Bizi Takip Edin

SAĞLIK

KIŞ GÜNLERİNDE NEDEN RUHUMUZ KARARIR?

-

 

kasvetKasvetli havalarla baş etmemizin 5 yolu.

Columbia University’de klinik psikoloji profesörü olan ve ‘Reset Your Inner Clock’ kitabının yazarı olan Michael Terman ışık eksikliğinin size nasıl moral bozukluğu olarak dönebileceğini açıklıyor.

1) IŞIK AKTİVİTEYİ ATEŞLER

Çoğu sabah, göz kapaklarınızdan ışıyan güneş ışığı retinanızdaki milyonlarca ışık reseptörü hücreyi aktive eder. Bunların içinde, içkin olarak ışığa karşı hassas olan özel bir tür retina ganglion hücreleri, ya da kısa adıyla ipRGCs bulunmakta. Bu hücreler beyninize sabah şoku veren nörokimyasal bir çağlayan sağlarlar.

2) SİNYALLER BEYNİNİZE ULAŞIR

ipRGCleriniz beynin suprakiazmatik çekirdeğini (SCN, yani sirkadiyen saatiniz) dürtüler yoluyla ateşler. SCN uyku hormonu melotoninin üretimini de kapatır. Aynı anlarda, bazı dürtüler farklı bir yolu takip  eder ve uyanıklık sinyali hormonlarının üretimini tetikler.

3) KARANLIK TARAF TEZGAHINI KURAR

Sıkıcı kış sabahlarında, ışıkla uyarılan vücut alarmınız yataktan sürünerek çıkmanızın üstünden saatler geçse de çalmayabilir. Zayıflamış sinyal geldiği zaman bile, melotoninin dağılması uzun zamanlar alabilir. Sonuç: sabah boyunca uyur gezer gibi gezersiniz ve muhtemelen kahvenizi dökersiniz.

4) DEPRESİFLİK DEVREYE GİRER

Düşük enerji yeteri kadar can sıkıcı değilmiş gibi, ışık eksikliği aynı zamanda rafe çekirdekleri denilen nöronları etkileyerek beynimizde mutluluk nörotransmiteri olan serotoninin üretimini azaltabilir. Bu düşüş beyninizin dopamin ve norepinefrin stoklarındaki değişikliklerle birleşerek moral bozukluğuna katkıda bulunur.

5) KASLAR MORALLERİ YÜKSELTİR

Akşamüstü SCNiniz yatma vaktinin geldiğini düşünüp, melatonin salgılanması için çağrı yapar. Haftalar boyu bu olduktan sonra, 6 kişiden 1’inin kış aylarında moralsiz gezmesinin ya da mevsimsel etkilerden daha fazla muzdarip olmasının anlaşılmayacak bir tarafı yok. Öğle öncesi ya da sabah antrenmanlarıyla serotonin seviyelerinizi yükseltin.

 

SAĞLIK

Ödem atıcı çay tarifi

Umut Doğan Yıldız

-

Az su içiyor ve su içme alışkanlığı kazanamıyorsanız, bunun nedeni az ve sık su içmeyi denemiyor olmanızdan kaynaklanıyor olabilir.

Su içmeyi alışkanlık edinmek için düzenli bir şekilde, su içmeyi gün içine yayın. Günde en az dört küçük pet şişe (500 ml) su içmeye başlayın. Sürahi içerisine, limon ve sevdiğiniz meyveleri ekleyerek biraz tatlandırıp, renklendirmenizde bir sakınca yoktur. Ancak siz fazla abartmayın.

Yapılan araştırmalar, gün içinde dişini fırçalıp,sade naneli sakız çiğneyenlerin daha çok su içme ihtiyacı duyduğunu ortaya koydu. Bu taktikleri deneyerek, su içme ihtiyacı hissedebilirsiniz.

Bitki çayları da vücuttan toksin atımı ve iştah kontrolünde size destek olur. Her gün aynı çayı içmek yerine, elinizin altında farklı bitki çayları bulundurmayı deneyin. Yeşil çay, beyaz çay, mate, rooibos, oolong gibi çaylar metabolizmanızı hızlandırırken; rezene, ıhlamur, melisa ve papatya gibi çaylar sindiriminizi kolaylaştırır. Bunun yanı sıra ödem attıran çay tarifi de veriyoruz. Deneyin ve farkı gör.

Ödem atıcı çay tarifi

1 litre suya 1 yeşil elmayı doğrayın; 2 çubuk tarçın, 3 adet karanfil ve 2 adet kakule ekleyip 5 dakika kaynatın. Ateşi kapatıp içerisine 1 tatlı kaşığı beyaz çay, bir tutam ıhlamur, 20 adet kiraz sapı, bir avuç içi mısır püskülü ilave edin. 4 dakika demlenmesini bekleyin. Süzdükten sonra gün boyu sıcak veya soğuk olarak içebilirsiniz.

Devamı

SAĞLIK

Anksiyete tedavisi: Pilates

Umut Doğan Yıldız

-

Pilates yaparak kaygılarınızla başa çıkabilirsiniz. İşte pilatesin anksiyeteye iyi gelen etkisi.

Anksiyete çağımızın sık rastlanan rahatsızlıklarından. Bir dönem kendisi de anksiyete ile mücadele eden Pilates Eğitmeni Hollie Grant, pilatesin bunun için çok iyi bir tedavi yöntemi olduğunu söylüyor.

Konuyla ilgili fikirlerini dile getiren Pilates Eğitmeni Hollie Grant; “20’li yaşlarımdayken kafamdaki karmaşayı asla yoluna sokamıyordum. Dikkatimi toplamamı sağlayacak bir spor arayışındaydım. Pilates bu açıdan yardımcı oldu. Çünkü egzersiz esnasında konsantre olmak zorundasınız. Nefesinize, çalıştırdığınız kaslara, aktif olmayan kaslara ve hareketler esnasında duruşunuzda yapmanız gereken değişikliklere odaklanmanız gerekiyor.” diyor.

Psikoloji düzelten spor: pilates

Pilates yoğun bir dikkat gerektirdiği için göndermeyi unuttuğunuz e-posta veya nasıl ödeyeceğinizi kara kara düşündüğünüz faturalar o esnada aklınıza gelmiyor. Egzersiz yaparken kurmanız gereken beden ve zihin bağı anksiyeteyi azaltıyor. Hâliyle sağlığınıza daha iyi odaklanıyorsunuz.

Devamı

SAĞLIK

Uykunun yağ yakımına etkisi

Umut Doğan Yıldız

-

Eski ve yeni kurallar dosyamızın bugünkü konusu uyku. Yapılan araştırmalar yeterli uykunun yağ yakımına yardımcı olduğunu söylüyor.

GEÇ SAATE KADAR YATIN

“Erken kalkan yol alır” zihniyeti, ilerlemeniz söz konusu olduğunda erteleme tuşuna basıyor olabilir. Şimdi, bu konuyu masaya yatıralım.

ESKİ KURAL

Siz yataktan çıkana kadar, The Rock kas kazanma çabalarını Instagram’a yüklemiş oluyor. Büyü, şafaktan önceki süreçte gerçekleşiyor, biliyorsunuz.

YENİ KURAL

Uyku üzerinde çalışan bilim adamı Matthew Walker’ın söylediklerini aktaracak olursak;

Doğa Ana’nın “sekiz saat uyku” kavramını bize kazandırması 3,6 milyon yılını aldı ve bizim bunu tersine çevirmemiz yalnızca onlarca yıl sürdü. Şimdilerde, ortalama bir kişi yalnızca yaklaşık yedi saatini uyuyarak geçiriyor ve bu sizin sadece yorgun olmanıza neden olmuyor, aynı zamanda vücut yağ oranınızda görünür farka yol açıyor. “Uyku, yağ kaybının adı duyulmamış kahramanıdır,” diyor Londra’daki antrenman salonu Workshop Gymnasium’un performans koçu Artur Zolkiewicz. “Daha az uyuyan kişilerin kortizol seviyelerinde artış görünüyor, bu da kas kaybına ve iştah düzenlemesinde hayati bir faktör olan insülin hassasiyetinde düşüşe neden olur.” Chicago Üniversitesi’nin yaptığı bir çalışmada, katılan erkekler 5,5 saatin ardından uyandıklarında, 8,5 saat uyudukları zamana kıyasla diyetleri fark etmeksizin yarı miktarda yağ kaybetti. Aynı zamanda, sekiz saatten az uyuyan atletlerin antrenman sırasında yaralanma ihtimali yüzde 70 daha fazladır. Az uyuyan, fazla esneyen bir erkek için, spor salonunda çalışmak başından savması gereken keyifsiz bir misyona dönüşüyor.
Sürekli olarak yedi saatten az uyuyorsanız, öğle yemeğinde veya işten sonra 30 dakikalık bir antrenman, şafak sökmeden zombi gibi yaptığınız bir saatlik hareketlerden iyidir. Uykuyu yeni durağan kardiyonuz sayın.

Devamı

Popüler