Bizi Takip Edin
Men's Health Türkiye

Men's Health Türkiye

HAYATINIZI KURTARMAK SİZİN ELİNİZDE

SAĞLIK

HAYATINIZI KURTARMAK SİZİN ELİNİZDE

-

 

Yedi sağlık kontrolüyle doktorculuk oynamaya başlayın. Hayatınızı kurtarın!

Deve kuşu misali kafayı kumun altına gömmenin sağlığınızı korumak adına iyi bir strateji olmadığı aşikâr… Elbette ki bazı ufak rahatsızlıklar herhangi bir tıbbi müdahaleye gerek kalmadan kendiliğinden iyileşebilir fakat inkâr mekanizması sizi ölüme kadar götürebilir. En akıllıca hamleyse uygulayacağınız basit birkaç sabah tetkiki. Bu kendi kendinize yapacağınız muayeneler rutin doktor kontrolünüzün yerine geçmese de sizi büyük sorunlar yaşamaktan kurtarabilir.

KONTROL 1

Korkutucu diş etleri
Neye dikkat etmeli?
Diş etlerinizdeki herhangi bir kızarıklık veya kanama dişeti iltihaplanması yüzünden olabilir. Diş eti iltihabıyla kalp krizi arasındaki bağlantıyı ise artık sağır sultan bile duydu: Diş eti hastalıklarına neden olan bakteriler kan dolaşımınıza girer ve vücudunuzdaki başka bir noktada iltihaplanmaya neden olur. Tabii buna kalbiniz de dâhil. Sonuç: Aterosklerotik kalp hastalığı (atardamarları etkileyen bir hastalık). Dahası, diş eti hastalıkları diyabeti de işaret ediyor olabilir. Northwestern Üniversitesi doktorlarından Robert Pick, “Kan damarları vücut dokularına oksijen ve besin dağıtırken dokulardaki artık maddeleri de beraberinde götürür. Diyabetse kan damarlarının kalınlaşmasına neden olarak bu besin dağıtımı ve zararlı maddelerin yok edilmesi işlemini yavaşlatır. Bu da diş eti dokusunun enfeksiyonlara karşı direncini zayıflatır” diyor.  Açık renk tenli kişilerde somon pembesi rengindeki diş eti, koyu tenli kişilerdeyse biraz daha koyu renkteki diş eti ağzınızın sağlıklı olduğunu gösterir. Ne var ki eğer diş etleriniz şiş ve kırmızıysa ve dişinizi fırçaladıktan sonra kanıyorsa bir dişeti hastalığından muzdarip olabilirsiniz. Her gün diş ipi kullanmaya başlayın ve doktorunuzu sık sık ziyaret edin.
Bir sonraki kontrol: 1 hafta sonra

KONTROL 2

Tıkalı genizler
Neye dikkat etmeli?
Derin bir nefes alın. Peki, burnunuzdan mı yoksa ağzınızdan mı aldınız? Eğer ağzınızdansa genziniz tıkanmış olabilir. Bu da büyük ihtimalle hapşırma, gözlerin kaşınması, burun akıntısı gibi belirtilerle ortaya çıkan ve genel bir tıkanıklık hali olan alerjik rinitin (saman nezlesi) göstergesidir. Ya da bu belirtilerle birlikte öksürük ve hırıltılı soluma varsa astımınız da olabilir. Teksas Üniversitesi’nden Dr. Bradley Marple, “Astım hemen tedavi edilmezse akciğer fonksiyonlarını daimi olarak kısıtlayabilir” diyerek bizleri uyarıyor. Aynı şekilde tıkanmış genizler beraberinde horlama ve ekstra 10 kilogram getiren uyku apnesine de neden olabilir. Bu üç belirtiye de sahipseniz, soluğu hemen doktorunuzun muayenehanesinde almalısınız.  Tıkanıklığa neden olan ya da durumu daha da kötüleştiren tüm o alerjenleri, havayı kirleten maddeleri ve mukusu dışarı atmak için yatmadan önce derin bir temizlik işlemi yapın. Çeyrek çay kaşığı tuzu iki bardak ılık suyla karıştırın ve bir şırıngaya bu solüsyonu doldurun. Lavaboya eğilin, başınızı yana doğru eğin ve şırınganın ucunu bir santimetreden daha fazla olmayacak şekilde burun deliğinize sokun. Bu tuzlu solüsyon diğer burun deliğinizden çıkana kadar tüm şırıngayı boşaltın. Diğer tarafa da aynı işlemi uygulayın.
Bir sonraki kontrol: 1 hafta sonra

KONTROL 3

Kontrolsüz kalp atışları
Neye dikkat etmeli?
Dinlenirken ölçtüğünüz kalp atış hızınız kalbinizin kanı pompalamak için ne kadar güçlü olduğunu gösterir. Üstelik sadece tüm vücudunuzun durumu hakkında iyi bir bilgi vermenin yanı sıra değerler yüksek çıktığında diyabet ya da kalp rahatsızlığının da habercisi olabilir. İtalyan araştırmacılar dinlenme kalp atış hızının dakikada 70 vuruştan (bpm) fazla olması halinde kalp hastalığından ölme riskinizin en az yüzde 78 arttığını ortaya koydu. Dinlenme kalp hızınızı kontrol etmek için ilk önce tuvaletinizi yapın; zira dolu bir mesane kalp atış hızınızı artıracaktır. Sonrasında bir-iki dakika hiçbir şey yapmadan oturun. Boynunuza veya bileğinize parmağınızı koyarak kalbinizin 15 saniye boyunca kaç defa çarptığını sayın ve bpm’yi bulmak için bu sayıyı dörtle çarpın. Kural olarak 40-60 bpm kardiyovasküler formunuzun yüksek olduğunu gösterecektir. Yüksek çıkan kalp atış hızınızıysa düzenli bir kardiyo egzersiziyle iki ile sekiz hafta arasında bir-iki vuruş aşağıya çekebilirsiniz.
Bir sonraki kontrol: 1 hafta sonra

KONTROL 4

Gittikçe büyüyen göbek
Neye dikkat etmeli?
Erkekler orta yaşlarına geldiklerinde kilo alırlar ve karın bölgesinde birikerek yerleşik hal alan bu yağlar (iç organlara ait yağ) kalp hastalıkları, felç, diyabet ve kanserden muzdarip olma riskinizi yükseltir. Derinin hemen altındaki yağın aksine iç organlara ait yağ karnınızın derinlerinde birikir. Organlarınızın arasındaki boşlukları doldurur ve iltihaplanma riskini artırır. En kötüsü de pankreasınızı kan dolaşımındaki glikozu temizlemesi için insülin üretmeye zorlar ve insülin direnci yaratır. Bu sorunları belinizdeki yağları eriterek çözebilirsiniz. İşe ne yediğinize dikkat ederek başlayın. Ne kadar yemeniz gerektiğini anlamak için hedef ağırlığınızı 11 ile çarpın. Bu sizin günlük almanız gereken kalori miktarıdır.  Ayrıca tüm hafta boyunca yaptığınız egzersizlerle yaklaşık 2000 kalori yaktığınıza emin olun.

Bir sonraki kontrol: 1 hafta sonra

KONTROL 5

Kötü huylu benler
Neye dikkat etmeli?
Melanoma (deri kanserlerinden biri) teşhisi konan çoğu erkek (genelde 40 yaş üstü) ya mevcut işaretleri görmezden gelir ya da dikkat bile etmez. Melanoma bir erkekte genelde kafası, boyun ya da üst sırt bölgesinde bulunduğu için fark edilmesi ve erken yakalanması zordur.  Duş sonrasında alışılmadık bir durum olup olmadığını kontrol etmek için vücudunuzu inceleyin. Benlerin takibi için altın kriterlerse şunlar: asimetri, sınırlar (bulanık ya da sivri kenarlar), renk (siyah ya da çok renkli), çap (bir santimetreden daha fazlaysa ya da sürekli büyüyorsa) ve değişim (boyut ya da şekil). Eğer bu işaretler mevcutsa mutlaka doktora görünün hatta gerekirse biyopsi uygulatın. Elbette ki melanomayla savaştaki en iyi yol ona engel olmaktır. Bu yüzden güneş koruma ürünlerini asla ihmal etmeyin. Özellikle de hem UVA hem de UVB ışınlarına karşı mücadele eden ürünleri kullanmaya özen gösterin.
Bir sonraki kontrol: 1 ay sonra

KONTROL 6

Gergin kaslar

Neye dikkat etmeli?
Üst sırt bölgenizin daha az esnek olması alt sırt bölgenizde ağrı ve sakatlanmaya yol açabilir. Uzun saatler boyunca hiç hareket etmeden bir masa başında oturuyor ya da antrenmanlarınızda hiç esneme yapmadan çok fazla ağırlık kaldırıyorsanız, omuzlarınız ve boynunuz kamburlaşacaktır. Bu da üst sırt bölgenizdeki esnekliği sınırlayacağı için alt sırt bölgenizi daha fazla kullanmanızı sağlayarak acı ve rahatsızlığa neden olacaktır. Tabii illa acı çekmek istiyorsanız, diyeceğimiz bir şey yok! Ne var ki pec stretch hareketiyle esnek kalarak bu sorunların üstesinden gelebilirsiniz. Bunun için sağ ön kolunuz ve avuç içinizi tamamen pervaza dayayarak, kolunuz 90 derece açı oluşturacak şekilde bir kapı aralığında durun. Şimdi de kolunuzun gerildiğini hissedene kadar kapıya doğru eğilip sonra da uzaklaşın. Otuz saniye bu şekilde bekleyin ve hareketi sol kolunuzla tekrarlayın. Daha sonra barbell row, dumbbell row ya da cable row hareketlerinden birini seçin ve 10-12 tekrardan iki-üç set yaparak devam edin.

Bir sonraki kontrol: 2 hafta sonra

KONTROL 7

Berbat bir hafıza
Neye dikkat etmeli?
Çoraplarınızı ya da anahtarlarınızı nereye koyduğunuzu bir türlü hatırlayamıyor musunuz? Panik olmayın, muhtemelen stres altındasınız ve stres hormonu kortizol geçici süreliğine hafızanızı kesintiye uğratıyor. Her sabah hafızanızı N-back zihin egzersiziyle kontrol edin (ve tabii geliştirin de): Sabah haberlerini izlerken bir kelime seçin; örneğin ekonomi gibi. Bu kelimeyi her duyduğunuzda o kişinin iki kelime önce (ya da beş kelime) söylediği kelimeyi hatırlayın. Bu egzersiz zihninizin bir kerede ne kadar çok bilgiyle uğraşabildiğini gösterir ve onu geliştirmenizi sağlar. Hemen peşinden bir de koşuya çıkın, zira kardiyovasküler egzersizler beyninize ekstra oksijen akışı sağlayarak zihinsel keskinliğinizi artırır. Duke Üniversitesi’nin araştırmasına göre, kardiyo çalışması yapmak dikkati, beynin işlem hızını ve hafızayı geliştiriyor. En güzeliyse yaptığınız koşuların ya da bisiklet turlarının beyninizin baş düşmanı stresi alt etmenize yardımcı olması…<p>

Bir sonraki kontrol: 1 hafta sonra

 

Continue Reading
Advertisement

SAĞLIK

Hava kirliliği günde 1 paket sigara içmeye eşit

-

Bilim insanları, hava kirliğine sürekli maruz kalmanın, akciğer ve alt solunum yolları hastalıklarına yakalanma riski bakımından günde bir paket sigara içmeye eş değer olduğu söylüyor.

Sputnik’te yer alan habere göre, sonuçları ABD Tabipler Birliği yayını JAMA Journal’da yayımlanan araştırmada, hava kirliliğine yol açan bileşenlerin güneş ışığıyla etkileşimiyle ortaya çıkan yer seviyesindeki ozon gazının, amfizem gibi, akciğerlerde ve diğer oksijen taşıyan alt solunum organlarında ortaya çıkan, doku ve organlar arasında hava boşlukları oluşturarak vücudun yeterli miktarda oksijen kullanmasını engelleyen rahatsızlıkların ortaya çıkmasında, günde bir paket sigara kadar etkili olduğunu belirledi.

Araştırma kapsamında ABD’nin New York, Los Angeles, Chicago, Baltimore, St. Paul ve Winston-Salem kentlerinde yaşayan, yaşları 45 ve 84 arasındaki 7 binden fazla sağlıklı yetişkini 10 yıl boyunca izleyen bilim insanları, hava kirliliği oranlarının yüksek olduğu söz konusu metropollerde yaşayan kişilerde amfizem ortaya çıkma riskinin, hava kirliliği oranlarının düşük olduğu yerlerde yaşayıp günde bir paket sigara içen bireylere eşit olduğunu ortaya koydu.

Araştırmaya önderlik eden Columbia Üniversitesi’nden Dr. Graham Barr, “Hava kirliliğine maruz kalmanın amfizeme yakalanma riskini belirgin şekilde artırdığını gördük. Bu, günde 1 paket sigara içmeye eş değer bir risk oluşturuyor ve vücuda 3 yıl ilave yaşlanmaya eş değer bir zarar veriyor” ifadesini kullandı.

Araştırmanın yazarlarından, Washington Üniversitesi’nden Dr. Joel Kaufman da “Sigara içmek amfizeme yol açan en önemli etken. Hastalığın ortaya çıkmasında hava kirliliğinin de bu kadar etkili olduğunu görmek bizim için sürpriz oldu” değerlendirmesinde bulundu.

ABD’de daha önce yapılan araştırmalarda da yer seviyesindeki ozon gazı yoğunlaşmasının akut solunum hastalıklarına yol açabileceği konusunda uyarılar içeren araştırmalar yayımlanmıştı. Araştırmalarda ABD’de yalnızca 2011’de solunum hastalıkları kaynaklı hastalıklardan 107 bin kişinin hayatını kaybettiğine dikkat çekilmişti.

Devamı

SAĞLIK

4500 yıllık mayadan ekmek pişirdi

-

Antik Mısır’dan kalma bir çanaktaki mayayı kullanarak ekmek pişiren bilim insanı Seamus Blackley, pişirdiği ekmeğin, diğer ekmeklerden daha lezzetli olduğunu söylüyor.

Fizikçi ve video oyunu tasarımcısı Seamus Blackley, Antik Mısır üzerine çalışmalar yürüten Serena Love ve mikrobiyolog Richard Bowman’la ABD’nin Massachusetts eyaletinde bir araştırmada çalıştığı sırada, Antik Mısır’dan kalma bir çanaktan maya kalıntıları çıkardığını söyledi.

Numunelerin kapların gözeneklerinden toplandığını söyleyen araştırmacı, organizmaları uyandırmadan önce bir sterilizasyon tekniği kullandığını söylüyor.

Devamı

SAĞLIK

Metabolizma hızlandırmanın 12 yolu!

-

Metabolizma hızlandırmanın yollarını merak edenler için 12 tüyomuz var.

Vücudunuz bir makine olsaydı, metabolizmanız işletim sistemi olma görevini üstlenirdi: Bütün girdileri, yani besinleri işleyerek sizi fonksiyonel kılan bir sistem. Onu abur cuburla doldurursanız düşük performans gösterecektir. Sisteminizi daha verimli şekilde kullanmak istiyorsanız, beslenme ve antrenman programlarınızı güncellemeyi deneyebilirsiniz.

Metabolizma nasıl hızlandırılır?

YEŞİLİN GÜCÜ

Tıpkı kahve gibi çay da antioksidan açısından zengindir. Journal of Research in Medical Sciences dergisinde yayımlanan bir araştırmaya göre, günde dört fincan yeşil çay içen tip 2 diyabet hastaları, çay içmeyenlere göre daha fazla kilo verdi ve tansiyonunu düşük tuttu. Bilim insanları, yeşil çaya has bir antioksidan olan kateşinlerin metabolizmayı hızlandırdığını düşünüyor.

KAHVALTI YAP

Bath Üniversitesinin 2018 yılında yaptığı bir araştırmaya göre, günün ilk öğünü metabolizmadaki yağ genlerini pasif hale getiriyor ve vücudu antrenmandan sonraki saatlerde daha fazla karbonhidrat yakması konusunda harekete geçiriyor. İtalyan bilim insanlarının yaptığı birbirinden bağımsız araştırmalara göre, kahvaltı ayrıca dinlenen metabolik değerinizi her akşam aynı yemekleri yemekten daha fazla artırıyor.

BOL BOL SU İÇİN

Yüksek protein diyeti yapan sporcuların metabolizmaları yeteri kadar su tüketmeme sebebiyle sekteye uğrayabilir. Yani bol miktarda su tüketmeniz gerekiyor. Frontiers in Nutrition tarafından yayımlanan ve hayvanlar üzerinde yapılan bir araştırmaya göre, bol su tüketmek vücudunuzdaki yağların parçalanmasına yardımcı olarak kilo vermenizi sağlıyor. Elinize küçük bir bardak alıp ofisinizdeki sebile doğru yürümek, iş gününüzün daha aktif geçmesine yardımcı olabilir.

BİRAZ BAHARAT

Sabah tükettiğiniz yulaf ezmeli karışımınızı tarçınla tatlandırmayı deneyin. Metabolism’de yayımlanan 2017 tarihli bir araştırma, baharatların metabolizmanın ürettiği sıcaklık olan termojenez miktarını artırdığını söylüyor. Tam buğday ekmeğinin arasına fıstık ezmesi ve muz koyarak yaptığınız bir tost da benzer bir etki yaratacaktır.

AKŞAM YEMEĞİ YE

İtalyan bilim insanları tarafından yapılan ve PLOS One’da yayımlanan bir araştırmaya göre, günlük toplam kalorilerinin en büyük parçasını akşam yemeğinde tüketenler, bu öğünü günün daha erken saatlerinde tüketenlere oranla obeziteye iki kat daha meyilli oluyor. Bilim insanları bu tarz beslenmenin metabolik fonksiyonlara katkıda bulunan sirkadiyen ritminizle daha doğal bir uyum yakalamanıza yardımcı olacağını söylüyor.

AYARI KAÇIRMA

PLOS One’da yayımlanan ve Hollandalı bilim insanları tarafından yapılan bir araştırmaya göre, gün içinde büyük öğünler tüketmekten kaçınan erkeklerin, toplam kalori tüketimi aynı miktarda olan erkeklere oranla daha iyi bir iştah kontrolüne ve daha yüksek dinlenen metabolik değere sahip olduğu ortaya çıktı. Acıktığınız zamanlarda fazla yemenize neden olacak brunch’lara meyletmek yerine elma ve armut gibi ufak atıştırmalıkları tercih edebilirsiniz.

İyotlu tuz metabolizma hızlandırır mı?

İYOTLU TUZ KULLAN

Deniz tuzları, tiroidinize metabolizmanızı sağlıklı tutması konusunda yardımcı olan iyot bakımından zengin değildir. Günlük 150 mikrogram iyot tüketmeniz tavsiye edilirken, bu miktar yarım çay kaşığı iyotlu tuza tekabül eder. Ancak iyot alabilmek için balık, süt ürünleri, meyve ve sebze de tüketebilirsiniz.

PEDALLARA ASIL

Kopenhag Üniversitesi tarafından 2018 yılında yapılan bir araştırmaya göre, antrenman sonrasında bisikletçilerin ağırlık kaldıranlara oranla metabolizmayı harekete geçiren FGF21 hormonunun daha yüksek olduğu ortaya çıktı. Bu nedenle metabolizmanızı hızlandırmak için antrenmanlarınızın sonunda pedal çevirebilirsiniz.

PATLAMA MODUNA GEÇ

İtalyan araştırmacılar, yüksek yoğunluklu kuvvet antrenmanı yapanların geleneksel kuvvet antrenmanları yapanlara oranla egzersiz sonrasında daha fazla kalori yaktığını ortaya koydu. Araştırmalara göre 6 tekrar, 20 saniye dinlenme, 2-3 tekrar, 20 saniye dinlenme ve 2-3 tekrar prensibiyle çalışabilirsiniz. Toplamda iki dakika sürecek üç egzersiz yapın. Set aralarında 30 saniye dinlenerek sekiz seti tamamlayın.

KEMİKLERİNİ GÜÇLENDİR

Kanadalı bilim insanları tarafından 2017 yılında yapılan bir araştırmaya göre, kan dolaşımında kemik hormonu osteokalsin miktarı fazla olan kişiler şekeri ve yağı daha iyi metabolize ediyor. Osteokalsin hormonunuzu artırabilmek için brokoli, soğan, somon ve zeytinyağı tüketebilirsiniz.

ŞALTERİ İNDİR

Şimdiye kadarki tüm ipuçlarını uygulamaya başlasınız bile, kötü bir uyku tüm çabalarınızı boşa çıkarabilir. Yapılan birçok araştırma, yetersiz uykunun metabolizmanızın fonksiyonelliği için bir hayli önemli olan glukoz metabolizmasını ve düzenleyici hormonları olumsuz etkileyebileceğini söylüyor.

TELEFONU DA KAPAT

Geceleri Instagram’da gezinmenin tek kötü yanı uykunuzun bölünmesi değildir. Zira bu davranış kilo almanıza da neden olabilir. Northwestern Üniversitesinde yapılan bir araştırmaya göre, cihazınızdan yayılan mavi ışık insülin direncinizi artırarak vücudunuzun kan dolaşımınızdaki glukozu temizleme kabiliyetini düşürebiliyor.

Devamı

Popüler

 

 

www.pilioo.com