Bizi Takip Edin

SAĞLIK

PARMAK ARASI TERLİKLER AYAĞINIZ İÇİN KÖTÜ OLABİLİR

-

 

Yaz aylarının favorisi parmak arası terlikler neden plantar fasciitis veya diz ağrıları gibi sağlık sorunlarına yol açıyor?

flipflop2Parmak arası terlikler size tatildeymişsiniz hissini veriyor olabilir fakat aslında ayaklarınız mesai yapıyor.

New York’da bulunan ‘Peak Performance”da çalışan fizik tedavi uzmanı doktor Doug Kechijian’a göre parmak arası terlikleri giydiğinizde, terliğin ayağınızda kalması için ayak parmaklarınızla hafifçe kavramanız gerekir. Bu da ayağın doğal duruşuna uygun bir hareket değildir.

Kendiniz deneyin: Ayakkabılarınızı çıkartın. Bir adım atın ve topuğunuz yerden kalkarken ayağınızın ortasının ve ayak parmaklarınızın nasıl büküldüğüne dikkat kesilin.

Şimdi ayak parmaklarınızı yavaşça ayalarınıza doğru bükerek bir adım daha atın. Aynı hissetmiyorsunuz değil mi? Ayaklarınız daha gergin olur ve adımlarınız ilkindeki gibi rahatça akmaz.

Bu sürekli gerilim yürüyüş tarzınızı bozar ve ayak, baldırlarınızdaki kaslarda problem yaratır. Bu koştuğunuz zaman ‘plantar fasciitis’ adı verilen acılı rahatsızlığa sebebiyet verebilir. Bu durumda her adımınızda topuklarınızda keskin acılar hissedersiniz. Bazı ileri durumlarda, parmak arası terlikler diz ağrısı gibi alt beden sorunlarına dahi yol açabilir.

Tabi kabul edelim: Yaz ayları parmak arası terlik zamanlarıdır. Tabi ki giyeceksiniz, fakat gideceğiniz mesafelere bir sınır koyun. Kechijian’a göre sıkıntı yaratacak şey bu mesafeler.

“Eğer uzun yürüyüşler yapacaksanız, normal ayakkabılar giymeyi tercih edebilirsiniz. Fakat eğer sadece sahile gidiyorsanız ya da barbekü yapmaya gidecekseniz bu terlikler pek de sorun yaratmayacaktır.”

Tabi bir diğer opsiyon da ayağınızı zorlamayacak, daha rahat hareket etmenizi sağlayacak ve sorun çıkarmayacak terlikler seçmek olabilir. Kechijian’a göre ayağınızı saran modeller daha kullanışlı olacaktır.

Bu modellerde ayak parmaklarınızın olacağı ön kısımın bükülebilmesini tercih edin. Eğer ön taraf çok gerginse (ki çoğu modelde böyledir) bu yürüyüşünüze zarar verebilir.

SAĞLIK

Trabzon hurmasının faydaları

Umut Doğan Yıldız

-

Cennet hurması ve kocayemiş olarak da bilinen Trabzon hurmasının faydaları nelerdir?

A Vitamini, fosfor, demir, potasyum ve antioksidanlar yönünden çok zengin. Sindirim sistemine katkı sağlıyor ve kansızlık, mide rahatsızlıklarının tedavisine yardımcı oluyor. Orta boy bir Trabzon hurması 90 kalori. Ara öğünlerde canın tatlı istediğinde yiyebilirsin, lifli yapısı sayesinde uzun süre açlık hissetmeyeceksin. İyice yıkayıp kabuklarıyla ye. Çok olgunlaşmamış olanlarını alırsan buzdolabında bir hafta bekletebilirsin.

Devamı

SAĞLIK

Cushing sendromu nedir?

Umut Doğan Yıldız

-

Kilo alma şekliniz, kollar ve bacaklarda oluşan lekelenmeler bazı hastalıkların habercisi olabiliyor. İşte cushing sendromu.

Gövde şişmanlarken kollar ve bacakların incelmesi, kollarda ve bacaklarda oluşan mor renkteki izler “Cushing Sendromu”nun en temel belirtileri arasında yer alıyor.

 Her sağlıklı vücutta bulunan kortizon hormonunun; olması gerekenden fazla, kontrol dışı yükselmesi sonucu gelişen bu sendromun erken tanı ve tedavisi önem taşıyor.  Prof. Dr. Ayşe Çıkım Sertkaya“Cushing sendromu” hakkında bilgi verdi.

Cushing sendromu, hemen hemen her organ ve dokuyu etkiler. Belirtileri ise şu şekilde sıralanabilir:

  • Yüzde belirgin bir şişlik
  • Yanaklarda kırmızılık
  • Özellikle vücutta, gövde kısmında şişmanlık
  • Kol ve bacaklarda incelik
  • Karında, kol ve bacaklarda kırmızı-morumsu (erguvan rengi) çatlaklar
  • Oturma, kalkma, merdiven çıkma ve uzun yol yürümede zorlanma, üst bacakta ağrı
  • Kollarda ağrı
  • Kadınlarda adet düzensizliği
  • Yüksek tansiyon
  • Kemik erimesi
  • Kan şekeri düzensizliği

Kortizol hormonunun görevleri

Böbrek üstü bezi tarafından salgılanan kortizol hormonu, vücudun strese karşı kullandığı en önemli güç olarak kabul edilir. Ayrıca vücudun yağ ve karbonhidrat metabolizmasının düzenlenmesine yardımcı olur. Karbonhidratların ve yağların, özellikle açlık durumlarında kana karışmasını sağlayıp, şekere dönüşerek vücudun enerji ihtiyacını sağlar. Eğer kortizon üretimi normal ihtiyacın üzerinde olursa bu hormonu ilgilendiren Cushing sendromugelişebilir.

Bazı kanser hücreleri de hormon salgılayabilir

Bu hastalık sıklıkla beyindeki hipofiz bezinin ACTH hormonunu fazla salgılanması sonucu gelişir. Akciğer, mide, bağırsak sistemi gibi yerleri tutan bazı kanser hücreleri aslında salgılamaması gereken hormonları salgılayabilir. Bunlar beklenmeyen hormon ve molekülleri salgılayan tümör hücreleri olabilir. ACTH yani böbrek üstü bezine kortizon salgılatan esas hormon böyle bir odaktan kolayca salgılanabilir.

Cushing sendromu tanısı nasıl koyulur?

Cushing sendromunun tanısı için öncelikle kortizon hormonunun fazla olmasına neden olan etmenler sorgulanır. Listenin başında da hastaların kullandığı ilaçlar gelir. Kesin tanı için kortizon ve ACHT hormonları kontrol edilir. Eğer hormon oranlarında anormal bir yükseklik belirlenirse bunun geçici bir durup olup olmadığı kontrol edilir. Kortizon hormonunun nereden salgılandığını bulmak için ayrıca test ve çeşitli görüntüleme yöntemlerinden de faydalanılır. Sıklıkla diyabet gibi toplumda sık görülen hastalıklarla karıştırılan Cushing sendromu çocuklar dahil herkeste görülebilir. Nüksedebilen bir hastalık olduğu için fizyolojik ve patofizyolojik nedenler iyice irdelendikten sonra tedavinin başlaması gerekir.

Devamı

SAĞLIK

Ömrü uzatan antrenman

Umut Doğan Yıldız

-

Yeni yapılan bir araştırmaya göre, güç antrenmanları insan ömrünü uzatıyor.

Kardiyo bağımlılarına güç antrenmanları çekici gelmeyebilir. Ama yeni bir araştırma, güç antrenmanlarını atlamamanız gerektiğinin haberini veriyor. Çünkü anaerobik (yani güç antrenmanı) egzersizler, uzun yaşamın sırrı olabilir.

Preventative Medicine‘da yayımlanan araştırmada, güç antrenmanları ile uzun yaşam arasında bir bağlantı bulundu. Kardiyo egzersizlerinin kardiyovasküler hastalıklar, kanser ve Alzhemir gibi birçok hastalık riskini azalttığı uzun zamandır biliniyordu. Ancak, güç antrenmanlarının insan ömrü ve sağlık üzerindeki pozitif etkilerine dair araştırmaların sayısı görece sınırlıydı.

Araştırmacılar, National Health Interview Survey tarafından 1997-2001 yılları arasında toplanan veriler ile 2011 yılında 65 yaş ve üzerindeki 30.000 insanın ölüm raporlarını ilişkilendirdiler. İnsanların sadece %9’unun haftada en az 2 gün güç antrenmanı yaptığı bildirilmişti. Güç antrenmanı yapan insanların erken ölüm oranı ise güç antrenmanı yapmayanlara kıyasla %46 daha düşük olarak belirlendi. Dahası, bu insanların kalp sorunlarına bağlı ölüm oranlarının %41, kanserden dolayı hayatlarını kaybetme oranlarının ise %19 daha düşük olduğu ortaya çıktı. Hatta alkol tüketimi ya da sigara bağımlılığı gibi diğer yaşamsal faktörler hesaba katıldığında da sonuçlarda bir değişiklik oluşmadı.

Özetleyecek olursak, egzersiz programından güç antrenmanlarını asla eksik etmemelisiniz.

Devamı

Popüler

 

www.pilioo.com