Bizi Takip Edin

BESLENME

SODA SAĞLIĞA ZARARLI MI?

-

 

Soda hakkında en çok merak edilenleri araştırdık.

1Birçok kişinin kafasında soda hakkında soru işaretleri mevcut. Su sevdalıları özellikle soda tüketimi konusunda oldukça hassaslar ve sağlığa sanıldığı kadar yararlı olmadığı düşüncesindeler. Bazıları için ise soda içmek vazgeçilmezler arasında bulunuyor. Biz de bu konu hakkındaki bazı soru işaretlerini aydınlatmak istedik. İşte soru cevap şeklinde, soda hakkında bilmeniz gerekenler:

Su kadar etkili mi?

Soda içerisindeki kabarcıklar, vücudunuzun nemi emebilmesinin önünde bir engel teşkil etmiyor. Dahası, yoğun bir antrenmanın ardından soda içmenin normal su kadar yararlı olduğu da bir çalışmada kanıtlanmış durumda.

Dişlere ve kemiklere zarar verir mi?

H2O ile CO2’nin bileşiminden oluşan karbonik asit, yüksek konsantrasyonlarda diş minesinin zedelenmesine neden olabilir. Ancak Facebook gönderilerinde rastladığın kadar endişelenmenize gerek yok. New York City diş hekimlerinden Timothy Case, “Her gün 6 tane soda içmediğiniz sürece, dişleriniz koruma altında demektir.” diyor. Dahası, sodanın kemiklerdeki mineral yoğunluğuna olumsuz etkisi olup olmadığının araştırıldığı bir çalışmada da soda aklanmış olarak karşımıza çıkıyor.

Şişkinlik yapar mı?

Soda içme işinin biraz abartılmasının şişkinliğe neden olduğu doğru. Ancak bu özelliği, uzun vadede tartılarınız için avantajlı bir durum olabilir. Ciddiyiz: Araştırmacılar, karbonatlı suyun özellikle aç karnına tüketildiğinde normal sudan daha doyurucu olduğunu belirtiyor. Kendinizi ne kadar tok hissederseniz, atıştırmalıklara da o kadar az yönelirsiniz. Sadece yapay tatlandırıcılarla doldurulmuş olan sodaları seçmediğinizden emin olun yeter. Çünkü tatlandırılmış sodalar şeker aşermelerini de tetikleyebilir.

Mide ekşimesi yapar mı?

Araştırmacılar, soda tüketiminin reflü sorununa yol açtığı fikrini çürüttüler. Ancak yine de dikkatli olmanız lazım. Halihazırda mide ekşimesi sorununuz bulunuyorsa, özellikle de öğünlerde sade su içmeyi tercih etmeniz gerekiyor. Çünkü mide ekşimesi sorunu olanlarda soda tüketimi özofagusun alt bölümünü gevşetiyor ve asitlerin yemek borusundan geçişini kolaylaştırıyor.

BESLENME

Sebze ve meyve tüketmeden beslenmek

Umut Doğan Yıldız

-

Karbonhidratsız, sebze ve meyve tüketmeden beslenme mevzusuu masaya yatırdık.

Hata: Karbonhidratsız beslenmek

Diyete başlayanların en büyük hatalarından biri karbonhidratlı gıdaları tamamen kesmektir. Bu amaçla sadece ekmeği değil, makarnayı da bırakırlar. Oysa yapılacak en büyük hatalardan biri sıfır karbonhidratla zayıflamaya çalışmak olacaktır çünkü bu besin grubunun yerini alacak başka bir şey yoktur. Şöyle düşünün: Karbonhidrat, anne sütünde bile bulunur ve unutmayın ki anne sütü, hali hazırda dünya üzerindeki en mucizevi besindir!

Düzeltmek için: Burada anahtar kelimeler “kaliteli karbonhidratlar” ve “ihtiyaç oranı!” Kaliteli karbonhidratlardan kasıt tam tahıllı, çavdarlı ekmekler; makarna, bulgur ve esmer pirinç gibi vücuda yararlı gıdalar. Hepsinden önemlisi de şu: Beyin hücreleriniz enerjisini karbonhidratlardan alır ve karbonhidrat tüketmek, aynı zamanda insan psikolojisini de olumlu yönde etkiler.

Hata: Sebze ve meyve tüketmemek

Yukarıda aşırı proteinle beslenmenin zararlarından söz etmiştik. Bunun nedenlerinden biri de sebze ve meyve tüketimindeki azalma… Eskiden yemekten kalkınca ortaya gelen meyve tabaklarına artık rastlanmaz oldu. Sebzeler de günlük yediklerimiz arasından yavaş yavaş çekiliyor. Çünkü beslenmeyi doymakla, tok kalmakla açıklar olduk. Bir de itiraf etmek gerekirse, kimsenin sebzelerle uğraşacak zamanı yok. Tavuğu ızgaraya atıp sofraya getirdiğiniz zaman dilimi sebzelerin yıkanıp temizlenmesine, kabuklarının soyulup doğranmasına anca yetiyor. Hal böyle olunca sebzelerden adım adım uzaklaştık ve meyvelerin yerine hazır satılan meyve suyu ve meşrubatlara yöneldik.

Düzeltmek için: Dünya Sağlık Örgütü’nün önerisi şu: Günde 5-8 porsiyon sebze ve meyve yiyin! Ana öğünlerinizde yediklerinizin biri mutlaka sebze olsun, ara öğünlerde de meyveyi tercih edin.

Devamı

BESLENME

Aşırı proteinle beslenmek

Umut Doğan Yıldız

-

Aşırı protein almak zararlı mıdır? Protein dengesi nasıl olmalı?

Her besin grubunun aşırısını tüketmek yanlış. Proteinle ilgili sorun ise şu: Son 10 yılda aşırı protein tüketimiyle birlikte hem rektum kanseri hem de kolon kanseri olarak tanımlanan kolorektal kanserin de aynı oranda artması, sadece diyet yapanların değil herkesin aşırı protein tüketiminden kaçınması gerektiğinin işareti…

Düzeltmek için: Proteinsiz yaşamaya çalışmanın bir anlamı yok; çünkü proteinin ana görevi, doku ve hücrelerin onarılması… Burada yapılması gereken, doğru miktarı bulmak… Ortalama bir rakam vermek gerekirse, vücut ağırlığınızın her kilosu için günde 0,8-1 gram protein tüketmek yeterli. Diyelim 65 kilosunuz. Bu da demektir ki günde tükettiğiniz protein miktarı en fazla 65 gram olmak zorunda. Peki, hangi proteinleri tüketeceğiz? Öncelikle tükettiğiniz kırmızı et miktarı, haftada 2-3 üç defadan fazla olmamalı. Tavuk, balık, hindi eti de diğer protein kaynakları olarak diyetinizde yer almalı. Daha da önemlisi mercimek, karabuğday, kuru fasulye,Antep fıstığı, kabak çekirdeği gibi bitkisel protein kaynaklarına yönelmelisiniz. 

Devamı

BESLENME

Vegan öğünler oluşturma rehberi

Umut Doğan Yıldız

-

Artık makrolarınızla ilgili bir fikriniz var ve kendi öğünlerinizi oluşturmanız gerekiyor. Karşınızda alışık olmadığınız ve sizi zorlayabilecek bir süreç var.

Süpermarketin yolu gözüktü ve gittiğiniz yerin evinizde yangın çıkaracak çoklukta tütsü satan bir aktar olması gerekmiyor. Stansbury’nin yöntemlerini izleyerek kendi vegan öğününüzü yaratabilirsiniz.

DÜN YEDİĞİNİ YEME

Vegan beslenmeye bugün başladıysanız mesele yok fakat yenilikçi tavrınızı sürdürmelisiniz. Her diyette olduğu gibi vegan diyetlerde de ihtiyacınız olan tüm besinleri alabilmek için öğünlerin anahtar bileşenlerini değiştirmelisiniz. Üstelik bu sayede monotonluktan da kurtulursunuz.

BAKLAGİLLERE GÜVEN

Protein bakımından oldukça zengin olan siyah fasulye, nohut, mercimek ve barbunya, vegan bir beslenme programının temelini oluşturan besinlerdir.

TAHILINI SEÇ

Stansbury’nin favori tahılları olan kinoa, bulgur, arpa, karabuğday, esmer prinç ve basmati pirincini beslenme programınıza ekleyebilirsiniz.

DÖRT YA DA BEŞ SEBZELİ BİR KOMBİNASYON YAP

Buzdolabınız yeşil renkli besinlerle dolduysa, dondurucunuzu da kullanmaktan çekinmeyin. Zira donmuş sebzelerin besin değerleri oldukça yüksektir.

BAHARATLARI KULLAN

Zerdaçal, hardal tohumu, Arnavut biberi ve tarçın, vegan öğünlerinizde kullanabileceğiniz baharatlardır ve kilo vermenize yardımcı olur.

PROTEINİNİ SEÇ

Tofu, vegan protein tozları, jak meyvesi ve tempeh, protein bakımından zengin besinlerdir ve rahatlıkla tüketebilirsiniz.

Devamı

Popüler

 

www.pilioo.com