Bizi Takip Edin

BESLENME

Brezilya cevizi faydaları

Umut Doğan Yıldız

-

 

Havadaki toksinler, sigara, alkol, içinde ne olduğunu gerçekten bilmediğimiz yiyecekler ve stres.. İşte tümüyle savaşan bir besin Brezilya cevizi.

BREZILYA CEVIZI (Brazil nut), Amazon bölgesine has, 40 metrenin üzerinde uzunluğa sahip, iki metre çapındaki ağaçlarda, özellikle Bolivya ve Peru’da yetişiyor (neden Brezilya diye adlandırıldığını biz de bilmiyoruz). Bu ağaçlar ortalama 500 yıl kadar canlı kalıyor. Tüm dünyada bilinirliği artarken ülkemizde yeni tanınan Brezilya cevizinin faydaları, onu tüm doğal ürünlerden ve kuruyemişlerden ayrıştırıyor.

İyi bir protein kaynağı olmasının yanı sıra kuruyemişler arasında en düşük karbonhidrat oranına sahip olan Brezilya cevizi, bu özelliği sayesinde sporcular tarafından da özellikle tercih ediliyor. Fakat Brezilya cevizini bu kadar özel kılan şey yüksek protein veya düşük karbonhidrat oranı değil, içerdiği yüksek miktarda selenyum. Ayrıca, Brezilya cevizi biyolojik olarak kullanılabilen selenyumun en yoğun miktarda bulunduğu tek yiyecek kaynağı. Üç adet ceviz, vücudun günlük tavsiye edilen selenyum miktarını karşılamaya yetiyor. Peki, selenyum vücuda nasıl etki ediyor?

Tiroit düzenleyici

Ülkemizde yaygın olarak görülen tiroit rahatsızlıklarının temel kaynağı selenyum eksikliğidir. Brezilya cevizi, tiroit dengesizliği yaşayanlar ve Hashimoto hastaları için, ilaç takviyesiyle alacakları selenyumu yeterli miktarda almalarını sağlayacak tek doğal alternatif besindir. Selenyum aktif olmayan T4’ü (tiroit hormonu) aktif T3 formuna çevirerek tiroit fonksiyonlarının düzelmesine yardımcı olur.

Testosteron artırıcı

Kahraman selenyum aynı zamanda erkeklerde testosteron seviyesiyle beraber sperm yoğunluğunu, kalitesini ve hareketliliğini de artırıyor. Brezilya cevizinin içeriğindeki L-arjinin, sertleşme bozukluğu tedavisinde etkili bir rol oynuyor ve üreme organına giden kan akışını düzenliyor.

Kansere karşı koruyucu etki

Son yıllarda yapılan araştırmalar, selenyumun kanser ve koroner kalp rahatsızlığı gibi pek çok kronik hastalığın önlenebilmesinde önemli bir rolü olduğunu ortaya koyuyor. Selenyum sayesinde aktive olan enzimatik antioksidan glutatyon, tüm vücuttaki kansere eğilimi olan serbest radikalleri ortadan kaldırıyor. Arizona Üniversitesi’nden bilim insanları, selenyumun erkeklerde kolon kanserini önleyebileceğini buldu. Aynı zamanda, bakteriyel ve viral enfeksiyonlara karşı bağışıklık sistemini güçlendiriyor.

Brezilya cevizinin cilde faydaları

Brezilya cevizinde bulunan selenyum, omega-3 yağ asitleri ve C ve E vitaminleri cilde sağlıklı bir ışıltı kazandırır, cildin esnekliğini artırarak erken yaşlanmasını önler. Brezilya cevizi yağı cilt kuruluğunu önlemek için etkili ve yumuşacık bir yöntem sunar.

Antienflamatuar desteği

İçeriğindeki yüksek selenyum ve elajik asit, bu cevizi iyi bir antienflamatuar yiyeceğe dönüştürüyor. Elajik asit güçlü nörolojik koruma özellikleriyle de biliniyor. Ayrıca, Brezilya cevizinin içindeki çinko enflamasyonu azaltıyor ve toksinlerin dışarı atılmasına yardımcı oluyor.

Modunuzu düzenleyen besin

Biological Psychiatry’de alıntılanan bir araştırmaya göre, düşük selenyum düzeyi anksiyete, stres ve yorgunlukla ilişkilendiriliyor. Ceviz tüketimi modunuzu, iştahınızı ve uyku düzeninizi kontrol eden serotonin metabolizmasını hızlandırıyor.

Saçları güçlendiren besin

Brezilya cevizinde bulunan L-arjinin, parlak ve gür saçların çıkmasını tetiklediği için erkek tipi kelliği önlemek için kullanılıyor. Bununla birlikte omega-3, E vitamini ve selenyum, saçların parlak, sağlıklı ve kırılmalara karşı daha dayanıklı olmasında rol alıyor.

Kemik sağlığı için Brezilya cevizi

Brezilya cevizinin bakır içeriği, kemiklerin mineral yoğunluğunun artmasına ve kemik dokularının oluşmasına yardımcı oluyor. Ayrıca, demir mineralinin kan dolaşımına katılımını sağlıyor.

BESLENME

Yüksek proteinli pancake

Umut Doğan Yıldız

-

Yüksek proteinli bu tarifi uygulayarak kaslarınıza bayram ettirin.

MALZEMELER

Yumurta proteini tozu, 1 ölçek Yulaf unu, 4 yemek kaşığı Süt, 1 yemek kaşığı Tarçın, 1 çay kaşığı

YAPILIŞI

1/ Bir kâseye bir yumurta kırın ve ardından pürüzsüz bir hale gelene dek kalan malzemeleri bir çatalla karıştırın. İster inanın ister inanmayın, pancake’leriniz neredeyse hazır.

2/ Şimdi ise küçük bir tabak alın, karışımı yarım santimetre kalınlığında döküp tabağa ufak ufak vurarak bir halka halinde eşit şekilde yayın. Dikkat edin; çalıştığınız yüzeylerden pancake hamurunu kazımaya çalışmak değerli vaktinizi harcar.

3/ Mikrodalgada bir dakika en yüksek sıcaklıkta pişirin. Hala sıvı kıvamdaysa 30 saniye daha tutun, ardından aç kalan kaslarınızı hemen besleyin. 30 gramlık büyüme yakıtınızı almak için pancake hamurunuz bitene dek tekrarlayın.

Devamı

BESLENME

Orman meyveli proteinli pancake

Umut Doğan Yıldız

-

Orman meyveli proteinli pancake ile kaslarınıza ihtiyacı olan enerjiyi verin.

Whey Proteinle yapılan tarifler için web sitemizde arama yapın.

MALZEMELER

Whey protein, 1 ölçek Hindistan cevizi yağı Yumurta beyazı, 3 Yulaf, 5 yemek kaşığı Muz, 1 Yaban mersini, çilek veya ahududu, büyük bir avuç dolusu Kabartma tozu, 2 yemek kaşığı İsteğe bağlı: Orta boy tatlı patates

YAPILIŞI

1/ Yulafları bir mutfak robotuna atın ve un benzeri bir yapıya gelene dek robotta çekin. (Tatlı patates kullanıyorsanız beş dakika mikrodalgada tutun, küp doğrayın ve ardından ilave karbonhidrat vuruşu için karışıma ekleyin.)

2/ Yumurtaları, muzu, proteini ve kabartma tozunu ekleyip pütürsüz olana dek karıştırın.

3/ Yaban mersinini, ahududunu veya çileği ekleyin.

4/ Yapışmaz bir tavaya biraz Hindistan cevizi yağı ekleyin.

5/ Karışımdan bir miktar alıp tavaya dökün, her iki tarafını da birer dakika pişirin.

6/ Gece buzdolabında bekletip sabah ısıtın, bir parça yer fıstığı ezmesi ve/veya balla servis edin.

Devamı

BESLENME

Pirincin kalorisini düşürmek için ne yapılır?

Umut Doğan Yıldız

-

Pirinci pişirdikten sonra soğumasını beklemek, kalori oranının azalmasını sağlıyor. 

Sri Lanka’daki The College of Chemical Sciences’ta görevli bir ekip, beyaz pirinci pişirmiş ve 12 saat buzdolabında bıraktıktan sonra tekrar ısıtmış. Sonuç olarak pirincin kalori içeriğinin yüzde 10-12 oranında düştüğü gözlenmiş. Bu rakamın bazı pirinç çeşitlerinde yüzde 50’yi bulabileceği ön görülüyor. Ancak dikkat etmen gereken bir şey var: Pirinci Hindistan cevizi yağıyla (180 gr pirinç için bir tatlı kaşığı kadar) pişirmen gerekiyor. Bu yağ ve soğutma işlemi, pirincin yapısını değiştiriyor. İnce bağırsakta glikoza dönüşmeyen, dirençli nişasta içeriğini artırıyor. Bu da düşük kalori anlamına geliyor.

Devamı

Popüler

 

www.pilioo.com