Bizi Takip Edin

SAĞLIK

Yumurtanın 4 faydası

Umut Doğan Yıldız

-

 

Yumurtanın sağlıksız olduğunu mu düşünüyorsun? O zaman yazımızı okuyun. Yumurtanın 4 faydası karşınızda.

Kırılan, çırpılan, köpük olana dek kabartılan zavallı yumurta… Kahvaltı dünyasının kötü adamı gibi görülmesini, acımasızca iftiraya uğramasını saymıyoruz bile. Sarısında bulunan kolesterolün, vücuttaki kolesterol seviyesini yükselttiğine ve kalp sağlığını riske attığına dair yanlış inanışlar var. Fakat omlet severlere iyi haberlerimiz de var: Araştırmalar yumurtanın sağlık dolu bir besin olduğunu destekliyor. Amerikan Journal of Clinical Nutrition’da yayımlanan bir çalışmaya göre, sağlıklı insanların yumurta tüketimiyle kalp krizi ya da felç riski arasında hiçbir bağlantı yok.

Bu da yumurtanın zararlı olduğuna yönelik efsaneyi çürütmüş oluyor. İşte yumurtayı korkmadan yemeniz için dört geçerli sebep:

1- Kanser riskini düşürür

Yumurta bir numaralı kolin kaynağıdır. Kolin, B Vitamini komplekslerinin içinde yer alan bir maddedir. Karaciğer hastalıklarını ve damar sertliğini önlemeye yardımcı olur. Bir büyük yumurta her gün alman gereken kolin miktarının yüzde 30’unu içerir. Bir araştırmaya göre, yüksek miktarda kolin almak kadınlarda meme kanseri riskini yüzde 24 oranında düşürüyor. Kolin en fazla yumurta sarısında bulunuyor. Yani sadece yumurta beyazı ile yapılmış omletleri bir kenara atmakta özgürsün.

2- Gözlerini korur

Yumurta sarısı yüksek miktarda lutein ve zeaksantin içerir. Çalışmalar, bu iki antioksidanın maküler dejenerasyon (gözde keskin görüşten sorumlu sarı noktanın yaşla birlikte hasar görmesi) ile savaştığını gösteriyor. Düzenli olarak yumurta yerseniz 80 yaşına geldiğinde hâlâ çok uzağı gören keskin gözleriniz olacak.

3- Belini inceltir


Louisiana State Üniversitesi araştırmacıları, haftada en az beş gün kahvaltıda iki yumurta yiyen obez insanların yüzde 65 daha fazla kilo kaybettiğini ve kahvaltıda bagel yiyen kadınlara göre gün boyunca çok daha enerjik olduğunu saptamış. Penn State Üniversitesi’nin Beslenme bölümünden Yardımcı Doçent Doktor Kristine Clark ise, “Yumurta seni karbonhidratlı gıdalara göre çok daha fazla mutlu hissettirir ve uzun süre tok tutar” diyor.

4- Kaslarını güçlendirir

Bu küçük kahverengi ya da beyaz küreler, aldığınız proteinin vücudunda emilimini kolaylaştıracak bazı amino asitler içerir. Bunun anlamı şu: Kalçanızı çalıştıran sıkı bir egzersiz sonrasında büyük bir yumurtayı haşlayıp yerseniz, en ideal kas yapıcı besini almış olursunuz.

SAĞLIK

Ömrü uzatan antrenman

Umut Doğan Yıldız

-

Yeni yapılan bir araştırmaya göre, güç antrenmanları insan ömrünü uzatıyor.

Kardiyo bağımlılarına güç antrenmanları çekici gelmeyebilir. Ama yeni bir araştırma, güç antrenmanlarını atlamamanız gerektiğinin haberini veriyor. Çünkü anaerobik (yani güç antrenmanı) egzersizler, uzun yaşamın sırrı olabilir.

Preventative Medicine‘da yayımlanan araştırmada, güç antrenmanları ile uzun yaşam arasında bir bağlantı bulundu. Kardiyo egzersizlerinin kardiyovasküler hastalıklar, kanser ve Alzhemir gibi birçok hastalık riskini azalttığı uzun zamandır biliniyordu. Ancak, güç antrenmanlarının insan ömrü ve sağlık üzerindeki pozitif etkilerine dair araştırmaların sayısı görece sınırlıydı.

Araştırmacılar, National Health Interview Survey tarafından 1997-2001 yılları arasında toplanan veriler ile 2011 yılında 65 yaş ve üzerindeki 30.000 insanın ölüm raporlarını ilişkilendirdiler. İnsanların sadece %9’unun haftada en az 2 gün güç antrenmanı yaptığı bildirilmişti. Güç antrenmanı yapan insanların erken ölüm oranı ise güç antrenmanı yapmayanlara kıyasla %46 daha düşük olarak belirlendi. Dahası, bu insanların kalp sorunlarına bağlı ölüm oranlarının %41, kanserden dolayı hayatlarını kaybetme oranlarının ise %19 daha düşük olduğu ortaya çıktı. Hatta alkol tüketimi ya da sigara bağımlılığı gibi diğer yaşamsal faktörler hesaba katıldığında da sonuçlarda bir değişiklik oluşmadı.

Özetleyecek olursak, egzersiz programından güç antrenmanlarını asla eksik etmemelisiniz.

Devamı

SAĞLIK

7 adımda daha hızlı metabolizma

Umut Doğan Yıldız

-

Bu 7 adımı izleyerek metabolizmanızı hızlandırın.

Amazondan Sipariş

Bağışıklığı güçlendirmesinin yanı sıra, C vitamini metabolizmanız için de çok önemli olup Boulder’daki Colorado Üniversitesine göre yaşlandıkça vücudumuzu yavaşlatan oksidatif stresi dengeler. Ancak bunun için Amazon ormanlarında yaşamak zorunda değilsiniz. Yağmur ormanları meyvesi camu camu, bir çay kaşığı tozunda günlük tavsiye edilen tüketim miktarınızın beş katını içerir. Gut dergisine göre ise aşırı yemekten kaynaklanan kilo alımının etkisini azaltır. Bir sonraki shake’inize akıllıca bir ilave.

Suyla Daha Fazla Yakın

Biftek ve protein barlardan oluşan bir beslenme programının kol kaslarınıza faydaları olabilir, ancak bu metabolik bir dezavantajla gelir. Connecticut Üniversitesinin bir çalışmasında, yüksek protein diyeti yapan atletler, normalden daha susamış hissetmemelerine rağmen metabolizmayı yavaşlatan su eksikliği belirtileri gösterdi. Susuzluktan kavrulmayı beklemeyin. Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, yalnızca 500 ml suyun dahi metabolizma hızınızı sonraki saat için yüzde 30 yükseltebileceğini bildiriyor.

Artık Büyük Öğünler Moda

“Az ve sık yiyin” efsanesi o kadar yaygın ki nadiren sorgulanıyor. Ancak Plos One dergisindeki bir çalışma, daha az sıklıkla daha büyük öğünler yiyen erkeklerde küçük bir kalori yakımı artışı görüldüğünü bildirirken US National Institute on Aging, günde süper boyutlarda bir öğün tüketen farelerin sürekli olarak atıştıranlardan daha sağlıklı olduğunu gösterdi. Daha az bulaşık çıkması da cabası.

Sonraya Saklayın

Ağırlık antrenmanınızı işten sonraya ertelemek, metabolizmanız yavaşlamak üzereyken onu yeniden hızlandıracaktır (ayrıca hızlı bir bira yuvarlamanın cazibesinden kaçmanıza yardımcı olur). Bir çalışmada**, akşam saat altıdan sonra antrenman yapan deneklerin sabah antrenman yapanlara kıyasla daha fazla yağ yaktıkları görüldü. İlave uyku süresinin de size iyi geleceğinden eminiz.

Düşünmeniz Yeter

Metabolizmanızı hızlandırmak davranışlarınızdaki değişikliklerden biraz daha fazlasını gerektirebilir. Bir çalışmaya göre***, günlük aktivitelerini egzersiz olarak yorumlayan deneklerin rutinlerinde değişiklik yapmadan daha fazla kalori yakıp daha çok yağ kaybettiği görüldü. O dosyaları güncellemek çok zor iş, değil mi?

Yaralarınıza Tuz Basın

İyot, tiroidinizin metabolizmanızı iyi çalışan bir düzende tutan hormonları üretmesine yardımcı olması adına gereklidir. Ancak Türkiye halkındaki iyot eksikliği iyotlu tuzlar üretilmesinin zorunlu kılınmasıyla azalsa da, hala varlığını sürdürüyor. Wakame yosunu gibi deniz sebzeleri mükemmel iyot kaynaklarıdır ve daha kolay besin emilimi için miso ile servis edilmesi tavsiye edilir. Ancak deniz ürünlerinin bu türlerinden kaçınıyorsanız iyotlu tuz kullanmayı ihmal etmemelisiniz.

T Yüklemesi

Bitmek bilmeyen back squatlar doğal bir yağ yakıcı olan testosteron seviyelerinizi artırmanın tek yolu değil. Bath Üniversitesinin bir çalışması, 30 saniyelik 10 sprint yapmanın T seviyelerinizi bir sonraki saat içinde yükselttiğini ve aynı zamanda vücudunuzun şekeri metabolize etme kabiliyetini geliştirdiğini gösterdi. Sonuçlarınızı en iyi hale getirmek için spor-dinlenme oranınızı 1:3 şeklinde tutun, yeterince dinlenemezseniz en iyi çabanızı gösteremezsiniz. İyi kazançlar, bekleyenlere gelir.

Devamı

SAĞLIK

Prediyabetten kurtulun

Umut Doğan Yıldız

-

Yetişkinlerin yaklaşık üçte birinde prediyabet, yani diyabet için bir uyarı işareti olan yükselen kan şekeri sorunu vardır.

Problemin geri çekilmesini sağlamanın yolu oldukça tanıdık görünüyor: İyi beslenin, daha çok hareket edin, yeterince uyuyun, stresi azaltın. Ancak bu stratejilerin galibini selamlayın:

Tennessee Üniversitesinin çalışmasına göre, denekler yüzde 40 karbonhidrat, yüzde 30 protein ve yüzde 30 yağ içeren zor olmayan diyetler uyguladığında, her biri altı ay içinde prediyabetten kurtuldu.

National Diabetes Prevention Program’ından akla uygun bir plan, prediyabetin ilerleme şansını yüzde 58 azaltıyor.

PLAN NE: Kilonuzun en az yüzde 5’ini vermek, haftada en az 150 dakika orta seviyeli egzersiz yapmak ve günlük rutininize stres yönetimi ile ilgili ve kan şekeri dostu ince ayarlar eklemek (daha iyi uyumak gibi).

Devamı

Popüler

 

www.pilioo.com