Bizi Takip Edin

BESLENME

KALORİ DEDİĞİMİZ ASLINDA NEDİR?

-

 

Kalori sadece basit bir kilo alma ve verme birimi değildir. Bu yazıda öğreneceğiniz bilgilerle daha kolay zayıflayacaksınız.
Günümüzde kaloriler her yerde karşımıza çıkıyor. Birçok restoranın menüsünde her yemeğin yanında kalori değerleri yazıyor. Süpermarkete gittiğimizde alacağımız ürünlerin büyük çoğunluğunun ambalajında yine o ürünün kalori değeri mevcut. Koşu bandına çıkıp koşuyoruz, gözümüz kaç kalori yaktığımızı gösteren göstergenin üzerinde…Peki, nedir ‘kalori’ dediğimiz şey? Ne kadar çok kalori alırsak, o kadar şişmanlıyoruz. Zayıflamanın yolu da daha az kalori almaktan geçiyor. Sözün özü, bütün yemekleri içerdiği kalorilere göre yargılıyoruz. Ancak göz ardı ettiğimiz bir şey var: 500 kalori değerinde havuç yemekle, aynı değerde bir waffle’ı mideye indirmek aynı şey mi?Pek de sayılmaz. Kalorilerle ilgili bundan daha karışık gerçekler var. Bunları öğrendikten sonra beslenme programınızı belirlemeniz çok daha kolay olacak.Kaloriler vücudumuzun yakıtıdır.

Aslında, değildir.

Kalori gerçekte bir ısı ölçü birimidir. 19’uncu yüzyılda kalori değerleri buhar makinelerinde ısı çevrimini açıklamak için kullanılırdı. Bu tabir yemekler için ilk kez 1890 yılında ABD Tarım Bakanlığı’nın (USDA) beslenme üzerine hazırladığı bir raporda kullanıldı. Kalori, bu raporda bir gram suyu bir derece ısıtmak için kullanılan ısı miktarı olarak isimlendirildi. Bu konsepti sandviç gibi yemekler için kullanmak adına bilim insanları yemeği ateşe verip çıkan alevin suyla dolu bir küveti ne kadar iyi ısıttığına baktılar. Su ne kadar ısınırsa, o yemeğin kalorisi o kadar fazla demekti. (Bugün bir yemeğin kalori değeri karbonhidrat, protein ve yağ içeriğine göre belirleniyor.) Kaloriler yemekler için kullanılmaya başlandıktan sonra, tanımı da evrim geçirdi. Şu anda yemek ambalajlarında yer alan kalorinin anlamı bir kilogramlık suyu bir derece ısıtmak için ihtiyaç duyulan ısı miktarına tekabül ediyor. Fakat sorun şu: Bizim vücudumuz bir buhar makinesi değil. Vücudumuz ısıyla değil, kimyasal enerjiyle çalışıyor ve yakıt olarak da hücrelerin mitokondrilerinde oluşan karbonhidratların, yağların ve proteinlerin oksitlenmesini kullanıyor. Vanderbilt Üniversitesi’nden Prof. Dr. Maciej Buchowski “Vücudumuzdaki mitokondrilerin her birini birer enerji santrali olarak değerlendirebiliriz. Bir tane merkez santral yerine, birkaç milyon enerji santralimiz var ve çok etkili çalışıyorlar” diyor.
Ne yapmalı?Yediğiniz yemeğin sadece kaç kalori olduğunu değil, aynı zamanda protein, yağ ve karbonhidrat içeriğini de göz önünde bulundurun.Tüm kaloriler eşit olarak yaratılmıştır.
Pek sayılmaz.

Bizim yakıtımız üç farklı kaynaktan gelir: protein, karbonhidrat ve yağ. Men’s Health beslenme danışmanı Alan Aragon “Bu üçü de vücudumuz tarafından farklı olarak ele alınır. Bu yüzden sadece kalori değerine göre yapılan değerlendirmeler yanıltıcı olabilir. Karbonhidratların, proteinlerin ve yağların kalori denklemlerinde farklı etkileri vardır” diyor. Bir örnek verelim: Karbonhidrat tükettiğinizde aldığınız her 100 kalorinin 5-10’unu sindirim için harcarsınız. Yağ aldığınızda bu rakam biraz daha azdır. Bu konuda şampiyonsa proteinlerdir. Aldığınız her 100 kalori proteinin 20-30 kalorisi sindirim için yakılır. Yağlar ve karbonhidratlar sahip oldukları kalorileri kolayca verirler. Bu yüzden hızlıca enerji sağlamak konusunda daha etkilidirler.
Ne yapmalı?Kilo vermek istiyorsanız, her öğünde protein tüketmelisiniz.Yenilen her kalori vücut tarafından sindirilir.
O kadar da basit değil.

Bir yemeği yemeniz demek onun mutlaka sindirileceği anlamına gelmez. Yediğiniz yemek midenizden geçer ve ince bağırsağa ulaşır. İnce bağırsağınızın süngerimsi duvarları burada alabildiği kadar besini alır ancak yüzde 5-10’luk oranda bir yemek, burada emilmeden yoluna devam eder. Yağı sindirmek nispeten kolaydır. Yağlar ince bağırsağın duvarları tarafından kolayca emilir. Proteine gelince, hayvandan alınan proteinler bitkiden alınan proteine göre daha kolay sindirilir.
Karbonhidratlar da çeşidine göre farklı hızlarda sindirilirler. Glikoz ve nişasta hızlı şekilde sindirilirken, lifler daha yavaş sindirilir. Hatta bazı kompleks karbonhidratlarda bulunan çözülemeyen lifler başka kalorilerin de emilmesinin önüne geçer. Arizona Üniversitesi’nden beslenme uzmanı Wanda Howell “Lif açısından zengin bir beslenme düzeniniz varsa (mesela günde 60 gram) aldığınız kalorilerin yüzde 20’sini geri verirsiniz” diyor.
Bu bakımdan, kalori hesapları aslında o kadar da basit değildir. Bir şekerlemeyle brokoli kalori açısından aynı değeri taşıyor olabilir. Ancak brokolide bulunan lifler bu sebzeden daha az enerji sağlamanıza neden olur. Bu da daha az vücut yağı demektir.
Ne yapmalı? Her gün 35-40 gram lif tüketmeye çalışın.

Kalorilerimizin çoğunu antrenman yaparak yakarız.
Hiç de değil.

Profesyonel sporcular bile günlük aldıkları kalorinin sadece yüzde 20-30’unu antrenman yaparak yakarlar. “Better Than Steroids” kitabının yazarı Warren Willey “Aldığımız kalorilerin büyük bölümü sizi hayatta tutan süreçleri sağlamak için bazal metabolizmanız tarafından kullanılır” diyor. Beslenme uzmanı Howell “Aldığımız kalorilerin yüzde 60-70’i vücudumuzun günlük fonksiyonları için kullanılır. Bu günlük fonksiyonlara doku yenileme, oksijeni taşıma, hatta tırnakların uzaması gibi aktiviteler de dâhildir. Erkekler sahip oldukları her kilo için 22 kaloriyi bu aktiviteler için harcarlar. Mesela 100 kiloluk bir erkek bütün gün televizyon başında otursa bile 2200 kalori yakar” diyor. Bir de ‘N.E.A.T.’ için harcanan kaloriler vardır. ‘N.E.A.T.’ İngilizce ‘non-exercise activity thermogenesis’ tabirinin kısaltılmışıdır. Kahvaltı ederken ya da rapor yazarken yaktığınız, egzersiz dışı kaloriler bu sınıfa dâhildir. Rutgers Üniversitesi’nden Dr. Brandon Alderman “Gün içinde ayakta daha fazla vakit geçirmeniz her gün 30 dakika egzersiz yapmaktan daha fazla kalori yakmanızı sağlar” diyor.
Ne yapmalı? Arada bir masanızdan kalkın ve hareket ederek bonus kaloriler yakın.Light içecekler kilo vermenize yardım eder.
Her zaman değil.

Az kalori içeren işlenmiş gıdalar kilolarla olan savaşta çok güçlü birer yardımcı değillerdir. Mesela şekersiz ürünler… Şeker kullanmamak kalori azaltmanın en kolay yollarından biri. Ancak gıda firmaları genelde şekerin yerine sukraloz ve aspartam gibi kalori içermeyen yapay tatlandırıcılar kullanırlar. Yapay tatlandırıcılar da kaş yapayım derken göz çıkarabilir.  Purdue Üniversitesi’nde yapılan bir başka araştırmadaysa yapay olarak tatlandırılmış içecek içen farelerin daha sonraki öğünlerde daha fazla kalori aldıkları ve kilo kazandıkları saptandı. Yani şekeri tamamen yok varsaymak daha sonra daha fazla yemek yemenize neden olabiliyor.
Ne yapmalı?
Yapay tatlandırıcılardan uzak durun ve şeker ihtiyacınızı meyve ve sebzelerle karşılamaya çalışın.

BESLENME

Hindi füme sandviç tarifi

Umut Doğan Yıldız

-

Biliyoruz son dönemde hindi füme işine girdiniz. Hindi fümeyi sevenler için işte tarifimiz. Kinoa ve çiyalı hindi füme sandviç.

Sporcu beslenmesinin en güncel adresi Men’s Health Türkiye, sporcu tarifleri ermeye devam ediyor.

1/ Tam buğday ekmeği (İçine bir tutam çiya ve kinoa tohumu ekleyin

2/ Hindi füme

3/ Soya filizi ( İsteğe bağlı)

4/ Fesleğen yaprağı (Nane de olur)

5/ Beyaz peynir, dilimlenmiş

6/ Domates, dilimlenmiş

7/ Maskolin yeşillik (Yerine sevdiğiniz bir yeşilliği ekleyebilirsiniz)

Hardallı sos tarifi

1 Yumurta sarısı, Yarım yemek kaşığı hardal, Zeytinyağı, Limon

YAPILIŞI

Bir yumurta sarısı, yarım yemek kaşığı hardal, biraz zeytinyağı ve limon suyunu bir kâsede iyice çırpın. Karışımı ekmeğinize sürün. Domates ve yeşillikleri yıkayın, domatesi ve peyniri isteğinize göre dilimleyin. Geriye kalan tek şey ise tüm malzemeleri sandviç ekmeğinize doldurmak. Hızlı bir öğün için paketleyip yanınıza alın.

Devamı

BESLENME

Mandalinanın 10 faydası

Umut Doğan Yıldız

-

Mandalinanın vücuda faydaları nelerdir? İşte kış aylarının vazgeçilmez meyvesi mandalinanın sağlık açısından olumlu etkileri.

Kış aylarının vazgeçilmezi ve turunçgillerin baş tacı olan mandalina C vitamini başta olmak üzere içerdiği A, B vitaminleri, kalsiyum, lif, potasyum, demir, fosfor ile tam bir sağlık deposu. Bağışıklık sistemini güçlendirmekten kanser riskini düşürmeye, iştah kontrolünü sağlamaktan yüksek kan basıncını önlemeye kadar sağlığımız üzerinde pek çok önemli faydalar sağlıyor.Bu nedenle sofralarımızda düzenli olarak bulunmayı fazlasıyla hak ediyor. Ancak mandalinanın faydalarından en etkili şekilde yararlanmak için bazı kurallara dikkat etmek gerekiyor. Örneğin bol gözenekli bir kabuğa sahip olan mandalina diğer turunçgillere göre daha çabuk su kaybettiği için aldıktan sonra 2-3 gün içinde tüketmeniz biyo yararlılığı açısından önemli. Beslenme ve Diyet Uzmanı Müzeyyen Çelik mandalinanın sağlığımız üzerindeki önemli yararlarını anlattı, tüketirken nelere dikkat etmemiz gerektiği konusunda önemli uyarılarda bulundu!

Bağışıklık sistemini güçlendiriyor

Zengin C vitamini içeriği ve flavonoidler sayesinde bağışıklık sisteminin güçlenmesine katkı sağlıyor.

Yeni hücrelerin oluşumunu destekliyor

B vitamininden de oldukça zengin olan mandalina vücutta DNA ve RNA oluşumunda görev alarak yeni hücrelerin oluşmasını destekliyor.

Kansere kalkan oluyor

İçeriğindeki folat sayesinde kansere yol açabilecek DNA değişikliklerini önleyerek akciğer, meme, kolon, yemek borusu ve mide kanseri gibi bazı kanser türlerinin gelişimini önlemede etkili oluyor.

İştah kontrolünü sağlıyor

İçeriğindeki çözünür lif olan pektin daha uzun süre tokluk sağlıyor. Yapılan çalışmalara göre, mandalina obezite sorunu olan kişilerde iştah kontrolüne katkıda bulunarak kalori alımını azaltıyor.

Yüksek kan basıncını önlüyor

Mandalinanın potasyum içeriğiyle yüksek kan basıncını önleyerek kalp krizi riskini azalttığı da, yapılan çalışmalar sonucunda tespit edilen faydaları arasında yer alıyor. Beslenme ve Diyet Uzmanı Müzeyyen Çelik ayrıca içeriğindeki flavonoidler sayesinde kolesterolün düşmesinde de etkili olduğunu belirtiyor.

Kemik erimesine karşı etkili

Potasyum aynı zamanda kemik sağlığı için de gerekli olan bir mineral. Mandalina içerdiği potasyum ve A vitamini sayesinde sağlıklı kemik gelişiminin sağlanmasında ve kemik erimesinin önlenmesinde etkili oluyor.

Yaraların daha hızlı iyileşmesine katkı sağlıyor

Mandalinada bolca bulunan C vitamini vücutta kollajen sentezi için önemli. Kollajen yaraların hızlı iyileşmesini sağlıyor.

Demirin emilimini artırıyor

C vitamini aynı zamanda besinlerle alınan demirin vücuttaki emilimini artırıyor.

Göz hastalıklarını geciktirebiliyor

Mandalinada bolca bulunan A vitamini göz sağlığı için de önemli. A vitaminin yeterli alınması başta gece körlüğü olmak üzere makula dejenerasyonu ve katarakt oluşumunu geciktiriyor.

Kan şekeri dalgalanmalarına karşı etkili

Mandalinada bulunan flavonoidler diyabetle savaşmada da rol oynuyorlar. Flavonoidler hastalığa neden olan molekülleri nötralize eden antioksidanlar. Uygun porsiyon tüketildiğinde (1 porsiyon meyve=2 küçük mandalina) kan şekerindeki dalgalanmaları önleyerek tatlıya olan ihtiyacı azaltıyor.

Devamı

BESLENME

Doğal Kolajen: İlikli Kemik Suyu

Umut Doğan Yıldız

-

Sağlıklı beslenmenin temel taşlarından biri de ilikli kemik suyu tüketmek.

Gurvita İlikli Kemik Suyu antibiyotik,hormon, GDO kontrollü hayvanların ilikli kemikleri kullanılarak özel bir pişirme tekniği ile taze, jöle kıvamında hazırlandı.  Sağlıklı cam kavanozlarda soğuk zincir ile Migros,Macro Center  mağazalarında kasap bölümünde +4 derece dolaplarda ayrıca, markanın internet sitesinde satışa sunuldu.

Aynı şekilde taze, jöle kıvamında Paça,Kelle Paça, İşkembe Çorba çeşitleri de Gurmeler için satışa..

Şifa kaynağı İlikli Kemik Suyu ve sakatatçorbalarını neden kullanmalıyız?

  • Yüksek Protein, Kolajen, Amino Asit içerir,
  • Bağışlıklık sisteminin güçlenmesi
  • Çocuk gelişimi
  • Güçlü kemikler ,
  • Eklem, kıkırdak, bağdoku sağlığı ,
  • İlik üretimi ,
  • Sağlıklı kan,
  • Damar sağlığı,
  • Cilt, saç, tırnak, diş sağlığı ,
  • Selülit tedavisi ,
  • Güç ve kas gelişimi ,
  • Yaşlanma karşıtı ,
  • Kilo kontrolü ,
  • Kireçlenme ,
  • Romatizmal hastalıklar,
  • Sedef hastalığı ,
  • Yaraların iyileşmesi , 
  • Bulaşıcı hastalıklar , 
  • Sindirim bozuklukları ,
  • Akıl, beyin, sinir sistemi hastalıkları , 
  • Ağrı ve iltihapları azaltma,
  • İyi uyku.

Devamı

Popüler