Bizi Takip Edin

SAĞLIK

GIDA İNTOLERANS TESTİ HAKKINDA HER ŞEY

-

 

Gıda intolerans testi hakkında merak edilen soruların yanıtlarını, Asist Wellness Center Yönetim Kurulu Başkanı Enver Güven’den aldık.

laboratuvar

Sağlıklı yaşam kültürü bilimsel araştırmaları ve bulguları zorunlu kılarken kendi akımlarını da beraberinde getiriyor. Bu akımlar bazen gelip geçici bazen kalıcı olarak yeni bir iyi yaşam perspektifi sunuyor. Kişiye özel beslenme, egzersiz ve sağlık konsepti de bunlardan biri. Bu konseptin ilk ve vazgeçilmez ayağını da testler oluşturuyor. İnsanlar artık vücutlarını ve sınırlarını daha tanımak için testler oluyor, kişisel eğitmenler veya diyetisyenler çalışacakları kişileri özel testlere tabi tutuyor. Bu testlerden biri olan gıda intolerans testi de sağlık beslenmek, bilinçli bir şekilde zayıflamak ve vücudunuzun hangi besine nasıl tepki verdiğini anlamak için çok önemli. Ancak itiraf edelim, bu konuda bilgi eksikliği ve kafa karışıklığına sahibiz. Biz de sorularımızı YorkTest’in Türkiye resmi distribütörü ve Asist Wellness Center Yönetim Kurulu Başkanı Enver Güven’e yönelttik. Bir sağlıklı yaşam modası mı yoksa sizi nedenini bilmediğiniz şikayetlerden kurtaracak anahtar mı karar vermek için aşağıdaki röportajı okuyun.

Enver-Guven

Gıda intoleransı nedir?

Sürekli tükettiğimiz ve genel olarak sağlıklı olduğu bilinen birçok gıda, sindirim sistemimiz tarafından tam sindirilemiyorsa vücudumuz bunlara karşı tepki vermeye başlar. Yiyecek ve içeceklere karşı vücudumuzun vermiş olduğu bu tepkiler çoğu zaman hayati tehlike teşkil etmese de, kişinin kendisini rahatsız hissetmesine neden olur, iş ve sosyal hayatını olumsuz etkiler. En bilinen belirtiler, baş ağrısı, halsizlik, migren, hassas bağırsak sendromu (IBS), şişkinlik, mide yanması ve cilt problemleridir. Ancak belirli bir yiyecek veya içeceğe olan duyarlılık her zaman hızla belirti vermeyebilir. Bu süre birkaç saatten birkaç güne kadar değişebilir. Biz bu yaşadığımız olumsuz tepkimelere “gıda intoleransı” diyoruz. Bedenimiz ve tükettiğimiz gıdalar arasındaki ilişkiyi eski zamanlardan beri bilsek de teknolojinin verdiği imkânlarla bunları test etme ve beslenme düzenimizi buna göre oluşturma şansına sahip oluyoruz.

Gıda alerjisi ile farkı nedir?

Gıda intoleransı ve besin alerjisi birbiriyle sıklıkla karıştırılır. Gıda alerjisi, vücudun bağışıklık sisteminin belirli bir besine karşı gösterdiği ani yanıttır ve erişkin nüfusun yaklaşık yüzde 2’sini etkileyen, oldukça nadir görülen bir hastalıktır. Gıda intoleransı ise sıklıkla karşılaşılan ve kişinin yaşam kalitesini düşüren birçok rahatsızlığın nedenidir

Gıda intoleransının kişilerde ne gibi semptomlar yaratabiliyor?

Epigastrik ağrılar, ağrı ve sızılar, akne, şişkinlik, kabızlık, kronik yorgunluk sendromu, ishal, baş dönmesi, egzama, bitkinlik, hassas bağırsak sendromu, kaşıntı, sıvı retansiyonu, baş ağrısı, hiperaktivite, migren, bulantı, döküntüler, rinit, sinüzit, mide krampları, tansiyon, yorgunluk ve bitkinlik, ürtiker, kilo kaybı ve hırıltılı solunum gibi semptomlar söz konusu oluyor.

Gıda intoleransı kişinin günlük hayatını nasıl etkiliyor?

Son zamanlarda enerji düşüklüğü ve yorgunluk gibi belirtileri çevremizden sıklıkla duyuyoruz ama bunun tüketmiş olduğumuz gıdalardan olabileceğini pek düşünmüyoruz. Belirli şikâyetler sonucu YorkTest yaptırmak isteyenlere öncelikle doktora görünmelerini tavsiye ediyoruz. Gelen danışanlarımız sindirim veya baş ağrısı gibi sorunlar yaşıyorlarsa bunun gıda intoleransı haricinde ciddi bir hastalıktan kaynaklanmadığından emin olmak istiyoruz. Bu kontrollerin sonunda ise YorkTest ile danışanlarımızı tanıştırarak daha kaliteli bir yaşama adım atmalarını sağlıyoruz.

Besin intolerans testi olan YorkTest’ten bahseder misiniz?

YorkTest 35 yıl önce İngiltere’de York Üniversitesi Bilim Parkı’nda kuruldu. YorkTest, Türkiye dahil global çapta faaliyet gösteren, benzersiz bir besin intolerans testinin önde gelen sağlayıcısıdır. YorkTest, York şehrinde tamamen akredite edilmiş laboratuarlara sahiptir. Dünya nüfusunun tahminen yüzde 45’inin gıda intoleransına sahip olduğu biliniyor. YorkTest’in sonuç raporları, hangi gıdaların beslenme düzeninden çıkarılması gerektiğini gösteren kolay ve anlaşılabilir bir formatta düzenlenir. Beslenme düzenindeki değişiklikleri olabildiğince kolaylaştırmak için test sonrası beslenme önerilerilerini kapsayan bir danışmanlık hizmeti verilir. YorkTest’in danışmanları kişilerin yaşadığı rahatsızlıkların yüzde 100 geçeceği garantisini vermez. Eğer görülen semptomlar gıda intoleransına bağlıysa ve verilen diyete uyulursa, semptomlardaki iyileşme klinik çalışmalarla ispatlanmıştır.

YorkTest ile diğer test yöntemleri arasındaki farklar nelerdir?

YorkTest ve diğer yöntemler arasındaki en önemli fark, YorkTest’in testlerinin klinik çalışmalarla desteklenmiş olmasıdır. Bu tür testlerin protokolünün ve düzenlemelerinin olup olmadığı önemlidir. YorkTest’in yaptığı gıda intoleransı test yöntemi, 1998’den beri kendisinin oluşturduğu test protokolü çerçevesinde sonuçları klinik çalışmayla doğrulanmış ve tüm düzenleyici gereklilikleri karşılamıştır. YorkTest, diyet türleri için beslenme uzmanlarımız tarafından özenle seçilen 158 yiyecek üzerine testler yapıyor. YorkTest’i farklılaştıran nedenlerin; akredite edilmiş laboratuar, doğrulanmış, parmaktan kan alma yöntemi, protokole bağlanmış yiyecek özelinde IgG testi, yayınlanmış klinik araştırmalar ve yıllar boyunca pratikte test edilen veriler olduğunu söyleyebiliriz. Dahası, YorkTest test sonuçları dünya çapındaki kanaat önderleri, sağlık ve beslenme uzmanları ile spor profesyonelleri tarafından onaylandı. YorkTest olarak gıdaya özgü IgG antikor testini geliştiren ve bunu klinik çalışmalarla destekleyen tek şirketiz. Yıllar içinde rakiplerimizle çok sayıda karşılaştırma yaptık ve şunu gördük. YorkTest’e gelen kişiler ortalama olarak 5-6 besine karşı reaksiyon gösteriyor, yani YorkTest vücudumuzda aktif olarak semptom yaratan gıdaları bulurken diğer testler çok fazla sayıda gıdayı intolere olarak gösteriyor bu da diyetin uygulanabilir olmasını zorlaştırıyor. Ayrıca yanlış pozitif çıkartma oranları da çok fazla. Bazı şirketler gıdaya özgü IgG’yi ölçtüklerini söylüyorlar ancak böyle bir analiz yapmak için gerekli olan yetkinliğe, kredibiliteye sahip değiller. Müşteriye bunu yansıtamıyorlar ve geçerli bir sonuç sunamıyorlar. Son olarak, YorkTest İngiltere tıbbi sağlık otoritesi Medical Health Authority (MHRA) tarafından her yıl denetleniyor ve çok önemli ödülleri bulunuyor. İngiltere Kraliçesi’nden bir onur ödülü almış olmaktan da gurur duyuyoruz.

YorkTest nasıl yapılıyor ve sonuçları ne kadar sürede ortaya çıkıyor?

Kan numunesindeki gıdaya özgü IgG antikorlarının test edilen gıdaların protein yapılarına karşı olan reaksiyonunu inceliyoruz. Parmaktan kan numunesi alma yöntemi, insülin testi benzeri ve kişinin kendi başına bile yapabileceği çok basit bir işlem. Genellikle danışanlarımıza test kitlerini gönderiyoruz, kendi işyerlerinde ya da evlerinde numuneyi alarak bize geri gönderiyorlar. Ayrıca kan numunesi alma lisansına sahip anlaşmalı olduğumuz mobil ekipleri de yönlendirebiliyoruz. Daha sonra kuru kan statüsüne geçen numuneyi York’taki laboratuvara gönderiyoruz. Kan örneği laboratuvarda detaylı olarak inceleniyor ve hazırlanan raporu testi yaptıran kişiye gönderiyoruz. Son aşamada ise YorkTest eğitimli beslenme uzmanları test sonucunu değerlendiriyor ve belirli gıdaların çıkarılmasına dayalı diyetler öneriyor. Test sonuçları kan numunesi alma işleminden sonraki 7 ile 10 gün içerisinde danışanlarımıza ulaştırılıyor.

İlaç kullananlar bu testi yaptırabilir mi?

Steroid ya da bağışıklık sistemini baskılayan ilaçlar, antikor üretimini baskıladığından test sonuçlarını etkileyebiliyor. Ancak anti-histaminikler, antibiyotikler ve diğer ilaçlar test sonuçlarını değiştirmiyor.

Asist Wellness Center hakkında kısa bir bilgi verebilir misiniz? YorkTest’in yanı sıra hangi testleri Türkiye’de uygulamayı planlıyorsunuz?

Asist Wellness Center, kişiye özgü teşhis ve tedavi kavramının tüm dünyada yaygınlaşması üzerine yaşam kalitemizi artıracak ve sağlıkla ilgili risklerimizi ölçecek testleri, konusunda dünyanın önde gelen firmaları ile Türkiye pazarına sunmak üzere oluşturduğumuz bir yapı. Bu kapsamda YorkTest’in Türkiye’deki tek distribütörü olduk. Dünyanın kendi alanındaki en büyük firması olan Psychemedics Inc.’ın Türkiye distribütörlüğünü alarak saç telinden alınan numune ile geçmiş 90 gündeki uyuşturucu kullanımını test eden PDT90 testini ebeveynlere sunmaya başladık. Son olarak, 2017 itibariyle de “Farmakogenetik” adlı testi uygulamaya başlayacağız. Kişinin genetik yapısı ile taşıdığı hastalığın tedavisinde kullanılabilecek ilaçların karşılaştırılarak, en etkili ve yan etkisi en az olan ilacın doğru dozda doğru bireye uygulanmasını amaçlayan bu testin sağlık alanında büyük bir değişim yaratacağını öngörüyoruz.

 

 

SAĞLIK

Uykunun yağ yakımına etkisi

Umut Doğan Yıldız

-

Eski ve yeni kurallar dosyamızın bugünkü konusu uyku. Yapılan araştırmalar yeterli uykunun yağ yakımına yardımcı olduğunu söylüyor.

GEÇ SAATE KADAR YATIN

“Erken kalkan yol alır” zihniyeti, ilerlemeniz söz konusu olduğunda erteleme tuşuna basıyor olabilir. Şimdi, bu konuyu masaya yatıralım.

ESKİ KURAL

Siz yataktan çıkana kadar, The Rock kas kazanma çabalarını Instagram’a yüklemiş oluyor. Büyü, şafaktan önceki süreçte gerçekleşiyor, biliyorsunuz.

YENİ KURAL

Uyku üzerinde çalışan bilim adamı Matthew Walker’ın söylediklerini aktaracak olursak;

Doğa Ana’nın “sekiz saat uyku” kavramını bize kazandırması 3,6 milyon yılını aldı ve bizim bunu tersine çevirmemiz yalnızca onlarca yıl sürdü. Şimdilerde, ortalama bir kişi yalnızca yaklaşık yedi saatini uyuyarak geçiriyor ve bu sizin sadece yorgun olmanıza neden olmuyor, aynı zamanda vücut yağ oranınızda görünür farka yol açıyor. “Uyku, yağ kaybının adı duyulmamış kahramanıdır,” diyor Londra’daki antrenman salonu Workshop Gymnasium’un performans koçu Artur Zolkiewicz. “Daha az uyuyan kişilerin kortizol seviyelerinde artış görünüyor, bu da kas kaybına ve iştah düzenlemesinde hayati bir faktör olan insülin hassasiyetinde düşüşe neden olur.” Chicago Üniversitesi’nin yaptığı bir çalışmada, katılan erkekler 5,5 saatin ardından uyandıklarında, 8,5 saat uyudukları zamana kıyasla diyetleri fark etmeksizin yarı miktarda yağ kaybetti. Aynı zamanda, sekiz saatten az uyuyan atletlerin antrenman sırasında yaralanma ihtimali yüzde 70 daha fazladır. Az uyuyan, fazla esneyen bir erkek için, spor salonunda çalışmak başından savması gereken keyifsiz bir misyona dönüşüyor.
Sürekli olarak yedi saatten az uyuyorsanız, öğle yemeğinde veya işten sonra 30 dakikalık bir antrenman, şafak sökmeden zombi gibi yaptığınız bir saatlik hareketlerden iyidir. Uykuyu yeni durağan kardiyonuz sayın.

Devamı

SAĞLIK

Elektronik sigara zararsız mı?

Umut Doğan Yıldız

-

Men’s Health Türkiye, sizden gelen soruları yanıtlıyor. Elektronik sigara zararsız mı? İyi baba olmanın kuralları nelerdir? Detaylar için okumaya devam edin.

Elektronik sigara zararlı mı, zararsız mı?

Dumanın olduğu yerde, ciğerlerinizde ateş de vardır. Ancak buharın olduğu yerde… Peki, bunu henüz bilmiyoruz. Sigaradan e-sigaraya geçiş yaptıysanız, bu durumda akciğer sağlığınız iyileşecektir. Ancak hâlâ sigara isteğiyle boğuşuyorsanız, durum biraz bulanıklaşır: Yakın zamanda The Lancet’te yayımlanan bir çalışma, elektronik sigara tüketiminin, sigara içenlerin sigarayı tamamen bırakma ihtimallerini yüzde 28 oranında azaltabildiğini ileri sürüyor. Büyük olasılıkla bir bağımlılığı diğeriyle değiştirdiniz. Bu bir kutlama sebebi olsa da olmasa da, yargılama hakkımızı saklı tutacağız. Elektronik sigara zararlıdır. Sigarayı elektronik sigara ile değiştirmeyin.

İyi bir baba olmak

Ebeveynlerimizin bir ürünü olduğumuzu bilmek için Freud’a dair her şeyi öğrenmeniz gerekmiyor. Ancak Maryland Üniversitesi’nin araştırmasının, yeni babaların çocuklarıyla haftada sadece yedi saat geçirdiğini ileri sürmesine bakılırsa, etki bırakma aralığınız kısa olacaktır. Belki de yeni bir spor hanedanlığı veya dâhi çocuk yetiştirme planlarınız vardı. Her halükarda, işin sırrı daha fazla zaman bulmak değil, sahip olduğunuz zamanı daha iyi değerlendirmekte.
Bu yüzden…

i/ HAKKINI VEREREK OKUYUN: Hansel ve Gretel’i 297’inci okuyuşunuz olabilir, ancak çocuklarınız sıkılmadı. Boston Üniversitesi’nin çalışması da bunu kabullenmenizin daha iyi olacağını söylüyor. “Merak uyandıran bir sesle” okumanız, okuryazarlığa ve dil gelişimine katkıda bulunuyor.

ii/ YATMA VAKTİ DEĞIL: Çocukları tutarsız zamanlarda yatırmak bilişsel gelişimlerini engelleyebilir. Araştırmacılar neredeyse 10.000 çocuğu takip etti ve üç yaşındaki çocukların düzensiz uyku vakitleriyle yedi yaşındayken alınan düşük matematik ve okuma testi puanları nı ilişkilendirdi.

iii/DERİNE DALIN: Hayatın sığ kısmı oldukça kısadır, bu noktadan sonra her şey hızla gerçekten derinleşiyor. Avustral- yalı bilim insanlarının, erken yaşta yüzme öğrenen çocukların akranlarına kıyasla fiziksel ve zihinsel olarak daha üstün olduğunu görmesi çok da şaşırtıcı olmamalı.

iv/RAFLARI DOLDURUN: Dolu bir kitaplık, kitaplar okunmamış olsa da entelektüel bir gelişim sağlayabilir. Evde 500 veya daha fazla kitaba sahip olmanın, bir çocuk için üniversite eğitimi almış ebeveynlere sahip olmak kadar büyük bir avantaj olduğu görüldü.

 

Devamı

SAĞLIK

Kalori saymak doğru mu?

Umut Doğan Yıldız

-

Eski kurallar değişiyor. Kalori saymak doğru mu, kalori hesaplamak gerçekçi mi gibi sorular akılları karıştırabiliyor. İşte gerçekler!

Kalori saymakta eski kural

Yağsız etlerinizi ve yeşillikleri ölçüp tartmak size meşakkatli geliyor olabilir (ve kesinlikle öyledir) ancak günlük kalori açığınızdan emin olmanın tek yolu bu. Bu numaraları çizginin doğru tarafında tutarsanız hata yapmış olamazsınız.

kalori saymakta yeni kural

Okuldaki matematik derslerinizin sonunda bir işe yaradığını hissetmek hoş olsa da kalori sayımı gerçek bilimden çok uzak. “İlk olarak, birçok kalori izleme cihazı, çıkışınızı olduğundan fazla olarak tahmin ediyor,” diyor Walton. Bunun sonucunda, günlük hedefinizi ayarlamak dahi tahmin işine dönüyor. Aynısı yiyecek paketlerinin üzerindeki rakamlar için de geçerli. “Araştırmalar, yediklerinizin içeriğinin gerçek kalori değerinin, genellikle belirtilenden kayda değer derecede daha fazla veya daha az olduğunu gösteriyor,” diyor Zolkiewicz. “Gıda şirketleri kalorileri hesaplamak için birkaç farklı yöntemden birini kullanabilir, bu yüzden düzenleyici kuruluşlar yüzde 20’ye kadar yanlış hesaplamalara izin veriyor. Burada rol oynayan diğer faktörler de var. Bazı yiyecekler diğerlerinden daha çabuk parçalanıyor. Örneğin, kabuklu yemişlerin benzer makro miktarına sahip başka yiyeceklere kıyasla tamamen sindirilme oranı daha düşük. ABD Tarım Bakanlığı’nın çalışması, bir porsiyon badem- deki 711 kaloriden yalnızca 540 kalorinin vücut tarafından emildiğini gösteriyor. Yani, kesinliğin peşinden gitmek çok az ödül için çok fazla strese yol açıyor.

KALORİ NASIL HESAPLANIR?

Üstelik, kimse cezalandırıcı bir beslenme planına her zaman uyamaz; sapmalar kaçınılmazdır. Walton, bunun yerine kötü beslenmeye ayıracağınız tam bir gün değil, bir haftalık besin alımınızı her zamanki karbonhidratlarınızın yerine yiyeceğiniz ufak bir ziyafetle “biraz rotadan sapmanıza” izin veren üç öğün şeklinde değerlendirerek tüketmenizi öneriyor.

Devamı

Popüler