Bizi Takip Edin

BESLENME

STRES ŞİŞMANLATIR MI?

-

 

kortizolStresin bedenimiz için kötüdür değil mi? Dünyaca ünlü kişisel antrenör Dax Moy’a göre hayır! Kilo kaybı

Bazı konularda uzmanlar dahi tam olarak bilgi sahibi olamıyorlar. Stres hormonu kortizol her zaman şeytan değil, vücudunuzda yarattığı biyokimyasal etkiler ise her zaman ölüm cezası demek değil!

Aslında doğru kullanıldığında, daha zayıf ve sağlıklı bir fizik için anahtar bile olabilir. Stres yok! Kontrolsüz, yüksek miktardaki kortizol tabi ki hastalıklara yol açabilir. Stresin rahatsızlıklarla anılması normal çünkü yüksek seviyelerde stres kalbinize, beyninize ve neredeyse her şeyi etkileyecektir. Ama şimdilik bunu bir kenara bırakalım. Bahsedilen egzersize vücudun verdiği ani tepkiler, cevaplar ve aynı zamanda da yeni uyandığınızda vücudunuzda ortaya çıkan ateşleyici kortizol. Bu durumlar aslında çok da kötü değil. Hatta kilo kaybını hızlandırabilir bile!

Bunu anlamak için cildimizin altındaki işleyişe bakmalıyız. Egzersiz sırasında kaslar yıpranır ve vücut bu duruma karşı bir stres tepkisi verir. Vücutta Kortizol ateşlenir ve büyüme hormonu salgılanır. Bu da vücuttu testosteron salgılanımını tetikler ki, birçok araştırmanın da gösterdiği üzere vücudun yağ yakma hızının tavan yaptığı bir durumdan bahsediyoruz. Kısacası, vücudun doğal olarak pozitif bir sonuç verdiği bir olgu.

Eğer ikna olmadıysanız bir de şuna bakın; antioksidanlar konusunda dünyaca ünlü bir otorite olan Prof. Mari Gomez-Cabrera’ya göre antioksidan takviyeleri aslında kardiyo performansınızı gölgeliyor olabilir çünkü antioksidanlar vücutta hücrelerin enerji üretmesini bloklar. Egzersiz sonrası bu kullanımların faydalı olduğu inancı yavaş yavaş kayboluyor.

İlginç kısma gelelim, bu sizin ne işinize yarayabilir?

Bütün bu durumlardan fayda sağlamak dengeye bağlı. Yani bunu sebzeleri bir kenara bırakıp, antioksidan haplarınızdan vazgeçmek için bir sebep olarak görmeyin. Genel sağlık için her türlü faydalı olacaktır. Fakat amacınız kilo kaybetmekse, sabah yaşanan kortizol yükselişini tutabilmek için uyandıktan sonra 40 dakika – 1 saat arası birşey yemeyin. Bu antrenman sonrası için aslında manasız olan ‘protein penceresi’ fikrinden vazgeçin: çalışmalarınızdan sonra da bu kortizol patlamasını yaşamak için aynı sürelerle birşey yememeye çalışın. Hormon dalgalarını doğru zamanda doğru şekilde kontrol ettiğinizde yağ yakma hızınızı arttırmış ve kilo kaybına kolaylık sağlamış olacaksınız. Bu vücudunuzun size teşekkür edeceği hedeflenmiş ve efektif bir kortizon enjeksiyonu.

BESLENME

Smoothie nasıl hazırlanır?

Umut Doğan Yıldız

-

Smoothie dosyasını açıyoruz. Smoothie’lerden alınacak verimi maksimum seviyeye çıkarmak için tavsiyeler.

SIVI BAZ/PROTEİN KAYNAĞINI SEÇİN

Smoothilere süt yerine sıvı baz olarak su, maden suyu, yeşil çay, yoğurt, kefir veya süzme yoğurt kullanabilirsiniz. Smoothie’nize ekleyeceğiniz protein kaynağı, daha uzun süre tok kalmanızı sağlayacaktır; yoğurt ve sütle bunu elde edebilirsiniz. Ancak bitkisel kaynaklı sütlerin protein içerikleri daha düşük olduğundan, Hindistan cevizi veya badem sütü eklerseniz sağlıklı yağ da eklediğinizden emin olun.

Kış için smoothie tarifi!

SEBZE EKLEYİN

Yeşil yapraklı sebzeler kanserden kalp hastalıklarına, diyabetten kilo sorunları ve hormonal problemlere kadar karşılaşabileceğiniz birçok hastalıktan koruyucu içeriklere sahiptir. Smoothie’niz için en iyi tercihlerden olan ıspanak ve pazıyı kullanabilirsiniz. Mevsiminde olduğu sürece, kabak, maydanoz, havuç, salatalık gibi çoğu sebzeyi smoothie’nize ekleyebilirsiniz.

SAĞLIKLI YAĞ KULLANIN

Yağlar da proteinlere benzer şekilde tokluk sürecinizi uzatır ve sebze ve meyvelerde bulunan, yağda çözünen vitaminlerin emilimine yardımcı olur. Özellikle smoothie kâsesi hazırlayacağınız zaman daha yoğun kıvam elde etmek için avokado, kaju veya fıstık ezmesini deneyebilirsiniz. Tercih edebileceğiniz diğer sağlıklı yağ kaynaklarına örnek olarak badem, fındık, ceviz, keten tohumu, tahin ve chia tohumunu sayabiliriz.

Metabolizma hızlandıran smoothie!

MEYVE İLE LEZZET KATIN

Meyvelerin smoothie’nizin tadını güzelleştirdiğini biliyoruz ancak smoothie’nizin şeker ve kalori bombası hâline gelmemesi için kontrollü miktarlarda, bir ya da iki porsiyon meyve kullanmalısınız. Muz, çilek gibi popüler tatlar yanında yaban mersini, böğürtlen, elma, armut, kivi, mango, şeftali gibi birçok meyveyi de deneyebilirsiniz. Smoothie kâseniz içinse donmuş meyve kullanmak daha hoş bir kıvam elde etmenizi sağlayacaktır.

KOMPLEKS TAHIL SEÇİN

Günlük olarak ihtiyacımız olan enerjiyi karşılamak için karbonhidratlara ihtiyaç duyarız. Bu nedenle smoothie’nize yulaf ekleyebilirsiniz ancak glüten hassasiyetiniz varsa kinoa, karabuğday, amarant gibi seçenekler, smoothie’niz için mükemmel tercihler olacaktır. Haşlanmış baklagiller de smoothie kâselerinize iyi bir kıvam veren karbonhidrat kaynaklarıdır.

BAHARATLARDAN FAYDALANIN

Smoothie’nize tat katacak ve aynı zamanda size fayda sağlayacak baharatlar ve lezzetlendiriciler de kullanabilirsiniz. Tatlı bir smoothie için tarçın, vanilya, agave şurubu, bal veya pekmez gibi ürünler, ferahlatıcı bir deneyim içinse açai, spirulina, zerdeçal, matcha ve zencefil deneyebilirsiniz. Sabah smoothie’nizdeki kahve ve matcha, canlandırıcı bir kafein desteği olarak en iyi dostunuz olacaktır.

Devamı

BESLENME

Cinsel gücü artıran 12 yiyecek

Umut Doğan Yıldız

-

Cinsel gücün ve isteğin artıp azalmasında yeme alışkanlıklarının etkili olduğu bir gerçek. O halde cinsel gücü artıran yiyeceklere bir bakın.

Devamı

BESLENME

Sık aralıklı beslenme doğru mu?

Umut Doğan Yıldız

-

Kurallar değişiyor. Sık aralıklı beslenme, iki ila üç saatte bir altı küçük öğün tüketmek artık doğru kabul edilmiyor.

YEMEK PROGRAMINIZI PARÇALAYIN

Aşırı değişken beslenme kalıpları yüzünden gerilmeyin. Adaptasyon, günümüzün kuralı.

ESKİ KURAL

İstikrarlı yağ kaybı, azimli bir beslenme planıyla kazanılır: İki ila üç saatte bir altı küçük öğün tüketin; kahvaltıyı atlarsanız risk alırsınız. İyisi mi siz tüm o saklama kapları için daha büyük bir iş çantası alın.

YENİ KURAL

Klişe olsa da doğru: En iyi diyet, sadık kalabildiğiniz diyettir. Bu nedenle, iş günü boyunca aç hisse- diyorsanız, dilediğiniz kadar sık yemek yiyin. Ancak yakıtsız kalan vücudunuzun acıyla çığlık atmasın- dan korkup, kahvaltıdan iki saat sonra fıstık ezmeli pirinç patlaklarını zorla yemeye çalışmanıza gerek yok. Tıbbi bir inceleme, öğün sıklığı ile yağ kaybı arasında kayda değer bir ilişki göremedi. Aynı zamanda, Plos One’daki bir çalışmada da günde üç öğün tüketmenin aslında metaboliz- manızı hızlandırdığı keşfedildi.

Vücudunuzun açlık sinyallerini reddettiğinizde, daha büyük bir kilo alma riskiyle karşı karşıyasınız demektir: Cornell Üniversitesi’ndeki bilim insanları, karınları yemeleri gerektiğinin işaretini verene dek bekleyen insanlara kıyasla, iştahları fark etmeksizin saate göre beslenenlerin kan şekerlerinin daha çok yükseldiğini gördü. Ekstra kütle kazanmak istiyorsanız bu işe yarayacak olsa da yağ kaybettiğiniz dönemde ters tepecektir.

Aralıklı orucun büyük bir hayranı-yım,” diyor Zolkiewicz. “Model olarak yaptığım fotoğraf çekimleri için hazırlanmak amacıyla bunu kullanıyorum ve vücudumun açlık sinyalleriyle temasta kalmama yardımcı oluyor.”

Beslenme uzmanlarının “öğün atlama” dediği zaman kısıtlamalı beslenme programının, yağ oksidasyonunu artırdığı görüldü. Diğer bir deyişle, ofise gitmeden önceki yulaf lapası zamanını kaçırırsanız endişelenmeyin. Acıktıysanız da tek yapmanız gereken bir şeyler yemek.

Devamı

Popüler