Bizi Takip Edin

BESLENME

STRES ŞİŞMANLATIR MI?

-

 

kortizolStresin bedenimiz için kötüdür değil mi? Dünyaca ünlü kişisel antrenör Dax Moy’a göre hayır! Kilo kaybı

Bazı konularda uzmanlar dahi tam olarak bilgi sahibi olamıyorlar. Stres hormonu kortizol her zaman şeytan değil, vücudunuzda yarattığı biyokimyasal etkiler ise her zaman ölüm cezası demek değil!

Aslında doğru kullanıldığında, daha zayıf ve sağlıklı bir fizik için anahtar bile olabilir. Stres yok! Kontrolsüz, yüksek miktardaki kortizol tabi ki hastalıklara yol açabilir. Stresin rahatsızlıklarla anılması normal çünkü yüksek seviyelerde stres kalbinize, beyninize ve neredeyse her şeyi etkileyecektir. Ama şimdilik bunu bir kenara bırakalım. Bahsedilen egzersize vücudun verdiği ani tepkiler, cevaplar ve aynı zamanda da yeni uyandığınızda vücudunuzda ortaya çıkan ateşleyici kortizol. Bu durumlar aslında çok da kötü değil. Hatta kilo kaybını hızlandırabilir bile!

Bunu anlamak için cildimizin altındaki işleyişe bakmalıyız. Egzersiz sırasında kaslar yıpranır ve vücut bu duruma karşı bir stres tepkisi verir. Vücutta Kortizol ateşlenir ve büyüme hormonu salgılanır. Bu da vücuttu testosteron salgılanımını tetikler ki, birçok araştırmanın da gösterdiği üzere vücudun yağ yakma hızının tavan yaptığı bir durumdan bahsediyoruz. Kısacası, vücudun doğal olarak pozitif bir sonuç verdiği bir olgu.

Eğer ikna olmadıysanız bir de şuna bakın; antioksidanlar konusunda dünyaca ünlü bir otorite olan Prof. Mari Gomez-Cabrera’ya göre antioksidan takviyeleri aslında kardiyo performansınızı gölgeliyor olabilir çünkü antioksidanlar vücutta hücrelerin enerji üretmesini bloklar. Egzersiz sonrası bu kullanımların faydalı olduğu inancı yavaş yavaş kayboluyor.

İlginç kısma gelelim, bu sizin ne işinize yarayabilir?

Bütün bu durumlardan fayda sağlamak dengeye bağlı. Yani bunu sebzeleri bir kenara bırakıp, antioksidan haplarınızdan vazgeçmek için bir sebep olarak görmeyin. Genel sağlık için her türlü faydalı olacaktır. Fakat amacınız kilo kaybetmekse, sabah yaşanan kortizol yükselişini tutabilmek için uyandıktan sonra 40 dakika – 1 saat arası birşey yemeyin. Bu antrenman sonrası için aslında manasız olan ‘protein penceresi’ fikrinden vazgeçin: çalışmalarınızdan sonra da bu kortizol patlamasını yaşamak için aynı sürelerle birşey yememeye çalışın. Hormon dalgalarını doğru zamanda doğru şekilde kontrol ettiğinizde yağ yakma hızınızı arttırmış ve kilo kaybına kolaylık sağlamış olacaksınız. Bu vücudunuzun size teşekkür edeceği hedeflenmiş ve efektif bir kortizon enjeksiyonu.

BESLENME

Sporcu beslenmesi nasıl olur?

Umut Doğan Yıldız

-

Sporcu beslenmesi konusunda son zamanlarda değişik öneriler duyuyorsanız eğer, bunların bir kısmını birlikte inceleyelim.

HİNDİSTAN CEVİZİ SUYU

Yüksek kaliteli bir spor salonu size bunlardan ikram edebilir, ancak araştırmacılar hidrasyon için bildiğiniz normal sudan daha iyi olmadığını düşünüyor. Susadınız mı? Sebile yönelin.

AVOKADO

Araştırma üstüne araştırma, meyvenin kalp sağlığına faydalarını doğruladı. Ayrıca yüksek lif içeriği tok tutmaya yardımcı olabilir.

KIVIRCIK LAHANA

Turpgillerden olan bu sebze, âdeta doğanın CrossFit’çisi gibi pek çok şeyi başarır. Vitamin bakımından zengindir ve ayrıca kanserin büyümesini ve yayılmasını önleyebilecek kükürt bileşikleri içerir.

ACAİ ÇİLEĞİ

Bu meyveler sadece antioksidanlarla dolup taşmıyor, aynı zamanda sağlıklı bir antienflamatuvar görevi görüyor. Onları diyetinize dâhil etmek, egzersiz sonrası iyileşmeye yardımcı olabilir ve kas hasarını sınırlayabilir.

KOMBU ÇAYI

Bağırsak sağlığını destekleyici bu içecek, homeopatik sahnenin temelini oluşturuyor. Ancak bilimsel jüri hâlâ yararları üzerinde fikir birliğine varamadı. Tadı da bir acayip.

KİNOA

Bu kadim tahıl, esansiyel amino asitleri içeren eksiksiz bir protein kaynağı. Kas büyümenizi hızlandırmak için beyaz pirinç yerine deneyin.

YEŞİL ÇAY

Yeşil çaydaki kateşinlerin uzun süreli tüketimi metabolik sendromla savaşır (tip 2 diyabetin öncüsü) ve koroner hastalık riskinizi azaltabilir. Demliğin altını yakın.

ISPANAK

Yapraklı yeşillerin kaslara yardım eden demir içeriğine ek olarak, günde bir porsiyon yiyenler üzerinde yapılan bir çalışma, kalp hastalığı riskini yalnızca bir haftada azalttığını buldu.

BADEM SÜTÜ

Mineral içeriği bakımından süt ile karşılaştırılabilir, ancak protein içermez (bu yüzden yine de süt içiyorsunuz, değil mi?). Bir bardak inek sütü, bademden yapılandan beş kat fazla protein içerir.

ÇİYA TOHUMU

Etiket üzerindeki iddialarına rağmen, bu tohumlarda vücudunuzun gerçekten ihtiyaç duyduğu omega-3 türü bulunmuyor. İyi bir lif kaynağı olmakla birlikte, omega almak için yağlı balık yemeniz daha iyi olur.

Devamı

BESLENME

Sebze ve meyve tüketmeden beslenmek

Umut Doğan Yıldız

-

Karbonhidratsız, sebze ve meyve tüketmeden beslenme mevzusuu masaya yatırdık.

Hata: Karbonhidratsız beslenmek

Diyete başlayanların en büyük hatalarından biri karbonhidratlı gıdaları tamamen kesmektir. Bu amaçla sadece ekmeği değil, makarnayı da bırakırlar. Oysa yapılacak en büyük hatalardan biri sıfır karbonhidratla zayıflamaya çalışmak olacaktır çünkü bu besin grubunun yerini alacak başka bir şey yoktur. Şöyle düşünün: Karbonhidrat, anne sütünde bile bulunur ve unutmayın ki anne sütü, hali hazırda dünya üzerindeki en mucizevi besindir!

Düzeltmek için: Burada anahtar kelimeler “kaliteli karbonhidratlar” ve “ihtiyaç oranı!” Kaliteli karbonhidratlardan kasıt tam tahıllı, çavdarlı ekmekler; makarna, bulgur ve esmer pirinç gibi vücuda yararlı gıdalar. Hepsinden önemlisi de şu: Beyin hücreleriniz enerjisini karbonhidratlardan alır ve karbonhidrat tüketmek, aynı zamanda insan psikolojisini de olumlu yönde etkiler.

Hata: Sebze ve meyve tüketmemek

Yukarıda aşırı proteinle beslenmenin zararlarından söz etmiştik. Bunun nedenlerinden biri de sebze ve meyve tüketimindeki azalma… Eskiden yemekten kalkınca ortaya gelen meyve tabaklarına artık rastlanmaz oldu. Sebzeler de günlük yediklerimiz arasından yavaş yavaş çekiliyor. Çünkü beslenmeyi doymakla, tok kalmakla açıklar olduk. Bir de itiraf etmek gerekirse, kimsenin sebzelerle uğraşacak zamanı yok. Tavuğu ızgaraya atıp sofraya getirdiğiniz zaman dilimi sebzelerin yıkanıp temizlenmesine, kabuklarının soyulup doğranmasına anca yetiyor. Hal böyle olunca sebzelerden adım adım uzaklaştık ve meyvelerin yerine hazır satılan meyve suyu ve meşrubatlara yöneldik.

Düzeltmek için: Dünya Sağlık Örgütü’nün önerisi şu: Günde 5-8 porsiyon sebze ve meyve yiyin! Ana öğünlerinizde yediklerinizin biri mutlaka sebze olsun, ara öğünlerde de meyveyi tercih edin.

Devamı

BESLENME

Aşırı proteinle beslenmek

Umut Doğan Yıldız

-

Aşırı protein almak zararlı mıdır? Protein dengesi nasıl olmalı?

Her besin grubunun aşırısını tüketmek yanlış. Proteinle ilgili sorun ise şu: Son 10 yılda aşırı protein tüketimiyle birlikte hem rektum kanseri hem de kolon kanseri olarak tanımlanan kolorektal kanserin de aynı oranda artması, sadece diyet yapanların değil herkesin aşırı protein tüketiminden kaçınması gerektiğinin işareti…

Düzeltmek için: Proteinsiz yaşamaya çalışmanın bir anlamı yok; çünkü proteinin ana görevi, doku ve hücrelerin onarılması… Burada yapılması gereken, doğru miktarı bulmak… Ortalama bir rakam vermek gerekirse, vücut ağırlığınızın her kilosu için günde 0,8-1 gram protein tüketmek yeterli. Diyelim 65 kilosunuz. Bu da demektir ki günde tükettiğiniz protein miktarı en fazla 65 gram olmak zorunda. Peki, hangi proteinleri tüketeceğiz? Öncelikle tükettiğiniz kırmızı et miktarı, haftada 2-3 üç defadan fazla olmamalı. Tavuk, balık, hindi eti de diğer protein kaynakları olarak diyetinizde yer almalı. Daha da önemlisi mercimek, karabuğday, kuru fasulye,Antep fıstığı, kabak çekirdeği gibi bitkisel protein kaynaklarına yönelmelisiniz. 

Devamı

Popüler

 

www.pilioo.com