Bizi Takip Edin

SAĞLIK

HAYAT KURTARAN TESTLER

-

 

Her erkeğin mutlaka yaptırması gereken beş kritik sağlık testi.

Testis Testi

Her kanser türünde olduğu gibi testis kanserinde de erken teşhis kurtulma şansını yüzde 90 oranında artırır. En büyük risk altında bulunan grup 40 yaş altı erkeklerdir. Ancak merak etmeyin bu test için doktora gitmenize gerek yok, evinizde yılda birkaç kere, birkaç dakika ayırmanız yeterli. Peki, bu testi nasıl yapacaksınız? Her bir testisi, başparmağınız ve diğer parmaklarınız arasında sırayla, yavaşça ve nazikçe, herhangi bir yumru veya sertlik olup olmadığına bakarak kontrol edin. Normal testisler yumuşaktır. Kanserde ise bir boğum veya küçük sert bir fasulye varmış gibi hissedebilirsiniz. Son kontrolünüzden bu yana testislerinizin küçülmediğinden de emin olun. Testis yaklaşık dört santim olmalıdır (iki parmağınızı yan yana koyup tırnaklarınızı hizalayarak bu uzunluğu testisinizin genişliğiyle karşılaştırın). Bu uzunluktan daha küçük testisler, testis kanseri için yüksek risk göstergesi olabilir.

Herkes bilir ki biz erkeklerin çoğu doktora gitmeyi çok sever! Hatta en az yön tarif etmek ve alışverişe çıkmak kadar severiz bu işi. Bu da sağlığımıza dikkat etmek için ne kadar çok teşviğe ihtiyacımız olduğunu gösteriyor. Biz de öyle yaptık ve Dr. Mehmet Öz’e erkeklerin hangi testleri yaptırması gerektiğini sorduk. İşte bir erkeğin hayatını kurtarabilecek beş tıbbi test.

Prostat Testi

Prostat, idrar kesesinin altında, rektumun önünde duran ve sperm oluşturan sıvıyı üretmeye yardım eden ceviz büyüklüğünde bir bezedir. Altı erkekten birinin yakalandığı prostat kanseri, en yaygın erkek kanserlerinden biridir. Bu yüzden erkeklerin ortalama 40 yaşından itibaren başlayarak 50 yaşına kadar yıllık kontrollerini yaptırmaları çok önemlidir. Doktorunuzun prostat dokusunda herhangi bir bozukluk olup olmadığına ve prostatın genişleyip genişlemediğine bakmak için yapacağı müdahale bir parça canınızı sıkacak olsa da bu testi asla es geçmemelisiniz.

Guaiac Testi

Dışkı testi olarak da bilinen bu testi doktorunuz prostatınızı kontrol ederken yaptırabilirsiniz. Doktorunuz verdiğiniz örneğin üzerine solüsyon dökerek saniyeler içinde dışkınızda kan olup olmadığını söyleyebilir. Kan olmasıysa kolon kanserinin belirtilerinden biri olacağından önemli bir konudur. Unutmadan söyleyelim, isterseniz bu testi bir hemokültür (kan kültürü) kabı alarak evinizde de uygulayabilirsiniz. En ölümcül kanser türlerinden olan kolon kanserine karşı önlem almak için bu testi mutlaka yaptırmalısınız.

Kolonoskopi

Kolon kanseri ilerlemiş hale gelene kadar genelde belirti göstermez, bu yüzden 50 yaşında (veya ailede bir geçmiş varsa daha erken yaşta) teste başlanması önemlidir. İyi haber şu: orta düzey kolon kanseri riski taşıyanlar bu testi 10 yılda bir yaptırsalar da yeterli olmakta. Testten önce sakinleştirici ilaçlar yapılarak, hastanın rahatlaması sağlanır. Sonra doktor, kolonoskop denilen bir araç yardımıyla kansere yol açabilen poliplere bakar ve gerektiğinde oradan parça alarak kanserli doku tespiti için teste gönderir. Testin tamamı yaklaşık 30 dakika sürer. İlaçlar hastanın kendisini halsiz hissetmesine yol açsa da fiziksel bir acı hissedilmez.

Testesteron Testi

SAĞLIK

Ödem atıcı çay tarifi

Umut Doğan Yıldız

-

Az su içiyor ve su içme alışkanlığı kazanamıyorsanız, bunun nedeni az ve sık su içmeyi denemiyor olmanızdan kaynaklanıyor olabilir.

Su içmeyi alışkanlık edinmek için düzenli bir şekilde, su içmeyi gün içine yayın. Günde en az dört küçük pet şişe (500 ml) su içmeye başlayın. Sürahi içerisine, limon ve sevdiğiniz meyveleri ekleyerek biraz tatlandırıp, renklendirmenizde bir sakınca yoktur. Ancak siz fazla abartmayın.

Yapılan araştırmalar, gün içinde dişini fırçalıp,sade naneli sakız çiğneyenlerin daha çok su içme ihtiyacı duyduğunu ortaya koydu. Bu taktikleri deneyerek, su içme ihtiyacı hissedebilirsiniz.

Bitki çayları da vücuttan toksin atımı ve iştah kontrolünde size destek olur. Her gün aynı çayı içmek yerine, elinizin altında farklı bitki çayları bulundurmayı deneyin. Yeşil çay, beyaz çay, mate, rooibos, oolong gibi çaylar metabolizmanızı hızlandırırken; rezene, ıhlamur, melisa ve papatya gibi çaylar sindiriminizi kolaylaştırır. Bunun yanı sıra ödem attıran çay tarifi de veriyoruz. Deneyin ve farkı gör.

Ödem atıcı çay tarifi

1 litre suya 1 yeşil elmayı doğrayın; 2 çubuk tarçın, 3 adet karanfil ve 2 adet kakule ekleyip 5 dakika kaynatın. Ateşi kapatıp içerisine 1 tatlı kaşığı beyaz çay, bir tutam ıhlamur, 20 adet kiraz sapı, bir avuç içi mısır püskülü ilave edin. 4 dakika demlenmesini bekleyin. Süzdükten sonra gün boyu sıcak veya soğuk olarak içebilirsiniz.

Devamı

SAĞLIK

Anksiyete tedavisi: Pilates

Umut Doğan Yıldız

-

Pilates yaparak kaygılarınızla başa çıkabilirsiniz. İşte pilatesin anksiyeteye iyi gelen etkisi.

Anksiyete çağımızın sık rastlanan rahatsızlıklarından. Bir dönem kendisi de anksiyete ile mücadele eden Pilates Eğitmeni Hollie Grant, pilatesin bunun için çok iyi bir tedavi yöntemi olduğunu söylüyor.

Konuyla ilgili fikirlerini dile getiren Pilates Eğitmeni Hollie Grant; “20’li yaşlarımdayken kafamdaki karmaşayı asla yoluna sokamıyordum. Dikkatimi toplamamı sağlayacak bir spor arayışındaydım. Pilates bu açıdan yardımcı oldu. Çünkü egzersiz esnasında konsantre olmak zorundasınız. Nefesinize, çalıştırdığınız kaslara, aktif olmayan kaslara ve hareketler esnasında duruşunuzda yapmanız gereken değişikliklere odaklanmanız gerekiyor.” diyor.

Psikoloji düzelten spor: pilates

Pilates yoğun bir dikkat gerektirdiği için göndermeyi unuttuğunuz e-posta veya nasıl ödeyeceğinizi kara kara düşündüğünüz faturalar o esnada aklınıza gelmiyor. Egzersiz yaparken kurmanız gereken beden ve zihin bağı anksiyeteyi azaltıyor. Hâliyle sağlığınıza daha iyi odaklanıyorsunuz.

Devamı

SAĞLIK

Uykunun yağ yakımına etkisi

Umut Doğan Yıldız

-

Eski ve yeni kurallar dosyamızın bugünkü konusu uyku. Yapılan araştırmalar yeterli uykunun yağ yakımına yardımcı olduğunu söylüyor.

GEÇ SAATE KADAR YATIN

“Erken kalkan yol alır” zihniyeti, ilerlemeniz söz konusu olduğunda erteleme tuşuna basıyor olabilir. Şimdi, bu konuyu masaya yatıralım.

ESKİ KURAL

Siz yataktan çıkana kadar, The Rock kas kazanma çabalarını Instagram’a yüklemiş oluyor. Büyü, şafaktan önceki süreçte gerçekleşiyor, biliyorsunuz.

YENİ KURAL

Uyku üzerinde çalışan bilim adamı Matthew Walker’ın söylediklerini aktaracak olursak;

Doğa Ana’nın “sekiz saat uyku” kavramını bize kazandırması 3,6 milyon yılını aldı ve bizim bunu tersine çevirmemiz yalnızca onlarca yıl sürdü. Şimdilerde, ortalama bir kişi yalnızca yaklaşık yedi saatini uyuyarak geçiriyor ve bu sizin sadece yorgun olmanıza neden olmuyor, aynı zamanda vücut yağ oranınızda görünür farka yol açıyor. “Uyku, yağ kaybının adı duyulmamış kahramanıdır,” diyor Londra’daki antrenman salonu Workshop Gymnasium’un performans koçu Artur Zolkiewicz. “Daha az uyuyan kişilerin kortizol seviyelerinde artış görünüyor, bu da kas kaybına ve iştah düzenlemesinde hayati bir faktör olan insülin hassasiyetinde düşüşe neden olur.” Chicago Üniversitesi’nin yaptığı bir çalışmada, katılan erkekler 5,5 saatin ardından uyandıklarında, 8,5 saat uyudukları zamana kıyasla diyetleri fark etmeksizin yarı miktarda yağ kaybetti. Aynı zamanda, sekiz saatten az uyuyan atletlerin antrenman sırasında yaralanma ihtimali yüzde 70 daha fazladır. Az uyuyan, fazla esneyen bir erkek için, spor salonunda çalışmak başından savması gereken keyifsiz bir misyona dönüşüyor.
Sürekli olarak yedi saatten az uyuyorsanız, öğle yemeğinde veya işten sonra 30 dakikalık bir antrenman, şafak sökmeden zombi gibi yaptığınız bir saatlik hareketlerden iyidir. Uykuyu yeni durağan kardiyonuz sayın.

Devamı

Popüler