Bizi Takip Edin

anaslide

MH BİLMECE: TESTOSTERON HAKKINDA BİLMEDİĞİNİZ 20 ŞEY

-

 

Testosteron üzerine tüm bildiklerinizi test etme zamanı.

testosteron-seviyesi

Testi tamamlayın ve testosteron hakkındaki bilgilerinizi güncelleyin

 

S1. Aşağıdakilerden hangisi doğrudur? Düşük testosteron seviyesi…

A. Yağ aldırır.

B. Diyabete neden olur.

C. Kelliğe neden olur.

D. Kalp hastalıklarına neden olur.

A, B, D:

Düşük testosteron seviyesi tip 2 diyabete, kalp hastalıklarına ve obeziteye neden olurken, yüksek testosteron seviyesi de kellik ile ilişkilendirilir. Bu durumda, kellik, muhtemelen en son düşüneceğiniz şey olmalı.

 

S2. Testosteron seviyenizi yükseltmek istiyorsanız ne yapmalısınız?

A. Porno izlemelisiniz.

B. Daha fazla su içmelisiniz.

C. İstiridye yemelisiniz.

D. Müzik dinlemelisiniz.

A, C:

Eski söylentilere kulak vermekte fayda var: İstiridye yemek ve porno izlemek, testosteron seviyenizi yükseltecektir. The Archives of Sexual Behavior’da yayımlanan bir araştırmaya göre, porno izledikten 90 dakika sonra testosteron seviyesi %35 yükseliyor. İstiridye ise çinko ile dolup taştığı için, testosteron artışını doğal olarak destekler.

 

S3. Yeni bir partneriniz var. Testosteron seviyesi ne alemde olabilir?

A. Düşmüştür. Ne de olsa artık mağaza gezmeleri azalacak.

B. Aynıdır: Kadınların testosteron seviyeleri o kadar da değişmez.

C. Yükselmiştir. Siz varsınız çünkü…

C:

Pisa Üniversitesi araştırmalarına göre, yeni bir ilişkiye başladıklarında kadınların testosteron seviyesi yükseliyor. Ne yazık ki, cicim aylarının ardından bu yükseliş düşüşe geçecek.

 

S4. Aşırı yüksek testosterona sahip olmanız sizi şunlara daha yatkın hale getirir…

A. Biraz delirmek.

B. Risk almak.

C. Serbest fonlara yönelmek.

Hepsi:

Cambridge Üniversitesi araştırmacılarına göre, yüksek testosteron seviyesi sizi finans işlerine daha çok itiyor, risk almaya yöneltiyor ve davranışlarınızın tahmin edilemez olmasını sağlıyor.

 

S5. Testosteronun göbek yağları üzerinde nasıl bir etkisi vardır?

A. Arttırır.

B. Azaltır.

B:

Johns Hopkins University School of Medicine araştırmacılarına göre, testosteron sayesinde göbeğinizden kurtulmanız mümkün. Hem yağlarla  hem de kilo almanıza neden olan kortizol ile savaşır.

 

S6. Doğru mu yanlış mı: Bir bakışla karşıdaki erkeğin testosteron seviyesinin yüksek mi yoksa düşük mü olduğunu anlayabilirim.

Doğru:

Florida Üniversitesi’nde yapılan bir araştırmaya göre, yüzük parmağı işaret parmağından daha kısa olan erkeklerin testosteron seviyeleri düşük.

 

S7. Şimdilerde sorun yok. Fakat 65 yaşın ardından erkeklerin yüzde kaçının testosteron seviyesi normal olabiliyor?

A. 80

B. 65

C. 50

A:

Gelecekteki size iyi haber: Clinical Endocrinology’ye göre, kötü sağlık ve kilo alma gibi etkenler, zaman içerisinde testosteron seviyenizi azaltabilir. Yani tek etken yaşlanma değil.

 

S8. Kadınlar, yüksek testosteron seviyesine sahip erkekleri çekici bulur mu?

Evet:

Fakat sandığınız nedenlerden ötürü değil: Kaslı kollarınızı elbet beğenebilir; fakat aslında kadınlar, kendilerine daha çok güvenen ve sorumluluk almaktan çekinmeyen kişileri beğeniyorlar.

 

S9. Aşağıdaki ünlülerden hangisinin testosteron seviyesi en yüksektir?

George Clooney

Kanye West

Popeye

The Rock

Kevin James

George Clooney, The Rock:

Neden mi? Viyana Üniversitesi’nin bulgularına göre, testosteron seviyesi yüksek olan erkeklerin çeneleri geniş, kaşları kalın, burunları geniş ve kısa ve alınları da daha dar oluyor.

 

S10. Peki en mutlusu hangisidir?

Yine George Clooney. Çünkü Archives of General Psychiatry’de yayımlanan bir çalışmaya göre, düşük testosteron seviyesine sahip olan erkekler, mutsuz olmaya daha eğilimliler.

 

S11. 5 kadeh içtiniz. Testosteron seviyeniz ne alemde?

A. Tavan yapmış durumda.

B. Dibi görmüş durumda.

B:

5 kadehten sonra dünyaya meydan okuyabileceğinizi düşünebilirsiniz; fakat testosteron seviyeniz, %44 gibi büyük bir oranla düşmüş oluyor.

 

S12. Testosteron seviyesini doğal olarak arttırmak için haftada kaç kez spor salonuna gitmeli?

A. 7

B. 5

C. 2

C:

Finlandiya’da yapılan bir araştırmaya göre, haftada iki kez ağırlık antrenmanı yapmak, testosteron seviyesini %49 arttırıyor. Baylor Üniversitesi’nde yapılan bir diğer araştırmaya göre ise ağırlık çalışmasından 48 saat sonra testosteron seviyesi yükselişe geçiyor.

 

S13. Testosteron seviyesini en çok hangisi yükseltir: Lahana mı kebap mı?

Lahana:

Utah Üniversitesi tarafından yapılan bir araştırmada, doymuş yağlar açısından aşırı zengin bir beslenme plana sahip olmanın, testosteron seviyesini azaltabileceği ortaya konuldu. Buna karşın, indole-3 carbinol açısından zengin olan lahana, testosteron seviyesini yükseltebiliyor.

 

S14. Testosteron seviyesi yüksek olan erkekler, genellikle…

A. Dürüst olurlar.

B. Cömert olurlar.

A:

Bonn Üniversitesi araştırmacılarının bulgularına göre, testosteron seviyesi yüksek olanlar, düşük olanlara kıyasla daha dürüst olurlar. Fakat bu insanlardan borç almayı düşünmeyin: Çünkü Groningen Üniversitesi araştırmalarına göre, konu maddiyatın paylaşılması olduğunda bu insanlar %27 daha benciller.

 

S15. Bisiklet sürmek, testosteron seviyenizi:

A. %15 arttırır.

B. %33 arttırır.

C. %97 arttırır.

C:

Journal of Strength & Conditioning Research’te yer alan bir araştırmaya göre, yüksek viteste bisiklete binmek, testosteron seviyenizi 2’ye katlıyor. En iyi sonuç için, 30 dakikalık yüksek yoğunluklu interval antrenman yapın.

 

S16. Testosteron sadece erkeklerin en iyi dostu değil: Karşı cinsin de libidosunu tetikleyebilir. Peki karşı tarafın libidosunu nasıl yükseltebilirim?

A. Alkollü bir içecekle.

B. Onu öperek.

C. Güneşlenmesini sağlayarak.

D. Romantik bir yürüyüşle.

B, C ve D:

Erkek salyasında bir miktar testosteron bulunur ve bu da afrodizyak etkisi gösterir. Öpüşme sırasında yaşanan tükürük transferi, onun modunu yükseltebilir. Güneşte yapılan romantik bir yürüyüş de öyle: Journal of Hormones and Behavior’da yayımlanan bir araştırmaya göre, yürüyüş yaparak stres seviyesi azaltılabilir ve seks hormonlarının üretimi tetiklenir. Dahası, yaz güneşi de testosteron seviyesini %120 arttırabilir.

 

S17. Testosteron seviyesinin en yüksek olduğu zaman hangisidir?

A.Gece.

B. Hafta sonu.

C. Hafta ortası.

B:

Hormones and Behavior’da yayımlanan bir araştırmaya göre, testosteron hormonu hafta sonlarında zirveyi görüyor.

 

S18. Testosteron seviyenizi yükseltmek için ne kadar süre sprint yapmalısınız?

A. 2 dakika

B. 6 saniye

C. 45 saniye

B:

Sağlıklı ve yüksek testosteron seviyesi için Usain Bolt olmaya gerek yok. International Journal of Sports Medicine’a göre bu işi 6 saniyede doğal yollardan halledebilirsiniz.

 

S19. 8 Saatten az uyumak, testosteron seviyesini ne kadar düşürür?

A. %25

B. %15

C. %10

B:

Chicago Üniversitesi verilerine göre, uyku süresini 5 saate düşürmek, testosteron seviyesini %15 kadar azaltabiliyor.

 

S20. Testosteron seviyesini yükseltmek için ekmeğin içine hangisini koymalı?

A. Ton balığı

B. Fıstık ezmesi

C. Fasulye

A:

Ton balığı içerisinde bulunan proteinin yanı sıra, D vitamini de bulunuyor. Bu da testosteron seviyenizi yükseltiyor.

 

 

anaslide

BACAK KASLARI İÇİN EFSANE PROGRAM

Umut Doğan Yıldız

-

Bu efsane hareketle bacak ve merkez bölgesi kaslarınızı güçlendirirken denge ve hareket kabiliyetinizi de geliştireceksiniz. Bacak kaslarını geliştirmek için haftaları atlamayın.

HAFTA 1

Reverse lunge

(bir adımınızı geri atın, o dizinizi bükün ve gövdenizle yere doğru alçalın) ve her iki bacakla SPLIT SQUAT (Bir ayağınızı öne atın ve gövdenizi yere yaklaştırın) yapın.

PAZARTESİ 6 TEKRARDAN 3 SET
SALI 6 TEKRARDAN 3 SET
ÇARŞAMBA 8 TEKRARDAN 3 SET
PERŞEMBE KNEE TO WALL: DUVARIN BİR ADIM ÖNÜNDEYKEN ÖNDEKİ DİZİNİZİ DUVARA DEĞDİRİN. BU BİR TEKRARDIR. 6 TEKRARDAN 5 SET YAPIN.
CUMA 10 TEKRARDAN 3 SET
CUMARTRSİ 12 TEKRARDAN 3 SET
PAZAR TEST: HER HAREKETİ HER İKİ TARAFA 15 TEKRAR YAPIN. YAPAMIYORSANIZ HAFTAYI TEKRAR EDİN.

HAFTA 2

Pistol negative

Sol ayağınız bir box’un üzerinde, sağ ayağınız havada olacak şekilde durun. Sol dizinizi sağ ayağınız yere değene kadar bükün ve tekrar doğrulun. Bu 1 tekrardır.

PAZARTESİ 4 TEKRARDAN 4 SET
SALI 6 TEKRARDAN 4 SET
ÇARŞAMBA 8 TEKRARDAN 4 SET
PERŞEMBE CLOSED-FEET SQUAT:
AYAKLARINIZ BİTİŞİK SQUAT YAPARAK ALÇALABİLDİĞİNİZ KADAR ALÇALIN. 10 TEKRARDAN 5 SET YAPIN.CUMA 10 TEKRARDAN 4 SET CTS. 12 TEKRARDAN 4 SET
PAZAR TEST: HER İKİ BACAK İÇİN ÜÇ TEKRARDAN 1 SET YAPIN. YERE 3-5 SANİYEDE ALÇALIN. YAPAMIYORSANIZ, BU HAFTAYI TEKRAR EDİN.

HAFTA 3

Single leg wall sit

Sırtınızı duvara yaslayın, ayaklarınız 60 cm kadar önde olsun. Dizleriniz 90 derece olana kadar alçalın. Sonrasında doğrulun ve bir bacağınızı düz hale getirerek 15 saniye bekleyin.

PAZARTESİ 4 TEKRARDAN 4 SET
SALI 6 TEKRARDAN 4 SET
ÇARŞAMBA 8 TEKRARDAN 4 SET
PERŞEMBE PIGEON POSES: DİZLERİNİZİN ÜZERİNDEYKEN SAĞ BACAĞINIZI ARKANIZA SOL BACAĞINIZI ÖNE UZATIN. 15 SANİYE BEKLEYİN.
CUMA 6 TEKRARDAN 4 SET
CUMARTESİ 8 TEKRARDAN 4 SET
PAZAR TEST: 3 TEKRAR WALL SIT YAPIN. (HER İKİ BACAKLA 20 SANİYE) OLMADI MI? 3. HAFTAYI TEKRAR EDİN.

 

HAFTA 4

Assisted pistol

TRX bandının 60 cm önünde durarak tutacaklarını kavrayın. Sağ ayağınızı yerden kaldırarak bacağınızı öne doğru uzatın ve sol dizinizi kırarak kalçanızı yere yaklaştırın. Bu bir tekrardır.

PAZARTESİ 4 TEKRARDAN 2 SET
SALI 6 TEKRARDAN 2 SET
ÇARŞAMBA 8 TEKRARDAN 2 SET
PERŞEMBE CROSSED LEG SQUAT: SOL AYAĞINIZI SAĞ AYAĞINIZIN ARKASINA GÖTÜRÜN VE PARMAK UCUNDA ALÇALIN.10 TEKRARDAN 5 SET YAPIN.

CUMA 10 TEKRARDAN 2 SET
CUMARTESİ 12 TEKRARDAN 2 SET
PAZAR TEST: HER İKİ BACAKLA 12 TEKRARDAN 2 SET YAPIN. ÜÇ SANİYEDE ALÇALIN. YAPAMIYORSANIZ 4. HAFTAYI TEKRAR EDİN.

 HAFTA 5

Pistol Squat yapmak için bir ayağınızı yerden kaldırın ve öne doğru uzatın. Diğer dizinizi bükün ve kalçanız yere iyice yaklaşana kadar devam edin. Şimdi doğrulun. Tebrikler!

Devamı

anaslide

BURPEE YAPARKEN BAŞ DÖNMESİ!

Umut Doğan Yıldız

-

Burpee yaparken başın dönüyorsa bunun birden fazla nedeni olabilir.

Egzersiz programına yeni eklediysen, bu hareket yapabilirlik seviyene bağlı olarak sana şiddetli gelebilir. Eğer zorlanıyorsan, egzersizi basitten zora doğru olacak şekilde aşamalandır. Burpee öncelikle bir box / kutu kullanılarak yapılmalı. Ellerini yerden daha yüksek bir yere koyarak açıyı daha uygun hâle getirebilirsin.

Ayrıca antrenmanının hangi kısmına, hangi yoğunlukta eklediğin de önemli. Aerobik ve anaerobik kapasiten yeterli değilse, nabzının aşırı yükselmesi de baş dönmesine sebep olabilir. Ayrıca yanlış ve yetersiz beslenme sonucu kan şekerinde düşme yaşanabilir; bu da baş dönmesine yol açar. Bunları dikkate alarak egzersiz ve beslenme planlamanı yeniden oluşturman gerekebilir.

Egzersiz yaparken doğru nefes alıp vermek de işin en önemli kısımlarından biri. Kaslarının en iyi performansını sergilemesi için oksijene ihtiyacı vardır ama bu oksijeni kaliteli bir şekilde alman gerekir. Çok sık ve hızlı nefesler alıp verirsen bu da bir süre sonra mide bulantısı ve baş dönmesine neden olabilir. Tüm bunlara dikkat etmene rağmen baş dönmesi devam ediyorsa, tabii ki doktora görünmende fayda var.

Çağdaş Cemre Kılıç, Burn & Joy’un Kurucusu, Egzersiz Danışmanı

Devamı

anaslide

ÇARPINTININ NEDENİ SADECE KALP DEĞİL!

Umut Doğan Yıldız

-

Kalpte çarpıntı, göğüs ağrısı ve nefes darlığı kalbimizin bize yolladığı sinyallerin başında geliyor. Bu sinyallerden çarpıntı, kalbin hızlı çalışması anlamına geldiği için bu sorunu yaşayanlar çoğunlukla kalp hastalıklarına yönelik muayene oluyor, şikayetleri çözümsüz kalabiliyor. Bunun nedeni ise toplumdaki yaygın inanışın aksine, kalpte çarpıntının sadece kalp hastalıklarının belirtisi olmaması.

Kardiyoloji Uzmanı Prof. Dr. Ahmet Karabulut; ilk planda kalp hastalığı habercisi olarak düşünülse de, çarpıntının aslında tüm vücuttaki sorunlar için bir belirti olabileceğine işaret ederek, sanılanın aksine her çarpıntının nedeni kalpteki bir sorundan kaynaklanmadığını belirtiyor. Kalbimiz hızlı çarparak aslında vücudumuz için bize sinyal göndermeye çalışıyor. Bu nedenle çarpıntıya yönelik araştırma yapılırken kalp dışındaki faktörlerin de dikkate alınması çok önem teşkil ediyor.  Çarpıntı gelişimine yol açan ve doğrudan kalbi ilgilendirmeyen nedenleri öğrenmeye hazır mısın?

Kansızlık 
Genç yaşlı her yaş grubunun ortak sorunlarından biri olan kansızlık genellikle tedavisi ihmal edilen bir hastalık. Kansızlıkta kalp vücudun oksijen ihtiyacını karşılamak için daha çok çalışıyor ve bu tablo da kendini çarpıntıyla belli ediyor.

Guatr
Boyunda bulunan tiroit bezinin anormal derecede hızlı çalışması vücudun metabolizmasını hızlandırıyor. Bu tablo sıklıkla kendini çarpıntıyla gösteriyor. Sebebi bulunamayan çarpıntı şikayetlerinde mutlaka tiroit hormonlarına bakılması gerekiyor.

Hipoglisemi
Kardiyoloji Uzmanı Prof. Dr. Ahmet Karabulut kan şekerinin düşmesi anlamına gelen hipogliseminin genç yaşlı herkesi tehdit ettiğini vurguluyor. Çarpıntı, yemek yedikten hemen sonra aşırı insülin salınmasına bağlı olarak da gelişebiliyor. Hipoglisemi kendini sıklıkla halsizlik ve çarpıntıyla gösteriyor.

Uyku bozuklukları
Uyku bozuklukları çarpıntının sık görülen sebeplerinden biri. Vücut uyku sırasında metabolizmasını yavaşlatıyor ve dinleniyor. Düzenli ve kaliteli uyku uyumayan kişilerde kandaki stres hormonlarının seviyesindeki artışa paralel olarak gün içerisinde kalp hızı daha yüksek seyrediyor ve çarpıntı daha sık gözleniyor.

Sigara ve alkol tüketimi
Tütün ürünleri ve aşırı alkol tüketimi vücudun metabolizmasını etkiliyor ve stres hormon seviyelerinde artış yapıyor. Bu durum da sıklıkla çarpıntı ataklarına yol açıyor.

Hipotansiyon
Tansiyon düşüklüğü anlamına gelen hipotansiyon daha çok uzun boylu ve zayıf gençler ile yaşlılarda görülüyor. Kardiyoloji Uzmanı Prof. Dr. Ahmet Karabulut aşırı yorgunluk, ayakta durma ve az su içilmesiyle bağlantılı olan tansiyon düşüklüğünün genelde halsizlik, baş dönmesi ve çarpıntıyla ortaya çıktığını söylüyor.

Stres ve kaygı bozukluğu
Vücutta oluşan her türlü fiziksel ve duygusal stres çarpıntıyı tetikliyor. Bunun yanında kaygı bozukluğu, evham ve depresyon da çarpıntının temel sebeplerini oluşturuyor.

Mineral ve su dengesizliği
Vücuttaki su ve tuz miktarının az olması çarpıntıyı tetikleyebiliyor. Bu duruma sıklıkla halsizlik ve tansiyon düşüklüğü de etki ediyor.

Hormonal değişimler
Kadınlarda oluşan hormonal değişimler kendini çarpıntı olarak gösterebiliyor. Özellikle menstrual periyotlar öncesinde ve menopoza geçiş sürecinde çarpıntı atakları sık gözleniyor. Hamilelik sürecinde de kalp atım hızı yükseliyor ve çarpıntı şikayetleri sıklaşıyor.

Kondisyon düşüklüğü
Çarpıntının en sık sebeplerinden biri de vücudun efor yapmaması sonucu oluşan hamlama ve kondisyon düşüklüğü. Genç yaşlı herkesi etkileyen bu durum yokuşta ve merdivenlerde çarpıntı ile nefes darlığıyla kendini gösteriyor.

Kafein ve çay
Prof. Dr. Ahmet Karabulut kafeinli enerji içecekleri ile yoğun kahvelerin genellikle çarpıntıyı tetiklediklerine işaret ederek, “Aşırı koyu siyah çay da çarpıntıyı tetikleyen içecekler arasında yer alıyor. Yeşil çay ise tam tersine kalbi sakinleştiren ve çarpıntıyı azaltan bir içecek olarak nitelendiriliyor” diyor.

Ateşli hastalıklar
Ateş yüksekliği çarpıntıyı tetikleyen temel etkenlerden biri. Sıklıkla enfeksiyon ya da romatizmal hastalıkların eşlik ettiği ateş yüksekliği sırasında kalbin üzerindeki yük artıyor ve kalp daha çok çalışıyor. Bunun sonucunda da çarpıntı oluşuyor.

Gıda takviyeleri
Özellikle vücut geliştirme için kullanılan bitkisel gıda takviyelerinin çoğunda vücudu tetikleyecek maddeler bulunuyor ve bu durum çarpıntıya yol açabiliyor.

Aşırı spor ve egzersiz
Hazır olamayan bir vücudun yoğun spor yapması sıklıkla çarpıntıya neden oluyor. Zaman zaman bu durum ciddi ritim bozukluklarını tetikleyebiliyor. Bu nedenle sıfırdan spora başlayacak kişilerin ilk ay ısınma şeklinde spor yapmaları gerekiyor.

Alerji
Besin alerjileri sık görülen çarpıntı sebeplerinden biri. Deniz mahsullerinde daha sık görülen bu durum yemek sırasında sıklıkla çarpıntı ve halsizlikle ortaya çıkıyor. Ağır yemek sonrasında hazımsızlığa bağlı çarpıntı atakları da sık görülüyor.

Kronik hastalıklar
Yüksek tansiyon, KOAH gibi kronik hastalıklar, romatizmal hastalıklar ve kanser türleri de vücutta iltihabi reaksiyon oluşturarak çarpıntıya yol açabiliyor.

Olumsuz yaşam koşulları
Çok tozlu, havasız iş ve ev koşulları da çarpıntıyı tetikleyebilen etkenlerden. Deniz seviyesinden yüksek rakımlara giden kişilerde oksijen açlığına bağlı çarpıntı şikayetleri de sık görülüyor.

Böbrek üstü bezlerinin hastalıkları
Böbrek üstü bezleri vücuttaki stres hormonlarını salgılayan temel organlar. Hastalık nedeniyle bu bezden aşırı salınan hormonlar çarpıntı ve tansiyon yüksekliğiyle sinyal veriyor.

Ağrı
Vücutta gelişen baş ağrısı, diş ağrısı, böbrek ağrıları, bel ağrıları ve kireçlenme ağrıları vücuttaki stres seviyesini yükselterek çarpıntıyı tetikleyebiliyor.

İlaçlar
İlaç kullanımı, çarpıntıya yol açan en önemli dış etkenlerden biri. Özellikle grip ve astım ilaçları, guatr ilaçları, antibiyotikler ve depresyon ilaçları ciddi çarpıntı atakları yapabiliyor

Devamı

Popüler