Bizi Takip Edin

SAĞLIK

Sivilceler için probiyotik

Umut Doğan Yıldız

-

 

İyi huylu bakteri dostlarımız olan probiyotikler, kalbinizden sivilcelerinize dek birçok sıkıntınıza çözüm olabilir.

DERLEYEN: UĞUR MUTLU

BAĞIRSAK SAĞLIĞI günümüzde oldukça ilgi çeken bir konu ve bu ilgi kısa süre içerisinde bitecek gibi de değil. Bilim insanları mikrobiyom, yani bağırsaklarınızdaki ve vücudunuzdaki bakteri çeşitliliğinin sağlığınız üzerindeki önemli etkilerini keşfetmeye başladı. Bakterilerin daima zararlı olduğunu düşünüyor olabilirsiniz. Ancak vücudunuzun fonksiyonlarını en etkili düzeyde gösterebilmesi için bazı mikroorganizmalara ihtiyacı var.
Bağırsaklarınızda insan hücrelerinden çok bakteri hücreleri vardır ve bu hücreler, bünyesinde hem “iyi”, hem de “kötü” bakterileri barındırır. Sizin için iyi olan bakteriler probiyotik olarak bilinir ve Chicago’da bulunan Physicians Laser and Dermatology Institute yöneticisi Jerome Garden’a göre bağırsaklarınızda yaşayan bu bakteriler bağışıklık sisteminize, boşaltımınıza ve hatta cildinize zarar veren kötü bakterilerin çoğalmasını engeller.

Abbey’s Kitchen’ın kurucusu Abbey Sharp’a göre, probiyotikleri takviye olarak alabileceğiniz gibi yoğurt, zeytin, kefir, lahana turşusu, kimchi, şarap ve kombu çayı gibi mayalanmış gıdalardan da elde edebilirsiniz. Her bir besin, kendine has bakteri türlerine sahiptir. Probiyotiklerin muhtemelen bilmediğiniz altı faydasını öğrenin ve vücudunuzu koruma altına alın.

KABIZLIKTAN KURTARIR

ABD Ulusal Tamamlayıcı ve İntegratif Sağlık Birimi, bağırsaklarınızdaki bakterilerin besinleri sindirmenize yardımcı olduğunu söylüyor.
Tuvalete çıkamamak yaşayabileceğiniz en kötü tecrübelerden biridir. Fakat probiyotikler kanallarınızın temizlenmesine yardımcı olabilir. The American Journal of Clinical Nutrition’da yayımlanan bir toplu analize göre, boşaltım sistemiyle ilgili 14 farklı araştırmayı ele alan bilim insanları, probiyotiklerin tuvalete çıkma sıklığınızı artırdığını ve kabızlık belirtilerini azalttığını söylüyor.

Araştırmacılara göre dışkınızı yumuşatma etkisine sahip olan probiyotikler, böylelikle dışkınızın bağırsaklarınızdan daha kolay geçmesini sağlıyor ve kabızlık semptomları ortadan kalkıyor.

KİLO VERDİRİR

Bağırsak sağlığınızla tartıda görünen rakamlar arasındaki ilişkinin apaçık bir şekilde ortada olduğunu söyleyen Eating in Color kitabının yazarı Frances Largeman-Roth, “Besinleri parçalara ayırmak ve onları sindirebilmek için iyi bakterilere ihtiyacımız var,” diyor.

Diğer bir deyişle probiyotikler, tartı üzerinde de etki yaratabilir. British Journal of Nutrition’da yayımlanan bir toplu analize göre, sekiz haftayı aşkın bir süre boyunca probiyotik tüketen kişilerin hem kilolarında hem de vücut kitle indekslerinde azalma görüldü.

Öte yandan bağırsaklarınızdaki durum, beyninize yemeyi durdurma ya da sürdürme talimatı verebilmesi nedeniyle iştahınızda da söz sahibi olabilir. 2014 yılında yapılan bir araştırma probiyotiklerin acıkmayla ilgili hormonlarınızı kontrol altında tutarak iştahınızı düzenlediğini söylerken, yine de bu durumun kesinliği için daha fazla insan bazlı araştırma yapılması gerekiyor.

CİLDİNİZİ GÜZELLEŞTİRİR

Bakterilerin cildiniz için zararlı olduğunu düşünseniz de, sivilcelerinizden kurtulmanıza yardımcı olabilirler.

Propiyonibakterium aknelerin ve gram pozitif bir bakteri olan staphyloccosus epidermidisin akneler içindeki iki önemli bakteri grubu olduğunu ifade eden Dr. Garden, “Sivilcelerin ve siyah noktaların oluşmasına gözeneklerinizde yer alan bu bakteriler neden olur,” diyor.
Dondurma ve sütün kendisi gibi bazı süt ürünleri sorun yaratabilse de, yoğurt gibi besinlerin içinde bulunan probiyotikler, cildinizdeki enflamasyonun azalmasına yardımcı olabilir. Ayrıca New Yorklu dermatoloji uzmanı Whitney Bowe, fermantasyon işleminin de akneleri tetikleyen IGF-1 adlı hormonu düşük seviyelere indirdiğini belirtiyor.

KALP SAĞLIĞINIZI ARTIRIR

Akdeniz diyetinin kalp sağlığına iyi geldiğini muhtemelen biliyorsunuzdur. Fakat bu diyete mayalı yiyecekleri de eklemek diyetten aldığınız verimi daha da artıracaktır.

Etkileri çok büyük olmasa da, yapılan ön araştırmaların probiyotiklerin LDL kolesterolü (kötü kolesterol) ve tansiyonu düşürdüğünü söyleyen Sharp, “Çünkü bu bakterilerin bazı özellikleri tansiyonunuzu düzenleyen enzimlerin salınımını artırır,” diyor.

Amerikan Kalp Vakfı’na göre, düşük kan basıncına sahip olmak felç, kalp krizi ve cinsel bozukluk risklerinizin azalmasına önayak olur.

GRİBİ ÖNLER

Sindirim yolunuzun bağışıklık sisteminizde kilit rol oynadığını söyleyen Sharp, “Üstelik bağışıklık sisteminizin en büyük parçası bağırsaklarınızdadır,” diyor.

Bağırsaklarınızın faydalı bakterilerle dolu olması, grip ve nezle mevsimlerinde sağlıklı kalmanıza yardımcı olur. British Journal of Nutrition’da yayımlanan bir araştırmaya göre, yaklaşık 200 lise öğrencisine 12 hafta boyunca probiyotik takviyesi veya placebo etkisi hissettirecek ilaçlar veren araştırmacılar, deneklerin soğuk algınlığına aynı oranda yakalandığını gördü. Fakat probiyotik takviyesi alan öğrencilerin burun tıkanıklığı ve boğaz ağrısı gibi belirtileri daha kısa sürede atlattığını fark ettiler.

Bununla birlikte, probiyotik takviyesi alan öğrencilerin placebo ilaçları alanlara oranla belirtileri yüzde 34 oranında daha az hissettiğini ortaya koyan araştırmacılar, bunun muhtemel nedeninin, iki farklı türün kombinasyonunun bağışıklık sisteminizin virüse karşı verdiği reaksiyonu değiştirmesi olduğunu öngörüyor.

SAĞLIĞINIZI KORUR

Bilim insanları, kalp hastalıkları ve erektil disfonksiyon gibi birçok ciddi rahatsızlığın öncüsü olan kronik bir vücut enflamasyonu keşfetmiş durumda. Enflamasyonlar kısa vadede iyidir çünkü vücudunuzun enfeksiyonlarla savaşmasına yardımcı olur. Fakat bu enflamasyonlar kalıcı olduğunda, sağlıklı dokularınıza saldırmaya başlar.

Providence Saint John’s Health Center’ın cerrahı Prof. Dr. Anton Bilchik, “Sindirim yolunuz enflamatuvar bağırsak hastalığı gibi kendi dokularınıza zarar vermeye başladığınız hastalıklara yakalandığında, doktorlar olarak probiyotik tedavisini öneririz,” diyor.

Bu tarz kronik enflamasyonlar DNA’nıza da zarar vererek zamanla kansere sebep olan mutasyonlara da sebebiyet verebilirler. Hayvanlar üzerinde yapılan birçok araştırmaya göre, probiyotikler çeşitli kanserlere neden olan bu süreci yavaşlatabilir ve hatta durdurabilirken, Bilchik’e göre antienflamatuvar yapıları nedeniyle özellikle de kolon kanserine karşı koruma sağlar.

Continue Reading
Advertisement

SAĞLIK

5 erkekten 1’i kısır

Umut Doğan Yıldız

-

Erkek kısırlığı, toplumda her 5 kişiden 1’inde görülüyor. Erkeklerdeki kısırlığın nedenleri.

 Nedenleri arasında, beyinden salınan hormonlarda yaşanan sıkıntılar, testislerde üretim bozuklukları, üretilen spermlerin dışarı atılma aşamasında kanallar ile ilgili yaşanan problemler ve genetik sorunlar olabiliyor. İnsanlar tarafından çok bilinmiyor ancak toplumun %1’inde azoospermi ile karşılaşılıyor.

Azoospermi, menide hiç canlı sperm hücresi olmaması durumu. Bu durumun nedenindeki %40 oran kanal tıkanıklıklarının olması. Ayrıca kanalların doğuştan olmaması veya enfeksiyonlara bağlı olarak tıkanması gibi sorunlarla da karşılaşılabiliyor. Ancak yine de olgun sperm hücresi elde edilebiliyor ve özellikle tıkalı damarlardan girilerek sperm alınması veya kanal yok ise de testis dokusundan sperm alınması ile mikroenjeksiyon yapılarak çocuk sahibi olmak mümkün. Azoospermi durumlarının %60 kadarında ise testislerde üretim sorunu bulunuyor. Bu gibi durumlarda olgun sperm elde etmek ve çocuk sahibi olmak biraz daha zor olabiliyor.

Devamı

SAĞLIK

Acı oje tırnak yemeyi bıraktırır mı?

Umut Doğan Yıldız

-

Kaygı düzeyi yüksek çocuklar, stresli ve baş edemeyecekleri bir durumla karşılaştıklarında, rahatlama amacıyla bazı davranışlar sergileyebilirler. 

Sürekli eleştiren, beklenti düzeyi yüksek bir ebeveyn karşısında, tırnak yeme davranışının gerginliğin habercisi olarak görülebileceğini vurgulayan Anadolu Sağlık Merkezi Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Uzmanı Figen Karaceylan Çakmakçı, “Çocuğun tırnak yeme davranışını sürekli uyararak, bağırarak, acı oje sürerek, ödül veya ceza vererek çözemezsiniz” açıklamasında bulundu.

Çocukla kurulacak doğru iletişimin tırnak yeme alışkanlığı çözümü için atılması gereken ilk adım olduğunu söyleyen Anadolu Sağlık Merkezi Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Uzmanı Figen Karaceylan Çakmakçı, “Yuva veya kreşe başlama, çocuğun oyun parkında baş edemeyeceği bir durumla karşılaşması sonucunda da benzer bir davranış görülebilir. Ayrıca ‘taklit ve modelleme ile öğrenmenin’ belirgin olduğu okul öncesi dönemde ise tırnak yeme basit bir taklit etme davranışı biçiminde de gelişmiş olabilir” dedi.

Tırnak yeme alışkanlığı ruhsal bozukluğun habercisi olabilir

Tırnak yeme sorununun nedenlerinin çok basit olabileceği gibi bu davranışın ciddi ruhsal bozuklukların da habercisi olabileceğine değinen Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Uzmanı Figen Karaceylan Çakmakçı, “Tırnak yeme davranışı sırasında, öncesinde ve sonrasında, çocukta kendi saçını çekme ya da yolma, parmak emme veya diş gıcırdatma gibi davranışlar da görülebilir” şeklinde konuştu.

Çocuklarla karşılıklı konuşularak tırnak yeme sebebi anlaşılmaya çalışılmalı
Tırnak yeme davranışının altında yatan sıkıntı veya gerginlik yaratan bir durumun olup olmadığının araştırılması gerektiğini belirten Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Uzmanı Figen Karaceylan Çakmakçı, “Tırnak yiyen çocuğa ‘Beni üzüyorsun, lütfen bunu yapma’ ya da ‘Bebek gibi davranıyorsun’ ‘Neden tırnaklarını yiyorsun?’ gibi ifadeler kullanılarak çocuk üzerinde ek bir stres faktörü oluşturulmamalı. Aksine çocukla karşılıklı konuşarak, stres yaratan durum anlaşılmaya çalışılmalı” açıklamasında bulundu.

‘Elini ağzından çek demek’ daha çok dikkat çekici olabilir

Küçük yaştaki çocuklar için, eline bir nesne vermek, ilgisini başka bir yöne kaydırmanın uygun olabileceğini söyleyen Figen Karaceylan Çakmakçı, “Elini ağzından çek yönergesi daha çok dikkat çekici olacağından davranışın devam etmesine neden olabilir. Tırnak yeme davranışı sergileyen çocuğun yaşı büyükse, çocukla iş birliği yapıp, davranışın ne zaman ve nerede olduğunu tespit etmeye yönelik bir çizelge yapılabilir. Davranışın belirginleştiği ortam ve durum tespit edildikten sonra önleyici yöntemler ve çözümler çocukla birlikte oluşturulabilir” dedi. Çakmakçı, sadece acı oje sürmenin tırnak yeme davranışını engellemediğini belirterek, davranışın nedenlerinin tam olarak anlaşılmadan ezbere bir çözüm üretmenin yanlış olduğunu vurguladı.

Devamı

SAĞLIK

Ofiste uyumayı önleyen besinler

Umut Doğan Yıldız

-

Yorgun uyanmak, işe başlayacak enerjiyi bulamamak, öğleden sonra çöken uyku hali gibi sorunlar, çalışanların sıklıkla tekrarladığı şikâyetlerin başında geliyor.

Bu sorunlarla başa çıkmak, zinde bir gün geçirmek, aktif ve üretken olmak sağlıklı yaşam alışkanlıkları ve beslenme düzeni ile mümkün. Çalışanların en büyük sorunu, işe yetişme telaşı yüzünden kahvaltıyı atlamaları, çok geç yapmaları ya da sağlıksız seçimlerle geçiştirmeleri oluyor. Kahvaltı yapacak zaman bulamamaktan muzdaripseniz bir bardak süt içmek, peynirli bir sandviç ya da tost yemek hem vakit kazandırıyor hem de güne sağlıklı başlamanızı sağlıyor. Kahvaltı, sadece karbonhidrat ve yağ içeren besinler yerine protein, lif, vitamin ve mineral kaynağı besinlerin de olduğu dengeli bir öğün içeriğine sahip olmalı. Poğaça, simit ve çay yerine peynir, yumurta, sebze içeren tam tahıl ekmekli sandviçler, süt, meyve gibi tamamlayıcılardan oluşan dengeli bir kahvaltı gününüzü daha iyi kontrol etmenize yardımcı oluyor. Ara öğünler ise sağlıksız atıştırmalıklar ile yapıldığında büyük kaloriler içeriyor. Atıştırma ihtiyacınız varsa yanınızda bulunduracağınız taze ve kuru meyveler, ceviz, kavrulmamış tuzsuz badem, fındık gibi kuruyemişler sağlıklı, besleyici ve beslenme kalitesini iyileştiren seçenekler arasında bulunuyor. Masanızda sürekli su bulundurmanız ve çay-kahve gibi içecekler dışında 6-8 bardak su tüketmeniz de sağlıklı beslenme açısından yararlı oluyor.

Devamı

Popüler

 

www.pilioo.com