Bizi Takip Edin

SAĞLIK

SİGARAYI BIRAKIYORUM

-

 

sigara2Daha sağlıklı ve kaliteli bir yaşama adım atmanız için, en caydırıcı istatistiklerden, en etkili yöntemlere uzanan özel bir rehber hazırladık.

“İLK SIGARANIZI UYANDIKTAN NE KADAR SONRA YAKIYORSUNUZ?”

“Çok hasta olsanız bile sigara içer misiniz?” Herhangi bir şekilde sigara bırakma teşebbüsünde bulunduysanız, İsveçli psikolog Karl O. Fagerstörm’ün nikotin bağımlılığını ölçmek için tasarladığı bu sorularla da karşılaşmışsınızdır. Teşebbüste bulunduğunuzu düşünüyoruz, çünkü bugünlerde sigara bağımlısı olup da bırakmayı düşünmeyene rastlamak güç. Sağlık Bakanlığı’nın sigaraya açtığı savaş (yasaklar, kampanyalar vb.) giderek daha çok destek görüyor. Sigaranın sağlığa zararlarını kanıtlayan bilimsel araştırmalara ve bağımlılara sunulan tedavi seçeneklerine her geçen gün yenisi ekleniyor. En önemli tetikleyici ise giderek daha sağlıksız bireyler haline gelmemiz. Bu da birçoğumuzu sağlıklı yaşam arayışına itiyor. Eğer sigarayı bırakmayı düşünüyorsanız ama bir türlü harekete geçemiyorsanız, bu rehber sizin için.

YILDA 120 BİN KİŞİ SİGARADAN ÖLÜYOR

Sigaranın insan sağlığına etkileri üzerine yapılan her araştırma, sigaraya bağlı yeni hastalıkları tespit ederken, var olan bağlantıları derinleştiriyor. Sağlık Enstitüsü Derneği Başkanı Prof. Dr. Elif Dağlı, sigaranın ağız, yutak, yemek borusu, nefes borusu, bronş, akciğer, mide, karaciğer, pankreas, böbrek, idrar yolu, rahim ağzı, mesane ve kolon kanserlerine yol açtığını belirtiyor. Ayrıca beyin felci, körlük, katarakt, diş eti iltihabı, aort damarı balonlaşması, koroner kalp hastalığı, zatürree, damar tıkanıklığı, KOAH (kronik obstriktif akciğer hastalığı) astım, kısırlık ve kalça kırığının en önemli nedenleri arasında yer alıyor. Verem, diyabet, ereksiyon bozukluğu, romatoid artrit, bağışıklık sisteminin zayıflaması ile de ilişkisine rastlanıyor.

Prof. Dr. Elif Dağlı, “Ülkemizde yılda 120 bin kişinin sigaradan öldüğü tahmin ediliyor. ABD’de bu sayı yılda 480 bin civarında” diyor. Akciğer kanseri ölümlerinin yüzde 87’si, bütün akciğer hastalıkları ölümlerinin yüzde 61’i, koroner arter hastalıklarından ölümlerinin ise yüzde 32’sinin sorumlusu, aktif veya pasif sigara dumanı solumak. Prof. Dr. Dağlı, sigara içen erkeklerde bronşit veya anfizemden ölme olasılığının 17 kat; nefes borusu, bronş ve akciğer kanserinden ölme olasılığının 23 kat; orta yaşta koroner arter hastalığından ölme olasılığının ise dört kat fazla olduğunu söylüyor.

BU YÖNTEMLERE ŞANS VERİN

Sigarayı bırakanların dörtte üçü kendi iradeleriyle bırakıyor. İlaç kullanmanız şart değil; davranışsal tedaviler, grup tedavileri, danışma hatları da oldukça etkili. Prof. Dr. Dağlı, sigarayı bırakmaya kararlıysanız önce bir tarih belirlemeniz ve bunu herkese ilan etmenizi öneriyor. Bu tarihe kadar küçük alıştırmalar yapın: Kısa mesafelere sigarasız gidin, sayıyı azaltın ve sigarayı hatırlatan etkinliklerden kaçının. Bağımlılığınız çok yüksekse ve iradenizle bırakamıyorsanız bir uzmandan destek alın. İşte sigarayı bırakmak için başvurabileceğiniz yöntemler.

Sayfalar: 1 2 3 4 5

SAĞLIK

Karın bölgeniz yağlı ise dikkat!

Umut Doğan Yıldız

-

Karın bölgesindeki yağlar ile D vitamini eksikliği arasında bir ilişki bulundu.

Medical News Today dergisinde yayınlanan bir araştırma sonucuna göre karın bölgesi yağlı olan kişilerin vücutlarındaki D vitamini seviyesi düşük oluyor. Uzmanların bu tezi kanıtlamadaki çıkış noktası ise yaz mevsiminde güneşle temas halinde olan veya olmayan insan vücudunda, D vitamini eksikliğinin seviyelerini ve bu eksikliğin sebep olduğu hastalıkları ölçmekti. Bu noktadan yola çıkan araştırmacılar, karın bölgesi yağlı olanların da fazla güneş görmeyen ve D vitamini eksikliği çeken kişiler olduğunu fark etti. D vitamini eksikliği ile obezite arasındaki ilişkiden de yola çıkarak, bu kez vücudun hangi bölgesinde biriken yağın, hangi sebepten kaynaklandığı araştırıldı: Kadınlarda, karın bölgesindeki yağlar direkt D vitamini eksikliğine işaret ederken erkeklerde karın ve karaciğer yağlanıyordu. Uzmanlar bu keşif sayesinde şunu artık rahatça söyleyebiliyor: Bel bölgenizde yağlanma başladıysa, D vitamini seviyenizi mutlaka ölçtürün!

Devamı

SAĞLIK

Ergenlik ve bağımlılık

Umut Doğan Yıldız

-

Bizi asıl bağımlı yapan tütündeki nikotin. Yine yapılan bir araştırmaya göre her 10 bağımlıdan 9’u, sigaraya ergenlik döneminde başlamış.

Ergenlik, bu tür bağımlılıkların ilk işaretlerini verdiği gelişim dönemi çünkü kişiliğini kazanmaya çalışan gençler fazlasıyla etki altında kalabiliyor. Üsküdar Üniversitesi NPİSTANBUL Beyin Hastanesi’nden Psikiyatri Uzmanı Doç. Dr. Onur Noyan; gençlerin sigaraya fazla önem verdiğine dikkat çekerek, ergenlerin sigara ile genellikle lise döneminde tanıştıklarını belirtiyor. Sigaranın bir geçiş maddesi de olabildiğini, bunu alkol ve madde kullanımının takip edebildiğini dile getiren Doç. Dr. Noyan, “İlk başlarda tek tek kullanılan sigara miktarı giderek artıyor, 3-4 paket sonra yoksunluk belirtileri ve aşerme dediğimiz sigara kullanma isteği başlıyor. Bu süreç de bağımlılığın geliştiğini gösteriyor” diyor. Doç. Dr. Noyan, e-sigarayı da büyük bir risk olarak niteleyerek “Özellikle ergenler, sigaradan daha güvenli olduğunu düşünerek e-sigara kullanmaya başlıyorlar ve bu da sigara bağımlılığına giden yolun önünü açıyor” uyarısında bulunuyor.

Ergenlikte sigaraya başlamak aslında bağımlılığa giden ve bilinen bir yol. Ancak bizi bağımlı yapan şey başka… Her bir sigaranın, vücut için zehirli, tahriş̧ edici, kanser yapıcı ya da kanserin ortaya çıkmasını kolaylaştırıcı 4000’den fazla kimyasal madde içerdiği artık biliniyor. Bu maddelerden en az 81 tanesinin doğrudan kansere neden olduğu da kanıtlanmış halde. Okan Üniversitesi Hastanesi Göğüs Hastalıkları Uzmanı ve Öğretim Üyesi Dr. Melahat Bekir Külah’ın açıklamalarına göre günümüzde tüm kansere bağlı ölümlerde erkeklerin yüzde 35’i kadınların ise yüzde 15’i sigara yüzünden kansere yakalanıp ölüyor! Çünkü nikotinin, vücudumuz üzerinde kalp atışlarını hızlandırıcı, tansiyonu yükseltici ve kanın pıhtılaşma riskini artırıcı olumsuz etkileri var ve yine akciğer kanserine bağlı ölümlerin de yüzde 90’ının sebebi sigara.

Sigaraya bağımlı hale geliyoruz çünkü nikotin çok güçlü bir psikolojik uyarıcı. Öyle ki sigarayı ilk kez deneyen her üç̧ kişiden biri tek bir sigara ile bağımlı hale geliyor. Bir sigara içildiğinde ortalama 10 saniye gibi kısa bir sürede yanaktan emilen nikotin, beyne ulaşıyor ve serotonin gibi hormonların salgılanmasını sağlayan merkezi uyararak bazı hormonların salgılanmasına neden oluyor. Bu hormonlar da zevk alma, gevşeme, sakinleşme, konsantrasyon artışı gibi değişiklikleri ortaya çıkarıyor. Bu durum sigara içende geçici bir rahatlama sağladığı için bu değişim ve ruh hali devam etsin istiyor, daha çok nikotin istemeye başlıyor. Sonuçta içilen sigara miktarı arttıkça artıyor. Dr. Melahat Bekir Külah, bunun nedenini şöyle açıklıyor: Nikotinin meydana getirdiği etkilere karşı vücutta tolerans gelişir. Alınan nikotin miktarı arttıkça etkisi azalır, bu da daha fazla miktarda nikotine ihtiyaç duyulmasına yol açar. Vücut, gerekli olsa da olmasa da bu maddeyi almak istemeye başlar. Alamadığı zaman sinirlilik, gerginlik, konsantrasyon bozukluğu, iştah artışı, depresyon vb. gibi duygu ve davranışlar baş gösterir. Duygularımız irademizin kontrolünden çıkar ve tıbbi bir bozukluk haline gelir.”

Devamı

SAĞLIK

Yaşlıların yere düşmesi

Umut Doğan Yıldız

-

Yaşlıları bekleyen ancak görünmeyen bir tehlike var: Düşmek! 

Öyle ki yaşlılardaki her 10 düşmeden 7’si yaralanmayla sonuçlanıyor! Denge bozuklukları, işitsel ve görsel algılamadaki zayıflamalar ise ileri yaşta düşme vakalarını artırıyor. Yaşlılarda oluşan düşme vakalarının yüzde 70’inin yaralanmayla sonuçlandığını belirten Ortopedi ve Travmatoloji Uzmanı Op. Dr. Davud Yasmin, bu tehdidin önünü almak için evlerde de önlem almak gerektiğini vurguluyor. Yaşlıların en çok kalça ve ön kol kemiklerini kırdığını belirten Op. Dr. Davud Yasmin, “İlerleyen yaşlarda kemik erimesi de kırığın oluşmasını kolaylaştırıyor. Bu yüzden yaşlı hasta kırıklarını tedavi ederken kaynamayı kuvvetlendirmek için başka bir kemik dokusundan kemik nakli, kemik çimentosu ve kırığın kısaltılarak kaynatılmaya çalışılması gibi yollar izlenebiliyor” diyor. Evde alınabilecek önlemler ise şöyle: Takılıp düşmeye yol açabilecek halı, kilim gibi eşyaları yere iyice sabitlemek, kişiyi baston kullanmaya teşvik etmek, yaşlıların özellikle göz muayenesini yaptırıp iyi görmesini sağlamak, geceleri evin içini gece lambalarıyla aydınlatmak, banyo ve tuvalet zeminlerini kuru tutmak ve yaşlılara uygun dizayn etmek hatta yaşlı kişinin odasıyla tuvalet arasındaki mesafeyi kısa tutmak, mutlaka tabanı kaymayan terlikler kullanmasını sağlamak…

Devamı

Popüler

 

www.pilioo.com