Bizi Takip Edin

SAĞLIK

RAHATSIZ BACAK SENDROMU HAKKINDA HER ŞEY

-

 

Uyumayı engelleyecek boyutlara kadar ulaşabilen rahatsız bacak sendromu hakkında merak ettiklerinizi burada bulabilirsiniz.

1İşin tarihine şöyle bir göz attığımızda, uzmanların rahatsız bacak sendromunu birincil ve ikincil olmak üzere iki ayrı kategoride değerlendirdiğini görüyoruz. İkincil tip rahatsız bacak sendromu, böbrek hastalığı ya da demir eksikliği gibi tanımlanabilir bir durumdan kaynaklanır. Böbrek nakli ya da demir desteği gibi çözümler sayesinde rahatsız bacak sendromu ortadan kaldırılabilir. Birincil tip rahatsız bacak sendromu durumunun ise genellikle kalıtımsal nedenlerden kaynaklandığı düşünülmektedir ve kişide doğuştan bulunur. Genetik araştırmaların son yıllarda gösterdiği gelişmeler de bu bulguları sağlamlaştırır nitelikte.

Aynı zamanda, böbrek hastalığı ya da demir eksikliği bulunan her bireyde rahatsız bacak sendromu gelişecek diye bir kural da bulunmuyor. Çünkü, bu sendromun ortaya çıkışında genetiğin önemli rol oynadığı düşünülüyor.

Başka bir deyişle, rahatsız bacak sendromunun tam olarak neden oluştuğu hakkında kesin bir kanı bulunmuyor. Eldeki veriler, rahatsız bacak sendromunun kadınlarda erkeklere oranla 2 kat daha sık görüldüğü, hemen herkesi etkileyebileceği ve genellikle sendromun yaşlanmaya bağlı olarak daha da kötüye gittiği.

Bir sağlık problemi

Rahatsız bacak sendromu, ciddiye alınması gereken bir sağlık problemidir. Sendrom eğer kişileri uykusuz bırakıyor ve kendilerini tükenmiş hissetmelerine neden oluyorsa, bu durumun yüksek tansiyon ve kalp hastalıkları riskini de artırdığı, sonuç olarak da sağlıksız bir yaşamın kapılarını araladığı bilinmelidir. Dahası, konu üzerine daha önceleri yürütülmüş bir araştırmanın sonuçlarına göre, ciddi boyutlardaki rahatsız bacak sendromunun felç riskini de artırdığı kanıtlanmış durumda. Rahatsız bacak sendromu şikayeti ile doktora başvurulduğunda, doktorun mercek altına alacağı belirli dört konu ise şunlar:

  1. Semptomlar gündüzlere nazaran geceleri daha da kötüleşiyor mu?
  2. Bacaklar hareket ettirilmek isteniyor mu?
  3. Semptomlar dinlenirken ya da uyku sırasında tetikleniyor mu?
  4. Semptomlar, bacaklar hareket ettirildikçe azalıyor mu?

İlaçlar yardımcı olabilir

Bazı insanlar için rahatlayabilmenin tek yolu hareket etmektir. Hareket durdurulduğunda ise hissiyat hemen geri gelir. Diğerleri için ise ilaç tedavisi oldukça yardımcı bir çözümdür.

Herkesin ilaç kullanımına ihtiyacı yok

Rahatsız bacak sendromunu hafif bir biçimde tecrübe eden insanlar, yaşam tarzlarında yapacakları kafein sınırlandırması ve de egzersiz gibi değişiklikler yolu ile fayda görebilirler. Ilık bir duş, jakuzi kullanımı ya da FDA tarafından onaylanmış titreşimli masaj aletleri de yardımcı olabilir. Bazı insanlar ise yatmadan önce 200ml civarı tonik içmenin kas faaliyetlerini durdurma konusunda yardımcı olduğunu belirtmektedir.

Duyguları olumsuz etkiliyor

Rahatsız bacak sendromu, yaşam kalitesini düşüren ve kişiyi gerçek anlamda zorlayan bir durumdur. Sinemaya gitmek, dışarıda yemek yemek bile zorlaşabilir. Rahatsız bacak sendromunun ölçülebilmesi için bir test bulunmamaktadır. Dahası, insanlar bu durumu tam olarak açıklayabilmekte de güçlük çekmektedirler. Dahası, bu insanlar, hastalığın semptomlarını da tam olarak dile getirememektedirler.

 

SAĞLIK

Ödem atıcı çay tarifi

Umut Doğan Yıldız

-

Az su içiyor ve su içme alışkanlığı kazanamıyorsanız, bunun nedeni az ve sık su içmeyi denemiyor olmanızdan kaynaklanıyor olabilir.

Su içmeyi alışkanlık edinmek için düzenli bir şekilde, su içmeyi gün içine yayın. Günde en az dört küçük pet şişe (500 ml) su içmeye başlayın. Sürahi içerisine, limon ve sevdiğiniz meyveleri ekleyerek biraz tatlandırıp, renklendirmenizde bir sakınca yoktur. Ancak siz fazla abartmayın.

Yapılan araştırmalar, gün içinde dişini fırçalıp,sade naneli sakız çiğneyenlerin daha çok su içme ihtiyacı duyduğunu ortaya koydu. Bu taktikleri deneyerek, su içme ihtiyacı hissedebilirsiniz.

Bitki çayları da vücuttan toksin atımı ve iştah kontrolünde size destek olur. Her gün aynı çayı içmek yerine, elinizin altında farklı bitki çayları bulundurmayı deneyin. Yeşil çay, beyaz çay, mate, rooibos, oolong gibi çaylar metabolizmanızı hızlandırırken; rezene, ıhlamur, melisa ve papatya gibi çaylar sindiriminizi kolaylaştırır. Bunun yanı sıra ödem attıran çay tarifi de veriyoruz. Deneyin ve farkı gör.

Ödem atıcı çay tarifi

1 litre suya 1 yeşil elmayı doğrayın; 2 çubuk tarçın, 3 adet karanfil ve 2 adet kakule ekleyip 5 dakika kaynatın. Ateşi kapatıp içerisine 1 tatlı kaşığı beyaz çay, bir tutam ıhlamur, 20 adet kiraz sapı, bir avuç içi mısır püskülü ilave edin. 4 dakika demlenmesini bekleyin. Süzdükten sonra gün boyu sıcak veya soğuk olarak içebilirsiniz.

Devamı

SAĞLIK

Anksiyete tedavisi: Pilates

Umut Doğan Yıldız

-

Pilates yaparak kaygılarınızla başa çıkabilirsiniz. İşte pilatesin anksiyeteye iyi gelen etkisi.

Anksiyete çağımızın sık rastlanan rahatsızlıklarından. Bir dönem kendisi de anksiyete ile mücadele eden Pilates Eğitmeni Hollie Grant, pilatesin bunun için çok iyi bir tedavi yöntemi olduğunu söylüyor.

Konuyla ilgili fikirlerini dile getiren Pilates Eğitmeni Hollie Grant; “20’li yaşlarımdayken kafamdaki karmaşayı asla yoluna sokamıyordum. Dikkatimi toplamamı sağlayacak bir spor arayışındaydım. Pilates bu açıdan yardımcı oldu. Çünkü egzersiz esnasında konsantre olmak zorundasınız. Nefesinize, çalıştırdığınız kaslara, aktif olmayan kaslara ve hareketler esnasında duruşunuzda yapmanız gereken değişikliklere odaklanmanız gerekiyor.” diyor.

Psikoloji düzelten spor: pilates

Pilates yoğun bir dikkat gerektirdiği için göndermeyi unuttuğunuz e-posta veya nasıl ödeyeceğinizi kara kara düşündüğünüz faturalar o esnada aklınıza gelmiyor. Egzersiz yaparken kurmanız gereken beden ve zihin bağı anksiyeteyi azaltıyor. Hâliyle sağlığınıza daha iyi odaklanıyorsunuz.

Devamı

SAĞLIK

Uykunun yağ yakımına etkisi

Umut Doğan Yıldız

-

Eski ve yeni kurallar dosyamızın bugünkü konusu uyku. Yapılan araştırmalar yeterli uykunun yağ yakımına yardımcı olduğunu söylüyor.

GEÇ SAATE KADAR YATIN

“Erken kalkan yol alır” zihniyeti, ilerlemeniz söz konusu olduğunda erteleme tuşuna basıyor olabilir. Şimdi, bu konuyu masaya yatıralım.

ESKİ KURAL

Siz yataktan çıkana kadar, The Rock kas kazanma çabalarını Instagram’a yüklemiş oluyor. Büyü, şafaktan önceki süreçte gerçekleşiyor, biliyorsunuz.

YENİ KURAL

Uyku üzerinde çalışan bilim adamı Matthew Walker’ın söylediklerini aktaracak olursak;

Doğa Ana’nın “sekiz saat uyku” kavramını bize kazandırması 3,6 milyon yılını aldı ve bizim bunu tersine çevirmemiz yalnızca onlarca yıl sürdü. Şimdilerde, ortalama bir kişi yalnızca yaklaşık yedi saatini uyuyarak geçiriyor ve bu sizin sadece yorgun olmanıza neden olmuyor, aynı zamanda vücut yağ oranınızda görünür farka yol açıyor. “Uyku, yağ kaybının adı duyulmamış kahramanıdır,” diyor Londra’daki antrenman salonu Workshop Gymnasium’un performans koçu Artur Zolkiewicz. “Daha az uyuyan kişilerin kortizol seviyelerinde artış görünüyor, bu da kas kaybına ve iştah düzenlemesinde hayati bir faktör olan insülin hassasiyetinde düşüşe neden olur.” Chicago Üniversitesi’nin yaptığı bir çalışmada, katılan erkekler 5,5 saatin ardından uyandıklarında, 8,5 saat uyudukları zamana kıyasla diyetleri fark etmeksizin yarı miktarda yağ kaybetti. Aynı zamanda, sekiz saatten az uyuyan atletlerin antrenman sırasında yaralanma ihtimali yüzde 70 daha fazladır. Az uyuyan, fazla esneyen bir erkek için, spor salonunda çalışmak başından savması gereken keyifsiz bir misyona dönüşüyor.
Sürekli olarak yedi saatten az uyuyorsanız, öğle yemeğinde veya işten sonra 30 dakikalık bir antrenman, şafak sökmeden zombi gibi yaptığınız bir saatlik hareketlerden iyidir. Uykuyu yeni durağan kardiyonuz sayın.

Devamı

Popüler