Bizi Takip Edin

SAĞLIK

SU TÜKETMENİN GÜCÜ

Umut Doğan Yıldız

-

 

Vücudun ancak barındırdığı sıvılar bir uyum içindeyse etkili bir şekilde çalışır. Dengeyi kurmak için bu sıvı alımı efsanelerinden kaçınarak sağlığını güçlendir. 

EFSANE #1: Sıvı alımı, su içilerek ulaşılan günlük bir hedeftir.

Sıvı alımı dengen, terlemene, beslenme düzenine, yüksekliğe ve hatta neme bağlıdır. ABD Triatlon Antrenörü Diyetisyen Kim Schwabenbauer, sağlıklı bir beslenme düzeninde yüzde 20 oranında bir sıvı alımının söz konusu olduğunu belirtiyor. Sıvı tüketimini artırmak için atıştırmalık olarak karpuz, greyfurt, salatalık, brokoli, elma ve üzümü tercih et. Bunun yanında suyuna kırmızı meyveler, limon, kivi, ananas ve portakal ile doğal bir aroma da kazandırabilirsin. Çalışmalar, içeceğin aromalı olduğunda daha fazla içtiğini gösteriyor.

EFSANE #2: İyi bir sıvı alımı olmadan sağlıklı olabilirsin.

Ufak çaplı su kaybı dahi genel sağlığının yanı sıra fiziksel ve bilişsel performansını etkileyebilir. Hücrelerinin mutlu bir şekilde bol sıvı içinde, bir havuzda yüzdüğü  hayal et. Sıvı kaybı kan dolaşımındaki sıvı miktarını azaltır. Bu da kalbinin daha fazla çalışmasına neden olur, vücudunun kendi kendini soğutma kabiliyetini sınırlar ve kaslarının zamanından önce yorgun düşmesine sebep olur. Kanın yoğun bir hâl alır, daha ağır, yapışkan ve kıvamlı olur. Bu nedenle sıvı alımını göz ardı etme, buna dikkat et.

EFSANE #3: Tuzlu yiyeceklerden kaçındığın sürece sorun yaşamazsın.

Sodyum düşmanın değildir. Hayatta kalmak için bu besin değerine ihtiyacın var ve vücudun bunu kendi kendine üretemez. Elektrolitler (evet, sodyum bir elektrolittir) kan miktarına katkıda bulunur ve aktif bir hayat yaşıyorsan bu büyük önem taşır. Kan miktarını koruman, cildinin ısıyı dağıtmasını, besin değerlerinin emilimini ve kalbinizin de dâhil olduğu sıkı çalışan kaslarınıza oksijenin iletimini sağlar. Sodyum ter ve idrar yoluyla en büyük miktarlarda kaybedilen mineraldir ve düzgün bir sıvı alımı için gereklidir.

EFSANE #4: Muz, sıvı kaybından kaynaklanan kramplara iyi gelir.

Doğru, ancak muzla ilgili büyülü bir durum söz konusu değil. Muzdaki potasyum, buradaki anahtar nokta olabilir. Bir diğer elektrolit olan potasyum, sodyumun etkilerini köreltir ve böbreklerin de yardımıyla vücuttan atılmasını sağlar. Sodyum ve potasyumu bir tahterevallinin iki farklı ucu gibi düşün; uygun sıvı alımına ulaşmak üzere birbirlerini dengelemek için çalışırlar. International Food Information Council Foundation’dan Megan Meyer, çoğu insanın 4.700 miligramlık günlük tavsiye edilen potasyum miktarının yarısını aldığını belirtiyor. İki elektrolit arasındaki dengesizlik de kan basıncını ve kalp kasılmalarını  etkileyebilir.

EFSANE #5 Herkesin günde sekiz bardak suya ihtiyacı vardır.

Bu, herkesin günlük 2.800 kalori alması gerektiğini söylemek gibidir. (Ancak herkesin alması gerekmez.) Vücut ağırlığın, aktivite seviyen ve sıcaklığa bağlı olarak, günlük sıvı ihtiyacınız 1,9 litre gibi düşük miktarlardan 5,7 litre gibi yüksek miktarlara kadar değişiklik gösterebilir. Egzersiz yapmadığın günlerde idrarını denetle. İdrarının su veya elma suyundan ziyade limonata görünümünde olması gerekir. Koyu renk idrar çoğunlukla sıvı kaybına işaret eder. Antrenman yaptığın günlerde, egzersiz öncesi ve sonrası tartıl. Dengeyi geri kazanmak adına kaybettiğin her yarım kilogram için 600 ila 700 ml (2,5 ila 3 bardak) su tüketmelisin.

Continue Reading
Advertisement

SAĞLIK

Ödem atıcı çay tarifi

Umut Doğan Yıldız

-

Az su içiyor ve su içme alışkanlığı kazanamıyorsanız, bunun nedeni az ve sık su içmeyi denemiyor olmanızdan kaynaklanıyor olabilir.

Su içmeyi alışkanlık edinmek için düzenli bir şekilde, su içmeyi gün içine yayın. Günde en az dört küçük pet şişe (500 ml) su içmeye başlayın. Sürahi içerisine, limon ve sevdiğiniz meyveleri ekleyerek biraz tatlandırıp, renklendirmenizde bir sakınca yoktur. Ancak siz fazla abartmayın.

Yapılan araştırmalar, gün içinde dişini fırçalıp,sade naneli sakız çiğneyenlerin daha çok su içme ihtiyacı duyduğunu ortaya koydu. Bu taktikleri deneyerek, su içme ihtiyacı hissedebilirsiniz.

Bitki çayları da vücuttan toksin atımı ve iştah kontrolünde size destek olur. Her gün aynı çayı içmek yerine, elinizin altında farklı bitki çayları bulundurmayı deneyin. Yeşil çay, beyaz çay, mate, rooibos, oolong gibi çaylar metabolizmanızı hızlandırırken; rezene, ıhlamur, melisa ve papatya gibi çaylar sindiriminizi kolaylaştırır. Bunun yanı sıra ödem attıran çay tarifi de veriyoruz. Deneyin ve farkı gör.

Ödem atıcı çay tarifi

1 litre suya 1 yeşil elmayı doğrayın; 2 çubuk tarçın, 3 adet karanfil ve 2 adet kakule ekleyip 5 dakika kaynatın. Ateşi kapatıp içerisine 1 tatlı kaşığı beyaz çay, bir tutam ıhlamur, 20 adet kiraz sapı, bir avuç içi mısır püskülü ilave edin. 4 dakika demlenmesini bekleyin. Süzdükten sonra gün boyu sıcak veya soğuk olarak içebilirsiniz.

Devamı

SAĞLIK

Anksiyete tedavisi: Pilates

Umut Doğan Yıldız

-

Pilates yaparak kaygılarınızla başa çıkabilirsiniz. İşte pilatesin anksiyeteye iyi gelen etkisi.

Anksiyete çağımızın sık rastlanan rahatsızlıklarından. Bir dönem kendisi de anksiyete ile mücadele eden Pilates Eğitmeni Hollie Grant, pilatesin bunun için çok iyi bir tedavi yöntemi olduğunu söylüyor.

Konuyla ilgili fikirlerini dile getiren Pilates Eğitmeni Hollie Grant; “20’li yaşlarımdayken kafamdaki karmaşayı asla yoluna sokamıyordum. Dikkatimi toplamamı sağlayacak bir spor arayışındaydım. Pilates bu açıdan yardımcı oldu. Çünkü egzersiz esnasında konsantre olmak zorundasınız. Nefesinize, çalıştırdığınız kaslara, aktif olmayan kaslara ve hareketler esnasında duruşunuzda yapmanız gereken değişikliklere odaklanmanız gerekiyor.” diyor.

Psikoloji düzelten spor: pilates

Pilates yoğun bir dikkat gerektirdiği için göndermeyi unuttuğunuz e-posta veya nasıl ödeyeceğinizi kara kara düşündüğünüz faturalar o esnada aklınıza gelmiyor. Egzersiz yaparken kurmanız gereken beden ve zihin bağı anksiyeteyi azaltıyor. Hâliyle sağlığınıza daha iyi odaklanıyorsunuz.

Devamı

SAĞLIK

Uykunun yağ yakımına etkisi

Umut Doğan Yıldız

-

Eski ve yeni kurallar dosyamızın bugünkü konusu uyku. Yapılan araştırmalar yeterli uykunun yağ yakımına yardımcı olduğunu söylüyor.

GEÇ SAATE KADAR YATIN

“Erken kalkan yol alır” zihniyeti, ilerlemeniz söz konusu olduğunda erteleme tuşuna basıyor olabilir. Şimdi, bu konuyu masaya yatıralım.

ESKİ KURAL

Siz yataktan çıkana kadar, The Rock kas kazanma çabalarını Instagram’a yüklemiş oluyor. Büyü, şafaktan önceki süreçte gerçekleşiyor, biliyorsunuz.

YENİ KURAL

Uyku üzerinde çalışan bilim adamı Matthew Walker’ın söylediklerini aktaracak olursak;

Doğa Ana’nın “sekiz saat uyku” kavramını bize kazandırması 3,6 milyon yılını aldı ve bizim bunu tersine çevirmemiz yalnızca onlarca yıl sürdü. Şimdilerde, ortalama bir kişi yalnızca yaklaşık yedi saatini uyuyarak geçiriyor ve bu sizin sadece yorgun olmanıza neden olmuyor, aynı zamanda vücut yağ oranınızda görünür farka yol açıyor. “Uyku, yağ kaybının adı duyulmamış kahramanıdır,” diyor Londra’daki antrenman salonu Workshop Gymnasium’un performans koçu Artur Zolkiewicz. “Daha az uyuyan kişilerin kortizol seviyelerinde artış görünüyor, bu da kas kaybına ve iştah düzenlemesinde hayati bir faktör olan insülin hassasiyetinde düşüşe neden olur.” Chicago Üniversitesi’nin yaptığı bir çalışmada, katılan erkekler 5,5 saatin ardından uyandıklarında, 8,5 saat uyudukları zamana kıyasla diyetleri fark etmeksizin yarı miktarda yağ kaybetti. Aynı zamanda, sekiz saatten az uyuyan atletlerin antrenman sırasında yaralanma ihtimali yüzde 70 daha fazladır. Az uyuyan, fazla esneyen bir erkek için, spor salonunda çalışmak başından savması gereken keyifsiz bir misyona dönüşüyor.
Sürekli olarak yedi saatten az uyuyorsanız, öğle yemeğinde veya işten sonra 30 dakikalık bir antrenman, şafak sökmeden zombi gibi yaptığınız bir saatlik hareketlerden iyidir. Uykuyu yeni durağan kardiyonuz sayın.

Devamı

Popüler