Bizi Takip Edin

BESLENME

Hangi besinler birlikte tüketilmemeli?

-

 

Bazı besinlerin birlikte tüketilmesi olumsuz sonuçlar doğurabilir. Kafanızdaki soru: Hangi besinler birlikte tüketilmemeli? İşte cevabı

1- Beyaz ekmek ve reçel

Ohio State University Wexner Medical Center diyetisyenlerinden Liz Weinandy, basit karbonhiratların kan şekerini en çabuk yükselten besinler olduğunun altını çiziyor. İki ya da daha fazlası bir araya geldiğinde ise – beyaz ekmek, reçel, gazlı içecekler ya da patates kızartması gibi- bu durum kaçınılmaz oluyor. Kan şekerin hızla yükseldiğinde, vücudun onu düşürebilmek için bir hayli fazla çabalamak zorunda kalıyor. İşin kötüsü, bu çalışmasını pankreastan insülin salgılayarak yapıyor. Bunun sonucunda da kendinizi enerjisiz, yorgun ve huzursuz hissedebilmeniz mümkün.

Uzun vadede ise bu süreç pankreasınıza zarar veriyor; insülin direnci meydana geliyor ve diyabete davetiye çıkarıyor. Bunun yerine, rafine karbonhidratları bir kenara bırakıp lif açısından zengin tam tahıllılara yönelerek kan şekerinizi kontrol altına alabilirsiniz.

2- Süt ve çay

Siyah çay, zengin antioksidan içeriği sayesinde, aralarında kalp hastalıklarının ve diyabetin de bulunduğu birçok kronik hastalık ile ilişkilendirilen enflamasyonun engellenmesi konusunda oldukça iyi bir yardımcı. Ancak, çayın içerisine bir miktar inek ya da soya sütü karıştırmak, bu faydaları sekteye uğratabiliyor. Sütteki proteinler çaydaki antioksidanlara bağlanıyor ve bu antioksidanların vücut tarafından emilmesini engelliyor. Bu durumda, sütte bulunan kalsiyum takviyesinden de yararlanmak mümkün olmuyor. Çünkü, çayın içerisinde bulunan kafein, kalsiyum emilimini azaltıyor. Çayının içerisine bir dilim limon koymanız ise en mantıklısı olacak. Bu sayede vücudunuza daha fazla antioksidan almanız mümkün.

3- Alkol ve kafein

Akşam yemeğinde birkaç kadeh alkol aldıktan sonra biraz açılabilmek için kendinize bir fincan kahve yapıyorsanız, bunun oldukça kötü bir fikir olduğunu bilmelisiniz. Kafeinden aldığınız enerji artırıcı etki, alkolün etkisini azaltabilir ve ne kadar sarhoş olduğunu anlayabilmenizi engelleyebilir. Wake Forest University School of Medicine’ın bulgularına göre, kafein ile alkolün karıştırılması kişileri kazalara karşı daha da savunmasız hale getiriyor.

4- Hamburger ve bira

Her ikisi de karaciğer tarafından parçalanır. Parçalanma sürecinde ise vücut önceliği, toksin olarak algıladığı alkole verir. Bu iki besinin birlikte tüketilmesinin sonucunda ise kan damarlarında yağ dolaşımı başlar; bu yağlar ise yağ deposu olarak depolanabilir. Dahası, hamburger ver birayı birlikte tükettikten sonra kendini pek de iyi hissedeceğiniz söylenemez. Yağ, besinlerin daha yavaş sindirilmesine yol açar ve buna bağlı olarak da şişkinlik hissiniz artar.

5- Salata ve yağsız salata sosu

Salatandan yağı çıkarttığınız zaman, besinlerin emiliminin yoluna da bir anlamda taş koymuş oluyorsunuz. The American Journal of Clinical Nutrition’daki bir çalışmanın bulgularına göre, aralarında kanser ve kardiyovasküler problemlerin de bulunduğu bir dizi hastalığın riskini azaltan karotenoidler, yağ ile beraber tüketildiklerinde vücut tarafından daha iyi emiliyorlar.

BESLENME

Sebze ve meyve tüketmeden beslenmek

Umut Doğan Yıldız

-

Karbonhidratsız, sebze ve meyve tüketmeden beslenme mevzusuu masaya yatırdık.

Hata: Karbonhidratsız beslenmek

Diyete başlayanların en büyük hatalarından biri karbonhidratlı gıdaları tamamen kesmektir. Bu amaçla sadece ekmeği değil, makarnayı da bırakırlar. Oysa yapılacak en büyük hatalardan biri sıfır karbonhidratla zayıflamaya çalışmak olacaktır çünkü bu besin grubunun yerini alacak başka bir şey yoktur. Şöyle düşünün: Karbonhidrat, anne sütünde bile bulunur ve unutmayın ki anne sütü, hali hazırda dünya üzerindeki en mucizevi besindir!

Düzeltmek için: Burada anahtar kelimeler “kaliteli karbonhidratlar” ve “ihtiyaç oranı!” Kaliteli karbonhidratlardan kasıt tam tahıllı, çavdarlı ekmekler; makarna, bulgur ve esmer pirinç gibi vücuda yararlı gıdalar. Hepsinden önemlisi de şu: Beyin hücreleriniz enerjisini karbonhidratlardan alır ve karbonhidrat tüketmek, aynı zamanda insan psikolojisini de olumlu yönde etkiler.

Hata: Sebze ve meyve tüketmemek

Yukarıda aşırı proteinle beslenmenin zararlarından söz etmiştik. Bunun nedenlerinden biri de sebze ve meyve tüketimindeki azalma… Eskiden yemekten kalkınca ortaya gelen meyve tabaklarına artık rastlanmaz oldu. Sebzeler de günlük yediklerimiz arasından yavaş yavaş çekiliyor. Çünkü beslenmeyi doymakla, tok kalmakla açıklar olduk. Bir de itiraf etmek gerekirse, kimsenin sebzelerle uğraşacak zamanı yok. Tavuğu ızgaraya atıp sofraya getirdiğiniz zaman dilimi sebzelerin yıkanıp temizlenmesine, kabuklarının soyulup doğranmasına anca yetiyor. Hal böyle olunca sebzelerden adım adım uzaklaştık ve meyvelerin yerine hazır satılan meyve suyu ve meşrubatlara yöneldik.

Düzeltmek için: Dünya Sağlık Örgütü’nün önerisi şu: Günde 5-8 porsiyon sebze ve meyve yiyin! Ana öğünlerinizde yediklerinizin biri mutlaka sebze olsun, ara öğünlerde de meyveyi tercih edin.

Devamı

BESLENME

Aşırı proteinle beslenmek

Umut Doğan Yıldız

-

Aşırı protein almak zararlı mıdır? Protein dengesi nasıl olmalı?

Her besin grubunun aşırısını tüketmek yanlış. Proteinle ilgili sorun ise şu: Son 10 yılda aşırı protein tüketimiyle birlikte hem rektum kanseri hem de kolon kanseri olarak tanımlanan kolorektal kanserin de aynı oranda artması, sadece diyet yapanların değil herkesin aşırı protein tüketiminden kaçınması gerektiğinin işareti…

Düzeltmek için: Proteinsiz yaşamaya çalışmanın bir anlamı yok; çünkü proteinin ana görevi, doku ve hücrelerin onarılması… Burada yapılması gereken, doğru miktarı bulmak… Ortalama bir rakam vermek gerekirse, vücut ağırlığınızın her kilosu için günde 0,8-1 gram protein tüketmek yeterli. Diyelim 65 kilosunuz. Bu da demektir ki günde tükettiğiniz protein miktarı en fazla 65 gram olmak zorunda. Peki, hangi proteinleri tüketeceğiz? Öncelikle tükettiğiniz kırmızı et miktarı, haftada 2-3 üç defadan fazla olmamalı. Tavuk, balık, hindi eti de diğer protein kaynakları olarak diyetinizde yer almalı. Daha da önemlisi mercimek, karabuğday, kuru fasulye,Antep fıstığı, kabak çekirdeği gibi bitkisel protein kaynaklarına yönelmelisiniz. 

Devamı

BESLENME

Vegan öğünler oluşturma rehberi

Umut Doğan Yıldız

-

Artık makrolarınızla ilgili bir fikriniz var ve kendi öğünlerinizi oluşturmanız gerekiyor. Karşınızda alışık olmadığınız ve sizi zorlayabilecek bir süreç var.

Süpermarketin yolu gözüktü ve gittiğiniz yerin evinizde yangın çıkaracak çoklukta tütsü satan bir aktar olması gerekmiyor. Stansbury’nin yöntemlerini izleyerek kendi vegan öğününüzü yaratabilirsiniz.

DÜN YEDİĞİNİ YEME

Vegan beslenmeye bugün başladıysanız mesele yok fakat yenilikçi tavrınızı sürdürmelisiniz. Her diyette olduğu gibi vegan diyetlerde de ihtiyacınız olan tüm besinleri alabilmek için öğünlerin anahtar bileşenlerini değiştirmelisiniz. Üstelik bu sayede monotonluktan da kurtulursunuz.

BAKLAGİLLERE GÜVEN

Protein bakımından oldukça zengin olan siyah fasulye, nohut, mercimek ve barbunya, vegan bir beslenme programının temelini oluşturan besinlerdir.

TAHILINI SEÇ

Stansbury’nin favori tahılları olan kinoa, bulgur, arpa, karabuğday, esmer prinç ve basmati pirincini beslenme programınıza ekleyebilirsiniz.

DÖRT YA DA BEŞ SEBZELİ BİR KOMBİNASYON YAP

Buzdolabınız yeşil renkli besinlerle dolduysa, dondurucunuzu da kullanmaktan çekinmeyin. Zira donmuş sebzelerin besin değerleri oldukça yüksektir.

BAHARATLARI KULLAN

Zerdaçal, hardal tohumu, Arnavut biberi ve tarçın, vegan öğünlerinizde kullanabileceğiniz baharatlardır ve kilo vermenize yardımcı olur.

PROTEINİNİ SEÇ

Tofu, vegan protein tozları, jak meyvesi ve tempeh, protein bakımından zengin besinlerdir ve rahatlıkla tüketebilirsiniz.

Devamı

Popüler

 

www.pilioo.com