Bizi Takip Edin

SAĞLIK

KALP ÇARPINTISININ NEDENLERİ

-

 

Arada sırada kalbinizin hızla çarptığını mı hissediyorsunuz? Peki kalp çarpıntısının nedeni ne olabilir?

1Kalbin aniden hızlı atmaya başlaması, kalp çarpıntısı olarak adlandırılıyor ve çarpıntı durumunda büyük bir duyarlılık, hızlı bir baskı ya da çarpıntı meydana geliyor. Çoğu insan için bu durum tamamen normal; ancak o garip çarpıntı hissi aniden donup kalmanıza neden olabilir. Kalıcı olduğu takdirde de daha ciddi sorunlara işaret edebilir. O halde, kalp çarpıntısı konusuna tüm detaylarıyla eğilelim, nedenleri ile birlikte hangi durumlarda ciddi bir vaka olarak ele alınması gerektiğini ve tedavisinin nasıl olduğunu inceleyelim.

Kalp çarpıntısı neden olur?

Biraz garip gelebilir; ancak kalp çarpıntısı çoğunlukla bir kalp probleminden ötürü meydana gelmiyor. UCLA tarafından 2014 yılında yapılan bir çalışma, kalp çarpıntısı şikayeti ile hastanelerin acil servisine başvuranların sadece %34’üne kalp hastası teşhisi konulduğunu belirtiyor.

Kalp çarpıntısı genellikle kalpten bağımsız olan stres, anksiyete, korku, yoğun egzersiz, belirli tedaviler, tiroid problemleri gibi hormonal değişimlere yol açan etkenlerden kaynaklanır. Bu etkenler neticesinde çarpıntı hissi meydana gelebiliyor.

Her ne kadar çalışmalarda günde 1-2 fincan kahvenin çarpıntıya neden olmayacağını belirtilse de, düzenli olarak kafein hapları ve enerji içeceklerinin tüketilmesinin kalp çarpıntısına neden olabileceğinin altı çiziliyor. Uyarıcı konumundaki bu ürünler kalbin daha hızlı çarpmasını sağlıyor ve bu da çarpıntı hissini tetikliyor. Ayrıca, kalıtımsal kalp hastalıkları ve genetik yapı da çarpıntı hissinin sıklığı üzerinde etkili oluyor.

Kalp çarpıntısı ne zaman ciddi bir hal alır?

Sorunun ciddi olduğundan endişelenmeye başlanmadan önce iki sorunun yanıtlanması gerek: Çarpıntılar ne sıklıkta oluyor ve çarpıntı ne kadar süre devam ediyor.

Eğer çarpıntılar kısa sürüyorsa, yani, diyelim ki 2-3 dakikadan kısa sürüyor ve zaman aralığı açısından da haftada 1 ya da daha az sıklıkta oluşuyorsa, doktora gitmek için acele etmenize gerek yok. Ancak, zaman aralığı bu kadar geniş değilse, yani daha sık karşılaşıyorsanız, mutlaka bir randevu almanız gerekiyor.

NYU School of Medicine’dan Dr. Robert Applebaum, göğüste rahatsızlık ya da ağrı, nefes darlığı, baş dönmesi ya da bayılma hissi gibi durumlarda acil servise gidilmesi gerektiğini belirtiyor.

Semptomlar olsun ya da olmasın, uzun süren ve sık rastlanan çarpıntıların kalp ritmi bozukluğuna işaret edebileceği de belirtiliyor. Kalbin sıkça düzensiz attığı artiral fibrilasyon durumu da insanları felç riski ile karşı karşıya bırakabilir. Bunun nedeni ise kalpte düzenli ve yeterince güçlü kasılmaların meydana gelmeyişi ve buna bağlı olarak da kalpte kan birikmesi nedeniyle pıhtılaşmanın oluşması olarak açıklanabilir. Bu durumda pıhtılar beyne pompalanabilir ve kan akışı engellendiği için de felç oluşabilir.

Kalp çarpıntısı tedavisi

Doktorun ilk olarak kalp atışı ile ilgili bir sorun olup olmadığını belirlemek isteyecektir. Eğer stres ya da kafein ilaçları gibi kardiyak olmayan bir etken varsa, bu etkenler önlenerek çarpıntılar azaltılabilir. İlk tedavi sonrasında, eğer tanımlanabilirse, çarpıntıya neden olan etkenler devre dışı bırakılabilir. Teşhis edilemezse, kalp ritmine bakılır. EKG uygulanabilir ve kalp ritmi birkaç gün izlenebilir. Eğer aritmi, yani kalp ritmi bozukluğu söz konusuysa, önünüze iki seçenek çıkacaktır. Birincisi, pıhtılaşmayı önleyen antikoagülan ilaçların kullanılmasıdır. Aynı zamanda beta blokerler ya da kalsiyum kanal blokörleri de kullanılabilir. Diğer seçenek ise ablasyon olarak tanımlanır.

SAĞLIK

Ödem atıcı çay tarifi

Umut Doğan Yıldız

-

Az su içiyor ve su içme alışkanlığı kazanamıyorsanız, bunun nedeni az ve sık su içmeyi denemiyor olmanızdan kaynaklanıyor olabilir.

Su içmeyi alışkanlık edinmek için düzenli bir şekilde, su içmeyi gün içine yayın. Günde en az dört küçük pet şişe (500 ml) su içmeye başlayın. Sürahi içerisine, limon ve sevdiğiniz meyveleri ekleyerek biraz tatlandırıp, renklendirmenizde bir sakınca yoktur. Ancak siz fazla abartmayın.

Yapılan araştırmalar, gün içinde dişini fırçalıp,sade naneli sakız çiğneyenlerin daha çok su içme ihtiyacı duyduğunu ortaya koydu. Bu taktikleri deneyerek, su içme ihtiyacı hissedebilirsiniz.

Bitki çayları da vücuttan toksin atımı ve iştah kontrolünde size destek olur. Her gün aynı çayı içmek yerine, elinizin altında farklı bitki çayları bulundurmayı deneyin. Yeşil çay, beyaz çay, mate, rooibos, oolong gibi çaylar metabolizmanızı hızlandırırken; rezene, ıhlamur, melisa ve papatya gibi çaylar sindiriminizi kolaylaştırır. Bunun yanı sıra ödem attıran çay tarifi de veriyoruz. Deneyin ve farkı gör.

Ödem atıcı çay tarifi

1 litre suya 1 yeşil elmayı doğrayın; 2 çubuk tarçın, 3 adet karanfil ve 2 adet kakule ekleyip 5 dakika kaynatın. Ateşi kapatıp içerisine 1 tatlı kaşığı beyaz çay, bir tutam ıhlamur, 20 adet kiraz sapı, bir avuç içi mısır püskülü ilave edin. 4 dakika demlenmesini bekleyin. Süzdükten sonra gün boyu sıcak veya soğuk olarak içebilirsiniz.

Devamı

SAĞLIK

Anksiyete tedavisi: Pilates

Umut Doğan Yıldız

-

Pilates yaparak kaygılarınızla başa çıkabilirsiniz. İşte pilatesin anksiyeteye iyi gelen etkisi.

Anksiyete çağımızın sık rastlanan rahatsızlıklarından. Bir dönem kendisi de anksiyete ile mücadele eden Pilates Eğitmeni Hollie Grant, pilatesin bunun için çok iyi bir tedavi yöntemi olduğunu söylüyor.

Konuyla ilgili fikirlerini dile getiren Pilates Eğitmeni Hollie Grant; “20’li yaşlarımdayken kafamdaki karmaşayı asla yoluna sokamıyordum. Dikkatimi toplamamı sağlayacak bir spor arayışındaydım. Pilates bu açıdan yardımcı oldu. Çünkü egzersiz esnasında konsantre olmak zorundasınız. Nefesinize, çalıştırdığınız kaslara, aktif olmayan kaslara ve hareketler esnasında duruşunuzda yapmanız gereken değişikliklere odaklanmanız gerekiyor.” diyor.

Psikoloji düzelten spor: pilates

Pilates yoğun bir dikkat gerektirdiği için göndermeyi unuttuğunuz e-posta veya nasıl ödeyeceğinizi kara kara düşündüğünüz faturalar o esnada aklınıza gelmiyor. Egzersiz yaparken kurmanız gereken beden ve zihin bağı anksiyeteyi azaltıyor. Hâliyle sağlığınıza daha iyi odaklanıyorsunuz.

Devamı

SAĞLIK

Uykunun yağ yakımına etkisi

Umut Doğan Yıldız

-

Eski ve yeni kurallar dosyamızın bugünkü konusu uyku. Yapılan araştırmalar yeterli uykunun yağ yakımına yardımcı olduğunu söylüyor.

GEÇ SAATE KADAR YATIN

“Erken kalkan yol alır” zihniyeti, ilerlemeniz söz konusu olduğunda erteleme tuşuna basıyor olabilir. Şimdi, bu konuyu masaya yatıralım.

ESKİ KURAL

Siz yataktan çıkana kadar, The Rock kas kazanma çabalarını Instagram’a yüklemiş oluyor. Büyü, şafaktan önceki süreçte gerçekleşiyor, biliyorsunuz.

YENİ KURAL

Uyku üzerinde çalışan bilim adamı Matthew Walker’ın söylediklerini aktaracak olursak;

Doğa Ana’nın “sekiz saat uyku” kavramını bize kazandırması 3,6 milyon yılını aldı ve bizim bunu tersine çevirmemiz yalnızca onlarca yıl sürdü. Şimdilerde, ortalama bir kişi yalnızca yaklaşık yedi saatini uyuyarak geçiriyor ve bu sizin sadece yorgun olmanıza neden olmuyor, aynı zamanda vücut yağ oranınızda görünür farka yol açıyor. “Uyku, yağ kaybının adı duyulmamış kahramanıdır,” diyor Londra’daki antrenman salonu Workshop Gymnasium’un performans koçu Artur Zolkiewicz. “Daha az uyuyan kişilerin kortizol seviyelerinde artış görünüyor, bu da kas kaybına ve iştah düzenlemesinde hayati bir faktör olan insülin hassasiyetinde düşüşe neden olur.” Chicago Üniversitesi’nin yaptığı bir çalışmada, katılan erkekler 5,5 saatin ardından uyandıklarında, 8,5 saat uyudukları zamana kıyasla diyetleri fark etmeksizin yarı miktarda yağ kaybetti. Aynı zamanda, sekiz saatten az uyuyan atletlerin antrenman sırasında yaralanma ihtimali yüzde 70 daha fazladır. Az uyuyan, fazla esneyen bir erkek için, spor salonunda çalışmak başından savması gereken keyifsiz bir misyona dönüşüyor.
Sürekli olarak yedi saatten az uyuyorsanız, öğle yemeğinde veya işten sonra 30 dakikalık bir antrenman, şafak sökmeden zombi gibi yaptığınız bir saatlik hareketlerden iyidir. Uykuyu yeni durağan kardiyonuz sayın.

Devamı

Popüler