Bizi Takip Edin

SAĞLIK

Diş eti hastalıkları Alzheimer’a mı neden oluyor?

Umut Doğan Yıldız

-

 

Bilim insanları, diş eti hastalığına yol açan bakteri ile demans (bunama) arasındaki bağlantı kuran bir bulguya rastladılar.

Araştırmacılar, Alzheimer teşhisi konmuş veya bu hastalıktan şüphelenilen canlı veya ölmüş hastalardan alınan beyin dokusu, omurilik sıvısı ve tükürük örneklerini incelediler.

Science Advances dergisinde yayımlanan araştırma, kronik diş eti iltihabına yol açan Porphyromonas gingivalis adlı bakterinin Alzheimer hastalarının beyninde de bulunduğunu yazdı.

Farelerle yapılan deneylerde, bu bakterinin ağızdan beyne sıçrayabileceği ve salgıladığı zararlı ‘gingipain‘ proteininin beyindeki sinir hücrelerini tahrip edebileceği görüldü.

Alzheimer hastalığının yeni tedavisi olacak

Fareler üzerinde yapılan deneylerde, verilen ilaçlarla  bu zararlı proteinlerin önüne geçilip, beyindeki tahribatın durduğu görüldü.

Araştırmacılar, diş eti iltihabına yol açan bakterinin Alzheimer hastalığının gelişmesi ve ilerlemesinde büyük rol oynadığını gösteren bulguları, tedavi açısından önemli buluyorlar.

Araştırma ekibi, yeni geliştirilen ilacı bu yıl içinde Alzheimer  hastalarında deneyecek.

Continue Reading
Advertisement

SAĞLIK

Havuz suyu zararlı mı? Klorun etkileri nelerdir

Umut Doğan Yıldız

-

Kış aylarının en çok tercih edilenlerinden bir ide kapalı havuzlar. Peki havuz suyu zararlı mı? Klorun etkileri ne?

Kış aylarında yüzme havuzuna gidip kulaç atıyorsanız dikkat! Havuz çevresindeki klor kokusu genellikle yüzücüleri rahatsız etmez ancak bazen bu koku sanki “zararlı bir şey soluyormuşsunuz” hissi yaratabilir. Oysa klor, E.coli ve kolera gibi bakterileri temizlemekte etkilidir ve zararsızdır. Kış aylarında ve havuz kenarında asıl dikkat etmeniz gereken ise trikloramin. Çünkü klor insan vücudunda saç, tırnak, cilt ile temasa geçerken trikloramin solunum yollarını tahriş eder. Bu da astımı olanlar için tehlikeli sonuçlara neden olabilir. Yapmanız gereken şu: Astımınız varsa kapalı yüzme havuzlarından olabildiğince uzak durun. Astımınız olsun olmasın kapalı yüzme havuzunun iyi havalandırılmış olmasını isteyin. Trikloramin yüzünden asıl yüzme öğretmenlerinin, havuzun temizliğiyle ilgilenenlerin, yani bütün gün havuz kenarında yaşayanların astıma yakalandığını unutmayın.

Devamı

SAĞLIK

Göz kuruluğu neden olur?

Umut Doğan Yıldız

-

Göz kuruluğu veya diğer adıyla kurugöz sendromu, dünya üzerindeki milyonlarca insanın derdi. Peki göz kuruluğunun nedeni nedir?

Göz kuruluğu veya diğer adıyla kuru göz sendromu, dünya üzerindeki milyonlarca insanın derdi. O kadar “dert” ki, göz doktoruna yapılan başvurularda, görme azlığından sonra ikinci sırayı aldığını söylersek, sanırız durum daha da netleşecektir. Peki, göz kuruluğu nedir ve neden ortaya çıkar? Sağlıklı gözlere sahip olmak ve gözlerimizi rahatça kırpabilmek için gözyaşının da sağlıklı olması gerekir. Gözyaşının asıl fonksiyonu ise toz ve rüzgâr gibi nedenlerle kirlenen göz yüzeyini temizlemek ve kornea yüzeyinin tahriş olmasını önlemek. Yani gözünüzü her kırptığınızda aslında gözyaşınız göz yüzeyine yayılarak göz yüzeyinizi temizliyor. Gözyaşı üretimi azaldığında ya da yetersiz kaldığında ise göz yüzeyi nemsiz kalıyor; yanma, batma ve kızarıklık gibi sorunlar ortaya çıkıyor. Özetle gözyaşınız sadece ağladığınızda veya nezle ve grip olduğunuzda istemsiz şekilde gözlerinizden boşalan sıvı değil. Bize sorarsanız kıymetini bilin deriz.

Devamı

SAĞLIK

Kış depresyonuyla nasıl mücadele edilir

Umut Doğan Yıldız

-

Yüreğinizde bir hüzün, nedensiz bir sıkıntı var. Yoksa kış depresyonu sizi de mi buldu? İşte kış depresyonundan korunma yolları.

· Erken kalkın, böylece kışın kısa günlerinde daha fazla gün ışığı alırsınız. Hatta gün ışığının en güçlü olduğu 06:00 ile 10:00 arasında en az yarım saat dışarıda dolaşın.

· Kısa günler ve uzun geceler vücuttaki mutluluk hormonu serotonin üretimini azaltır. Serotonin açığını karbonhidrat (makarna, pirinç, tatlı gıdalar vb.) tüketerek kapatmaya çalışmayın. Onun yerine mevsim meyve ve sebzelerine yönelin. Böylece bol C vitamini, lif ve antioksidan da almış olursunuz.

· Haftada en az bir kez arkadaşlarınızla buluşun. Böylece aklınızı dağıtır, belli can sıkıcı konulardan uzaklaşmış olursunuz.

· Kendinize önce küçük bir hedef belirleyin. Örneğin yıllardır okumak istediğiniz o kitabı okuyup bitirin. Sonra daha büyük bir hedef belirleyin, örneğin yeni bir dil öğrenin, pilates’e başlayın, bir el sanatları kursuna yazılın.

· Cinsel hayatınızın saatini ayarlayın. Araştırmalara göre insanlar yazın günün her saati seks yapabilecek kadar enerjik oluyor ama kışın zaten gece 10 gibi uykumuz geldiği için, cinsel hayatımız da bizimle birlikte uyuyor. Öneri şu: Fırsat bulduğunuz anda cinsel birlikteliğe yönelin. Bunun için yemeğin yenmesini, çocukların uyumasını vs. beklemeyin.

· Gülmek için hiçbir fırsatı kaçırmayın hatta fırsat yaratın. Çünkü gülmek beynin endorfin salgılamasını sağlar ve endorfin de insanın kendisini iyi hissetmesini sağlayan bir kimyasaldır.

· Hava yağmurlu, karlı, rüzgârlı ve soğuk olunca insanlar genellikle kendilerini kapalı ortamlara hapseder. Siz hava koşullarına göre giyinin ve mahallenizde şöyle bir turlayın. Şu da var: Etrafın siyah, gri, beyaz; çamur yüzünden kahverenginin tonlarına büründüğü bu günlerde siz hem kendinizin hem de başkalarının içini açabilirsiniz. Nasıl mı? Capcanlı renkler giyinerek!

· Güneş ışığı bir numaralı D vitamini kaynağıdır ve kış aylarında D vitamini ihtiyacımız artmasına rağmen gün ışığı azalır. Bu da bizi SAD başta olmak üzere depresyona daha yakın hale getirir. O yüzden çekinmeyin, hiç değilse kış aylarında tablet D vitamini takviyeleri alın.

· Meditasyon yapın, yoga ile ilgilenin hatta akupunkturu deneyin. Bunlar zihninizi odaklamanızı sağlar.

· Sadece tatile çıkmak değil tatili düşünmek bile insanları mutlu eder. Siz de gelecek yazın tatil planlarını şimdiden yapın. Ön rezervasyonla daha ekonomik tatiller satın alabilmeniz de yanınıza kâr kalır.

· Anemik olmasanız bile, demir eksikliği kış aylarında bitap düşme nedenlerinizden biridir. Bir numaralı demir deposu kırmızı ettir ama bol yumurta, tam donanımlı bir kahvaltı, kuru meyve, koyu yeşil yapraklı sebzeler ve tam tahıllı ekmek de demir eksikliğinizi bertaraf eder.

· Mis kokulu bitkisel yağlarla başınıza ve vücudunuza masaj yapın. Hatta doğal ve özellikle baharı çağrıştıran çiçeksi kokuları evinizin dört bir yanına yerleştirin.

· Bol bol sıcak çorba için; tatlı ve ekşi gıdalara yönelin ki bunlar zihniniz için birer “uyan” alarmıdır.

· Bol bol balık yiyin. Ya da omega 3 açısından balık kadar zengin ceviz, keten tohumu, semizotunu sofranızdan eksik etmeyin.

· Soğuk algınlığından korunmak için ayaklarınızda yün çoraplar, tabanı yüksek ayakkabı ya da botlar, televizyon seyrederken bile omzunuza alacağınız yün şallar elinizin altında bulunsun.

Devamı

Popüler

 

www.pilioo.com