Bizi Takip Edin
Men's Health Türkiye

Men's Health Türkiye

DİŞ GICIRDATMA HAKKINDA HER ŞEY

SAĞLIK

DİŞ GICIRDATMA HAKKINDA HER ŞEY

-

 

Amerikan Hastanesi’nden Ağız, Diş ve Çene Cerrahisi Uzmanı Doç. Dr. Zekai Yaman Bruksizm (Diş Gıcırdatma) hakkında her şeyi açıklıyor.

1“Bruksizm, istemsiz olarak yapılan ve çiğneme gibi herhangi bir amaca hizmet etmeyen, dişleri sıkma, sıkıca kapatma, kaydırma veya gıcırdatma olarak kendini gösteren bir rahatsızlıktır. Gece uyku sırasında (uyku bruksizmi), gün içinde (gündüz bruksizmi) veya hem gece hem de gündüz görülebilir. Uyku bruksizmi ile gündüz bruksizmi iki ayrı durum olarak ele alınmalı. Temel belirtiler arasında çenede ağrı ve yorgunluk, dişlerde gevşeme hissi, bir grup dişte veya şakaklarda ağrı, çene kilitlenmesi veya sabah ağız açma zorluğu vardır. Bruksizmi, birden çok faktörün yol açabileceği bir dizi bozukluğun sonucu olarak görebiliriz. Bruksizmin dişler üzerinde son derece zararlı etkileri vardır. Normal fizyolojik ısırma kuvvetlerinin çok üzerinde ve kontrolsüz bir travmaya maruz kalan dişlerde aşınma ve kırılmalar oluşur. Dahası, aşırı çalışan kasların hacmi artar ve çene köşesinde belirgin hâle gelir. Diş gıcırdatan bireylerin büyük kısmı bunu farkında olmadan yapar ama aşınmalar bir diş hekimi tarafından kolayca tespit edilebilir.”

Uyku Bruksizmi
“Bir uyku bozukluğu olarak kabul edilir ve hafif uykuya geçiş sırasında görülür. Beyindeki dopamin nörotransmitterinde kimyasal değişiklik oluşuyor ve çiğneme kaslarına uyarı giderek kaslar
kasılıyor. Çiğneme kaslarında oluşan ritmik ve istemsiz kasılmalar diş gıcırdatmaya yol açıyor. Kişinin aynı yatağı veya odayı paylaştığı kişiler tarafından duyulabilen diş çarpma veya gıcırdatma sesi oluşuyor. Bruksizme diş ve diş kapanış bozuklukları yüzde 10; stres ve anksiyete yüzde 20; uyku apnesi ve horlama gibi etkenlerse yüzde 70 oranında yol açıyor.”

Tedavisi
“Tedavinin birinci aşaması diş yapılarını korumaya yöneliktir. Hastadan alınan diş kalıpları üzerinde gece koruma amaçlı akrilik plaklar hazırlanır. Gıcırdatmanın aşırı olduğu dönemlerde
her gece takılması gerekir. Gece koruyucu plakların dişlere adaptasyonu üç aylık sürelerle kontrol edilmeli ve aynı plak iki yıldan uzun süre kullanılmamalı. Alkol, sigara ve kahve kullanımı uyku
bruksizmini tetikleyeceğinden, uyku düzenini korumak için yatmadan en az iki saat önce bunlardan uzak durulmalı.”

2
Gündüz Bruksizmi
“Bilinçli olarak çene kaslarının tonik kasılmaları ile gerçekleşir. Kişi dişlerini sıkıca birbirine bastırır ve sıkar. Gıcırdatma ve ses yoktur. Genellikle anksiyete, depresyon ve stres gibi psikolojik
nedenlerden kaynaklanır. Gün içinde kasların aşırı sıkılması, çene kaslarında spazm ve yorgunluk, çene ve şakak bölgesinde sürekli ağrılara yol açar. Baş, boyun, omuz ve sırt kasları da tutulabilir. Çene kaslarının aşırı kullanımı sonucu kas büyümesi (hipertrofi) gelişebilir ve bu durum, kasın kuvvetini artırarak daha etkin kasılmasını sağlar ve sonuçta ağrıyı artırır.”

Tedavisi
“İlk aşama psikolojik faktörlerin kontrolü ve stresi düşürmeye çalışmak. Diş sıkmaya dair farkındalığı artırıcı uyarı ve benzeri yöntemlere ilaveten, gevşeme, postür düzeltme, nefes egzersizleri ile
pilates etkili olabilir. Gündüz bruksizminde de koruyucu akrilik kılıflar kullanılıyor. Çiğneme kaslarına Botulinum toksin (botoks) enjeksiyonu da çok sık tercih ediliyor. Botoks, aşırı gelişmiş ve
ağrılı kastaki ağrıyı ciddi oranda azaltıyor. Bunun yanında, stresle mücadele etmek için psikiyatrik destek de alınabilir.”

SAĞLIK

Hava kirliliği günde 1 paket sigara içmeye eşit

-

Bilim insanları, hava kirliğine sürekli maruz kalmanın, akciğer ve alt solunum yolları hastalıklarına yakalanma riski bakımından günde bir paket sigara içmeye eş değer olduğu söylüyor.

Sputnik’te yer alan habere göre, sonuçları ABD Tabipler Birliği yayını JAMA Journal’da yayımlanan araştırmada, hava kirliliğine yol açan bileşenlerin güneş ışığıyla etkileşimiyle ortaya çıkan yer seviyesindeki ozon gazının, amfizem gibi, akciğerlerde ve diğer oksijen taşıyan alt solunum organlarında ortaya çıkan, doku ve organlar arasında hava boşlukları oluşturarak vücudun yeterli miktarda oksijen kullanmasını engelleyen rahatsızlıkların ortaya çıkmasında, günde bir paket sigara kadar etkili olduğunu belirledi.

Araştırma kapsamında ABD’nin New York, Los Angeles, Chicago, Baltimore, St. Paul ve Winston-Salem kentlerinde yaşayan, yaşları 45 ve 84 arasındaki 7 binden fazla sağlıklı yetişkini 10 yıl boyunca izleyen bilim insanları, hava kirliliği oranlarının yüksek olduğu söz konusu metropollerde yaşayan kişilerde amfizem ortaya çıkma riskinin, hava kirliliği oranlarının düşük olduğu yerlerde yaşayıp günde bir paket sigara içen bireylere eşit olduğunu ortaya koydu.

Araştırmaya önderlik eden Columbia Üniversitesi’nden Dr. Graham Barr, “Hava kirliliğine maruz kalmanın amfizeme yakalanma riskini belirgin şekilde artırdığını gördük. Bu, günde 1 paket sigara içmeye eş değer bir risk oluşturuyor ve vücuda 3 yıl ilave yaşlanmaya eş değer bir zarar veriyor” ifadesini kullandı.

Araştırmanın yazarlarından, Washington Üniversitesi’nden Dr. Joel Kaufman da “Sigara içmek amfizeme yol açan en önemli etken. Hastalığın ortaya çıkmasında hava kirliliğinin de bu kadar etkili olduğunu görmek bizim için sürpriz oldu” değerlendirmesinde bulundu.

ABD’de daha önce yapılan araştırmalarda da yer seviyesindeki ozon gazı yoğunlaşmasının akut solunum hastalıklarına yol açabileceği konusunda uyarılar içeren araştırmalar yayımlanmıştı. Araştırmalarda ABD’de yalnızca 2011’de solunum hastalıkları kaynaklı hastalıklardan 107 bin kişinin hayatını kaybettiğine dikkat çekilmişti.

Devamı

SAĞLIK

4500 yıllık mayadan ekmek pişirdi

-

Antik Mısır’dan kalma bir çanaktaki mayayı kullanarak ekmek pişiren bilim insanı Seamus Blackley, pişirdiği ekmeğin, diğer ekmeklerden daha lezzetli olduğunu söylüyor.

Fizikçi ve video oyunu tasarımcısı Seamus Blackley, Antik Mısır üzerine çalışmalar yürüten Serena Love ve mikrobiyolog Richard Bowman’la ABD’nin Massachusetts eyaletinde bir araştırmada çalıştığı sırada, Antik Mısır’dan kalma bir çanaktan maya kalıntıları çıkardığını söyledi.

Numunelerin kapların gözeneklerinden toplandığını söyleyen araştırmacı, organizmaları uyandırmadan önce bir sterilizasyon tekniği kullandığını söylüyor.

Devamı

SAĞLIK

Metabolizma hızlandırmanın 12 yolu!

-

Metabolizma hızlandırmanın yollarını merak edenler için 12 tüyomuz var.

Vücudunuz bir makine olsaydı, metabolizmanız işletim sistemi olma görevini üstlenirdi: Bütün girdileri, yani besinleri işleyerek sizi fonksiyonel kılan bir sistem. Onu abur cuburla doldurursanız düşük performans gösterecektir. Sisteminizi daha verimli şekilde kullanmak istiyorsanız, beslenme ve antrenman programlarınızı güncellemeyi deneyebilirsiniz.

Metabolizma nasıl hızlandırılır?

YEŞİLİN GÜCÜ

Tıpkı kahve gibi çay da antioksidan açısından zengindir. Journal of Research in Medical Sciences dergisinde yayımlanan bir araştırmaya göre, günde dört fincan yeşil çay içen tip 2 diyabet hastaları, çay içmeyenlere göre daha fazla kilo verdi ve tansiyonunu düşük tuttu. Bilim insanları, yeşil çaya has bir antioksidan olan kateşinlerin metabolizmayı hızlandırdığını düşünüyor.

KAHVALTI YAP

Bath Üniversitesinin 2018 yılında yaptığı bir araştırmaya göre, günün ilk öğünü metabolizmadaki yağ genlerini pasif hale getiriyor ve vücudu antrenmandan sonraki saatlerde daha fazla karbonhidrat yakması konusunda harekete geçiriyor. İtalyan bilim insanlarının yaptığı birbirinden bağımsız araştırmalara göre, kahvaltı ayrıca dinlenen metabolik değerinizi her akşam aynı yemekleri yemekten daha fazla artırıyor.

BOL BOL SU İÇİN

Yüksek protein diyeti yapan sporcuların metabolizmaları yeteri kadar su tüketmeme sebebiyle sekteye uğrayabilir. Yani bol miktarda su tüketmeniz gerekiyor. Frontiers in Nutrition tarafından yayımlanan ve hayvanlar üzerinde yapılan bir araştırmaya göre, bol su tüketmek vücudunuzdaki yağların parçalanmasına yardımcı olarak kilo vermenizi sağlıyor. Elinize küçük bir bardak alıp ofisinizdeki sebile doğru yürümek, iş gününüzün daha aktif geçmesine yardımcı olabilir.

BİRAZ BAHARAT

Sabah tükettiğiniz yulaf ezmeli karışımınızı tarçınla tatlandırmayı deneyin. Metabolism’de yayımlanan 2017 tarihli bir araştırma, baharatların metabolizmanın ürettiği sıcaklık olan termojenez miktarını artırdığını söylüyor. Tam buğday ekmeğinin arasına fıstık ezmesi ve muz koyarak yaptığınız bir tost da benzer bir etki yaratacaktır.

AKŞAM YEMEĞİ YE

İtalyan bilim insanları tarafından yapılan ve PLOS One’da yayımlanan bir araştırmaya göre, günlük toplam kalorilerinin en büyük parçasını akşam yemeğinde tüketenler, bu öğünü günün daha erken saatlerinde tüketenlere oranla obeziteye iki kat daha meyilli oluyor. Bilim insanları bu tarz beslenmenin metabolik fonksiyonlara katkıda bulunan sirkadiyen ritminizle daha doğal bir uyum yakalamanıza yardımcı olacağını söylüyor.

AYARI KAÇIRMA

PLOS One’da yayımlanan ve Hollandalı bilim insanları tarafından yapılan bir araştırmaya göre, gün içinde büyük öğünler tüketmekten kaçınan erkeklerin, toplam kalori tüketimi aynı miktarda olan erkeklere oranla daha iyi bir iştah kontrolüne ve daha yüksek dinlenen metabolik değere sahip olduğu ortaya çıktı. Acıktığınız zamanlarda fazla yemenize neden olacak brunch’lara meyletmek yerine elma ve armut gibi ufak atıştırmalıkları tercih edebilirsiniz.

İyotlu tuz metabolizma hızlandırır mı?

İYOTLU TUZ KULLAN

Deniz tuzları, tiroidinize metabolizmanızı sağlıklı tutması konusunda yardımcı olan iyot bakımından zengin değildir. Günlük 150 mikrogram iyot tüketmeniz tavsiye edilirken, bu miktar yarım çay kaşığı iyotlu tuza tekabül eder. Ancak iyot alabilmek için balık, süt ürünleri, meyve ve sebze de tüketebilirsiniz.

PEDALLARA ASIL

Kopenhag Üniversitesi tarafından 2018 yılında yapılan bir araştırmaya göre, antrenman sonrasında bisikletçilerin ağırlık kaldıranlara oranla metabolizmayı harekete geçiren FGF21 hormonunun daha yüksek olduğu ortaya çıktı. Bu nedenle metabolizmanızı hızlandırmak için antrenmanlarınızın sonunda pedal çevirebilirsiniz.

PATLAMA MODUNA GEÇ

İtalyan araştırmacılar, yüksek yoğunluklu kuvvet antrenmanı yapanların geleneksel kuvvet antrenmanları yapanlara oranla egzersiz sonrasında daha fazla kalori yaktığını ortaya koydu. Araştırmalara göre 6 tekrar, 20 saniye dinlenme, 2-3 tekrar, 20 saniye dinlenme ve 2-3 tekrar prensibiyle çalışabilirsiniz. Toplamda iki dakika sürecek üç egzersiz yapın. Set aralarında 30 saniye dinlenerek sekiz seti tamamlayın.

KEMİKLERİNİ GÜÇLENDİR

Kanadalı bilim insanları tarafından 2017 yılında yapılan bir araştırmaya göre, kan dolaşımında kemik hormonu osteokalsin miktarı fazla olan kişiler şekeri ve yağı daha iyi metabolize ediyor. Osteokalsin hormonunuzu artırabilmek için brokoli, soğan, somon ve zeytinyağı tüketebilirsiniz.

ŞALTERİ İNDİR

Şimdiye kadarki tüm ipuçlarını uygulamaya başlasınız bile, kötü bir uyku tüm çabalarınızı boşa çıkarabilir. Yapılan birçok araştırma, yetersiz uykunun metabolizmanızın fonksiyonelliği için bir hayli önemli olan glukoz metabolizmasını ve düzenleyici hormonları olumsuz etkileyebileceğini söylüyor.

TELEFONU DA KAPAT

Geceleri Instagram’da gezinmenin tek kötü yanı uykunuzun bölünmesi değildir. Zira bu davranış kilo almanıza da neden olabilir. Northwestern Üniversitesinde yapılan bir araştırmaya göre, cihazınızdan yayılan mavi ışık insülin direncinizi artırarak vücudunuzun kan dolaşımınızdaki glukozu temizleme kabiliyetini düşürebiliyor.

Devamı

Popüler

 

 

www.pilioo.com

    Loading RSS Feed