Bizi Takip Edin

SAĞLIK

Metabolizmayı bozmadan kilo vermek

Umut Doğan Yıldız

-

 

Metabolizmanın düzenli ve hızlı çalışması , beslenme programının düzenli olması ve organların düzenli sistematik bir şekilde çalışması anlamına gelmektedir. 

Metabolizma hızı ile organlar çalışmak için gerekli enerjiyi sağlarlar. Metabolizma ne kadar güçlü ve sağlam çalışırsa , organlarımızın durumu o kadar sağlıklı olur. Bunu göz önünde bulundurarak , sadece kilo verme amacı olmadan organ sağlığımız için herşeyden önce metabolik hızımızı kontrol altına alamalı ve ona göre beslenmeliyiz.

Bunu sağlamaktaki en önemli yapacağımız şey , diyet adı altında olmadan , metabolizma hızlandıran gıdaları ve yöntemleri , kendimize uygun hale getirerek sağlıklı ve severek tüketeceğimiz şekilde beslenme programımızı oluşturmak.

Bu şekilde düzene girdiğimizde çok hızlı ve etkili bir şekilde kilo verimi gerçekleşmekte . En önem verdiğimiz nokta ise ; metabolizma bozulmadan ve organlar sağlıklı hale gelerek kilo verimi gerçekleşiyor olması .

Uygulanan bazı uygunsuz diyet çeşitleri metabolizmayı bozarak baştan kilo verimi sağlasa da sonrası için verilen kilolar geri gelir. Bunu önlemek için doğru yöntemler ile , verilen tavsiyeler ışığında metabolizma hızlandıran etmenlerden yararlanarak , vücudunuza uygun olanını uygulamak.

Mesela ; Düzenli bir şekilde yeşil çay tüketimi ; Yeşil çay içilmeye başlandığı an itibari ile vücut ısısının yükselmesine yani ‘ Fenol’ bileşeninin devreye girmesine yol açar . Bu bileşen sayesinde metabolizma hızlanmaya başlar . Bunun yanı sıra kabızlık problemi yaşayanlarında aynı şekilde düzenli olarak yeşil çay tüketmesi , bağırsaklarının yani sindirim sisteminin düzene girmesinde etkili olacaktır .

Bir diğer metabolizma hızlandıran doğal yöntemlere bakacak olursak ;  lifli besinler , yani yiyeceklerin sindirilmeyen posalarının fazla olduğu besinlerdir. Posası fazla olan besinler sindirim esnasında fazla enerji harcamamıza neden olur bu durum ise metabolizmanın hızlanmasını tetikler . Ayrıca metabolizmanın bağırsaklarımız ile birebir ilgili olduğunu düşünecek olursak da lifli besinler bağırsak temizleme ve kabızlık için oldukça yararlı ve geçerli olacaktır. Lif açısından zengin olan besinlere örnek olarak ise ; greyfurt , elma , portakal , ıspanak , brokoli , kepekli tahıllar ve yulaf verebiliriz.

Protein ağırlıklı beslenme , birçoğumuzun takip ettiği ve faydasına inandığı bir beslenme çeşidi. Protein alımı düzenli olarak sağlandığında ise metabolizmanın hızlanmasına ve sağlıklı bir kilo veriminde etkili oluyor. Protein vücuttan geç sindirilir , karbonhidratlar proteinlere nazaran daha hızlı ve kolay sindirilir. Proteinlerin daha yavaş sindirilmesi, sindirim sisteminin daha yavaş çalışmasına ve bu durumda çok enerji harcanacağından metabolizma hızlı çalışmış olur ve düzene girdiğinde ise hem metabolizma ve bağırsak sistemi düzene girmiş olur hemde sağlıklı kilo verilmiş olur. Hindi , balık , tavuk, gibi besinleri örnek gösterebiliriz.

Bunların yanı sıra tarçın ve pulbiberde etkili metabolizma hızlandırıcı , vücudu koruyucu ve kilo vermeye katkı sağlayıcı gıdalardır. Özellikle tarçın , kan şekerini düzenlediğinden dolayı zayıflama üzerinde kanıtlanmış harika sonuçları vardır ve şeker problemini ortadan kaldırır. Vücut ısısnıda artıracağından , metabolizmanın hızlanması yönünde doğrudan etkilidir.

 

Beslenme Uzmanı Ayşe Serra Yücel

 

 

SAĞLIK

Karın bölgeniz yağlı ise dikkat!

Umut Doğan Yıldız

-

Karın bölgesindeki yağlar ile D vitamini eksikliği arasında bir ilişki bulundu.

Medical News Today dergisinde yayınlanan bir araştırma sonucuna göre karın bölgesi yağlı olan kişilerin vücutlarındaki D vitamini seviyesi düşük oluyor. Uzmanların bu tezi kanıtlamadaki çıkış noktası ise yaz mevsiminde güneşle temas halinde olan veya olmayan insan vücudunda, D vitamini eksikliğinin seviyelerini ve bu eksikliğin sebep olduğu hastalıkları ölçmekti. Bu noktadan yola çıkan araştırmacılar, karın bölgesi yağlı olanların da fazla güneş görmeyen ve D vitamini eksikliği çeken kişiler olduğunu fark etti. D vitamini eksikliği ile obezite arasındaki ilişkiden de yola çıkarak, bu kez vücudun hangi bölgesinde biriken yağın, hangi sebepten kaynaklandığı araştırıldı: Kadınlarda, karın bölgesindeki yağlar direkt D vitamini eksikliğine işaret ederken erkeklerde karın ve karaciğer yağlanıyordu. Uzmanlar bu keşif sayesinde şunu artık rahatça söyleyebiliyor: Bel bölgenizde yağlanma başladıysa, D vitamini seviyenizi mutlaka ölçtürün!

Devamı

SAĞLIK

Ergenlik ve bağımlılık

Umut Doğan Yıldız

-

Bizi asıl bağımlı yapan tütündeki nikotin. Yine yapılan bir araştırmaya göre her 10 bağımlıdan 9’u, sigaraya ergenlik döneminde başlamış.

Ergenlik, bu tür bağımlılıkların ilk işaretlerini verdiği gelişim dönemi çünkü kişiliğini kazanmaya çalışan gençler fazlasıyla etki altında kalabiliyor. Üsküdar Üniversitesi NPİSTANBUL Beyin Hastanesi’nden Psikiyatri Uzmanı Doç. Dr. Onur Noyan; gençlerin sigaraya fazla önem verdiğine dikkat çekerek, ergenlerin sigara ile genellikle lise döneminde tanıştıklarını belirtiyor. Sigaranın bir geçiş maddesi de olabildiğini, bunu alkol ve madde kullanımının takip edebildiğini dile getiren Doç. Dr. Noyan, “İlk başlarda tek tek kullanılan sigara miktarı giderek artıyor, 3-4 paket sonra yoksunluk belirtileri ve aşerme dediğimiz sigara kullanma isteği başlıyor. Bu süreç de bağımlılığın geliştiğini gösteriyor” diyor. Doç. Dr. Noyan, e-sigarayı da büyük bir risk olarak niteleyerek “Özellikle ergenler, sigaradan daha güvenli olduğunu düşünerek e-sigara kullanmaya başlıyorlar ve bu da sigara bağımlılığına giden yolun önünü açıyor” uyarısında bulunuyor.

Ergenlikte sigaraya başlamak aslında bağımlılığa giden ve bilinen bir yol. Ancak bizi bağımlı yapan şey başka… Her bir sigaranın, vücut için zehirli, tahriş̧ edici, kanser yapıcı ya da kanserin ortaya çıkmasını kolaylaştırıcı 4000’den fazla kimyasal madde içerdiği artık biliniyor. Bu maddelerden en az 81 tanesinin doğrudan kansere neden olduğu da kanıtlanmış halde. Okan Üniversitesi Hastanesi Göğüs Hastalıkları Uzmanı ve Öğretim Üyesi Dr. Melahat Bekir Külah’ın açıklamalarına göre günümüzde tüm kansere bağlı ölümlerde erkeklerin yüzde 35’i kadınların ise yüzde 15’i sigara yüzünden kansere yakalanıp ölüyor! Çünkü nikotinin, vücudumuz üzerinde kalp atışlarını hızlandırıcı, tansiyonu yükseltici ve kanın pıhtılaşma riskini artırıcı olumsuz etkileri var ve yine akciğer kanserine bağlı ölümlerin de yüzde 90’ının sebebi sigara.

Sigaraya bağımlı hale geliyoruz çünkü nikotin çok güçlü bir psikolojik uyarıcı. Öyle ki sigarayı ilk kez deneyen her üç̧ kişiden biri tek bir sigara ile bağımlı hale geliyor. Bir sigara içildiğinde ortalama 10 saniye gibi kısa bir sürede yanaktan emilen nikotin, beyne ulaşıyor ve serotonin gibi hormonların salgılanmasını sağlayan merkezi uyararak bazı hormonların salgılanmasına neden oluyor. Bu hormonlar da zevk alma, gevşeme, sakinleşme, konsantrasyon artışı gibi değişiklikleri ortaya çıkarıyor. Bu durum sigara içende geçici bir rahatlama sağladığı için bu değişim ve ruh hali devam etsin istiyor, daha çok nikotin istemeye başlıyor. Sonuçta içilen sigara miktarı arttıkça artıyor. Dr. Melahat Bekir Külah, bunun nedenini şöyle açıklıyor: Nikotinin meydana getirdiği etkilere karşı vücutta tolerans gelişir. Alınan nikotin miktarı arttıkça etkisi azalır, bu da daha fazla miktarda nikotine ihtiyaç duyulmasına yol açar. Vücut, gerekli olsa da olmasa da bu maddeyi almak istemeye başlar. Alamadığı zaman sinirlilik, gerginlik, konsantrasyon bozukluğu, iştah artışı, depresyon vb. gibi duygu ve davranışlar baş gösterir. Duygularımız irademizin kontrolünden çıkar ve tıbbi bir bozukluk haline gelir.”

Devamı

SAĞLIK

Yaşlıların yere düşmesi

Umut Doğan Yıldız

-

Yaşlıları bekleyen ancak görünmeyen bir tehlike var: Düşmek! 

Öyle ki yaşlılardaki her 10 düşmeden 7’si yaralanmayla sonuçlanıyor! Denge bozuklukları, işitsel ve görsel algılamadaki zayıflamalar ise ileri yaşta düşme vakalarını artırıyor. Yaşlılarda oluşan düşme vakalarının yüzde 70’inin yaralanmayla sonuçlandığını belirten Ortopedi ve Travmatoloji Uzmanı Op. Dr. Davud Yasmin, bu tehdidin önünü almak için evlerde de önlem almak gerektiğini vurguluyor. Yaşlıların en çok kalça ve ön kol kemiklerini kırdığını belirten Op. Dr. Davud Yasmin, “İlerleyen yaşlarda kemik erimesi de kırığın oluşmasını kolaylaştırıyor. Bu yüzden yaşlı hasta kırıklarını tedavi ederken kaynamayı kuvvetlendirmek için başka bir kemik dokusundan kemik nakli, kemik çimentosu ve kırığın kısaltılarak kaynatılmaya çalışılması gibi yollar izlenebiliyor” diyor. Evde alınabilecek önlemler ise şöyle: Takılıp düşmeye yol açabilecek halı, kilim gibi eşyaları yere iyice sabitlemek, kişiyi baston kullanmaya teşvik etmek, yaşlıların özellikle göz muayenesini yaptırıp iyi görmesini sağlamak, geceleri evin içini gece lambalarıyla aydınlatmak, banyo ve tuvalet zeminlerini kuru tutmak ve yaşlılara uygun dizayn etmek hatta yaşlı kişinin odasıyla tuvalet arasındaki mesafeyi kısa tutmak, mutlaka tabanı kaymayan terlikler kullanmasını sağlamak…

Devamı

Popüler

 

www.pilioo.com