Bizi Takip Edin

SAĞLIK

Kalp sağlığı soru ve cevapları

Umut Doğan Yıldız

-

 

Kalp sağlığıyla ilgili soru ve cevapları sizlere sunuyoruz.

*Kalp hastalıklarından korunmak için kaç yaşında kontrollere başlamak gerekir?

Olabildiğince erken. Örneğin 20’li yaşların başı ideal. “Kontrol” kelimesi sizi korkutmasın, tek yapmanız gereken kolesterol, kan şekeri ve beden kitle indeksi ölçümü…

*Tahıllı gıdaların kalbi koruduğu doğru mu?

Tam tahıllı gıdalar için evet. Haftada en az 40 dakika egzersiz yapmak, kolesterol seviyesini kontrol altında tutmak da önemli.

*Gülmenin kalbi koruduğu doğru mu?


Evet. Hatta gülümsemek bile kalp sağlığını olumlu etkiliyor. Bunun için mizah dergileri okuyabilir, komedi filmleri seyredebilirsiniz. Müzik de kalbe iyi geliyor çünkü kortizol gibi stres hormonlarının seviyesini düşürüyor. Videosu sizi güldüren şarkıları izlemek ise bir taşla iki kuş vurmak gibi bir şey…

*Kadının kalbi mi daha güçlü erkeğin kalbi mi?

İkisi de farklı ancak kadın kalbinin erkeğinkine göre stresle daha farklı mücadele ettiği artık kanıtlandı. Bu da kadınların kendilerine (daha doğrusu kalplerine) dinlenmek ve rahatlamak için özel zaman ayırması gerektiği anlamına geliyor. Aynı anda birkaç şeyi düşünmeyin, her gün en az bir saat cep telefonunuzu da kapatıp dünyadan soyutlanın, mümkünse şekerleme yapın.

*Aile geçmişimde kalp hastalığına yakalanmış hatta bu yüzden ölmüş pek çok kişi var. Beni de mi aynı son bekliyor?

Kalp hastalıkları genetik olabilir ancak iyi haber şu ki, bu hastalıkların yüzde 80’i önlenebilir. Bunun için de stresi azaltmak, düzenli egzersiz yapmak, renkli meyve ve sebze tüketmek, tam tahıllı gıdalara yönelmek, yağsız protein ve sağlıklı yağlarla dolu Akdeniz tarzı beslenmeyi sürdürmek en önemli adımlardır.

*Bazen kalp ritmim bozuluyormuş gibi geliyor. Sanki atarken tekliyor. Böyle bir şey olabilir mi?

Olabilir. Çünkü kalbin üst odacıkları çok erken kasılırsa kalp bir ya da iki atışı kaçırabilir. Bu durum teknik olarak Prematür Atriyal Kompleks (PAC) terimi ile ifade edilir ve her gün de yaşasanız nadiren de başınıza gelse çoğunlukla zararsızdır. Ancak baş dönmesi ya da sersemlik gibi belirtilerle birlikte ortaya çıkıyorsa acilen bir doktora başvurmanız gerekir çünkü bu, çok daha ciddi bir kalp probleminin belirtisi olabilir.

*Yoğun bir iş hayatım var ve adrenalin yüklü sporları, eğlenceleri seviyorum. Bu durum kalbime zarar verir mi?

Stres hormonları olan kortizol ve adrenalin vücutta kronik şekilde yüksek olursa damarların daralmasına ve kan basıncının yükselmesine yol açabilir. Bazı durumlarda adrenalin seviyesindeki ciddi artış göğüs ağrısı, terleme, nefes darlığı ile birlikte yalancı kalp krizini bile tetikleyebilir. Bu durum kalıcı bir hasar bırakmasa da biraz sakinleşip yavaşlamanız gerektiği yolunda ciddi bir uyarıdır.

*Genellikle az uyuyan, uykuda geçen zamana acıyan biriyim. Uykusuzluk kalbime zarar verir mi?

Evet. Çünkü uyku eksikliği kalp hastalıkları riskini artırır. Günlük uyku ihtiyacınız ise 7-8 saat civarındadır. Hayatınızı ve uykunuzu bu ihtiyacınız doğrultusunda yeniden düzenlemeniz gerekir.

*Eskiden egzersiz yapmak için koşardım ama şimdi buna vaktim yok. Egzersiz yerine geçebilecek ne yapabilirim?

Başka bir bedensel egzersiz elbette. Yüzebilir, bisiklete binebilir hatta bir köpek sahiplenip onunla yürüyüşlere çıkabilirsiniz. Egzersiz ilaçtır ve hareket etmek kalbinizi güçlendirir.

SAĞLIK

Ömrü uzatan antrenman

Umut Doğan Yıldız

-

Yeni yapılan bir araştırmaya göre, güç antrenmanları insan ömrünü uzatıyor.

Kardiyo bağımlılarına güç antrenmanları çekici gelmeyebilir. Ama yeni bir araştırma, güç antrenmanlarını atlamamanız gerektiğinin haberini veriyor. Çünkü anaerobik (yani güç antrenmanı) egzersizler, uzun yaşamın sırrı olabilir.

Preventative Medicine‘da yayımlanan araştırmada, güç antrenmanları ile uzun yaşam arasında bir bağlantı bulundu. Kardiyo egzersizlerinin kardiyovasküler hastalıklar, kanser ve Alzhemir gibi birçok hastalık riskini azalttığı uzun zamandır biliniyordu. Ancak, güç antrenmanlarının insan ömrü ve sağlık üzerindeki pozitif etkilerine dair araştırmaların sayısı görece sınırlıydı.

Araştırmacılar, National Health Interview Survey tarafından 1997-2001 yılları arasında toplanan veriler ile 2011 yılında 65 yaş ve üzerindeki 30.000 insanın ölüm raporlarını ilişkilendirdiler. İnsanların sadece %9’unun haftada en az 2 gün güç antrenmanı yaptığı bildirilmişti. Güç antrenmanı yapan insanların erken ölüm oranı ise güç antrenmanı yapmayanlara kıyasla %46 daha düşük olarak belirlendi. Dahası, bu insanların kalp sorunlarına bağlı ölüm oranlarının %41, kanserden dolayı hayatlarını kaybetme oranlarının ise %19 daha düşük olduğu ortaya çıktı. Hatta alkol tüketimi ya da sigara bağımlılığı gibi diğer yaşamsal faktörler hesaba katıldığında da sonuçlarda bir değişiklik oluşmadı.

Özetleyecek olursak, egzersiz programından güç antrenmanlarını asla eksik etmemelisiniz.

Devamı

SAĞLIK

7 adımda daha hızlı metabolizma

Umut Doğan Yıldız

-

Bu 7 adımı izleyerek metabolizmanızı hızlandırın.

Amazondan Sipariş

Bağışıklığı güçlendirmesinin yanı sıra, C vitamini metabolizmanız için de çok önemli olup Boulder’daki Colorado Üniversitesine göre yaşlandıkça vücudumuzu yavaşlatan oksidatif stresi dengeler. Ancak bunun için Amazon ormanlarında yaşamak zorunda değilsiniz. Yağmur ormanları meyvesi camu camu, bir çay kaşığı tozunda günlük tavsiye edilen tüketim miktarınızın beş katını içerir. Gut dergisine göre ise aşırı yemekten kaynaklanan kilo alımının etkisini azaltır. Bir sonraki shake’inize akıllıca bir ilave.

Suyla Daha Fazla Yakın

Biftek ve protein barlardan oluşan bir beslenme programının kol kaslarınıza faydaları olabilir, ancak bu metabolik bir dezavantajla gelir. Connecticut Üniversitesinin bir çalışmasında, yüksek protein diyeti yapan atletler, normalden daha susamış hissetmemelerine rağmen metabolizmayı yavaşlatan su eksikliği belirtileri gösterdi. Susuzluktan kavrulmayı beklemeyin. Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, yalnızca 500 ml suyun dahi metabolizma hızınızı sonraki saat için yüzde 30 yükseltebileceğini bildiriyor.

Artık Büyük Öğünler Moda

“Az ve sık yiyin” efsanesi o kadar yaygın ki nadiren sorgulanıyor. Ancak Plos One dergisindeki bir çalışma, daha az sıklıkla daha büyük öğünler yiyen erkeklerde küçük bir kalori yakımı artışı görüldüğünü bildirirken US National Institute on Aging, günde süper boyutlarda bir öğün tüketen farelerin sürekli olarak atıştıranlardan daha sağlıklı olduğunu gösterdi. Daha az bulaşık çıkması da cabası.

Sonraya Saklayın

Ağırlık antrenmanınızı işten sonraya ertelemek, metabolizmanız yavaşlamak üzereyken onu yeniden hızlandıracaktır (ayrıca hızlı bir bira yuvarlamanın cazibesinden kaçmanıza yardımcı olur). Bir çalışmada**, akşam saat altıdan sonra antrenman yapan deneklerin sabah antrenman yapanlara kıyasla daha fazla yağ yaktıkları görüldü. İlave uyku süresinin de size iyi geleceğinden eminiz.

Düşünmeniz Yeter

Metabolizmanızı hızlandırmak davranışlarınızdaki değişikliklerden biraz daha fazlasını gerektirebilir. Bir çalışmaya göre***, günlük aktivitelerini egzersiz olarak yorumlayan deneklerin rutinlerinde değişiklik yapmadan daha fazla kalori yakıp daha çok yağ kaybettiği görüldü. O dosyaları güncellemek çok zor iş, değil mi?

Yaralarınıza Tuz Basın

İyot, tiroidinizin metabolizmanızı iyi çalışan bir düzende tutan hormonları üretmesine yardımcı olması adına gereklidir. Ancak Türkiye halkındaki iyot eksikliği iyotlu tuzlar üretilmesinin zorunlu kılınmasıyla azalsa da, hala varlığını sürdürüyor. Wakame yosunu gibi deniz sebzeleri mükemmel iyot kaynaklarıdır ve daha kolay besin emilimi için miso ile servis edilmesi tavsiye edilir. Ancak deniz ürünlerinin bu türlerinden kaçınıyorsanız iyotlu tuz kullanmayı ihmal etmemelisiniz.

T Yüklemesi

Bitmek bilmeyen back squatlar doğal bir yağ yakıcı olan testosteron seviyelerinizi artırmanın tek yolu değil. Bath Üniversitesinin bir çalışması, 30 saniyelik 10 sprint yapmanın T seviyelerinizi bir sonraki saat içinde yükselttiğini ve aynı zamanda vücudunuzun şekeri metabolize etme kabiliyetini geliştirdiğini gösterdi. Sonuçlarınızı en iyi hale getirmek için spor-dinlenme oranınızı 1:3 şeklinde tutun, yeterince dinlenemezseniz en iyi çabanızı gösteremezsiniz. İyi kazançlar, bekleyenlere gelir.

Devamı

SAĞLIK

Prediyabetten kurtulun

Umut Doğan Yıldız

-

Yetişkinlerin yaklaşık üçte birinde prediyabet, yani diyabet için bir uyarı işareti olan yükselen kan şekeri sorunu vardır.

Problemin geri çekilmesini sağlamanın yolu oldukça tanıdık görünüyor: İyi beslenin, daha çok hareket edin, yeterince uyuyun, stresi azaltın. Ancak bu stratejilerin galibini selamlayın:

Tennessee Üniversitesinin çalışmasına göre, denekler yüzde 40 karbonhidrat, yüzde 30 protein ve yüzde 30 yağ içeren zor olmayan diyetler uyguladığında, her biri altı ay içinde prediyabetten kurtuldu.

National Diabetes Prevention Program’ından akla uygun bir plan, prediyabetin ilerleme şansını yüzde 58 azaltıyor.

PLAN NE: Kilonuzun en az yüzde 5’ini vermek, haftada en az 150 dakika orta seviyeli egzersiz yapmak ve günlük rutininize stres yönetimi ile ilgili ve kan şekeri dostu ince ayarlar eklemek (daha iyi uyumak gibi).

Devamı

Popüler

 

www.pilioo.com