Bizi Takip Edin

SAĞLIK

Saç dökülmesinin bir çözümü var mı

Umut Doğan Yıldız

-

 

Üst kısımların biraz açılıyor olması hemen pes etmeniz gerektiği anlamına gelmez, özellikle de kalan saçlarınız iyi bir durumdaysa.

Men’s Health her ay, merak ettiklerinizi açıklamaya devam ediyor. Saç dökülmesi, erkeklerin sıkça yaşadığı bir durum. Peki dökülen saçlarla başa çıkmak, ya da bu duruma alışmak için illa kafayı kazıtmak mı gerekiyor? İşte konunun uzmanlarından ilginizi çekebilecek başka tavsiyeler.

Londra’da bir kuaför olan Rory Hazell, “Kafanızı kazımadan önce başkalarının tavsiyelerine kulak verin; çoğu zaman bu sizin özgüvensizliğiniz,” diyor. Yine de yumuşak bukleleriniz sertleştiyse ve kafanızda kısa ve cılız bebek saçları görmeye başladıysanız, berbere giderken model olarak Jason Statham’ın fotoğrafını götürmeyi düşünebilirsiniz. Yine de saçlarınıza makasla girişmeye çalışmayın. Bu bir “kendin yap” işi değil ve her kesim herkese uymuyor. “Eğer müşterim geniş bir kafa yapısına sahipse, tamamen kazıtmaktansa beş numara bir saç kullanabilir,” diyor Hazell. Aynı şekilde, eşit görünmeyen bir kafatasına sahipseniz doğru şekilde yapılan bir kesim bu eşitsizlikleri kapatabilir. Kesim sonrası bakımını da atlamayın: “Kafanın üstündeki deri oldukça hassastır,” diyor Hazell. İyi bir bakım kremiyle bu savaşı kazanın.

SAĞLIK

Alyuvar sayısının yüksek olması

Umut Doğan Yıldız

-

Alyuvar sayısının yüksek olması ne anlama geliyor? Koşucularda alyuvar sayısının yüksekliği ne anlama geliyor?

Normal aralık: Her mikrolitrede 4,5 milyon ila 5,9 milyon hücre

Egzersizle normal değişim: Normal miktarın üst sınırının yaklaşık iki katı

Bu nedir: Alyuvarlar oksijeni akciğerlerden vücudun geri kalanına taşır, çok fazla sayıda olmaları dokularınıza ulaşan oksijen miktarını etkileyebilir. Bu test size alyuvar sayınızı verir.

Kim risk altında: Aerobik dayanıklılık atletleri, durağan yaşayan insanlardan daha yüksek değerlere sahip, diyor Dr. Waite.

Neden yükseliyor: Bu, dayanıklılık egzersizi sırasındaki gerilimde vücudunuza yardım etmek için gerçekleşen bir adaptasyon. “Koşucuların vücutları, antrenmana oksijeni kaslara taşımak için daha fazla alyuvar oluşturarak cevap
veriyor,” diye açıklıyor Dr. Waite.

Ne yapmalı: Alyuvarların ömrü 120 gündür, bu nedenle birkaç hafta sonra tekrar test yaptırmak pek fark yaratmayacaktır, diyor Dr. Waite. Değerlerin düşüp düşmediğini görmek için bir ay ya da daha uzun süreliğine koşmayı bırakın ya da çok düşük yoğunluk düzeyine geçin.

Ne zaman endişelenmeli: Mikrolitre başına 11 milyondan fazla hücre, kanser gibi kemik-ilik sorunlarının belirtisi olabilir. Özel kan testleri hücre boyutu ve şeklini kontrol edebilir.

Devamı

SAĞLIK

Kardiyocularda yüksek kolesterol

Umut Doğan Yıldız

-

Yüksek yoğunlukta antrenman yapanlarda yüksek kolesterol görülmesi alışılmamış bir şey değil. İşte bunun nedenleri!

Normal aralık: 200 mg/dL’nin altında

Egzersizle normal değişim: HDL’ye bağlı olarak 200 veya üstü seviyede.

Bu nedir: Toplam kolesterol, “kötü” düşük dansite (LDL) ile çok düşük dansite (VLDL) lipoprotein ve “iyi” yüksek dansite (HDL) lipoproteinin özetidir. Yüksek LDL ve VLDL kolesterol seviyeleri, damarda plak birikmesine neden olarak kalp hastalıkları ve felç riskini artırabilir.

Kim risk altında: Sağlıklı bir beslenme düzeni olan atletler, özellikle de bisikletçiler ve koşucular. HDL seviyeleri 70 mg/dL ya da daha fazlasına ulaşabilir, bu günlük minimum sağlıklı miktar olan 40 mg/dL’den çok daha fazladır. Karaciğerin LDL ve VLDL’den temizlenmesine yardımcı olduğu için yüksek HDL’yi de tercih edersiniz.

Neden yükseliyor: Egzersiz, lesitin kolesterol asiltransferaz diye bilinen bir enzimin üretimini artırabilir, bu da HDL oluşumunu teşvik eder.

Ne yapmalı: Dr. Nadolsky, toplam kolesterolünüz yüksekse doktorunuza HDL olmayan değerlerinizi sormanızı öneriyor. Bu, toplam kolesterolden HDL’nin çıkarılmasıyla bulunur, yani sadece kötü olan kısmıdır. En uygun değer 130 mg/dL altıdır.

Ne zaman endişelenmeli: 130 mg/dL üstü HDL olmayan değerler, özellikle de yüksek kan basıncınız ya da aile geçmişinizde bu tür bir hastalık varsa kalp hastalıkları riski taşıdığınızı gösterebilir.

Devamı

SAĞLIK

Soğuk algınlığını önlemenin 10 yolu

Umut Doğan Yıldız

-

Havalar soğuyor ve işin kötüsü etrafta salgın var. Herkesin hasta olduğu şu dönemde işte size soğuk algınlığından kurtulmanın yolları!

Derleyen: Saide Tokuç

Teknoloji bize harika araçlar verdi: Klima, kahve makineleri ve ücretsiz internet filmleri. Yine de, teknolojinin henüz çözüm bulamadığı can sıkıcı bir problem var: Soğuk algınlığı.

Bugüne dek soğuk algınlığı için bir çare bulunamadı. Ancak semptomları azaltmanıza ve genel olarak daha iyi hissetmenize yardımcı olacak iyileştirici basit tedaviler ve hızlı çözümler var. Bu değişiklikleri uygulayarak, doğal yoldan iyileşmek ve hızlıca toparlanmak için daha iyi bir konumda olacaksınız. İşte, soğuk algınlığıyla savaşmanıza yardımcı olacak ve sizi çok kısa zamanda ayağa kaldıracak 10 ipucu:

1- Reçetesiz tedavileri deneyin

Çoğu insan çinko pastillerinin semptomların azalmasında harika iş çıkardığını düşünüyor, özellikle de soğuk algınlığınızın bir ya da ikinci günü alırsanız. Bir uyarı: Mayo Clinic çinkonun soğuk algınlığı virüslerinin çoğalmasını engellediğini ileri sürse de ve bazı küçük çalışmalar bunu desteklese de, işe yaradıklarına dair yeteri kadar önemli araştırma büyük olasılıkla yok.

2- Stresten kurtulun

“Stres altındayken bağışıklık sisteminiz viral ve bakteriyel enfeksiyonlara düşük tepki verir,” diyor İç Hastalıkları uzmanı ve American College of Physicians’ın eski başkanı Dr. Sandra Adamson Fryhofer. Belki de Wisconsin Üniversitesi’ndeki araştırmacıların da farkındalık meditasyonu çalışmalarının soğuk algınlığının etki alanını, süresini ve şiddetini yüzde 35 ila 60 arasında azalttığını bulma sebebi de budur.

3- Su alımınızı artırın

Ne kadar çok su içerseniz balgamınız da o kadar incelip tıkanıklığı açar. Yeterli su içmek baş ağrısının ve halsizliğin önlenmesine de yardımcı olur. “Sıvı alımı burun kanallarınızın nemli kalmasını sağlar, böylece bakterilerden kalan küçük partiküllerden kurtulabilirler,” diyor Dr. Fryhofer. Dehidrasyonu daha da kötüleştirebilecek alkol ve kafeinli içeceklerden kaçının.

4- Tuzlu suyla gargara yapın

Soğuk algınlığı ve nezle sezonunda günde birkaç kez tuzlu suyla gargara yapmak şişliklerin inmesine ve balgamın çözülmesine yardımcı olur. Ilık suya bir buçuk çay kaşığı tuz karıştırıp eriterek günde birkaç kez gargara yapın.

5- Sıcak bir duş alın

Sıcak duşun buharı boğazınızı ve burun kanallarınızı nemlendirebilir ve tıkanıklığın çözülmesine yardımcı olabilir. Ayrıca bu, sızılarınızın hafiflemesini ve kaslarınızın rahatlamasını sağlar.

6- Antrenmanınıza ara verin

Düzenli, orta düzeyde egzersiz mikroplardan kaçınmak için en iyisidir ancak bir kez soğuk algınlığına yakalandığınızda dinlenin. “Yalnızca vücudunuzu dinlemelisiniz,” diyor Fryhofer. “Onu zorlamaya çalışmayın.”

7- Doğru yiyecekler tüketin

Anneniz haklıydı: Hastayken tavuk çorbası içmek burun kanallarınızın ve tıkanıklığın temizlenmesini sağlayabilir. Bir bardak sıcak zencefil çayı da tıkanıklığın çözülmesine ve boğazınızın rahatlamasına yardımcı olabilir.

8- Sık sık burnunuzu silin

Burun çekme ve balgam sesleriyle ofisteki herkesi iğrendiren adam olmayın. Bir beyefendi gibi burnunuzu mendille silin. (Kulak zarınızda basınç yaratmaktan kaçınmak için bir parmağınızı hafifçe bir burun deliğinizin üzerine bastırın ve diğeriyle sümkürün.)

9- Sıcak ve soğuk kompres uygulayın

Sıcak ya da soğuk kompres uygulamak tıkanmış sinüslerin açılmasına yardımcı olabilir. Eczaneden bir kompres alabilir, nemli bir bezi 20 saniyelik sürelerle mikrodalgada ısıtabilir ya da bunun yerine küçük bir dondurulmuş ürün paketi kullanabilirsiniz.

10- Yeterli uyku uyuyun

Yeterli uyku almak, mikroplarla savaşmak ve soğuk algınlığından daha hızlı kurtulmak için ihtiyaç duyduğunuz bağışıklık sistemini güçlü tutmak için kritik önem taşır. Archives of Internal Medicine’deki bir çalışmada, gece 7 saatten az uyuyan kişilerin, sekiz saat ve daha fazla uyuyanlara kıyasla soğuk algınlığına üç kat daha açık olduğu görüldü.

Devamı

Popüler