Bizi Takip Edin
Men's Health Türkiye

Men's Health Türkiye

Yıllık muayene yaptırmak şart mı?

SAĞLIK

Yıllık muayene yaptırmak şart mı?

-

 

Son zamanlarda, bir anda hastalıkların çıkması meselesi o kadar çok arttı ki insanlar yıllık muayene yaptırmak şart mı konusunu merak etmeye başladılar.

İki seçenek var!

Hayır

(Sağlıklı ve son derece enerjik biriyseniz)
Dr. Thomas L. Miller Pratisyen klinik tedavi uzmanı ve başhekim Utah Health Üniversitesi, Salt Lake City

Yıllık sağlık muayeneleri, hastalar ve hekimler arasında yıllardır kutsal bir birleşme gibi görüldü. Ancak bu randevuya gitmeye devam ederseniz daha uzun yaşayacağınızı veya daha sağlıklı olacağınızı gösteren iyi bir veri yok.

U.S. Preventive Services Task Force gibi kılavuz hazırlayan ana grupların, sağlıklı bir erkeğin ne sıklıkla doktora görünmesi gerektiğine dair bir önerisi yok; ancak bazı tarama yöntemlerinin kullanılmasını ve aşıların yapılmasını öneriyorlar.

Elektronik tıbbi kayıtların gelişmesiyle sağlık sigortası şirketleri ve hastaneler, hastaların kişiselleştirilmiş çevrimiçi tavsiyeler alması için yeni yollar yaratmaya başladı.

Sağlıkları konusunda proaktif olan, bilgiye dayalı olarak kararlar almak için kaynağı olan ve kendi taramalarını ve aşılarını planlamaya istekli olan sağlıklı ve bilinçli erkekler için yıllık bir sağlık muayenesi gerekli olmayabilir.

Ancak bu konuda uyarılarımız var: Çevrimiçi olarak komut almak, bazı erkeklerin tarama yaptırması için yeterli olmayabilir. Bu tarz biriyseniz, 50 yaşın altındakiler için yılda veya üç yılda bir doktora görünmeniz zekice olabilir. Ayrıca yüksek kan basıncınız veya diyabetiniz varsa, sigara içiyorsanız ya da obezseniz, yılda bir gitmek dahi yeterli olmayabilir.

Evet

(İhtiyacınız varsa ve kişisel sağlık koçuna önem veriyorsanız)
Dr. Allan H. Goroll Harvard Medical School’da tıp profesörü ve Boston’daki Massachusetts General Hospital’da hekim

Yıllık bir sağlık muayenesi, birkaç tarama testinin istenmesiyle sonuçlanan on dakikalık baştan savma bir inceleme olmamalı. Bu, yıllık bir kişisel sağlık taramasıdır ve doktorunuzla anlamlı bir ilişki sürdürmenin yoludur. Bu önemli bir ayrım.
Bunu doğru gerçekleştirmek, genel sağlığınızı ve bunu etkileyen şeyleri konuşmayı içerir. Ne kadar stres altındasınız? Başa çıkma stratejileriniz nelerdir? Yeterli dinlendiğinizden, uyuduğunuzdan ve egzersiz yaptığınızdan nasıl emin olursunuz? İlişkileriniz nasıl?

Yıllık muayeneler hakkındaki tartışmaların bir kısmı, bunun eskisinden daha çok rutine binmesi gerçeğinden kaynaklanıyor. Eskiden tek doktorun her şeyinizle ilgilenmesi gerekirdi ki bu da yeterli bilgi almanızı sağlayamaz, doktorun uzmanlık alanı dışındaki alanları karanlıkta bırakırdı. Ancak bu değişiyor. Artık muayeneler doktorların kendi alanına odaklanmasını sağlayan bir takım çalışması haline geldi. Örneğin, grip aşısını size hemşire yapar, testler ise sistem üzerinden istenebilir. Bu sayede, farklı alanlardaki her doktorla birebir görüşüp durumunuzu konuşursunuz ve doktor sizi alanı dâhilinde muayene edebilir. Kendi doktorunuzla ise tüm sağlık taramalarınız ışığında konuşmak için vaktiniz kalır.
Bu konuşmayla kurulan ilişkinin gelişimi ve doktorunuzun onayını almanız oldukça önemlidir. Bundan vazgeçerek, özünde kişiselleştirilmiş tıbbi bakımınızı durdurmuş oluyorsunuz.

KARAR

Rutin olarak doktorunuzun ofisinden yıllık sağlık muayenenizin bir zaman (ve sağlık hizmeti için ödediğiniz para) kaybı olduğuna inanarak ayrılıyorsanız, kendinize şunları sorun: Sağlıklı mıyım? Doktorumla aramda sağlam bir ilişki var mı? İhtiyacım olan taramaları ve aşıları yaptırmak için gereken sorumlulukları almaya ve bu konuda koşturmaya istekli miyim?

Tüm bu sorulara cevabınız evet ise, doktorunuza muayeneyi bir-iki yıl atlamanın sorun olup olmayacağını sorun. Herhangi birine cevabınız hayırsa, daha proaktif olun. Doktorunuzla görüşmek için daha çok zaman ayırın, sonuçları tartışabilmek için rutin kan testlerinin önceden yapılmasını isteyin ve sizi endişelendiren sağlık sorunlarıyla ilgili sorularınızı hazırlayarak gelin. Bu randevuyu muhasebecinizle yaptığınız yıllık bir toplantı gibi düşünün ve bu görüşmeden memnun kalıp kalmadığınızı ve faydalı bilgi alıp almadığınıza dikkat edin.

 

Continue Reading
Advertisement

SAĞLIK

Hava kirliliği günde 1 paket sigara içmeye eşit

-

Bilim insanları, hava kirliğine sürekli maruz kalmanın, akciğer ve alt solunum yolları hastalıklarına yakalanma riski bakımından günde bir paket sigara içmeye eş değer olduğu söylüyor.

Sputnik’te yer alan habere göre, sonuçları ABD Tabipler Birliği yayını JAMA Journal’da yayımlanan araştırmada, hava kirliliğine yol açan bileşenlerin güneş ışığıyla etkileşimiyle ortaya çıkan yer seviyesindeki ozon gazının, amfizem gibi, akciğerlerde ve diğer oksijen taşıyan alt solunum organlarında ortaya çıkan, doku ve organlar arasında hava boşlukları oluşturarak vücudun yeterli miktarda oksijen kullanmasını engelleyen rahatsızlıkların ortaya çıkmasında, günde bir paket sigara kadar etkili olduğunu belirledi.

Araştırma kapsamında ABD’nin New York, Los Angeles, Chicago, Baltimore, St. Paul ve Winston-Salem kentlerinde yaşayan, yaşları 45 ve 84 arasındaki 7 binden fazla sağlıklı yetişkini 10 yıl boyunca izleyen bilim insanları, hava kirliliği oranlarının yüksek olduğu söz konusu metropollerde yaşayan kişilerde amfizem ortaya çıkma riskinin, hava kirliliği oranlarının düşük olduğu yerlerde yaşayıp günde bir paket sigara içen bireylere eşit olduğunu ortaya koydu.

Araştırmaya önderlik eden Columbia Üniversitesi’nden Dr. Graham Barr, “Hava kirliliğine maruz kalmanın amfizeme yakalanma riskini belirgin şekilde artırdığını gördük. Bu, günde 1 paket sigara içmeye eş değer bir risk oluşturuyor ve vücuda 3 yıl ilave yaşlanmaya eş değer bir zarar veriyor” ifadesini kullandı.

Araştırmanın yazarlarından, Washington Üniversitesi’nden Dr. Joel Kaufman da “Sigara içmek amfizeme yol açan en önemli etken. Hastalığın ortaya çıkmasında hava kirliliğinin de bu kadar etkili olduğunu görmek bizim için sürpriz oldu” değerlendirmesinde bulundu.

ABD’de daha önce yapılan araştırmalarda da yer seviyesindeki ozon gazı yoğunlaşmasının akut solunum hastalıklarına yol açabileceği konusunda uyarılar içeren araştırmalar yayımlanmıştı. Araştırmalarda ABD’de yalnızca 2011’de solunum hastalıkları kaynaklı hastalıklardan 107 bin kişinin hayatını kaybettiğine dikkat çekilmişti.

Devamı

SAĞLIK

4500 yıllık mayadan ekmek pişirdi

-

Antik Mısır’dan kalma bir çanaktaki mayayı kullanarak ekmek pişiren bilim insanı Seamus Blackley, pişirdiği ekmeğin, diğer ekmeklerden daha lezzetli olduğunu söylüyor.

Fizikçi ve video oyunu tasarımcısı Seamus Blackley, Antik Mısır üzerine çalışmalar yürüten Serena Love ve mikrobiyolog Richard Bowman’la ABD’nin Massachusetts eyaletinde bir araştırmada çalıştığı sırada, Antik Mısır’dan kalma bir çanaktan maya kalıntıları çıkardığını söyledi.

Numunelerin kapların gözeneklerinden toplandığını söyleyen araştırmacı, organizmaları uyandırmadan önce bir sterilizasyon tekniği kullandığını söylüyor.

Devamı

SAĞLIK

Metabolizma hızlandırmanın 12 yolu!

-

Metabolizma hızlandırmanın yollarını merak edenler için 12 tüyomuz var.

Vücudunuz bir makine olsaydı, metabolizmanız işletim sistemi olma görevini üstlenirdi: Bütün girdileri, yani besinleri işleyerek sizi fonksiyonel kılan bir sistem. Onu abur cuburla doldurursanız düşük performans gösterecektir. Sisteminizi daha verimli şekilde kullanmak istiyorsanız, beslenme ve antrenman programlarınızı güncellemeyi deneyebilirsiniz.

Metabolizma nasıl hızlandırılır?

YEŞİLİN GÜCÜ

Tıpkı kahve gibi çay da antioksidan açısından zengindir. Journal of Research in Medical Sciences dergisinde yayımlanan bir araştırmaya göre, günde dört fincan yeşil çay içen tip 2 diyabet hastaları, çay içmeyenlere göre daha fazla kilo verdi ve tansiyonunu düşük tuttu. Bilim insanları, yeşil çaya has bir antioksidan olan kateşinlerin metabolizmayı hızlandırdığını düşünüyor.

KAHVALTI YAP

Bath Üniversitesinin 2018 yılında yaptığı bir araştırmaya göre, günün ilk öğünü metabolizmadaki yağ genlerini pasif hale getiriyor ve vücudu antrenmandan sonraki saatlerde daha fazla karbonhidrat yakması konusunda harekete geçiriyor. İtalyan bilim insanlarının yaptığı birbirinden bağımsız araştırmalara göre, kahvaltı ayrıca dinlenen metabolik değerinizi her akşam aynı yemekleri yemekten daha fazla artırıyor.

BOL BOL SU İÇİN

Yüksek protein diyeti yapan sporcuların metabolizmaları yeteri kadar su tüketmeme sebebiyle sekteye uğrayabilir. Yani bol miktarda su tüketmeniz gerekiyor. Frontiers in Nutrition tarafından yayımlanan ve hayvanlar üzerinde yapılan bir araştırmaya göre, bol su tüketmek vücudunuzdaki yağların parçalanmasına yardımcı olarak kilo vermenizi sağlıyor. Elinize küçük bir bardak alıp ofisinizdeki sebile doğru yürümek, iş gününüzün daha aktif geçmesine yardımcı olabilir.

BİRAZ BAHARAT

Sabah tükettiğiniz yulaf ezmeli karışımınızı tarçınla tatlandırmayı deneyin. Metabolism’de yayımlanan 2017 tarihli bir araştırma, baharatların metabolizmanın ürettiği sıcaklık olan termojenez miktarını artırdığını söylüyor. Tam buğday ekmeğinin arasına fıstık ezmesi ve muz koyarak yaptığınız bir tost da benzer bir etki yaratacaktır.

AKŞAM YEMEĞİ YE

İtalyan bilim insanları tarafından yapılan ve PLOS One’da yayımlanan bir araştırmaya göre, günlük toplam kalorilerinin en büyük parçasını akşam yemeğinde tüketenler, bu öğünü günün daha erken saatlerinde tüketenlere oranla obeziteye iki kat daha meyilli oluyor. Bilim insanları bu tarz beslenmenin metabolik fonksiyonlara katkıda bulunan sirkadiyen ritminizle daha doğal bir uyum yakalamanıza yardımcı olacağını söylüyor.

AYARI KAÇIRMA

PLOS One’da yayımlanan ve Hollandalı bilim insanları tarafından yapılan bir araştırmaya göre, gün içinde büyük öğünler tüketmekten kaçınan erkeklerin, toplam kalori tüketimi aynı miktarda olan erkeklere oranla daha iyi bir iştah kontrolüne ve daha yüksek dinlenen metabolik değere sahip olduğu ortaya çıktı. Acıktığınız zamanlarda fazla yemenize neden olacak brunch’lara meyletmek yerine elma ve armut gibi ufak atıştırmalıkları tercih edebilirsiniz.

İyotlu tuz metabolizma hızlandırır mı?

İYOTLU TUZ KULLAN

Deniz tuzları, tiroidinize metabolizmanızı sağlıklı tutması konusunda yardımcı olan iyot bakımından zengin değildir. Günlük 150 mikrogram iyot tüketmeniz tavsiye edilirken, bu miktar yarım çay kaşığı iyotlu tuza tekabül eder. Ancak iyot alabilmek için balık, süt ürünleri, meyve ve sebze de tüketebilirsiniz.

PEDALLARA ASIL

Kopenhag Üniversitesi tarafından 2018 yılında yapılan bir araştırmaya göre, antrenman sonrasında bisikletçilerin ağırlık kaldıranlara oranla metabolizmayı harekete geçiren FGF21 hormonunun daha yüksek olduğu ortaya çıktı. Bu nedenle metabolizmanızı hızlandırmak için antrenmanlarınızın sonunda pedal çevirebilirsiniz.

PATLAMA MODUNA GEÇ

İtalyan araştırmacılar, yüksek yoğunluklu kuvvet antrenmanı yapanların geleneksel kuvvet antrenmanları yapanlara oranla egzersiz sonrasında daha fazla kalori yaktığını ortaya koydu. Araştırmalara göre 6 tekrar, 20 saniye dinlenme, 2-3 tekrar, 20 saniye dinlenme ve 2-3 tekrar prensibiyle çalışabilirsiniz. Toplamda iki dakika sürecek üç egzersiz yapın. Set aralarında 30 saniye dinlenerek sekiz seti tamamlayın.

KEMİKLERİNİ GÜÇLENDİR

Kanadalı bilim insanları tarafından 2017 yılında yapılan bir araştırmaya göre, kan dolaşımında kemik hormonu osteokalsin miktarı fazla olan kişiler şekeri ve yağı daha iyi metabolize ediyor. Osteokalsin hormonunuzu artırabilmek için brokoli, soğan, somon ve zeytinyağı tüketebilirsiniz.

ŞALTERİ İNDİR

Şimdiye kadarki tüm ipuçlarını uygulamaya başlasınız bile, kötü bir uyku tüm çabalarınızı boşa çıkarabilir. Yapılan birçok araştırma, yetersiz uykunun metabolizmanızın fonksiyonelliği için bir hayli önemli olan glukoz metabolizmasını ve düzenleyici hormonları olumsuz etkileyebileceğini söylüyor.

TELEFONU DA KAPAT

Geceleri Instagram’da gezinmenin tek kötü yanı uykunuzun bölünmesi değildir. Zira bu davranış kilo almanıza da neden olabilir. Northwestern Üniversitesinde yapılan bir araştırmaya göre, cihazınızdan yayılan mavi ışık insülin direncinizi artırarak vücudunuzun kan dolaşımınızdaki glukozu temizleme kabiliyetini düşürebiliyor.

Devamı

Popüler

 

 

www.pilioo.com