Bizi Takip Edin

SAĞLIK

Kakao yağının faydaları güncellendi!

Umut Doğan Yıldız

-

 

Cilt bakımında doğal çözümlerden yana bir tavırdaysanız eğer, kakao yağının faydalarına bir göz atın. 

Kakao yağı, ciltteki çatlaklardan yıpranmış saçlara kadar birçok şeye iyi geliyor. İçerdiği yağ asitleri nedeniyle doğal ve faydalı yağların başında gelen bu yağı, doğru bir şekilde ve miktarda kullanmanız bağışıklık sistemini de düzenliyor.

Kakao yağı hem katı hem sıvı halde kullanılabiliyor

Kakao yağı genel olarak katı halde bulunsa da vücut sıcaklığıyla kolayca eridiğinden doğrudan cilde uygulanabiliyor. Alerjik reaksiyonların oluşması ihtimaline karşın kakao yağı öncelikle vücutta çok küçük bir alana uygulanıp 24 saat gözlemlendikten sonra kullanılmalı.

Kakao yağı Hindistan cevizi yağı ya da zeytinyağı gibi yağlarla da karıştırılarak etkisi artırılabiliyor. Bu sayede cildin nemlendirilmesi hızlanırken vücuttaki çatlaklar ve yara izleriyle baş ediliyor.

Bunun yanı sıra, özellikle kuru ve yıpranmış ciltler ya da saçlar için kullanacaksanız bal ve süt gibi destekleyici malzemeler de karıştırılabiliyor.

Kakao yağı bronzlaşmak için kullanıyor ancak mutlaka kakao yağını sürmeden önce cildine bir güneş koruyucu krem sürülmesi gerekiyor. Aksi halde çok hızlı bir şekilde yanabilir, vücutta güneş yanıklarının neden olduğu kızarıklık, kaşıntı gibi belirtiler baş gösterebilir.

Kakao yağı, doğru bir şekilde ve miktarda kullanıldığında bilinen ciddi bir zararı bulunmuyor. Ancak kakao yağı, doymuş yağ içerdiğinden kakao yağı ile hazırlanan yiyecekler çok fazla yendiğinde kalori ve yağ olarak dönebiliyor. Bu nedenle içinde kakao yağı bulunan yiyecekleri aşırıya kaçmadan tüketmek büyük önem taşıyor. Aynı şekilde fazla tüketilmesi hazımsızlık, uykusuzluk gibi sorunlara da neden olabiliyor.

Kakao yağının faydaları saymakla bitmiyor:

  • Kakao yağı, güçlü antioksidan özellikleri sayesinde bağışıklık sistemini güçlendiriyor.
  • Ölçülü olarak tüketildiğinde kalp krizi, felç gibi ciddi kalp ve damar hastalıklarına yakalanma riskini azaltıyor.
  • Stres ve yorgunluğa iyi geliyor, stres nedeniyle yaşanan uykusuzluk sorununa da çözüm oluyor.
  • Bağırsakların sağlıkla çalışmasına destek oluyor, bu özelliğiyle kabızlık sorunu yaşayanlara da yardım ediyor.
  • Kakao yağı cildin nemlenmesini sağlıyor, bu sayede özellikle kuru cilt sorunu yaşayanlara iyi geliyor.
  • Nemlendirici özelliği nedeniyle kuruyan, çatlayan dudakların bakımında da rahatlıkla kullanılabiliyor.
  • Kuru ve yıpranmış saçların sağlığına kavuşmasına destek oluyor.
  • Kepek sorununun çözümünde de önemli roller üstlenebiliyor.
  • Kakao yağı, antioksidan bakımından zengin olduğundan hücrelerin serbest radikallerden arınmasını sağlıyor. Bu zararlı maddeler yüzünden zarar gören cildin onarılmasını sağlıyor.
  • Cildi onarırken kırışıklıklara karşı da olumlu etkilerde bulunuyor. Yaşlanma karşıtı bir etki oluşturuyor.
  • Özellikle ciltte oluşan çatlakların oluşumunu engelliyor, var olan çatlakların görünümünü en aza indiriyor.
  • Yaralanmalar nedeniyle oluşan ama bir türlü geçmek bilmeyen izlerin görünümünü de iyileştiriyor.
  • Kakao yağı bronzlaşmanın daha hızlı ve kalıcı olmasını sağladığından güneşlenip bronzlaşmak isteyenlerin kullandığı en doğal ürünlerden olmasıyla da biliniyor.
  • Son olarak ağız içinde oluşan yaralara, egzama ve sedef rahatsızlığı gibi cilt sorunlarına da iyi geldiği söyleniyor.

SAĞLIK

Kemik erimesini imha edin

Umut Doğan Yıldız

-

Günümüzün baş belası kemik erimesinin önüne geçmek için bu 10 adımı uygulayın.

Günümüzde ortalama yaşam süresinin uzamasıyla dünyada nüfus yaşlanması artış gösteriyor. Bu nedenle 50 yaş üzerindeki kadınların yarısında, erkeklerin ise çeyreğinde görülen kemik erimesi yani osteoporoz, her geçen gün önemli bir sağlık sorunu haline gelmeye devam ediyor. Aynı zamanda yetersiz ve dengesiz beslenme, emilim bozuklukları, gıdaların içeriğindeki minerallerin bozulması, evden çıkmayan çocukların yeterli D vitamini alamaması gibi nedenlerle genç yaşlarda da görülebiliyor. Memorial Bahçelievler Hastanesi İç Hastalıkları Bölümü’nden Uz. Dr. Aytaç Karadağ, 20 Ekim Dünya Osteoporoz Günü öncesinde osteoporoz ve korunma yolları hakkında bilgi verdi.

 

Kemik erimesinin en önemli nedeni D vitamini eksikliği

Dünya Sağlık Örgütü, osteoporozu kemiğin kitlesinde azalma ve doku mimarisinde bozulma nedeniyle kırık riskinin arttığı bir hastalık olarak tanımlamaktadır. En önemli nedeni yetersiz güneş ışığı yani D vitamininin yeteri kadar alınamamasıdır. Aynı zamanda hareketsiz yaşam, kalsiyum, magnezyum, potasyum, C – A – B6 – B12 vitamini eksiklikleri, yetersiz çinko ve folik asit alımı, stres, insülin direnci ve artan ilaç kullanımı da kemik erimesine yol açmaktadır. Osteoporoz başlangıç evresinde herhangi bir şikayet yapmadığı için sinsi seyretmektedir. İlerledikçe kemik dokusu zayıflamakta, kırık oluşumu, omurgada çökme sonucu boy kısalığı, kamburluk ve kemik ağrısı gelişmektedir.

 

Asitli gıdalar ve stres kemiklerin düşmanı

Gıdalarla alınan asit içeriği idrarla atılmaktadır. Çok asidik gıda tüketildiğinde kemikteki kalsiyumu emerek kemik erimesine neden olmaktadır. Hazır yiyeceklerde ve gazlı meşrubatlarda fazla miktarda bulunan fosfor; gıdalarla fazla alındığında kemik erimesine yol açmaktadır. Stresli anlarda üretimi artan kortizol hormonu da kemik yıkımını artırmaktadır.

 

Beslenme alışkanlığınızı düzenleyin

Menopozdan sonra östrojen üretimi azalarak kemik erimesi hızlanmaktadır. Bu nedenle menopoz sonrası keten tohumu gibi gıdaların tüketilmesi tavsiye edilmektedir. Ayrıca çalışmalarda düzenli egzersizin özellikle kalça kemiklerinde yoğunluğu artırarak kemik erimesini önlediği kanıtlanmıştır. Düşük sodyumlu, yüksek potasyumlu beslenme alışkanlığı kemik erimesine karşı koruyucudur. Magnezyum eksikliği de kemik sağlığı için oldukça önemlidir. Bu nedenle erkeklerin günde 420 mg, kadınların ise 320 mg magnezyum alması gerekmektedir. Koyu yeşil yapraklı sebze, doğal mineralli maden suları ve kuruyemişlerde bol miktarda olduğu için sağlıklı beslenen bir insanda magnezyum takviyesine gerek yoktur. Ancak aşırı alkol tüketenlerde, bağırsakta emilim bozukluğu olanlarda, kemoterapi görenlerde, yaşlılarda ve idrar söktürücü ilaç kullananlarda kan düzeyine bakılarak takviye gerekebilmektedir.

 

Osteoporoza karşı alınabilecek önlemler
İnsülin direncinin kırılması için unlu ve şekerli gıdalardan kaçının.
Bol taze sebze ve meyve tüketin. Meyve ve sebzeler; kemiğin ihtiyaç duyduğu kalsiyum, fosfor, çinko ve magnezyum gibi mineraller ile C vitamini, folik asit, K vitamini gibi vitaminleri sağlar, alkali yapıları ile kemiğin maruz kaldığı asitleri nötralize eder.
Katkı maddesi ilave edilmiş, paketlenmiş rafine gıdalardan kaçının.
Ayçiçeği, mısır, soya, pamuk ve margarin gibi omega – 6 ve trans yağ asitlerinden zengin yağları beslenmenizden çıkarın. Bunların yerine zeytinyağı ve tereyağı, iç yağı ve kuyruk yağı gibi doğal hayvani yağları tüketin ve balık yağı (omega-3) takviyesi alın.
• Kefir, yoğurt, turşu, sirke, nar ekşisi ve boza gibi probiyotiklerden zengin gıdalarla beslenin.
• Fazla fosfor ve düşük magnezyum içerdiği için sütü az tüketin; süt yerine peynir, ev yapımı yoğurt tüketilebilir.
Aşırı fosfor ve şeker içerdiği için gazlı meşrubatlardan kaçının.
D vitamini düzeylerinizi yükseltmek için dengeli şekilde güneşlenin ya da D vitamini takviyesi alın.
Günde en az yarım saat hızlı yürüyüş ve 3-5 dakika kültür-fizik hareketleri yapın.
Özellikle menopoz çağındaki kadınlar zayıf östrojenik etkisi olan ve omega-3 öncülerinden zengin keten tohumu tüketmelidir.

Devamı

SAĞLIK

Sürekli gülmek ve kahkaha atmak

Umut Doğan Yıldız

-

Çalışmalar, kahkaha atmanın uzun vadeli sağlığınızı tepetaklak olmaktan koruyacağını gösteriyor. Sürekli gülmek ve kahkaha atmanın faydaları:

Sık sık gülmek

Sık sık gülmek hatırlama kabiliyetinizi koruyabilir. Stres hormonu kortizol, yüksek seviyelerde sadece kas kaybına neden olmakla kalmayıp, Loma Linda Üniversitesi’nden Dr. Gurinder Bains’in söylediği gibi, “beyinde hafızadan sorumlu alan olan hipokampüsünüze zarar verebilir”. Gülmek ise kortizol seviyesini düşürür. Ayrıca doktor, modunuzun yüksek olması için her gün biraz gülmenizi tavsiye ediyor.

Komedi filmleri iyileştiriyor

Florida International University’de yapılan bir çalışma, ameliyattan iyileşme sürecindeyken hastanede klasik komedi filmleri izletilen hastaların daha hızlı bir iyileşme gösterdiğini kaydetti. Ayrıca bu hastalar, Zor Ölüm gibi gerilim filmi izletilen hastalara kıyasla daha az ağrı kesici istedi. Bol bol gülmek ameliyattan intikam almanıza vesile olur.

Zonda olmak: gama durumunu keşfedin

2014 yılında yapılan bir çalışma, biraz kıkırdamanın beyninizi gama durumuna soktuğunu belirtti. Bilinen beş frekanstan en yükseği olan gama, sanatçılar ya da sporcular tarafından sık sık ‘zonda olmak’ ya da ‘trans hâli’ diye anılıyor. Çalışmanın yazarı Dr. Lee S. Berk, “Gama frekansı en yüksek seviyedeki bilişsel süreci temsil eder,” diyor. En iyisi, beyninizi yakmamak için bir sonraki sunumunuzda açılışı yapması için Cem Yılmaz’ı davet edin.

Modunuzu yükseltin

Karnına ağrılar girene kadar gülmek gerçek bir olgu. Bu ağrı, boşalmış ciğerlerden ve yorulmuş merkez bölgesi kaslarından kaynaklanıyor. Fakat içten bir kahkaha, antrenman öncesi gücünüzü toplamanızı sağlayabilir. Oxford Üniversitesi’nde yapılan bir çalışmada, 15 dakika boyunca komik videolar izleyen katılımcılar acı eşiklerini yüzde 10 yükseltti. Abartılı güldürüler en iyi sonucu verirken, bunu sitcomlar ve stand-up izledi.

Samimi kahkaha

University of Maryland’de yapılan bir çalışmaya göre, günlük doz komedi kalp krizini savuşturabilir. Araştırmacılar, gülmenin stresi azalttığını ve kan akışını hızlandırdığını buldu: Her iki faktör de daha iyi bir kalp sağlığıyla ilişkilendiriliyor. Bu ay güzel bir komediye bir bilet alın ve kalbinize iyi bakın.

Devamı

SAĞLIK

Alkolün karaciğer hasarına çözüm

Umut Doğan Yıldız

-

Alkolün karaciğer hasarına çözüm: Doymuş yağ

Birçok gece yağlı et dönerin doyumsuz parıltısıyla sonuçlanarak kaybedilse de ertesi sabah mutfak masanızda strafor kutu bulmak nadiren sizi rahatlatıyor. Şansımıza, yeni bilimsel araştırmalar, o WhatsApp mesajlarının aksine günün ilk saatlerinde gömüldüğünüz ziyafetin pişman olmamanız gereken bir şey olduğunu ileri sürüyor.

Akşamdan kalmalığınıza kalori dolu bir dayanak sunmasının yanı sıra, biraya batırılmış karaciğeriniz için yağlı cazibeye yenilmeniz tatlı bir teselli olur. Journal of Nutrition dergisinde yayımlanan araştırmaya göre, doymuş yağ alımınızı artırmanız, karaciğerinizin eninde sonunda siroz ve diğer karaciğer hasarlarına yol açabilen oksidatif strese direncini artırabilir.

Çelişkili bir şekilde, vücudunuzun yağı daha etkili bir biçimde parçalamasına yardımcı olarak, alkolle ilişkili karaciğer hastalığının ilk aşaması olan “yağlı karaciğer” probleminin başlangıcından sizi korur. Çalışmada, zeytinyağında ve Instagram’ın kendini beğenmiş sağlıklı yaşam kalabalığının brunchlarındaki avokadoda bulunan “iyi” tür olan mono doymamış yağların, konu alkolün etkilerini kontrol altına almaya geldiğinde herhangi bir faydası olmadığı görüldü. Ayrıca doymuş yağdaki uzun zincirli yağ asitleri, alkole maruz kaldığında daha geçirgen olan mide duvarını korumaya da yarar.
Bu yüzden, gecenin geç saatlerinde yiyeceğiniz döner, temelde midenizi bir arada tutan ve enflamatuar bileşenlerin kanınıza girmesini ve karaciğerinizde gerilim yaratmasını önleyen bir yapıştırıcıdır. Ancak bu kadar bilim şimdilik yeter, beynimiz acıyor. Yatakta 10 dakika daha geçirmesek mi?

Devamı

Popüler