Bizi Takip Edin

SAĞLIK

Uyuşturucu etkisi yaratan gıdalar!

Umut Doğan Yıldız

-

 

Diyetisyen Emre Uzun, yemekten vazgeçemediğimiz gıdaların beyinde tıpkı uyuşturucular gibi dopamin etkisi yarattığını, bunun da hem bağımlılık hem de kilo sorunu olarak bize geri döndüğünü söylüyor.

“Tıbbi açıklamalara göre beynimizde bir ödül merkezi var. Bu merkez, küçük kesecikler halinde dopamin adı verilen nörotransmitter’lar ile diğer beyin hücrelerine mesaj iletiyor, bir beyin hücresinden gelen mutluluk uyarısını diğer beyin hücresine iletiyor. Oradan diğer beyin hücresine, oradan diğerine… Beklediği şey lezzetli, doyurucu, keyif verici bir şeyler bulmanız. O zaman aktive oluyor. Siz lezzetli bir yemek yiyorsunuz ve beyninizdeki bütün dopamin kesecikleri faaliyete geçip birbirlerine haber iletiyor. Yarım saat sonra beyin mutluluk içinde ve biz de “amma yedik ha!” veya “çok lezzetliydi” gibi cümlelerle mutluluğumuzu ifade ediyoruz. Kendimizi iyi hissediyoruz. Beyin de bunu hep yapmamız gerektiği yolunda bizi tetikliyor çünkü aksi taktirde bizi hayatta tutan mekanizmayı devre dışı bırakmış oluyoruz.”

Mutluluk arayan beyin emrediyor: “Bunları ye!”

Emre Uzun, dopamin yüzünden bazı yiyeceklere bağımlı hale gelmemizi ise şöyle açıklıyor: “Örneğin sigara, alkol, uyuşturucu… Bunlar, beynimizdeki o ödül merkezini ele geçiriyor ve beyin, bunlar olmadan dopamin salgılayamıyor. Yiyecekler ise ödül merkezini ele geçirmiyor, sadece bazı yiyecekler, bu merkezin sık tetiklenmesini sağlıyor. Bunlar da hep aynı yiyecekler oluyor: Şeker, çikolata, et, süt ürünleri ama özellikle peynir. Bunlar içinde en fazla bağımlılık yaratanı peynir. Çünkü peynir sütten elde ediliyor ve hem sütte hem peynirde inek, koyun ve keçi yavrularının hızla büyümesini sağlayan kazein adlı bir protein var. Kazein peynirle vücudumuza girdiğinde beynimizdeki opioid reseptörleri harekete geçiyor. Beynimiz tıpkı eroin, morfin ya da haşhaşa verdiği tepkiyi veriyor. Zaten sırf bu yüzden batılı araştırmacılar peynire “süt ürünü eroin” demeye başladılar.”

Uyuşturucu gıdalar

Diyetisyen Emre Uzun dopamini tetikleyen şekeri, eti, peyniri, çikolatayı tek bir yolla değil, yüzlerce farklı yolla ama mutlaka yediğimizi ise şöyle anlatıyor: “Pizza örneğin. Bağımlılık yaptığı kanıtlanmış bir yiyecek. İçinde et de var peynir de… Dondurma hem süt hem şeker içeriyor. Cipsler… Peynir altı suyu ile çıtır çıtır hale geliyor. Kekler, kurabiyeler, çikolatalı gıdalar… hemen hepsi bu kategoride. Bizler bu yiyeceklerden “vazgeçemediğimiz” için, (aslında dopaminin etkisinden vazgeçemediğimiz için) bu yiyecekleri sürekli tüketiyoruz. Kendimize “dur” diyemiyoruz çünkü beynimizin ödül merkezi dopaminleri hazırda bekletip “ye!” diye emir yağdırıyor. Diyetlerimize de bu yüzden sadık kalamıyoruz.”

Emre Uzun, dopamine en fazla ihtiyaç duyduğumuz dönemlerde kilo aldığımıza da dikkat çekiyor: “Dikkat edin, insanlar en çok üzgün, yorgun, stresli veya hüzünlü dönemler yaşadıklarında kilo alır. Çünkü beynin ödül merkezi o dönemlerde devreye girer. Dopamin salgılayarak beyin hücrelerimize mutluluk sinyalleri yollamak ister. Biz ne yaparız? Bir pizza… Arkasından kremalı pasta. Sonra peynir soslu makarna… Akşama çikolatalı süt, üstüne dondurma… Süreç uzadıkça alınan kilolar da artar.”

Dopamin bağımlılığından vazgeçmek için…

Dopamin söz konusu ise kilo almadan mutlu olamaz mıyız? Diyetisyen Emre Uzun, konuya “bağımlılık” olarak yaklaşmaktan yana… “Bu bir bağımlılık ve bu bağımlılıktan vazgeçmemiz lazım ama işimiz sigara ve alkol bağımlılarınınkinden daha zor. Çünkü bu yiyecekler her markette, her restoranda, her büfede, bütün köşe başlarında yasal olarak satılıyor! “Yemeyeceğim” diye direnmek çok zor!”

Emre Uzun, dopamin saldırısından kurtulup kilo almamak için neler yapabiliriz sorusuna ise şu cevabı veriyor: “Beynimizin ödül merkezinin dopamin salgılama nedenleri üzerinde hakimiyet kuracağız. Beyni mutlu etmenin başka yollarını keşfedeceğiz. Örneğin sabahları yarım saat koşmak, yürüyüş yapmak endorfin salgılamamıza yarıyor. Endorfin de tıpkı dopamin gibi kendimizi iyi hissettiriyor. Arkadaş toplantıları, sohbetler… Sanatsal faaliyetler, okumak, belki sosyal faaliyetler içinde yer almak… Bir hayvan sahiplenmek… Kendimizi iyi hissettiren ne ise onları keşfedeceğiz özetle. İkinci adım olarak rutinimizi değiştireceğiz. Çok sevdiğimiz filmi izlemek için koltuğa kurulduğumuzda elimize cips dolu kâseyi değil kendi patlattığımız mısırı alacağız. Arkadaşları eve davet ettiğimizde fast food ya da pizza sipariş etmeyeceğiz. Daha farklı bir ifadeyle hazır mutluluk deposu olan yiyeceklere yönelmeyeceğiz. Çünkü o yiyecekler dünyadaki herkesi aynı şekilde mutlu ediyor ve bağımlı hale getiriyor. Biz; bize özel ve gerçek mutluluk kaynaklarını keşfedeceğiz!”

SAĞLIK

Daha sağlıklı bir kalp için

Umut Doğan Yıldız

-

Kalbinizin durumunu öğrenmek için bu küçük testi yapın. Daha sağlıklı kalp için bizi takip etmeye devam edin.

Kendinizi test edin

Bir mezura kapın ve belinizi bulun. (Kemerinizin göç ettiği midenizin altındaki noktada değil, göbek deliğinizin hizasındadır.) Mezurayı belinize sarın, nefes verin ve rakamları görün.

Sonucunuz nasıl

Tek bir doğru cevap var: 102 santimetreden az olması. Ne kadar uzun olursanız olun. Houston’da yer alan UTHealth’teki McGovern Medical School’dan spor kardiyoloğu Dr. John Higgins, “102 cm ve üzeri, diyabet veya yüksek tansiyon veya kolesterol gibi birçok sorunla ilişkilendiriliyor –tabii zaten bunlara sahip değilseniz,” diyor.

İnce ayar

Refleks olarak bir bebek aspirinine uzanmayın. Daha önceden bir kalp hastalığınız yoksa, faydaları büyük olasılıkla risklerinden ağır basmayacaktır, diyor Dr. Higgins. Tabii ki beliniz (ve riskleri) iyi beslenip egzersiz yaptığınızda azalır ancak uykuyu da deneyin. Obesity, gecede altı saatten yedi ve sekiz saate çıkan kişilerin, kısa uyuyanlara kıyasla altı yıl içinde daha az abdominal yağ kazandığını belirtiyor.

Bonus: Ömrünüzü uzatın

Yere oturun ve tekrar ayağa kalkın. 51 ila 80 yaşlarında olup yardım için ellerini veya dizlerini kullanmadan, ellerini dizlerine yerleştirmek zorunda kalmadan ve dengelerini kaybetmeden bunu yapabilen kişiler, kendilerine yardımcı olmak zorunda kalan insanlara kıyasla ortalama altı yıl daha düşük ölüm oranına sahipti. Pratik yapın!

Devamı

SAĞLIK

Atardamarlarınız iyi durumda mı?

Umut Doğan Yıldız

-

Atardamarlarınız iyi durumda mı? Öğrenmek için testimizi uygulayın.

Kendinizi test edin

Sırtınızı duvara vererek yere oturun, bacaklarınızı önünüze uzatın. Ellerinizi bacaklarınızın üstüne yerleştirin ve parmak uçlarınızı ayak parmaklarınıza doğru kaydırın. (Dizlerinizi bükmek hile sayılır.)

❑ Ayak bileklerime ve/veya ayak parmaklarıma dokunabiliyorum
❑ Ayak bileklerim çok uzakta

Sonucunuz nasıl?

Bileklerinize ve daha ileriye uzanabiliyorsanız, bu atardamarlarınız için iyi haber demektir. The Journal of Physical Fitness and Sports Medicine’deki bir araştırmaya göre, daha esnek vücuda sahip insanlar daha esnek damarlara sahip. Sert atardamarlar sorunların her ikisiyle de ilişkili olduğundan, “bu test, kardiyovasküler hastalığı veya yüksek tansiyonu olanları ortaya çıkarabilir,” diyor Dr. Stiff.

İnce ayar

Test çarenin kendisi. Esneme eylemi, gerçekten de atardamarlarınızın daha esnek olmasına yardımcı olabilir, diye açıklıyor Dr. Higgins. New York City’deki Finish Line Physical Therapy’nin sahibi kişisel antrenör Michael Conlon da, ayak bileklerinize uzanmaktan daha fazlasını yapmak istiyorsanız, esnekliğinizi güvenilir bir şekilde antrenman öncesi ve sonrası bir foam roller ile artırabilirsiniz, diyor. Ancak bunda basitçe aşağı ve yukarı yuvarlamaktan fazlası var. İdeal olarak, iki farklı yöne doğru yuvarlamalısınız. Örneğin, quadriceps (üst ön bacak) kaslarınızı çalıştırıyorsanız, roller’ı üzerlerinde yalnızca ileri ve geri hareket ettirmeyin, quadriceps kaslarınızı da roller üzerinden yana doğru hareket ettirin.

Devamı

SAĞLIK

Göğüs estetiği faciayla sonuçlandı

Umut Doğan Yıldız

-

Avustralya’da yaşayan Jacqueline Harvey adındaki kadın, yaptırdığı göğüs estetiğinden sonra hayatının şokunu yaşadı.

Küçüklüğünden beri istediği göğüs görüntüsüne kavuşmak için hayal kuran 23 yaşındaki Jacqueline Harvey, göğüs implantlarının göğüs kemiğinde deforme olması nedeniyle hayatının şokunu yaşadı.

Memelerin katlanma yerinin silinmesiyle birlikte sanki dört memeye sahipmiş gibi bir görüntüye sahip olan kadın, estetik operasyon için 5 yıldır birikim yaptığını söyledi.

Meme estetiği kabus oldu

Operasyondan sonra sargıların çıkmasıyla ayna karşısına geçen genç kadın, hayatının kabusunu yaşadığını belirtti. 18 yaşından beri göğüslerinden dolayı çok mutsuz olduğunu ve heyecanla para biriktirip ardından ameliyat olarak büyük bir mutluluk yaşadığını ancak ayna karşısında büyük bir şok yaşadığını söyleyen genç kadın, karşılaştığı görüntünün hayatını kabusa çevirdiğini söylüyor.

Göğüsleri deforme olan ve implant aşağı kaymış gibi göründüğü için asıl mememin altında bir kabarcık oluşan genç kadına bu yeni görüntü için doktorlar, bunun düzeltilebilecek bir durum olduğunu söylediler.

Memelerinin düzeltilmesi için tekrar para biriktirmesi gerektiğini ifade eden genç kadın, bu tarz cerrahi müdahalelerde çok titiz davranılması gerektiğini ve işini iyi yapan doktorlara kendinizi emanet etmeniz gerektiğini söylüyor.

Devamı

Popüler

 

www.pilioo.com