Bizi Takip Edin

BESLENME

Brezilya cevizi faydaları

Umut Doğan Yıldız

-

 

Havadaki toksinler, sigara, alkol, içinde ne olduğunu gerçekten bilmediğimiz yiyecekler ve stres.. İşte tümüyle savaşan bir besin Brezilya cevizi.

BREZILYA CEVIZI (Brazil nut), Amazon bölgesine has, 40 metrenin üzerinde uzunluğa sahip, iki metre çapındaki ağaçlarda, özellikle Bolivya ve Peru’da yetişiyor (neden Brezilya diye adlandırıldığını biz de bilmiyoruz). Bu ağaçlar ortalama 500 yıl kadar canlı kalıyor. Tüm dünyada bilinirliği artarken ülkemizde yeni tanınan Brezilya cevizinin faydaları, onu tüm doğal ürünlerden ve kuruyemişlerden ayrıştırıyor.

İyi bir protein kaynağı olmasının yanı sıra kuruyemişler arasında en düşük karbonhidrat oranına sahip olan Brezilya cevizi, bu özelliği sayesinde sporcular tarafından da özellikle tercih ediliyor. Fakat Brezilya cevizini bu kadar özel kılan şey yüksek protein veya düşük karbonhidrat oranı değil, içerdiği yüksek miktarda selenyum. Ayrıca, Brezilya cevizi biyolojik olarak kullanılabilen selenyumun en yoğun miktarda bulunduğu tek yiyecek kaynağı. Üç adet ceviz, vücudun günlük tavsiye edilen selenyum miktarını karşılamaya yetiyor. Peki, selenyum vücuda nasıl etki ediyor?

Tiroit düzenleyici

Ülkemizde yaygın olarak görülen tiroit rahatsızlıklarının temel kaynağı selenyum eksikliğidir. Brezilya cevizi, tiroit dengesizliği yaşayanlar ve Hashimoto hastaları için, ilaç takviyesiyle alacakları selenyumu yeterli miktarda almalarını sağlayacak tek doğal alternatif besindir. Selenyum aktif olmayan T4’ü (tiroit hormonu) aktif T3 formuna çevirerek tiroit fonksiyonlarının düzelmesine yardımcı olur.

Testosteron artırıcı

Kahraman selenyum aynı zamanda erkeklerde testosteron seviyesiyle beraber sperm yoğunluğunu, kalitesini ve hareketliliğini de artırıyor. Brezilya cevizinin içeriğindeki L-arjinin, sertleşme bozukluğu tedavisinde etkili bir rol oynuyor ve üreme organına giden kan akışını düzenliyor.

Kansere karşı koruyucu etki

Son yıllarda yapılan araştırmalar, selenyumun kanser ve koroner kalp rahatsızlığı gibi pek çok kronik hastalığın önlenebilmesinde önemli bir rolü olduğunu ortaya koyuyor. Selenyum sayesinde aktive olan enzimatik antioksidan glutatyon, tüm vücuttaki kansere eğilimi olan serbest radikalleri ortadan kaldırıyor. Arizona Üniversitesi’nden bilim insanları, selenyumun erkeklerde kolon kanserini önleyebileceğini buldu. Aynı zamanda, bakteriyel ve viral enfeksiyonlara karşı bağışıklık sistemini güçlendiriyor.

Brezilya cevizinin cilde faydaları

Brezilya cevizinde bulunan selenyum, omega-3 yağ asitleri ve C ve E vitaminleri cilde sağlıklı bir ışıltı kazandırır, cildin esnekliğini artırarak erken yaşlanmasını önler. Brezilya cevizi yağı cilt kuruluğunu önlemek için etkili ve yumuşacık bir yöntem sunar.

Antienflamatuar desteği

İçeriğindeki yüksek selenyum ve elajik asit, bu cevizi iyi bir antienflamatuar yiyeceğe dönüştürüyor. Elajik asit güçlü nörolojik koruma özellikleriyle de biliniyor. Ayrıca, Brezilya cevizinin içindeki çinko enflamasyonu azaltıyor ve toksinlerin dışarı atılmasına yardımcı oluyor.

Modunuzu düzenleyen besin

Biological Psychiatry’de alıntılanan bir araştırmaya göre, düşük selenyum düzeyi anksiyete, stres ve yorgunlukla ilişkilendiriliyor. Ceviz tüketimi modunuzu, iştahınızı ve uyku düzeninizi kontrol eden serotonin metabolizmasını hızlandırıyor.

Saçları güçlendiren besin

Brezilya cevizinde bulunan L-arjinin, parlak ve gür saçların çıkmasını tetiklediği için erkek tipi kelliği önlemek için kullanılıyor. Bununla birlikte omega-3, E vitamini ve selenyum, saçların parlak, sağlıklı ve kırılmalara karşı daha dayanıklı olmasında rol alıyor.

Kemik sağlığı için Brezilya cevizi

Brezilya cevizinin bakır içeriği, kemiklerin mineral yoğunluğunun artmasına ve kemik dokularının oluşmasına yardımcı oluyor. Ayrıca, demir mineralinin kan dolaşımına katılımını sağlıyor.

BESLENME

Sporcular için en önemli meyveler

Umut Doğan Yıldız

-

Tüm meyveler sağlıklıdır ancak hangisi listenin ilk sırasında hüküm  ürüyor?

Derleyen: Saide Tokuç

Çoğu yönden hangi meyvenin en sağlıklı olduğunu sormak hangi egzersizin en iyisi olduğunu sormak gibidir; cevap, hangi yararı görmek istediğinize bağlıdır.

“Bir kişinin meyvede hangi özellikleri aradığına bağlı olarak, —bu ister yüksek lif içeriği ister C vitamini gibi daha fazla vitaminler isterseniz de potasyum gibi daha fazla mineral olsun— bir meyve diğerlerine göre besin değeri açısından üstün olabilir,” diyor Appalachian State Üniversitesi’nde beslenme profesörü olan Lisa McAnulty.

USDA besin tahminlerine göre, örneğin konu potasyum olduğunda şampiyon guava (kâse başına 688 mg) iken, konu lif olduğunda ahududu (kâse başına 8 gram) yarışı önde götürüyor.

USDA’ya göre bunlar, farklı vitamin ve besin değerleri için en sağlıklı taze meyve kaynakları:

Lif: Ahududu, kâse başına 8 g
Protein: Çarkıfelek, kâse başına 5 g
Kalsiyum: Hurma, kâse başına 96 mg
Demir: Trabzon hurması, kâse başına 3,75 mg
Magnezyum: Hurma, kâse başına 81 mg
Potasyum: Guava, kâse başına 688 mg
Çinko: Böğürtlen, kâse başına 0,76 mg
C vitamini: Guava, kâse başına 377 mg
Folik asit: Guava, kâse başına 81 mg
Kolin: Klemantin mandalina, kâse başına 21 mg

Meyvenin sağlıkla ilgili faydalarını üst seviyeye çıkarmak

Duymuş olabileceğinizin aksine, konu kan şekeri seviyeniz üzerindeki etkileri olduğunda, meyveler arasında çok da büyük bir fark yok.

Fat Chance: Beating the Odds Against Sugar, Processed Food, Obesity, and Disease kitabının yazarı ve San Francisco’da yer alan California Üniversitesi’ndeki pediatri bölümünde fahri profesör olan Dr. Robert Lustig, şeker oranı yüksek meyveler aynı zamanda hem çözünebilir hem de çözünmez lif içermeye meyillidir, bu da meyve şekerinin emilimini yavaşlatır ve böylece büyük kan şekeri artışlarını önler, diyor. “Bu nedenle, meyvelerle birlikte çok fazla şeker alıyorsanız bu şekerin emilimini gerçekleştirmiyorsunuz,” diye ekliyor.

Bu kuralın bir istisnası var: Üzümler. “Bildiğim kadarıyla kimse üzümlerin insanları metabolik olarak hasta ettiğine dair bir çalışma yapmadı ancak çok fazla şekere sahipler ve pek lif içermiyorlar,” diyor Lustig.

Ayrıca önemli not: Meyveleri parçalayıp karıştırmak (smoothie’lerde olduğu gibi) çözünmeyen lifleri parçalıyor ve daha çok meyve şekerinin vücudunuz tarafından daha kısa sürede emilimine yol açıyor. “Smoothie makinesinin bıçakları, uzun, çözünmeyen lif tellerini küçük parçacıklar haline gelene dek kesip koparıyor,” diye açıklıyor Lustig.

Meyvelerin tüm vitamin ve besin değerlerini alacak olsanız da smoothieleri abartmamaya dikkat etmeniz gerekir,” diyor.

Diyete eklenecek en iyi meyve hangisidir?

İşlenmemiş meyvelere bağlı kaldığınızı varsayarsak ve hangi meyve türünün beslenme programınıza eklemek için kesinlikle en iyisi olduğunu merak ediyorsanız, alışveriş listenizin en üstünde olması gereken bir tür var: Kırmızı meyveler.

“Her türden kırmızı meyve —yaban mersini, çilek, böğürtlen, kurt üzümü, kızılcık, siyah frenküzümü, çoban üzümü de dâhil— harika bir meyvedir çünkü yağ ve kalorileri düşüktür ve iyi bir lif ve birçok temel vitamin ve mineral kaynağıdır,” diyor McAnulty.

Ayrıca kırmızı meyveler polifenol olarak adlandırılan çeşitli sağlıklı bitkisel kimyasallarla dolu, diyor. Bunlara, araştırmaların iyileşen kalp ve beyin sağlığı, azalan kanser riskleri, iyileşen insülin hassasiyeti ve daha iyi kan basıncı değerleriyle ilişkilendirdiği antosiyaninler ve antosiyanidinler de dâhil. Daha fazla bulgu, kırmızı meyvelerdeki antioksidan biyoaktif bileşenler ile daha düşük enflamasyon seviyesi ve sağlıkla ilgili diğer faydalar arasında bağlantı kurdu. Özellikle ahududu, sizin için iyi olan meyveler arasından bu yarışın kazananı olabilir. Yukarıda bahsedilen sağlıklı kırmızı meyve özelliklerine ek olarak, USDA’nın hesaplamalarına göre ahududu şekerden çok lif içeriyor. Bu, oldukça iyi bir şey. Araştırmalar, besinsel lifi sürekli olarak daha düşük hastalık ve ölüm oranıyla ilişkilendiriyor ancak çoğu kişi yeterli lif tüketmiyor. (Institute of Medicine, yetişkin erkeklerin günde 30 ila 38 gram lif yemesini tavsiye ediyor ancak ortalama bir erkek bunun yarısı kadar tüketiyor.) Bu da ahududuları diyetiniz için özellikle sağlıklı bir ilave kılıyor. Bu yüzden bu ve diğer kırmızı meyvelerden bolca tüketin; meyveler nakliye depolarında ya da mağaza raflarında ne kadar uzun süre kalırsa sağlıklı besin değerlerinin bir kısmını o kadar kaybetmeye eğilimli olduğundan, McAnulty taze toplananların en iyisi olduğunu söylüyor. Başka bir iyi seçenek ise donmuş kırmızı meyveler tüketmek olabilir çünkü genellikle kırmızı meyveler hasattan sonra hemen dondurulur, bu da besin değerlerini muhafaza etme oranını en üst seviyeye çıkarır,” diye ekliyor.

Son olarak, çok çeşitli meyveler yemenin ideal olduğunu unutmayın. “Farklı meyveler, sağlık için faydalı çok çeşitli etkiler ortaya koyabildiklerinden ve farklı bitki kökenli kimyasallar içerdiklerinden, yalnızca tek bir tür meyve tüketmek akıllıca olmaz,” diyor McAnulty ve sağlıklı bir beslenme düzeninin günde iki kâse çeşitli meyvelerden oluşması gerektiğini de ekliyor.

Devamı

BESLENME

Bağışıklık güçlendiren biftekli omlet

Umut Doğan Yıldız

-

Antiviral sarımsak ve zencefille dolu bir tarif: Zor günlerinizde yanınızda olan bağışıklık güçlendiren omlet tarifi!

En güncel sporcu tarifleri için web sitemize göz atmayı unutmayın!

Bağışıklık güçlendiren omlet tarifi için malzemeler

Beş kişilik kırmızı soğan, 150 G,
Küp doğranmış zencefil 30 G,
Dilimlenmiş sarımsak 10 G,
SARIMSAK, 10 G,
Dana kıyma 500 G,
Pirinç şarabı 75 ML,
Pul biber 4 yemek kaşığı,
Light soya sosu 40 ML
İnce toz şeker, 12 G
Porçini tozu, 5 G
Tavuk suyu, 60 ML
Yumurta, 10

350 KCAL

39 g PROTEİN

3.5 g KARB.

20 g YAĞ

Omlet yapılışı

1/ Soğanı, sarımsağı ve zencefili yumuşayana kadar kavurun. Kıymayı da ekleyip kahverengileşene kadar kavurduktan (dana enerji verici B vitaminleri bakımından zengindir) sonra tavuk suyu ve yumurta dışındaki bütün malzemeleri tavaya alın. 20 dakika pişirin.

2/ Tavuk suyunu ekleyip 20 dakika daha pişirin. Kıymanız hazır olduğunda bir kâsede iki yumurtayı çırpın. Geniş bir tavada, yüksek ısıda biraz tereyağı eritin ve yağ kızınca yumurtaları ekleyin.

3/Tavanın altını kısın ve kas yapıcı kıymayı yumurtanın üzerine koyun. Katlayın ve mideye indirin.

Tarif The Modern Pantry’nin şefi Anna Hansen’den alınmıştır.

Devamı

BESLENME

Minik karpuz ürettiler

Umut Doğan Yıldız

-

Uzun bir süredir küçük boyutlarda ürün yetiştiren firma, şimdi de zeytin boyutunda karpuz üretti.

Firmanın ürettiği mini karpuzlar, 26. Uluslararası Gıda ve İçecek İhtisas Fuarı‘nda (26. FoodProduct) katılımcıların ilgisini çekti.

Alınan bilgilere göre, çocuklara meyve ve sebzeleri sevdirmek için böyle bir küçültme yolu seçtiğini söyleyen firma yetkilileri, minik ürünlerin çocukların ilgisini çektiğini ifade ediyorlar.

Uzun bir süredir mini sebze ve meyveler üreten bir Türk firması şimdi de mini karpuz üretti. Zeytin boyutunda olan karpuzun kabuğu karpuz, içerisi ise salatalık tadını andırıyor.


Devamı

Popüler

 

www.pilioo.com