Bizi Takip Edin

SPOR

Tırmanış sporuyla ilgili her şey

-

 

Yüksekliklere doğru hızlı bir şekilde tırmanmak kulağa çekici geliyor mu? Belki de yeni tutkunuz tırmanış sporudur. Bazı şeyleri denemeden bilemezsiniz.

DERLEYEN: UĞUR MUTLU

En azından öyle olduğumu düşünüyorum. Haftada beş kez CrossFit yapıyorum. Tek seferde 20 pull-up çekebiliyor ve vücut ağırlığımın iki katıyla birkaç tekrar deadlift yapabiliyorum. Bu yılın başında Great North Run etkinliğindeki yarı maratonu 1 saat 43 dakikada tamamladığım için kardiyovasküler fitness seviyemin de iyi düzeyde olduğunu söyleyebilirim. Fakat İskoçya’nın başkentinin kırsal kesiminde, eski bir taş ocağının olduğu yere inşa edilen Avrupa’nın en büyük tırmanma tesisi Edinburgh International Climbing Arena’daki (EICA) bir duvarın önüne geldiğimde, tüm gösterişimi kaybetmiştim.

Birazdan yapacaklarımı daha önce hiç yapmadığımı biliyordum. Britanya şampiyonalarına ve dünya kupalarına ev sahipliği yapan bu tesis, birazdan bir Men’s Health editörünün sınavına tanıklık edecekti.

Yapmam gereken şey, 15 metreyi mümkün olduğunca hızlı bir şekilde tırmanmaktı. Duvarın en altındaki kırmızı düğmeye basarak tırmanmaya başlayacaktım ve dijital bir kronometre benim zamanımı tutacaktı.

EICA, duvarımda kalabilmem için beni İskoçya’nın en iyi tırmanışçılarından biri olan Robbie Phillips’in yetenekli ve bir o kadar da tebeşirli ellerine bırakmıştı. Phillips, Instagram hesabında kendi tırmanış stilini “saf, katkısız ve saçma olmayan” şeklinde tanımlıyor. Kendisi Madagaskar’daki bir hafta süren 800 metrelik sarp kayalık tırmanışından henüz dönmüştü ve VÜCUT100 metreden düşüp ayağını kıran arkadaşından bahsettiğinde gevşeyememiştim. Phillips’in tehlikenin adamı olduğu aşikârdı ve ben her ne kadar tehlikeden uzak kalmaya çalışsam da oldukça ilginç günler beni bekliyordu.

Tırmanış sporu nedir?

Tırmanmayla ilgili ilk ve tek deneyimim, Gladiators dizisindeki Hunter ve Wolf’un maceralarını izlemekti. Karşımdaki duvar da o zamanlarda gördüklerime benziyordu. Tek farkı ise tayt giymiş kaslı bir adamın beni aşağıya doğru çekmesiydi. Phillips nasıl başa çıkacağımı görmek için ilk tırmanışımda bana sıfır puan vermeyi seçti. Süreyi başlatmak için hızlı bir şekilde, duvarın altındaki zile bastım. Tırmanış düşündüğümden çok daha zordu ve hantallığımı saklayamıyordum. Bir şekilde tepeye çıkabildiğimde ise elde ettiğim süre utanç verici bir biçimde 36 saniyeydi. Tekrar zemine indiğimde mesafe rekoru olan 4,9 saniyenin yedi katı kadar bir sürede tamamladığımı fark ettim. Tırmanış üzerine aldığım üç günlük hızlandırılmış kursun ardından, Phillips beni süremi yarıya indirmem hususunda zorlamaya başlamıştı.

hillips bana tüm yükü kollarıma verdiğim için gereğinden fazla enerji harcadığımı söyledi. Ön kollarım ve biceps’lerim kan toplayarak acı verdiği için aslında bunun farkındaydım. Güç ihtiyacımı bacaklarım vesilesiyle karşılamam gerektiğini anlatan Phillips, “Tek seferde pull-up egzersizinden ne kadar fazla air squat yapabiliyorsun?” diye sordu. Çok daha fazlasını yapabildiğimi söylediğimde Phillips’in dediği yere gelmiştim. Phillips bir kez daha tırmanmamı istese de kollarım çoktan tükenmişti. Hatta o gece suşi yiyebilmek için çubukları bile kullanamamıştım. Son günüme kadar hız duvarına çıkamayacağımı biliyordum. Bu yüzden Phillips tekniğimi geliştirebilmek adına diğer duvarları kullanabileceğimizi söyledi.

Tırmanmak temelden başlar

Ertesi sabah Phillips’le birlikte EICA’nın etrafını kule gibi saran devasa duvarlara gittik. Phillips, “Sagital düzlemde (basit bir şekilde esneme ve uzanma) hareket etmeye alıştığını biliyorum. Bunu yapmak spor salonunda iş görse de duvara tırmanırken daha yaratıcı olman gerekiyor,” dedi. Duvar boyunca engelleri aşmak, kaymayı ve titremeyi engellemek için vücudumu nasıl kullanmam gerektiğini öğrenmiştim. Bunu öğrenmemi sağlayan şey de hareketlerimi üst vücuduma güvenerek yapmak yerine alt vücudumla yapmaya başlamamdı. Her tırmanışta, tırmanışın ne yukarı çekme kabiliyeti ne de kardiyovasküler kondisyonla ilgili olduğu açıkça anlaşılır. İrtifa kazanmamın ne pull-up yeteneğim ne de kardiyovasküler fitness seviyem ile ilgisi olduğunu anlıyordum. Tırmanmanın tekniğinizi hayata geçirebilme, problem çözebilme, sezgisel hareket edebilme ve fonksiyonel anlamda fit olma kombinasyonlarından meydana geldiğini ifade eden Phillips, “Dünyadaki bütün kuvveti toplasanız bile hızlı bir tırmanış yapamayabilirsiniz,” diyor.

Bir sonraki tırmanışım da bunu kanıtlar nitelikteydi. Phillips benden hız duvarında iyi iş gören ve “sıvanma” (smearing) olarak bilinen tekniği geliştirmemi istedi. Ayağınızı koyacağınız belirgin bir boşluk olmadığında kullanacağınız bu teknikte, düz duvara ayaklarınızın tabanıyla baskı uygularsınız. Böylelikle vücudunuzu yanda tutabilir ve ayaklarınızla itiş yaparken ellerinizle çekiş yaparak karşı baskı oluşturabilir (laybacking tekniği), çatlakların üzerinden bu yöntemle geçebilirsiniz. Yolu yarıladıktan sonra, ismi barn-dooring olarak da bilinen sarp kayalarla karşılaştım. Bir sonraki adımda ne yapacağımı bilmediğim için donakaldım. Phillips aşağıdan ağırlığın bindiği ayağın asla kaymayacağını haykırarak sıvanma tekniğini kullanabileceğimi hatırlattı. Yavaş hareketlerle sıvanmaya başladım. Tepeye ulaştığımda ise pes etmediğim için kendimle gurur duydum. Ayrıca, cesaretin de tırmanışın önemli bir parçası olduğunu gördüm.

Tırmanız nasıl hızlandırılır?

Son günümde Phillips’in talimatları olmadan, içgüdüsel bir biçimde hareket etmeye başladım. Duvarda ikinci ve son kez hız denemesi yapmaya hazırlanırken, Phillips’in beni hızlandıracak yönlendirmeleriyle benzer yükseklikteki bir başka duvarda üç hızlı tırmanış yaptım. Phillips hızlanmanın yolunun bunu bir dizi şeklinde düşünerek üç, dört hamle sonrasını hesaplamak ve bunu akılda tutmak olduğunu bana hatırlattı.

Tırmanırken özverili olmak gerektiğini söyleyen Phillips, “İşini gönülsüz bir biçimde yaparsan, tırmanışın da hızlı olmaz,” diyor. Rekabetçi yapımın getirisi olarak sırasıyla 31, 26 ve 24 saniyelik dereceler elde ettim. Hızlı gitme sevdamdan dolayı kollarım ağrımaya, ellerimde oluşan nasırlar büyümeye başladı. Hız duvarının başına geçip tırmanmak için hiç olmadığım kadar hazır hissediyordum.

Duvarın karşısına geldiğimde kendime güvendiğimi hissettim. Phillips’in bana söylediği her şeyi yaparak iyi bir hazırlık süreci geçirmiştim. İlk tırmanışımda her ne kadar temkinli davransam da, ikinci tırmanışımda elde ettiğim 19 saniyelik derece, ilk tırmanışımdaki sürem olan 36 saniyeye göre oldukça belirgin bir gelişimi ifade ediyordu. Birinci gündeki halimin aksine ilk denememde oluşan kas acılarımı köreltecek zihinsel kuvvete sahip olduğumu fark ettim.

İkinci denememde akışımın üzerine odaklandım ve derecemi iki saniye daha geliştirdim. Üçüncü denememde daha hızlı hareket ettim. Bacaklarımın gücünü ve sıvanma tekniğini kullandım. Sanki duvarı eskisinden çok daha az tutuyordum. Hızlıca tepeye tırmanarak düğmeye bastığımda kronometre 12.04’ü gösteriyordu. Mesafe rekoru olan 4,9 saniyeyle aramda hala büyük bir fark olsa da, benim ve Phillips’in ilk başta belirlediği hedefi geçmiştim. Sürem beni heyecanlandırmıştı. Ancak en mutlu olduğum şey, fitness seviyemi box jump’lardan ve burpee’lerden başka bir alanda da kullanabildiğimi keşfetmemdi.

Bunu maraton koşmak ya da karma dövüş sanatları yapılan bir salona üye olmak olarak da ele alabilirsiniz fakat tırmanmak bana şunu öğretti: Gelişim görmek için biraz cesaret gösterirseniz, sınır tanımayacağınızı göreceksiniz.

Daha yükseğe nasıl tırmanılır diye merak edenler, web sitemiz sizinle ilgili içeriklerle dolu.

Continue Reading
Advertisement

SPOR

Milli yüzücülerden tarihi başarı

-

Türkiye, Akdeniz Ülkeleri Yıldızlar Yüzme Şampiyonası’nda 31 madalya elde ederek tarihsel bir başarıya imza attı.

Türkiye Yüzme Federasyonundan yapılan açıklamaya göre, Bulgaristan’ın Burgaz şehrinde düzenlenen organizasyonda mücadele eden milli sporcular, 12 altın, 14 gümüş ve 5 bronz madalya kazanırken, 6 Türkiye, 2 de şampiyona rekoru kırdı.

Takım sıralamasında erkelerde birinciliği elde eden Türkiye, kızlar ve genel toplamda ikinci oldu.

Yüzme Milli Takımı, ilk kez Akdeniz Ülkeleri Yıldızlar Yüzme Şampiyonası’nı erkekler, kızlar ve genel toplamda ilk 2 sırada tamamladı.

Devamı

SPOR

Bu akşam TV’de hangi maçlar var?

-

Bu akşam TV’de hangi maçlar var? İşte bu akşamın maçları ve spor programları.

24 Haziran Cuma TV’de maçlar

07:00 A Spor – Sabah Sporu
10:00 TRT Spor – Sabah Sporu
11:00 A Spor – Spor Ajansı
11:40 TRT Spor – Sporun Kadınları
12:00 TRT Spor – Avrupa Stüdyosu
13:30 TRT Spor – Spor Bülteni
15:00 A Spor – Spor Gündemi
15:30 beIN Sports 2 – WTA Birmingham Final (Canlı)
15:40 TRT Spor – Spor Hafta Sonu
17:30 Smartspor – Fas – Nambiya (Canlı)
17:30 beIN Sports 4 – WTA Mallorca Final (Canlı)
18:30 TRT Spor – İngiltere – Kamerun (Canlı)
20:00 Smartspor – Senegal – Tanzanya (Canlı)
20:15 TRT Spor – Transfer Gündemi
21:00 A Spor – Transfer Raporu
22:00 TRT Spor – Katar – Arjantin (Canlı)
22:00 beIN Sports 1 – Deportivo – Mallorca (Canlı)
23:00 A Spor – Son Sayfa
23:00 Smartspor – Cezayir – Kenya (Canlı)
23:50 TRT Spor – Hafta Sonu Transfer

Devamı

SPOR

Messi’nin Milli Takım Kabusu

-

Editör :

Barcelona ile kupalara doyamayan yıldız futbolcu, aynı başarıyı milli takımda yakalayamıyor. Arjantinli yıldız, Copa America’ya da çok kötü bir başlangıç yaptı.

Otoriteler tarafından Cristiano Ronaldo ile birlikte dünyanın en iyi oyuncusu olarak gösterilen ve futbolseverleri defalarca kez hayretler içinde bırakmayı başaran Arjantinli yıldız Lionel Messi, henüz büyük bir başarı elde edemiği milli takımıyla Copa America’ya da kötü bir başlangıç yaptı. Milli takımla henüz bir Dünya Kupası ya da Amerika Kupası kazanamamış olan Lionel Messi, kazandığı büyük başarılara rağmen bu alanda eleştirilmeye devam ediyor.
Kariyerinde 4 Şampiyonlar Ligi, 10 İspanya La Liga, 3 Süper Kupa, 6 Kral Kupası ve 10 İspanya Süper Kupası şampiyonluğu bulunan Messi, 5 kez de Ballon d’Or kazanarak dünyanın en iyi oyuncusu ilan edildi. Barcelona ile başarıya doyamayan Messi, milli takımında ise bekleneni bir türlü veremedi.
Copa America 2019’a Arjantin ile çok kötü bir başlangıç yapan Lionel Messi, henüz mavi-beyazlılarla birlikte galibyet sevinci yaşamadı. Copa America B Grubundaki ilk maçında Kolombiya’ya 2-0 yenilen Tangocular, Paraguay karşılaşmasından da Messi’nin penaltı golüyle elde edilen 1-1’lik skorla ayrılarak, beraberliğe razı oldu. Teknik direktör Lionel Scaloni’nin öğrencilerinin gruptaki 3’üncü ve son maçı ise 23 Haziran Pazar günü TSİ 22.00’de Katar ile.

Messi ve Arjantin, Gruptan Çıkabilir Mi

23 Haziran Pazar günü Katar’la karşılaşacak olan Arjantin’in gruplardan çıkarak çeyrek finale gitme şansı az da olsa devam ediyor. Bu yıl Katar ve Japonya’yı misafir ederek katılımcı takım sayısını 12’ye yükselten Copa America’da, 4’er takımdan 3 grup bulunuyor. Gruplardaki dört takımdan ilk iki sıradakiler direkt olarak çeyrek finale giderken, çeyrek finale kalması gereken son iki takım ise grup üçüncüleri arasında belirleniyor. Copa America 2019’da en iyi iki üçüncü, önce puana, sonra averaja ve eşitliğin bozulmaması halinde atılan gole bakılıyor.
Yani Arjantin en iyi iki grup üçüncüsünden biri olabilirse, adını çeyrek finale yazdırabilecek ve Messi’nin Copa America’yı kazanma ihtimali devam edecek. Arjantin’in ve Messi’nin Copa America şansını sürdürebilmesi için Katar maçında mutlaka galibiyet alması gerekiyor. Katar maçında elde edilecek bir beraberlik ise yalnızca Paraguay’ın Kolombiya’ya karşı 2 golle kaybetmesinin haricinde yetersiz kalıyor.
Copa America’nın merakla finali ise 7 Temmuz 2019 Pazar günü, Amerikan efsane stadyumlarından biri olan Maracana’da oynanacak.

Messi’li Arjantin

Kupalar ve gol krallıkları bakımından muazzam bir kulüp kariyeri yaşayan Messi, milli takımıyla Dünya Kupası veya Copa America kazanamadı. Milli takım kariyeri yüzünden çok fazla eleştirilen Messi, 2015 yılında oynanan Copa America finalinde Arjantin’in Şili’ye yenildiği karşılaşma sonrası milli takımı bıraktığını açıklamıştı. Bu kararından cayan Messi, 2018 Dünya Kupası’nda boy göstermiş ve son 16 turunda Fransa’ya 4-3 mağlup olarak elenmişti.

Copa America 2015’in Şampiyonu, Arjantin’i penaltılarla deviren Şili oldu.


Messi, Arjantin ile yalnızca 2008 Yaz Oyunları’nda altın madalya kazanabildi. Fakat kulüp kariyerine bakıldığında UEFA Şampiyonlar Ligi gibi üst seviye bir organizasyonda toplam 112 golü bulunuyor. Ayrıca Şampiyonlar Ligi yarı finalinde Barcelona’nın Liverpool’u 3-0 yendiği maçta muazzam bir frikik golüyle Barcelona kariyerindeki 600 golünü ağlara göndermişti.
Messi‘nin 1987 doğumlu olduğunu düşününce herhangi bir aksilik çıkmadığı sürece bir Dünya Kupası daha var gibi gözüküyor. Ancak 3 yıl daha beklemek yerine şu anda içerisinde buluğu Copa America turnuvasını kazanmak hem Messi’nin hanesine olumlu yazılacak, hem de eleştirilen bir nebze olsun dinmesini sağlayacak.

Devamı

Popüler

 

www.pilioo.com