenin. “Yalnızca vücudunuzu dinlemelisiniz,” diyor Fryhofer. “Onu zorlamaya çalışmayın.”

7- Doğru yiyecekler tüketin

Anneniz haklıydı: Hastayken tavuk çorbası içmek burun kanallarınızın ve tıkanıklığın temizlenmesini sağlayabilir. Bir bardak sıcak zencefil çayı da tıkanıklığın çözülmesine ve boğazınızın rahatlamasına yardımcı olabilir.

8- Sık sık burnunuzu silin

Burun çekme ve balgam sesleriyle ofisteki herkesi iğrendiren adam olmayın. Bir beyefendi gibi burnunuzu mendille silin. (Kulak zarınızda basınç yaratmaktan kaçınmak için bir parmağınızı hafifçe bir burun deliğinizin üzerine bastırın ve diğeriyle sümkürün.)

9- Sıcak ve soğuk kompres uygulayın

Sıcak ya da soğuk kompres uygulamak tıkanmış sinüslerin açılmasına yardımcı olabilir. Eczaneden bir kompres alabilir, nemli bir bezi 20 saniyelik sürelerle mikrodalgada ısıtabilir ya da bunun yerine küçük bir dondurulmuş ürün paketi kullanabilirsiniz.

10- Yeterli uyku uyuyun

Yeterli uyku almak, mikroplarla savaşmak ve soğuk algınlığından daha hızlı kurtulmak için ihtiyaç duyduğunuz bağışıklık sistemini güçlü tutmak için kritik önem taşır. Archives of Internal Medicine’deki bir çalışmada, gece 7 saatten az uyuyan kişilerin, sekiz saat ve daha fazla uyuyanlara kıyasla soğuk algınlığına üç kat daha açık olduğu görüldü.

Devamı

Popüler