Bizi Takip Edin

SAĞLIK

Yıllık muayene yaptırmak şart mı?

Umut Doğan Yıldız

-

 

Son zamanlarda, bir anda hastalıkların çıkması meselesi o kadar çok arttı ki insanlar yıllık muayene yaptırmak şart mı konusunu merak etmeye başladılar.

İki seçenek var!

Hayır

(Sağlıklı ve son derece enerjik biriyseniz)
Dr. Thomas L. Miller Pratisyen klinik tedavi uzmanı ve başhekim Utah Health Üniversitesi, Salt Lake City

Yıllık sağlık muayeneleri, hastalar ve hekimler arasında yıllardır kutsal bir birleşme gibi görüldü. Ancak bu randevuya gitmeye devam ederseniz daha uzun yaşayacağınızı veya daha sağlıklı olacağınızı gösteren iyi bir veri yok.

U.S. Preventive Services Task Force gibi kılavuz hazırlayan ana grupların, sağlıklı bir erkeğin ne sıklıkla doktora görünmesi gerektiğine dair bir önerisi yok; ancak bazı tarama yöntemlerinin kullanılmasını ve aşıların yapılmasını öneriyorlar.

Elektronik tıbbi kayıtların gelişmesiyle sağlık sigortası şirketleri ve hastaneler, hastaların kişiselleştirilmiş çevrimiçi tavsiyeler alması için yeni yollar yaratmaya başladı.

Sağlıkları konusunda proaktif olan, bilgiye dayalı olarak kararlar almak için kaynağı olan ve kendi taramalarını ve aşılarını planlamaya istekli olan sağlıklı ve bilinçli erkekler için yıllık bir sağlık muayenesi gerekli olmayabilir.

Ancak bu konuda uyarılarımız var: Çevrimiçi olarak komut almak, bazı erkeklerin tarama yaptırması için yeterli olmayabilir. Bu tarz biriyseniz, 50 yaşın altındakiler için yılda veya üç yılda bir doktora görünmeniz zekice olabilir. Ayrıca yüksek kan basıncınız veya diyabetiniz varsa, sigara içiyorsanız ya da obezseniz, yılda bir gitmek dahi yeterli olmayabilir.

Evet

(İhtiyacınız varsa ve kişisel sağlık koçuna önem veriyorsanız)
Dr. Allan H. Goroll Harvard Medical School’da tıp profesörü ve Boston’daki Massachusetts General Hospital’da hekim

Yıllık bir sağlık muayenesi, birkaç tarama testinin istenmesiyle sonuçlanan on dakikalık baştan savma bir inceleme olmamalı. Bu, yıllık bir kişisel sağlık taramasıdır ve doktorunuzla anlamlı bir ilişki sürdürmenin yoludur. Bu önemli bir ayrım.
Bunu doğru gerçekleştirmek, genel sağlığınızı ve bunu etkileyen şeyleri konuşmayı içerir. Ne kadar stres altındasınız? Başa çıkma stratejileriniz nelerdir? Yeterli dinlendiğinizden, uyuduğunuzdan ve egzersiz yaptığınızdan nasıl emin olursunuz? İlişkileriniz nasıl?

Yıllık muayeneler hakkındaki tartışmaların bir kısmı, bunun eskisinden daha çok rutine binmesi gerçeğinden kaynaklanıyor. Eskiden tek doktorun her şeyinizle ilgilenmesi gerekirdi ki bu da yeterli bilgi almanızı sağlayamaz, doktorun uzmanlık alanı dışındaki alanları karanlıkta bırakırdı. Ancak bu değişiyor. Artık muayeneler doktorların kendi alanına odaklanmasını sağlayan bir takım çalışması haline geldi. Örneğin, grip aşısını size hemşire yapar, testler ise sistem üzerinden istenebilir. Bu sayede, farklı alanlardaki her doktorla birebir görüşüp durumunuzu konuşursunuz ve doktor sizi alanı dâhilinde muayene edebilir. Kendi doktorunuzla ise tüm sağlık taramalarınız ışığında konuşmak için vaktiniz kalır.
Bu konuşmayla kurulan ilişkinin gelişimi ve doktorunuzun onayını almanız oldukça önemlidir. Bundan vazgeçerek, özünde kişiselleştirilmiş tıbbi bakımınızı durdurmuş oluyorsunuz.

KARAR

Rutin olarak doktorunuzun ofisinden yıllık sağlık muayenenizin bir zaman (ve sağlık hizmeti için ödediğiniz para) kaybı olduğuna inanarak ayrılıyorsanız, kendinize şunları sorun: Sağlıklı mıyım? Doktorumla aramda sağlam bir ilişki var mı? İhtiyacım olan taramaları ve aşıları yaptırmak için gereken sorumlulukları almaya ve bu konuda koşturmaya istekli miyim?

Tüm bu sorulara cevabınız evet ise, doktorunuza muayeneyi bir-iki yıl atlamanın sorun olup olmayacağını sorun. Herhangi birine cevabınız hayırsa, daha proaktif olun. Doktorunuzla görüşmek için daha çok zaman ayırın, sonuçları tartışabilmek için rutin kan testlerinin önceden yapılmasını isteyin ve sizi endişelendiren sağlık sorunlarıyla ilgili sorularınızı hazırlayarak gelin. Bu randevuyu muhasebecinizle yaptığınız yıllık bir toplantı gibi düşünün ve bu görüşmeden memnun kalıp kalmadığınızı ve faydalı bilgi alıp almadığınıza dikkat edin.

 

Continue Reading
Advertisement

SAĞLIK

Ödem atıcı çay tarifi

Umut Doğan Yıldız

-

Az su içiyor ve su içme alışkanlığı kazanamıyorsanız, bunun nedeni az ve sık su içmeyi denemiyor olmanızdan kaynaklanıyor olabilir.

Su içmeyi alışkanlık edinmek için düzenli bir şekilde, su içmeyi gün içine yayın. Günde en az dört küçük pet şişe (500 ml) su içmeye başlayın. Sürahi içerisine, limon ve sevdiğiniz meyveleri ekleyerek biraz tatlandırıp, renklendirmenizde bir sakınca yoktur. Ancak siz fazla abartmayın.

Yapılan araştırmalar, gün içinde dişini fırçalıp,sade naneli sakız çiğneyenlerin daha çok su içme ihtiyacı duyduğunu ortaya koydu. Bu taktikleri deneyerek, su içme ihtiyacı hissedebilirsiniz.

Bitki çayları da vücuttan toksin atımı ve iştah kontrolünde size destek olur. Her gün aynı çayı içmek yerine, elinizin altında farklı bitki çayları bulundurmayı deneyin. Yeşil çay, beyaz çay, mate, rooibos, oolong gibi çaylar metabolizmanızı hızlandırırken; rezene, ıhlamur, melisa ve papatya gibi çaylar sindiriminizi kolaylaştırır. Bunun yanı sıra ödem attıran çay tarifi de veriyoruz. Deneyin ve farkı gör.

Ödem atıcı çay tarifi

1 litre suya 1 yeşil elmayı doğrayın; 2 çubuk tarçın, 3 adet karanfil ve 2 adet kakule ekleyip 5 dakika kaynatın. Ateşi kapatıp içerisine 1 tatlı kaşığı beyaz çay, bir tutam ıhlamur, 20 adet kiraz sapı, bir avuç içi mısır püskülü ilave edin. 4 dakika demlenmesini bekleyin. Süzdükten sonra gün boyu sıcak veya soğuk olarak içebilirsiniz.

Devamı

SAĞLIK

Anksiyete tedavisi: Pilates

Umut Doğan Yıldız

-

Pilates yaparak kaygılarınızla başa çıkabilirsiniz. İşte pilatesin anksiyeteye iyi gelen etkisi.

Anksiyete çağımızın sık rastlanan rahatsızlıklarından. Bir dönem kendisi de anksiyete ile mücadele eden Pilates Eğitmeni Hollie Grant, pilatesin bunun için çok iyi bir tedavi yöntemi olduğunu söylüyor.

Konuyla ilgili fikirlerini dile getiren Pilates Eğitmeni Hollie Grant; “20’li yaşlarımdayken kafamdaki karmaşayı asla yoluna sokamıyordum. Dikkatimi toplamamı sağlayacak bir spor arayışındaydım. Pilates bu açıdan yardımcı oldu. Çünkü egzersiz esnasında konsantre olmak zorundasınız. Nefesinize, çalıştırdığınız kaslara, aktif olmayan kaslara ve hareketler esnasında duruşunuzda yapmanız gereken değişikliklere odaklanmanız gerekiyor.” diyor.

Psikoloji düzelten spor: pilates

Pilates yoğun bir dikkat gerektirdiği için göndermeyi unuttuğunuz e-posta veya nasıl ödeyeceğinizi kara kara düşündüğünüz faturalar o esnada aklınıza gelmiyor. Egzersiz yaparken kurmanız gereken beden ve zihin bağı anksiyeteyi azaltıyor. Hâliyle sağlığınıza daha iyi odaklanıyorsunuz.

Devamı

SAĞLIK

Uykunun yağ yakımına etkisi

Umut Doğan Yıldız

-

Eski ve yeni kurallar dosyamızın bugünkü konusu uyku. Yapılan araştırmalar yeterli uykunun yağ yakımına yardımcı olduğunu söylüyor.

GEÇ SAATE KADAR YATIN

“Erken kalkan yol alır” zihniyeti, ilerlemeniz söz konusu olduğunda erteleme tuşuna basıyor olabilir. Şimdi, bu konuyu masaya yatıralım.

ESKİ KURAL

Siz yataktan çıkana kadar, The Rock kas kazanma çabalarını Instagram’a yüklemiş oluyor. Büyü, şafaktan önceki süreçte gerçekleşiyor, biliyorsunuz.

YENİ KURAL

Uyku üzerinde çalışan bilim adamı Matthew Walker’ın söylediklerini aktaracak olursak;

Doğa Ana’nın “sekiz saat uyku” kavramını bize kazandırması 3,6 milyon yılını aldı ve bizim bunu tersine çevirmemiz yalnızca onlarca yıl sürdü. Şimdilerde, ortalama bir kişi yalnızca yaklaşık yedi saatini uyuyarak geçiriyor ve bu sizin sadece yorgun olmanıza neden olmuyor, aynı zamanda vücut yağ oranınızda görünür farka yol açıyor. “Uyku, yağ kaybının adı duyulmamış kahramanıdır,” diyor Londra’daki antrenman salonu Workshop Gymnasium’un performans koçu Artur Zolkiewicz. “Daha az uyuyan kişilerin kortizol seviyelerinde artış görünüyor, bu da kas kaybına ve iştah düzenlemesinde hayati bir faktör olan insülin hassasiyetinde düşüşe neden olur.” Chicago Üniversitesi’nin yaptığı bir çalışmada, katılan erkekler 5,5 saatin ardından uyandıklarında, 8,5 saat uyudukları zamana kıyasla diyetleri fark etmeksizin yarı miktarda yağ kaybetti. Aynı zamanda, sekiz saatten az uyuyan atletlerin antrenman sırasında yaralanma ihtimali yüzde 70 daha fazladır. Az uyuyan, fazla esneyen bir erkek için, spor salonunda çalışmak başından savması gereken keyifsiz bir misyona dönüşüyor.
Sürekli olarak yedi saatten az uyuyorsanız, öğle yemeğinde veya işten sonra 30 dakikalık bir antrenman, şafak sökmeden zombi gibi yaptığınız bir saatlik hareketlerden iyidir. Uykuyu yeni durağan kardiyonuz sayın.

Devamı

Popüler