Bizi Takip Edin

BESLENME

ZAYIFLAMA ZAMANI

-

 

Raflarda yaza kadar forma girmenize yardımcı olacak pek çok ürün var. İşte en etkili yağ yakıcılar.

Havaların ısınmasıyla bütün kış boyunca kalın kıyafetlerin altında sakladığımız fazlalıklar ortaya çıktı. Piyasada bunu vadeden pek çok yağ yakıcı var. Hangilerinin en etkili olduğunu Güreş, Tekvando ve Judo Milli Takım sporcularıyla çalışan spor hekimi Dr. Aylin Çeçen Aksu’ya sorduk.

Termojenik yağ yakıcılar gerçekten faydalı mı?

Öncelikle bir şeyin altını çizmeliyim. Termojenik ürünlerle yağ yakıcı ürünler birbirinden farklıdır. Termojenik ürünler; yeşil çay, guarana, Sibirya ginsengi, paprika ve hardal tohumu gibi bitkilerle bazal metabolizma hızını artıran takviyelerdir. Bütün vücut sistemi (sindirim, dolaşım, solunum) daha hızlı çalıştığı için daha fazla enerji harcar. Yani durduğumuz yerde kilo verirsiniz. Ancak bu ürünlerin metabolizma hızınızı ne kadar artırdığını söylemek kolay değildir. Sadece bu ürünleri kullanarak mucizevi bir dönüşüm beklemeyin. Benim kanaatim haracanan kaloriye katkısının yüzde 10’dan bile daha az olduğu yönünde.

Peki, yağ yakıcı ürünler nelerdir?

Bu ürün grubu altında sadece L-karnitin, CLA ve kafein yer alıyor. Benim favorim L-karnitin. Amino asit benzeri bu maddenin yüzde 95’i kas dokusunda bulunur. Karnitin, kan dolaşımındaki yağ asitlerinin mitokondri (hücrelerde yağların enerjiye çevrildiği yer) içine girişini kolaylaştırır. Nabız atışının yüzde 80’i geçmediği egzersizlerde, kanda yeterli L-karnitin varsa, yağlar öncelikli yakıt olarak kullanılır. Nabız atışının yüzde 80’i geçtiği egzersizlerdeyse, laktik asit birikimine bağlı oluşan yorgunluğu engeller ve egzersiz sonrası toparlanmayı iyileştirir. Burada altını çizmek istediğim nokta şu: L-karnitin belirli bir egzersiz seansında daha fazla kalori harcatmaz sadece harcanan kalorinin ağırlıklı olarak yağlardan elde edilmesini sağlar.<p>
CLA’nın nasıl etki ettiğiyse hala gizemini koruyor. Bazı uzmanlara göre yağ hücrelerinin hacim olarak büyümesini engelliyor. Bazılarına göre bağışıklık sistemini güçlendiriyor. Sebebi tam olarak bilinmese de araştırma sonuçları CLA’nın kilo vermeye katkısı olduğunu söylüyor. Üstelik sadece spor yapanlar değil, spor yapmayanlar da olumlu sonuçlar alınıyor.

Karnitin kullanırken beklentimiz ne olmalı?

Önceliğin sağlıklı beslenme ve doğru antrenman olduğu unutulmamalıdır. Yağ yakımıyla ilgili bir yüzde vermek doğru olmaz çünkü karnitin kullanımı dışında da bu oranı etkileyen faktörler var. Ancak uzun yıllardır Türk Milli Judo, Tekvando ve Güreş takımı sporcularıyla çalışıyorum. Bu sporcuların müsabaka öncesi kendi sıkletlerinde mücadele etmek için kilo verme dönemleri oluyor. Bu dönemde L-karnitin kullanmasını tavsiye ettiğim sporcuların çok olumlu sonuç aldığını söyleyebilirim. Ayrıca eğer kilo vermek için önlerinde yeterli vakit yoksa L-karnitinin yanında termojenik ürünleri kullanmasını da tavsiye ediyorum.

L-karnitini ne zaman, hangi dozlarda kullanmalıyız?

Kanda insülin hormonu ne kadar fazlaysa karnitin de kaslara o kadar hızlı geçer. Bu nedenle, egzersizden bir buçuk saat kadar önce alınmasını önerdiğimiz karbonhidrat (insülin salgılanmasını sağlar) içeren ara öğünü takiben, egzersize 30 dakika kala kullanılması uygun olur. Deneyimlerime dayanarak önerdiğim doz, zayıflama programlarına destek olarak egzersiz öncesi 1,5-2 gram, sportif performansa katkı amacıyla 2 ila 5 gramdır. Spor yapılmayan günlerde de 0,5-1 gram kullanılabilir. Elbette sıvı formunun emilimi daha hızlıdır. L-karnitinle ilgili yakın tarihli çalışmadan elde edilen en önemli bilgi, egzersiz yapmayan sağlıklı kişilerde, kaslarda karbonhidratların yakılmasını azaltarak, depolanmasını sağladığı ve yağların yakılmasını hızlandırdığıdır.

BESLENME

Besleyici sporcu sandviçi

Umut Doğan Yıldız

-

Sporcu beslenmesi ve sporcu tarifleri konusunda ihtiyacınız olacak bilgileri vermeye devam ediyoruz. İşte avokadolu sandviç tarifi.

MALZEMELER

1/ Tam Buğdaylı ve Çiya Tohumlu sandviç ekmeği

2/ Kaşar peyniri, dilimlenmiş

3/ Avokado, dilimlenmiş

4/ Lahana, dilimlenmiş

5/ Dereotu

Haydari Sos:

Tereyağı

Kuru nane

Süzme yoğurt

Tam yağlı yoğurt

Sarımsak (isteğe bağlı)

Tuz

YAPILIŞI

Orta ateşte biraz tereyağı eritin ve içine uygun miktarda naneyi ve isteğe bağlı olarak az sarımsağı ekleyin. Yağı yakmadan biraz kızdırıp altını kapatın. Yakın miktarlarda süzme yoğurt ile tam yağlı yoğurdu karıştırın ve tereyağlı nane ve tuzu karışıma katın. Haydariniz hazırdır.İki dilim ekmeğin arasına haydariden sürün. Avokadoyu ikiye bölün, çekirdeğini çıkarıp soyun ve dilimleyin. Avokadolarla birlikte isteğinize göre dilimlenmiş kaşar peyniri, lahana ve ek olarak biraz dereotunu bir dilim ekmeğin üzerine koyun. Haydari sürülmüş ikinci dilimi de sandviçinizin üzerine kapatın. Malzemelerin sabit kalması için sandviçinizi streç filme sararak taşıyabilir ve tüketebilirsiniz.

Devamı

BESLENME

Yeşil humuslu çavdarlı sandviç

Umut Doğan Yıldız

-

Sporcu beslenmesi konusunda kafası karışık olanlara, evde hazırlanacak sporcu yemekleri, sporcu tarifleri ve pratik sandviç önerileri sunmaya devam ediyoruz.

MALZEMELER

1/ Çavdarlı sandviç ekmeği

2/ Marul

3/ Beyaz soğan, halka doğranmış

4/ Kaşar peyniri

5/ Domates, dilimlenmiş

6/ Soya filizi

Yeşil Humus Sos:

50 gram bezelye

25 gram edamame yeşil soya fasulyesi

1 yemek kaşığı susam yağı

Yarım çay kaşığı toz zencefil

YAPILIŞI:

Humusu hazırlamak için malzemelerin hepsini blenderdan geçirin. Bezelyeler yağ kaybı ve enerji dengesini destekleyen bakır ve manganez yönünden zengindir ve edamame de protein içeriğini artıracaktır.Ekmeklerinizin birer yüzüne humus karışımını sürün. Hazırlamış olduğunuz diğer tüm malzemeleri arasına ekleyerek sandviçinizi tamamlayın.

Devamı

BESLENME

Yeni sporcu sandviç tarifi

Umut Doğan Yıldız

-

Evinizde hazırlayıp, işe, okula, dışarı götürebileceğiniz kolay ve besleyici sporcu sandviçleri tariflerine devam ediyoruz.

Sporcu tarifleri, sporcu beslenmesi konusunda daha fazla bilgi almak için beslenme kategorimizi tıklayın.

Sandviç için malzemeler

1/ Çok Tahıllı ve Siyez Buğdaylı ekmek

2/ Salatalık, küp doğranmış

3/ Domates, küp doğranmış

4/ Beyaz peynir, küp doğranmış

5/ Fındık turp, ince, yuvarlak doğranmış

6/ Yeşil zeytin, küp doğranmış

Guacamole Sos tarifi:

Yarım olgun avokado

Çeyrek yemek kaşığı yeşil limon veya limon suyu

Yarım yemek kaşığı kırmızı soğan, ince doğranmış

Yarım yemek kaşığı kişniş, iyice doğranmış

Yarım yeşil acı biber, iyice doğranmış (isteğe bağlı)

Tuz

Karabiber

YAPILIŞI

Bir dilim çok tahıllı ekmeğin üzerine, guacamole için verilen malzemeleri blenderdan geçirerek sos olarak hazırlayıp sürün. Geriye kalan malzemeleri de ekmeğin üzerine koyup tuz, karabiber ve dilediğiniz baharatla tatlandırın. Açık sandviç, düşük karbonhidrat almanızı sağlayacak ve mükemmel lezzetin yanında avokadodaki sağlıklı yağı da almanızı sağlayacaktır.

Devamı

Popüler