Bizi Takip Edin

SAĞLIK

Yediğimiz besinler yeterli mi?

Umut Doğan Yıldız

-

 

Besinler, bilinçli seçildiğinde sağlığı koruyucu ve geliştirici tüm öğeleri, vitamin ve mineralleri alınması gereken oranlarda sağlayabilmektedirler. 

Genel olarak yeterli ve dengeli beslenen yetişkinler vitamin ve mineral desteğine ihtiyaç duymazlar. Ancak sağlıklı da olsa bazı özel durumları olan bireylerin gıda takviyesi kullanması gerekebilir. Özellikle büyük şehirlerde hızlı bir yaşam süren bireylerin, düzenli beslenme alışkanlıklarına sahip olmadığı durumlarda besin desteklerine ve probiyotiklere ihtiyaç duymaları doğaldır. Toplumda bazı gruplar değişik fizyolojik, psikolojik ve sosyo-ekonomik etkenlerle besin değeri düşük gıdalara veya tek tip beslenmeye yönelmektedir. Dolayısıyla bu gruplarda bazı besinlerin yetersizliği görülebilir. Örneğin bazı araştırmalara göre düşük gelirli ailelerde demir alımı yetersizdir.

Gıda Takviyeleri

Gıda takviyesi (besin desteği) kelime olarak vitamin ve minerallerin yüksek dozlara karşılık gelen miktarlarının hap, kapsül veya şurup şeklinde kullanılabilir formları olarak tanımlanır. Gıda takviyesi, beslenmemizde yer alan besinlere ek anlamına gelmektedir. 1. Toplumda risk gruplarının gereksinimlerini karşılamak amacıyla (bebekler, ergenler, gebeler, yaşlılar vb.), 2. Bireysel özel gereksinimleri karşılamak amacıyla kullanılır. (Çeşitli nedenlerle yetersiz alım ve gereksinimin artması durumlarında). Bu uygulamalar, beslenme yönünden risk altında olduğu tanımlanmış bireylere, özel gözetim ve denetim altında yapılmalıdır.

Gıda takviyesi kime gerekli

  1. Düşük enerji içeren diyet uygulayanlar,
  2. Yeterli ve dengeli beslenemeyenler,
  3. Vejetaryenler (özellikle hiçbir hayvansal gıda tüketmeyen veganlar),
  4. Demir eksikliği anemisi olanlar,
  5. Bebekler ve çocuklar,
  6. Gebe ve emziren kadınlar (demir, folat, B12 vitamini vb.)
  7. Menopozla kemik kaybı yaşayan kadınlar,
  8. Yaşlılar,
  9. Uzun süre ilaç kullananlar (antiasitler, antibiyotikler, laksatifler, diüretikler),
  10.  Beslenmesine engel alerjisi olanlar,
  11. Bir hastalığa bağlı beslenme (nutrisyon) tedavisi alanlar,
  12. Diyaliz tedavisi gören hastalar. Şimdi, gıda takviyelerine göz atalım:

Multivitaminler

Bağışıklığımız düştüğünde, kış aylarında hafif soğuk algınlığı varsa, ders ya da işle ilgili yoğun bir çalışma temposuna giriyorsak alınabilir. Multivitamin kullanmadan önce bir iç hastalıkları hekimine danışmak en sağlıklısıdır. Vitaminlerde yüksek doz da zararlıdır. Doktorun belirlediği dozlarda, tok karnına ve sabah almak gerekir; akşam içilirse çarpıntı ve uykusuzluk yapabilir. Kadınların ve erkeklerin alacağı doz ve içerik farklıdır. Günde 5 taneden fazla farklı besin takviyesi kullanırsanız negatif ilaç etkileşimleri ile karşı karşıya kalabilirsiniz.

Probiyotikler

Vücudumuzu zararlı bakterilere karşı koruyan, enfeksiyonların önlenmesine yardımcı olan, bağışıklığı güçlendiren ve kilo verme sürecinizi destekleyen dost bakterilere probiyotik adı verilir. Karbonhidratları daha fazla emilebilir hale getiren zararlı bakterileri sayısını azaltarak karbonhidrat emilimini değiştirirler. Bağışıklık sistemi hücrelerinin cevaplarını değiştirerek onları adeta eğitirler. İnflamasyonu, insülin direncini azaltır, leptin hassasiyetini ise artırabilirler. Saydığımız hususlar kilo verme üzerinde probiyotiklerin nasıl etki gösterdiğini açıklar. Ülseratif kolit tedavisinde de anlamlı fayda sağladıkları son kılavuzlarda belirtilmiştir. Diyetinize probiyotikleri eklemeden önce neye yardımcı olduklarını bilmeniz oldukça önemlidir. Doğal olarak fermente edilmiş süt ve süt ürünlerinde veya diğer fermente yiyecek ve içeceklerde bulunur, “gıda takviyesi” olarak da kullanılırlar. Probiyotikleri mucize yaratan diyet hapları olarak görmek yanlış. Probiyotik satın alırken ürün içinde bulunan organizmaların tipleri, sayıları, probiyotiklerin ürün haline gelme süreci, saklama koşulları ve son kullanma tarihini de bilmek gerekir.

SAĞLIK

Sperm kalitesini artıran yiyecekler

Umut Doğan Yıldız

-

Sperm kalitesi nasıl artar, testosteron seviyesi nasıl artar, sperm artıran yiyecekler nelerdir? işte cevabı.

Günümüzün en büyük sorunlarından biri olan kısırlık durumunun sadece kadınlardan kaynaklı olmadığı, erkeklerden de kaynaklandığı artık biliniyor. Peki neden erkeklerin sperm kalitesinde ve sayısında düşüş meydana geliyor? Son yıllarda teknolojinin de gelişmesi ile birlikte hayatımızdaki yeri artan zararlı ışınlar, kucaklarımızdan düşürmediğimiz bilgisayarlar, cebimizden çıkarmadığımız telefonların yanı sıra, günlük yaşantımızda ki stres, vücudumuzda biriken toksik maddeler ve ağır metaller sonucunda erkeklerde testosteron seviyesinde bir düşüş ve buna bağlı olarak üreme oranında büyük bir azalma görüldüğünü konusun uzmanları bildiriyor. Bunların yanı sıra; şişmanlık, fast-food gıdalar, trans yağ içeren besinler, sigara, tütün, uyuşturucu, alkol kullanımı, uzun süre sabit bir şekilde oturma, testislerin aşırı ısınması da testosteron seviyesinde azalma ve iktidarsızlık sorununun görülmesinde baş faktörler olduğunu da araştırma sonuçları ortaya koyuyor.

Testosteron seviyesi nasıl artışa geçer?

Beslenme ve Diyet Uzmanı Çağatay Köşkeroğlu, tam da bu konu ile ilgili besinler konusunda bilgilerini ve tavsiyelerini paylaşarak şu açıklamaları yapıyor;

Testosteron seviyesindeki bu düşüşün durdurulması ve tekrar artışa geçmesinin en uygulanabilir yolu sağlıklı beslenmeden geçiyor. Bazı besinler var ki, resmen mucizevi etki gösteriyor.

Sperm kalitesini artıran besinler

· Muz: İçerdiği bromelain enzimi sayesinde libidonun artmasını sağlar ve cinsel isteği arttırır.

· İstiridye: İçerdiği çinko sayesinde testosteron artışını, sperm seviyesinin ve kalitesinin artmasını sağlar.

· Uskumru: D vitaminin en büyük kaynaklarından olan bu besin testosteron miktarının artmasını sağlamaktadır.

· Kuşkonmaz ve Brokoli: İçerdiği Folik Asit (B9) vitamini sayesinde düzenli tüketildiğinde testosteron seviyesi üzerinde ciddi artışlar meydana getirmektedir.

· Yumurta: İçerdiği E vitamini sayesinde kısırlığın azalmasına yardımcı olur.

· Asya Ginseng: Yorgunluk hissi ve iktidarsızlık durumunda kullanımı önerilen ginsengin testosteron seviyesi üzerinde artış sağladığı gözlemlenmiştir.

· D3 Vitamini: Beslenmelerinde D3 vitamini arttıran kişilerin testosteron seviyelerinin 4 kat arttığı gözlemlenmiştir.

· Kırmızı et: İçerdiği çinko sayesinde serum testosteron düzeyinde artış sağlamaktadır.

· Bitkisel yağlar: Bilinçli miktarda tüketildiği takdirde kolestrol değerini düşürüp, kalp ve damarların sağlığını koruyarak ereksiyon durumunu ve sperm seviyesi arttırır.

· Ispanak: Magnezyum açısından yüksek olduğundan testosteron seviyesini %24 oranında arttırdığı görülmektedir.

· Bitter Çikolata: İçerdiği L – Arginine aminoasiti sayesinde testosteron miktarının artmasını sağlamaktadır.

Köşkeroğlu, bu besinlerin ne şekilde tüketileceği konusunda da şöyle diyor:
Sabah kalktığınızda almanız gereken protein miktarını 1-2 adet yumurtadan, ana öğünlerden yaklaşık 2,5-3 saat sonra yapmanız gereken ara öğünlerde meyve tercihinizi muzdan, yemekleri de kullandığınız yağı zeytinyağından yana kullanarak, öğle ve akşam yemeklerinde ise balık veya kırmızı et tüketerek testosteron seviyenizin artmasını sağlayabilirsiniz.

Devamı

SAĞLIK

Daha sağlıklı bir kalp için

Umut Doğan Yıldız

-

Kalbinizin durumunu öğrenmek için bu küçük testi yapın. Daha sağlıklı kalp için bizi takip etmeye devam edin.

Kendinizi test edin

Bir mezura kapın ve belinizi bulun. (Kemerinizin göç ettiği midenizin altındaki noktada değil, göbek deliğinizin hizasındadır.) Mezurayı belinize sarın, nefes verin ve rakamları görün.

Sonucunuz nasıl

Tek bir doğru cevap var: 102 santimetreden az olması. Ne kadar uzun olursanız olun. Houston’da yer alan UTHealth’teki McGovern Medical School’dan spor kardiyoloğu Dr. John Higgins, “102 cm ve üzeri, diyabet veya yüksek tansiyon veya kolesterol gibi birçok sorunla ilişkilendiriliyor –tabii zaten bunlara sahip değilseniz,” diyor.

İnce ayar

Refleks olarak bir bebek aspirinine uzanmayın. Daha önceden bir kalp hastalığınız yoksa, faydaları büyük olasılıkla risklerinden ağır basmayacaktır, diyor Dr. Higgins. Tabii ki beliniz (ve riskleri) iyi beslenip egzersiz yaptığınızda azalır ancak uykuyu da deneyin. Obesity, gecede altı saatten yedi ve sekiz saate çıkan kişilerin, kısa uyuyanlara kıyasla altı yıl içinde daha az abdominal yağ kazandığını belirtiyor.

Bonus: Ömrünüzü uzatın

Yere oturun ve tekrar ayağa kalkın. 51 ila 80 yaşlarında olup yardım için ellerini veya dizlerini kullanmadan, ellerini dizlerine yerleştirmek zorunda kalmadan ve dengelerini kaybetmeden bunu yapabilen kişiler, kendilerine yardımcı olmak zorunda kalan insanlara kıyasla ortalama altı yıl daha düşük ölüm oranına sahipti. Pratik yapın!

Devamı

SAĞLIK

Penis üzerinde kıl çıkması

Umut Doğan Yıldız

-

Penis üzerinde kıl çıkması normal midir? Penis üzerinde kıl neden çıkar?

Herkesin merak ettiği ancak internet ortamında pek de karşımıza doğru bilgi anlamında sunulmayan soruların cevabını Uzm. Dr. Şerafettin Saraçoğlu‘ndan aldık.

– Penis üzerinde kıl neden çıkar?

Penis üzerinde kıl çıkması normal bir olaydır. Vücutta el ayası ve ayak tabanı dışında her bölgede kıl vardır ve ergenliğe geçişle birlikte genital bölge kıllarındaki kalınlaşmayla birlikte peniste kıllanma da oluşur.

– Penis üzerinde kıllanma neye işarettir?

Penis üzerinde kıllanma bir şey ifade etmez, tamamen normal bir durumdur.

– Penis kıllarını azaltma ya da yok etmede karınca yumurtası yağı, kıl azaltıcı-seyreltici kremlerin etkisi var mıdır?

Benim bildiğim kadarıyla bu tür ürünlerin kılları azaltma şansı yoktur. Aksine bazı vakalarda aşırı duyarlılık reaksiyonları gelişebiliyor.

– Penis üzerinde kıl çıkması durumunda nasıl bir tedavi uygulanır, tedaviler, peniste herhangi bir işlev bozukluğu yaratır mı?

Normalde tedavi gerektirmez. Fakat bir tedavi istenirse laser epilasyon teknikleri yardımcı olabilir. Fakat bu konuda tecrübeli bir hekimin veya teknisyenin yapması uygun olur.

Devamı

Popüler

 

www.pilioo.com