Bizi Takip Edin

BESLENME

YENİ NESİL SÜTLER

-

 

Badem, soya, pirinç ve kenevir tohumu artık içecek formunda market raflarında. Peki besin değeri açısından inek sütüne fark atabiliyorlar mı?

1
İnek sütü alternatifleri belki de mucizevi iksirler değildir.

Biz çocukken, inek sütü eleştirilmez ve asla şüphe edilmezdi. Son yıllardaysa besi çiftlikleri, otlaklar ve hayvan yemleri üzerindeki tartışmalar, inek sütünün üzerindeki güvenilirlik zırhını çekip almış durumda. Öyle ki, ABD’de 2009 yılından bu yana içinde inek sütü bulunmayan süt ürünlerinin satışı yüzde 94 artmış görünüyor. Soya ürünleri üreten bir firmanın Mintel araştırma
şirketiyle birlikte yürüttüğü çalışmaya göre, sadece 2014 yılında bu oran yüzde 16 artmış. Görünen o ki, son yıllarda alternatif süt üretiminde de ciddi bir artış yaşandı. Bunun nedenlerinden biri de inek sütü üretiminden daha ucuza mal olmaları. (İnek yetiştirmelerine gerek kalmıyor.) Mintel’e göre, insanlar da alternatif sütlerin faydalı olduğuna inandıklarından bu arza olumlu cevap veriyor.

Yeni popüler başlayan alternatif sütleri incelemeye geçmeden önce, eski usul inek sütünü mercek altın alalım. İşte iyi yağları: 240 ml tam yağlı sütte yaklaşık olarak 8 g protein ve 149 kalori
içeriyor. Bir karşılaştırma yaparsak, 110 g derisiz ve fırınlanmış tavuk göğsü 35 g protein ve 186 kalori ediyor. Bol miktarda süt tüketmek aynı oranda tavuk yemekten elbette daha kolay. Ayrıca bir bardak süt, günlük kalsiyum ihtiyacının yüzde 28’i ile enflamasyonu azaltan ve bağışıklığı güçlendiren D vitamini ihtiyacının yüzde 31’ini karşılayabiliyor. Sütte bulunan doymuş yağın (tam yağlı sütler de dahil) kalbe kesinlikle zarar verdiğini söyleyemeyiz. European Journal of Nutrition’da yayımlanan bir çalışma, 55 yaş ve üstü, günde 120 ml süt tüketen kişilerin, az yağlı süt tercih edenlere oranla hayati tehlike yaratan felç geçirme ihtimallerini yüzde 12 azalttığını gösteriyor.

Hatta çikolatalı sütün bile faydası bulunuyor. Yakın zamanda İngiltere’de yapılan bir çalışmaya göre, tırmanış antrenmanından 20 dakika sonra ve akşam çikolatalı süt içen erkekler, su içmeye oranla üç gün boyunca daha az kas ağrısı yaşıyor. Araştırmacılar, şeker ile protein birleşiminin, hücrelere kas dokularını ideal şekilde iyileştirebilmek için ihtiyaç duydukları enerjiyi sağladığını söylüyor.

Sayfalar: 1 2

Continue Reading
Advertisement

BESLENME

Sebze ve meyve tüketmeden beslenmek

Umut Doğan Yıldız

-

Karbonhidratsız, sebze ve meyve tüketmeden beslenme mevzusuu masaya yatırdık.

Hata: Karbonhidratsız beslenmek

Diyete başlayanların en büyük hatalarından biri karbonhidratlı gıdaları tamamen kesmektir. Bu amaçla sadece ekmeği değil, makarnayı da bırakırlar. Oysa yapılacak en büyük hatalardan biri sıfır karbonhidratla zayıflamaya çalışmak olacaktır çünkü bu besin grubunun yerini alacak başka bir şey yoktur. Şöyle düşünün: Karbonhidrat, anne sütünde bile bulunur ve unutmayın ki anne sütü, hali hazırda dünya üzerindeki en mucizevi besindir!

Düzeltmek için: Burada anahtar kelimeler “kaliteli karbonhidratlar” ve “ihtiyaç oranı!” Kaliteli karbonhidratlardan kasıt tam tahıllı, çavdarlı ekmekler; makarna, bulgur ve esmer pirinç gibi vücuda yararlı gıdalar. Hepsinden önemlisi de şu: Beyin hücreleriniz enerjisini karbonhidratlardan alır ve karbonhidrat tüketmek, aynı zamanda insan psikolojisini de olumlu yönde etkiler.

Hata: Sebze ve meyve tüketmemek

Yukarıda aşırı proteinle beslenmenin zararlarından söz etmiştik. Bunun nedenlerinden biri de sebze ve meyve tüketimindeki azalma… Eskiden yemekten kalkınca ortaya gelen meyve tabaklarına artık rastlanmaz oldu. Sebzeler de günlük yediklerimiz arasından yavaş yavaş çekiliyor. Çünkü beslenmeyi doymakla, tok kalmakla açıklar olduk. Bir de itiraf etmek gerekirse, kimsenin sebzelerle uğraşacak zamanı yok. Tavuğu ızgaraya atıp sofraya getirdiğiniz zaman dilimi sebzelerin yıkanıp temizlenmesine, kabuklarının soyulup doğranmasına anca yetiyor. Hal böyle olunca sebzelerden adım adım uzaklaştık ve meyvelerin yerine hazır satılan meyve suyu ve meşrubatlara yöneldik.

Düzeltmek için: Dünya Sağlık Örgütü’nün önerisi şu: Günde 5-8 porsiyon sebze ve meyve yiyin! Ana öğünlerinizde yediklerinizin biri mutlaka sebze olsun, ara öğünlerde de meyveyi tercih edin.

Devamı

BESLENME

Aşırı proteinle beslenmek

Umut Doğan Yıldız

-

Aşırı protein almak zararlı mıdır? Protein dengesi nasıl olmalı?

Her besin grubunun aşırısını tüketmek yanlış. Proteinle ilgili sorun ise şu: Son 10 yılda aşırı protein tüketimiyle birlikte hem rektum kanseri hem de kolon kanseri olarak tanımlanan kolorektal kanserin de aynı oranda artması, sadece diyet yapanların değil herkesin aşırı protein tüketiminden kaçınması gerektiğinin işareti…

Düzeltmek için: Proteinsiz yaşamaya çalışmanın bir anlamı yok; çünkü proteinin ana görevi, doku ve hücrelerin onarılması… Burada yapılması gereken, doğru miktarı bulmak… Ortalama bir rakam vermek gerekirse, vücut ağırlığınızın her kilosu için günde 0,8-1 gram protein tüketmek yeterli. Diyelim 65 kilosunuz. Bu da demektir ki günde tükettiğiniz protein miktarı en fazla 65 gram olmak zorunda. Peki, hangi proteinleri tüketeceğiz? Öncelikle tükettiğiniz kırmızı et miktarı, haftada 2-3 üç defadan fazla olmamalı. Tavuk, balık, hindi eti de diğer protein kaynakları olarak diyetinizde yer almalı. Daha da önemlisi mercimek, karabuğday, kuru fasulye,Antep fıstığı, kabak çekirdeği gibi bitkisel protein kaynaklarına yönelmelisiniz. 

Devamı

BESLENME

Vegan öğünler oluşturma rehberi

Umut Doğan Yıldız

-

Artık makrolarınızla ilgili bir fikriniz var ve kendi öğünlerinizi oluşturmanız gerekiyor. Karşınızda alışık olmadığınız ve sizi zorlayabilecek bir süreç var.

Süpermarketin yolu gözüktü ve gittiğiniz yerin evinizde yangın çıkaracak çoklukta tütsü satan bir aktar olması gerekmiyor. Stansbury’nin yöntemlerini izleyerek kendi vegan öğününüzü yaratabilirsiniz.

DÜN YEDİĞİNİ YEME

Vegan beslenmeye bugün başladıysanız mesele yok fakat yenilikçi tavrınızı sürdürmelisiniz. Her diyette olduğu gibi vegan diyetlerde de ihtiyacınız olan tüm besinleri alabilmek için öğünlerin anahtar bileşenlerini değiştirmelisiniz. Üstelik bu sayede monotonluktan da kurtulursunuz.

BAKLAGİLLERE GÜVEN

Protein bakımından oldukça zengin olan siyah fasulye, nohut, mercimek ve barbunya, vegan bir beslenme programının temelini oluşturan besinlerdir.

TAHILINI SEÇ

Stansbury’nin favori tahılları olan kinoa, bulgur, arpa, karabuğday, esmer prinç ve basmati pirincini beslenme programınıza ekleyebilirsiniz.

DÖRT YA DA BEŞ SEBZELİ BİR KOMBİNASYON YAP

Buzdolabınız yeşil renkli besinlerle dolduysa, dondurucunuzu da kullanmaktan çekinmeyin. Zira donmuş sebzelerin besin değerleri oldukça yüksektir.

BAHARATLARI KULLAN

Zerdaçal, hardal tohumu, Arnavut biberi ve tarçın, vegan öğünlerinizde kullanabileceğiniz baharatlardır ve kilo vermenize yardımcı olur.

PROTEINİNİ SEÇ

Tofu, vegan protein tozları, jak meyvesi ve tempeh, protein bakımından zengin besinlerdir ve rahatlıkla tüketebilirsiniz.

Devamı

Popüler

 

www.pilioo.com