Bizi Takip Edin

BESLENME

Ketojenik diyet bana göre mi?

Umut Doğan Yıldız

-

 

Size çok saçma gelebilir ama en iyi diyet bırakmadığınız diyettir. Yirmi yıldır az karbonhidrat diyeti yapan Volek’e göre bu deyim işe yarıyor.

Georgia’da bulunan Augusta Üniversitesi’nde görev yapan lisanslı diyetisyen Andy Yurechko, “Hızlı ve sağlıksız şekilde kilo vermeyi hedefleyen diyetlerle ilgili sorunum var. Bana göre en sağlıklı diyet türü hayatının her gününde yapabildiğindir,” diyor.
Ketozisi korumak karbonhidrat saymayı gerektirdiği için, diyet gayretli insanlara daha uygun. Yine de keto diyetle birkaç sağlık alışkanlığı kolayca edinilebilir:

1- KARBONHİDRATLARDAN KURTUL

Yediğiniz toplam karbonhidratlar hakkında düşünmektense bu karbonhidratların size yararlarını değerlendirmeye bakın. Karbonhidratların çoğunu lifli ve hastalıklara karşı savaşan antioksidanlarla yüklü olan sebze ve meyvelerden mi alıyorsunuz? Harika. Yoksa bunları ilaveten alınan şekerlerle (kurabiye, şeker, soda) ya da rafine unla mı tüketiyorsunuz? Durum buysa, ne yapmanız gerektiğini biliyorsunuz!

2- YAĞLARDAN KORKMAYIN

1990’ların az yağlı diyet çılgınlığı Hyde ise Ketojenik diyet de onun Jekyll’ı gibidir. Son zamanlarda yapılan çalışmalar, iki ekstrem arasındaki orta noktanın genel sağlık için daha faydalı olduğunu gösteriyor. Kendinize bir kolaylık yaratın: Haftada en az iki kez değişik türdeki yağlarla (zeytinyağı, kanola yağı, avokado yağı) pişirdiğiniz yağlı balıkları (somon, sardalya, uskumru) tüketin.

3- YEŞİLLERİ TOPLAYIN

Lifli sebzeler keto dostudur ve yüksek besin değerlerine sahiptir. Lahana, ıspanak, Çin pazısı, pazı, yeşil lahana, tere, roka ve mizuna tüketin.
Bu arada dana bacon âşıklarına neler olduğunu merak etmiş olabilirsiniz. Bacon aşkı hayatları değişinceye dek devam etti. Bir çocukları oldu. Büyük bir adım attılar. Diyeti bıraktılar. Devam etmek çok zordu dediler. Görünen o ki yiyebileceğinizden daha fazla bacona sahip olmak da bir süre sonra sıkıcı oluyor.

4- GİZLİ KARBONHİDRATLARA DİKKAT EDİN

Ketoda yeniyseniz, gizli karbonhidratlara dikkat edin. Günlük yağ alımını sağlamak için süt ürünleri ve kuruyemiş tüketmek genellikle iyi bir yoldur ama bunlardan bazılarının düşündüğünüzden daha fazla karbonhidrat içerdiğini unutmayın. Örneğin, kuru yemişli yoğurt büyük bir keto dostu atıştırmalık gibi gözükebilir ama sadece 150 g yoğurt 12 g karbonhidrat içerir. Vanilya aromalı yoğurt ise 24 g karbonhidrat içerir. Bunun içine 28 g kaju eklerseniz, sadece bu atıştırmalıkta 21 ila 33 g arası karbonhidrat almış olursunuz ki bu da sizi ketozisten mahrum bırakır. Besin etiketlerini dikkatlice okuduğunuzdan emin olun ve servis edilen ölçülere dikkat edin.

Continue Reading
Advertisement

BESLENME

Sporcu beslenmesi nasıl olur?

Umut Doğan Yıldız

-

Sporcu beslenmesi konusunda son zamanlarda değişik öneriler duyuyorsanız eğer, bunların bir kısmını birlikte inceleyelim.

HİNDİSTAN CEVİZİ SUYU

Yüksek kaliteli bir spor salonu size bunlardan ikram edebilir, ancak araştırmacılar hidrasyon için bildiğiniz normal sudan daha iyi olmadığını düşünüyor. Susadınız mı? Sebile yönelin.

AVOKADO

Araştırma üstüne araştırma, meyvenin kalp sağlığına faydalarını doğruladı. Ayrıca yüksek lif içeriği tok tutmaya yardımcı olabilir.

KIVIRCIK LAHANA

Turpgillerden olan bu sebze, âdeta doğanın CrossFit’çisi gibi pek çok şeyi başarır. Vitamin bakımından zengindir ve ayrıca kanserin büyümesini ve yayılmasını önleyebilecek kükürt bileşikleri içerir.

ACAİ ÇİLEĞİ

Bu meyveler sadece antioksidanlarla dolup taşmıyor, aynı zamanda sağlıklı bir antienflamatuvar görevi görüyor. Onları diyetinize dâhil etmek, egzersiz sonrası iyileşmeye yardımcı olabilir ve kas hasarını sınırlayabilir.

KOMBU ÇAYI

Bağırsak sağlığını destekleyici bu içecek, homeopatik sahnenin temelini oluşturuyor. Ancak bilimsel jüri hâlâ yararları üzerinde fikir birliğine varamadı. Tadı da bir acayip.

KİNOA

Bu kadim tahıl, esansiyel amino asitleri içeren eksiksiz bir protein kaynağı. Kas büyümenizi hızlandırmak için beyaz pirinç yerine deneyin.

YEŞİL ÇAY

Yeşil çaydaki kateşinlerin uzun süreli tüketimi metabolik sendromla savaşır (tip 2 diyabetin öncüsü) ve koroner hastalık riskinizi azaltabilir. Demliğin altını yakın.

ISPANAK

Yapraklı yeşillerin kaslara yardım eden demir içeriğine ek olarak, günde bir porsiyon yiyenler üzerinde yapılan bir çalışma, kalp hastalığı riskini yalnızca bir haftada azalttığını buldu.

BADEM SÜTÜ

Mineral içeriği bakımından süt ile karşılaştırılabilir, ancak protein içermez (bu yüzden yine de süt içiyorsunuz, değil mi?). Bir bardak inek sütü, bademden yapılandan beş kat fazla protein içerir.

ÇİYA TOHUMU

Etiket üzerindeki iddialarına rağmen, bu tohumlarda vücudunuzun gerçekten ihtiyaç duyduğu omega-3 türü bulunmuyor. İyi bir lif kaynağı olmakla birlikte, omega almak için yağlı balık yemeniz daha iyi olur.

Devamı

BESLENME

Sebze ve meyve tüketmeden beslenmek

Umut Doğan Yıldız

-

Karbonhidratsız, sebze ve meyve tüketmeden beslenme mevzusuu masaya yatırdık.

Hata: Karbonhidratsız beslenmek

Diyete başlayanların en büyük hatalarından biri karbonhidratlı gıdaları tamamen kesmektir. Bu amaçla sadece ekmeği değil, makarnayı da bırakırlar. Oysa yapılacak en büyük hatalardan biri sıfır karbonhidratla zayıflamaya çalışmak olacaktır çünkü bu besin grubunun yerini alacak başka bir şey yoktur. Şöyle düşünün: Karbonhidrat, anne sütünde bile bulunur ve unutmayın ki anne sütü, hali hazırda dünya üzerindeki en mucizevi besindir!

Düzeltmek için: Burada anahtar kelimeler “kaliteli karbonhidratlar” ve “ihtiyaç oranı!” Kaliteli karbonhidratlardan kasıt tam tahıllı, çavdarlı ekmekler; makarna, bulgur ve esmer pirinç gibi vücuda yararlı gıdalar. Hepsinden önemlisi de şu: Beyin hücreleriniz enerjisini karbonhidratlardan alır ve karbonhidrat tüketmek, aynı zamanda insan psikolojisini de olumlu yönde etkiler.

Hata: Sebze ve meyve tüketmemek

Yukarıda aşırı proteinle beslenmenin zararlarından söz etmiştik. Bunun nedenlerinden biri de sebze ve meyve tüketimindeki azalma… Eskiden yemekten kalkınca ortaya gelen meyve tabaklarına artık rastlanmaz oldu. Sebzeler de günlük yediklerimiz arasından yavaş yavaş çekiliyor. Çünkü beslenmeyi doymakla, tok kalmakla açıklar olduk. Bir de itiraf etmek gerekirse, kimsenin sebzelerle uğraşacak zamanı yok. Tavuğu ızgaraya atıp sofraya getirdiğiniz zaman dilimi sebzelerin yıkanıp temizlenmesine, kabuklarının soyulup doğranmasına anca yetiyor. Hal böyle olunca sebzelerden adım adım uzaklaştık ve meyvelerin yerine hazır satılan meyve suyu ve meşrubatlara yöneldik.

Düzeltmek için: Dünya Sağlık Örgütü’nün önerisi şu: Günde 5-8 porsiyon sebze ve meyve yiyin! Ana öğünlerinizde yediklerinizin biri mutlaka sebze olsun, ara öğünlerde de meyveyi tercih edin.

Devamı

BESLENME

Aşırı proteinle beslenmek

Umut Doğan Yıldız

-

Aşırı protein almak zararlı mıdır? Protein dengesi nasıl olmalı?

Her besin grubunun aşırısını tüketmek yanlış. Proteinle ilgili sorun ise şu: Son 10 yılda aşırı protein tüketimiyle birlikte hem rektum kanseri hem de kolon kanseri olarak tanımlanan kolorektal kanserin de aynı oranda artması, sadece diyet yapanların değil herkesin aşırı protein tüketiminden kaçınması gerektiğinin işareti…

Düzeltmek için: Proteinsiz yaşamaya çalışmanın bir anlamı yok; çünkü proteinin ana görevi, doku ve hücrelerin onarılması… Burada yapılması gereken, doğru miktarı bulmak… Ortalama bir rakam vermek gerekirse, vücut ağırlığınızın her kilosu için günde 0,8-1 gram protein tüketmek yeterli. Diyelim 65 kilosunuz. Bu da demektir ki günde tükettiğiniz protein miktarı en fazla 65 gram olmak zorunda. Peki, hangi proteinleri tüketeceğiz? Öncelikle tükettiğiniz kırmızı et miktarı, haftada 2-3 üç defadan fazla olmamalı. Tavuk, balık, hindi eti de diğer protein kaynakları olarak diyetinizde yer almalı. Daha da önemlisi mercimek, karabuğday, kuru fasulye,Antep fıstığı, kabak çekirdeği gibi bitkisel protein kaynaklarına yönelmelisiniz. 

Devamı

Popüler

 

www.pilioo.com