Bizi Takip Edin
Men's Health Türkiye

Men's Health Türkiye

Spor ve ruh sağlığı ilişkisi

SPOR

Spor ve ruh sağlığı ilişkisi

-

 

Günlük yaşamda stres seviyesi aktivitenin artması ile azalırken, mutluluk hormonu da aktivitenin artmasıyla artıyor. Spor ve ruh sağlığı ilişkisi meselesini yakından tanıyalım.

Hareketsizlik ani ölüm oranlarını artırıyor

Dünyada sık görülen, yaşam kalitesini ve süresini etkileyen hastalıkların ana sebeplerinden biri giderek yaygınlaşan anksiyete ve depresyon gibi ruh sağlığı problemleri olarak gösterilmektedir. Ciddi ruh sağlığı problemleri yaşayan kişilerin ise ortalama yaşam süresi 10-20 yıl daha azalmaktadır. Fiziksel olarak aktif olmayan depresif kişilerde ani ölüm oranları yüzde 70 civarındadır. Yapılan çalışmalar göstermiştir ki, dünyada her 4 kişiden biri yaşamının bir döneminde ruh sağlığı problemi ile karşılaşabilmektedir. 6 kişiden biri ise aşırı stres ve depresyon tanısı almaktadır.

Fiziksel aktivite depresyona karşı!

Egzersiz yapan kişiler endorfin salgılarlar, endorfin salgılandıkça kişiler mutlu hissederler ve küçük şeylerden daha çok keyif almaya başlayarak depresyonla karşılaşma olasılığı azalır. Bu nedenle anksiyete, depresyon veya daha ciddi ruh sağlığı sorunu olan kişiler için fizik tedavi ve rehabilitasyon uzman doktorları yaşam boyu sürecek kişiye özel egzersiz reçetesi belirlemekte ve günlük yaşamda daha aktif olmalarını cesaretlendirecek düzenlemeler yapmaktadırlar. Böylece bu kişiler yaşamdan kopmadan günlük yaşamlarını daha sağlıklı sürdürebilmektedirler. Bu hastaların tedavisinde fizik tedavi ve rehabilitasyon doktoru, fizyoterapist, psikolog, aile ve hastanın yer aldığı takım çalışması içinde olmak ve takımın üyelerinin birbiri ile uyumlu olması başarı için çok önemlidir.

İleri yaşta da önemli
Romatoid artrit
ve kireçlenme gibi yaygın eklem problemleri olan kişilerin yüzde 20’sinde ağrı ve hareket kısıtlılığı nedeni ile depresyon görülmektedir. Omurilik felci veya İnme geçiren hastaların yüzde 30’u bir daha yürüyememe, konuşamama veya bağımlı kalma düşüncesi nedeni ile depresyon tanısı almaktadır. Yaşlanma nedeni ile denge ve koordinasyonu bozuk olan kırılgan, düşme riski taşıyan yaşlıların yüzde 40’ı da depresyon yaşamaktadır. Bu kişiler egzersize başlama, motive olma ve devam ettirmede çok isteksiz olup uzun dönemde ev içi ve dışı aktivitelerde bağımlı hale gelmektedirler. Bu hastalarda düzenli fiziksel aktivite ve egzersiz ile depresyonu önlemek mümkündür.

Çok egzersiz az ilaç
Hafif orta düzeyde depresyonu olan kişileri egzersiz yapma ve fiziksel olarak aktif hale getirebilmek için öncelikle fizik tedavi uzman doktoru tarafından fiziksel aktivite düzeyleri saptanmalıdır. Ciddi kalp damar ve solunum problemleri olan kişiler için ayrı bir egzersiz programı belirlenmelidir. Aktivite düzeyi düşük kişilerin aktiviteleri ve egzersiz yoğunluğu zamanla artırılmalıdır. Başlangıçta fizyoterapist gözetimi altında hafif şiddette haftada 5 gün günde 10 dakika esneklik egzersizleri ile tedaviye başlanmalıdır. Esneklik egzersizleri öncesinde 5 dakika ısınma ve sonrasında 5 dakika soğuma süresi olmalıdır. Bu egzersizler Günde 15 dakika açık havada tempolu yürüyüş ile desteklenmeli ve aktivite düzeyi zamanla artırılarak en az 3 ay devam edilmelidir. Böylece kişinin motivasyonunu artarken egzersizin yaratacağı mutluluk antidepresan etkisini açığa çıkaracaktır.

Yürü, yüz, koş ve stresten korun
Doğayla iç içe temiz havada haftada 3-5 gün /25-30 dakikalık yürüyüş ve koşular, 30-60 dakika arasında bisiklete binmek, 20-30 dakikalık yüzme gibi sporların yanı sıra bahçe işleri veya marangozluk gibi boş zamanları aktif olarak faydalı uğraşlarla değerlendirmek hem beden hem ruh sağlığına iyi gelecektir. Düzenli yapılan egzersiz ve fiziksel aktivite önemli bir antidepresandır ve antidepresan ilaçlarına olan ihtiyacı azaltmaktadır.

Kaynak: Memorial Ankara Hastanesi Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Bölümü’nden Uz. Dr. Gülseren Kayalar

Continue Reading
Advertisement

SPOR

Güçlenmek için halat egzersizi

-

Halat egzersizi sizi hem güçlendirecek hem de kaslı bir vücuda sahip olmanızı sağlayacak.

Seated Drummer

Bağdaş kurarak oturun ve avuç içleriniz birbirine bakacak şekilde halatların tutamaçlarını tutun. Kollarınızın birini aşağı ve diğerini yukarı hareket ettirirken karın kaslarınızı sıkın. Halatları çene hizanıza kadar kaldırın.

Battle Slam

Harekete low squat pozisyonunda, ayaklarınız omuzlarınızdan daha geniş olacak şekilde durarak başlayın. Tutamaçları tutun, avuç içleriniz birbirine baksın. Halatları omuzlarınızın üstüne kaldırın. Her iki halatı da aynı anda güçlü bir şekilde yere çarpın ve tekrar edin.

Her harekette karın kaslarınızı sıkın, belinizi korumak için dizlerini hafif bükülü tutun. Boyun ve omurga hizasını korumak için yere değil, iplerin bağlantı noktasına doğru ileri bakın. Halatları tutamacından hafifçe tutun, fazla sıkı tutmak yalnızca gereksiz yere enerji kaybettirecektir.

Lateral Whip

Ayaklarınız omuz genişliğinden biraz daha açık olacak şekilde, dizlerinizi bükerek ayakta durun. Avuç içleriniz birbirine bakacak şekilde halatları tutun. Karın kaslarınızı kullanarak halatları yukarı ve sağa doğru sallayın. Hareketi sol tarafa doğru tekrar edin ve taraf değiştirerek devam edin.

SEVİYE ATLAYIN!

Her harekete 10 saniye interval ekleyerek zorluğu artırabilirsiniz. Ya da şunu deneyin: Standart dalga hareketini yapmak için squat pozisyonuna geçin, sağa ve sonra sola adım atın. Her adımdan sonra dalga hareketini yaparken bir squat yapın.

Devamı

SPOR

Avrupa Ligi Rövanş Maçları Sonuçları

-

UEFA Avrupa Ligi’nde play-off turuna kalan takımlar kesinleşti.

HJK (Finlandiya) – Riga (Letonya): 2-2 (1-1)

Dinamo Tiflis (Gürcistan) – Feyenoord (Hollanda): 1-1 (0-4)

Spartak Moskova (Rusya) – Thun (İsviçre): 2-1 (3-2)

AIK (İsveç) – Sheriff (Moldova): 1-1 (2-1)

BATE (Belarus) – Saraybosna (Bosna-Hersek): 0-0 (2-1)

Süduva (Litvanya) – Maccabi Tel Aviv (İsrail): 2-1 (2-1)

Bnei Yehuda (İsrail) – Neftçi (Azerbaycan): 2-1 (2-2)

Zorya Luhansk (Ukrayna) – CSKA Sofya (Bulgaristan): 1-0 (1-1)

Zrinjski (Bosna Hersek) – Malmö (İsveç): 1-0 (0-3)

Yeni Malatyaspor (Türkiye) – Partizan (Sırbistan): 1-0 (1-3)

Mlada Boleslav (Çekya) – FCSB (Romanya): 0-1 (0-0)

Apollon (Kıbrıs Rum Kesimi) – Austria Wien (Avusturya): 3-1 (2-1)

Shakhtyor (Belarus) – Torino (İtalya): 1-1 (0-5)

The New Saints (Galler) – Ludogorets (Bulgaristan): 0-4 (0-5)

Trabzonspor (Türkiye) – Sparta Prag (Çekya): 2-1 (2-2)

Hapoel Beer Sheva (İsrail) – Norrköping (İsveç): 3-1 (1-1)

Valletta (Malta) – Astana (Kazakistan): 0-4 (1-5)

AEK (Yunanistan) – Universitatea Craiova (Romanya): 1-1 (2-0)

Viktoria Plzen (Çekya) – Royal Antwerp (Belçika): 1-0, uzatmalarda 2-1 (0-1)

Eintracht Frankfurt (Almanya) – Vaduz (Lihtenştayn): 1-0 (5-0)

PSV Eindhoven (Hollanda) – Haugesund (Norveç): 0-0 (1-0)

Gent (Belçika) – AEK Larnaca (Kıbrıs Rum Kesimi): 3-0 (1-1)

AZ Alkmaar (Hollanda) – Mariupol (Ukrayna): 4-0 (0-0)

Strasbourg (Fransa) – Lokomotiv Plovdiv (Bulgaristan): 1-0 (1-0)

Aris (Yunanistan) – Molde (Norveç): 3-0, uzatmalarda 3-1 (0-3)

Aberdeen (İskoçya) – Rijeka (Hırvatistan): 0-2 (0-2)

Rangers (İskoçya) – Midtjylland (Danimarka): 3-1 (4-2)

Wolverhampton (İngiltere) – Pyunik (Ermenistan): 4-0 (4-0)

Braga (Portekiz) – Brondby (Danimarka): 3-1 (4-2)

Espanyol (İspanya) – Luzern (İsviçre): 3-0 (3-0)

Devamı

SPOR

Bu akşam TV’de hangi maçlar var?

-

Bu akşam TV’de hangi maçlar var? İşte bu akşamın maçları ve spor programları.

16 AĞUSTOS CUMA

10:00 TRT Spor – Sabah Spor Bülteni

11:00 TRT Spor – Spor Manşet

11:00 A Spor – Spor Ajansı

12:20 TRT Spor – Lig Raporu

13:00 TRT Spor – Spor Bülteni

13:00 beIN Sports Haber – beIN Gün Ortası

14:00 TRT Spor – Gündem Futbol

15:00 A Spor – Transfer Hattı

15:20 TRT Spor – Spor Merkezi

17:00 A Spor – Spor Gündemi

18:00 TRT Spor – Spor Akşamı

18:00 beIN Sports Haber – beIN Ana Haber

19:00 A Spor – Transfer Raporu

19:30 S Sport 2 – S Sport Plus – Hamburg – Bochum (CANLI)

20:00 beIN Max 1 – Giresunspor – Menemen Bld (CANLI)

20:30 TRT Spor – Dakika Skor

20:30 A Spor – Skorbord

20:30 beIN Sports 1 – Denizlispor – Galatasaray (CANLI)

21:30 S Sport 2 – S Sport Plus – Bayern Münih – Hertha Berlin (CANLI)

21:30 S Sport Plus – Club Brugge – KAS Eupen (CANLI)

21:45 beIN Sports 1 – Lyon – Angers (CANLI)

22:00 beIN Connect – Athletic Bilbao – Barcelona (CANLI)

22:15 A Spor – Takım Oyunu

22:15 TRT Spor – Stadyum

22:25 NTV – 100% Futbol

Devamı

Popüler

 

 

www.pilioo.com