Bizi Takip Edin

SAĞLIK

ERKEKLERİN KABUSU 4 HASTALIK

-

 

Men’s Health dergisinin yaptığı anketle erkeklerin en çok korktuğu dört hastalığı ortaya çıkardık. 

Erkeklerin en derin tıbbi korkularını Men’s Health dergisinin yaptığı bir anketle öğrendik. Ortaya iki şey çıktı: 1. Çok fazla korkuyorsunuz. 2. Yanlış şeylerden korkuyorsunuz. Bu da ölümcül bir hesap hatasına dönüşüyor. Mesela, aslında çok sık rastlanmıyor olsa da testis kanseri ve felç resmen ödünüzü patlatıyor. Ancak kalp krizi, şeker hastalığı, akciğer kanseri gibi çok daha yaygın ve ciddi sağlık tehditlerini pek dert etmiyorsunuz. Bu yazıda en çok korktuğunuz hastalıkları ve sizi esas tehdit eden hastalıkları öğreneceksiniz.

TESTİS KANSERİ

İsterseniz Lance Armstrong efekti diyebilirsiniz. Men’s Health okurları, testislerinde bir sertlik bulma korkusu içinde yaşıyor. Ancak ABD’de bu sene yumurtalık kanseri teşhisi konan 7900 kadar erkeğin sadece 380’i bu yüzden hayatını kaybedecek. Bu oran, Dünya Sağlık Örgütü’ne (WHO) göre testis kanserine ‘ender görülen hastalık’ sıfatını kazandırıyor. Ayrıca, testis kanserinde iyileşme oranı yüzde 90’lara varmış durumda.

Ne yapabilirsiniz? Testislerinizi ayda bir kere, duş aldıktan hemen sonra kontrol edin. Her bir testisinizi nazikçe baş ve işaret parmağınızın arasına alıp yoklayın. Eğer şüphe doğuran bir sertlik ya da şişlik bulursanız doktorunuza görünün. Erken teşhis, testis kanserine bağlı ölümlerin çok azalmasını sağlıyor. Bu geleneği bozan şaşkın siz olmayın.

Neden daha çok korkmalısınız? Bu yıl dünyada 100 bin erkek prostat kanserinden ölecek. Bu kansere yakalanma riskiniz altıda bir. Testis kanseri teşhisinde ortalama yaş 68 olsa da hastalığın tohumları onlarca yıl önceden ekiliyor. Riski nasıl mı azaltabilirsiniz? Brokoli yiyerek. Kaliforniya Üniversitesi’nden Prof. Dr. David Heber, “Lahanagillerde glükozinolat bulunur, bu da karaciğerin kanserojenleri parçalayacak enzimler üretmesini sağlar” diyor.

İKTİDARSIZLIK

Johns Hopkins Üniversitesi Tıp Fakültesi’nden Prof. Dr. Elizabeth Selvin, “Sertleşmeyi sağlamak ve sürdürebilmek, karmaşık bir fiziksel süreçtir” diyor. 40 yaşının altındaki erkeklerin sadece yüzde beşi istedikleri anda ereksiyona ulaşamıyor. Buna rağmen ufuktaki tehlikeden korkmak için bu oran yeterli. Türkiye 40 yaşını geçen erkeklerin yüzde 69’unun sertleşme problemi yaşadığı bir ülke maalesef. (Bu da yaklaşık üç milyon erkeğe denk geliyor.)

Ne yapabilirsiniz? Yatakta gerekeni yapabileceğinizi garantilemek için televizyonu kapatın. Haftada toplam 20 veya daha fazla saat televizyon seyreden erkeklerin iktidarsızlığa yakalanma olasılıklarının yüzde 30 arttığını Harvard Üniversitesi Tıp Fakültesi araştırmacılarının yaptığı bir çalışma açıkça gösteriyor.

Neden daha çok korkmalısınız? Yüksek tansiyon, şeker ve obezite. Bunların üçü de arterlerinizi yıpratıyor. Prof. Dr. Selvin, “İktidarsızlığın en yaygın sebebinin damar hastalıkları olduğunu öğreniyoruz” diyor. Bunu önlemek için kahvaltıdan iki saat sonra sağlıklı bir ara öğün yiyin. Bu sayede kan şekeriniz ve insülininiz sabahın köründe önce fırlayıp sonra dibe vurmayacaktır.

FELÇ

Ankete katılan okurlarımızdan biri şöyle yazıyor: “Ölmek önemli değil de felç kalmak. İşte esas felaket o.” Christopher ve Dana Reeve Vakfı’na göre beş milyon ABD’li tam ya da kısmi felçli. New Jersey’deki Kessler Rehabilitasyon Enstitüsü Başhekimi Dr. Bruce Gans, “Beyin yaralanması, trafik kazaları, dalış ve mültiplskleroz, erkeklerin felç olma nedenlerinden bazıları olsa da en yaygın sebep aslında inmedir” diyor.

Ne yapabilirsiniz? Her gün bir iki tabak ‘az tuzlu’ karışık sebze çorbası (içinde brokoli, lahana gibi potasyum açısından zengin yeşil yapraklı sebzelerden mutlaka olmalı) içebilirsiniz. Ayrıca, çorbanın içine tercihen domates suyu, pancar, maydanoz, havuç, kereviz ve ıspanak gibi sebzelerden koymanızı da öneririz. Çünkü, potasyum bünyenizdeki fazla sodyumu temizler ve fitokimyasallar (sebzelerin içindeki kimyasallar) da hipertansiyonla savaşmanıza yardımcı olur.

Neden daha çok korkmalısınız? Merdivenden düşmekten… American Journal of Preventive Medicine dergisinde yayımlanan bir çalışma, merdivenle alakalı kazaların 1990’dan beri yüzde 50 arttığını gösteriyor. Herhangi bir kaza riskini minimuma indirmek için duvara dayadığınız merdivenin ayaklarını her iki metre yükseklik için duvardan 50 santimetre uzaklaştırın.

BEYİN TÜMÖRÜ

Beyin tümörleri de sağlık korkuları listenizin en başlarında yer alıyor. Evet, çok acımasız bir hastalık ve kurtulma oranı da kesinlikle çok düşük. Ama her yıl, 100 bin erkekten sadece sekizine beyin tümörü teşhisi konuyor. Ortaya çıkmasında kalıtımsal etkenlerin rolü olabileceğini gösteren işaretler var.

Ne yapabilirsiniz? Eğer bu türden bir mesleki risk taşımıyorsanız rahatlayın ve ankete katılan okurlarımızdan birinin tavrına bürünün: “Kontrol edemeyeceğim şeyler için endişelenmem.”

Neden daha çok korkmalısınız? Akciğer kanseri, ardından gelen en yaygın dört kanser türünün (kolon, prostat, pankreas ve lösemi) toplamından daha fazla erkeğin canını alıyor. Bu yıl her 100 bin erkekten 86’sında bu hastalık ortaya çıkacak. Sigara içmiyor musunuz? Bir arkadaş ortamında dumanaltı geçireceğiniz iki saat, ciğerinize dört sigaralık zarar verir. International Journal of Cancer’da yayımlanan bir çalışma, elma ve armut yiyenlerde akciğer kanseri görülme riskinde büyük bir düşüş olduğunu gösteriyor.

SAĞLIK

Ödem atıcı çay tarifi

Umut Doğan Yıldız

-

Az su içiyor ve su içme alışkanlığı kazanamıyorsanız, bunun nedeni az ve sık su içmeyi denemiyor olmanızdan kaynaklanıyor olabilir.

Su içmeyi alışkanlık edinmek için düzenli bir şekilde, su içmeyi gün içine yayın. Günde en az dört küçük pet şişe (500 ml) su içmeye başlayın. Sürahi içerisine, limon ve sevdiğiniz meyveleri ekleyerek biraz tatlandırıp, renklendirmenizde bir sakınca yoktur. Ancak siz fazla abartmayın.

Yapılan araştırmalar, gün içinde dişini fırçalıp,sade naneli sakız çiğneyenlerin daha çok su içme ihtiyacı duyduğunu ortaya koydu. Bu taktikleri deneyerek, su içme ihtiyacı hissedebilirsiniz.

Bitki çayları da vücuttan toksin atımı ve iştah kontrolünde size destek olur. Her gün aynı çayı içmek yerine, elinizin altında farklı bitki çayları bulundurmayı deneyin. Yeşil çay, beyaz çay, mate, rooibos, oolong gibi çaylar metabolizmanızı hızlandırırken; rezene, ıhlamur, melisa ve papatya gibi çaylar sindiriminizi kolaylaştırır. Bunun yanı sıra ödem attıran çay tarifi de veriyoruz. Deneyin ve farkı gör.

Ödem atıcı çay tarifi

1 litre suya 1 yeşil elmayı doğrayın; 2 çubuk tarçın, 3 adet karanfil ve 2 adet kakule ekleyip 5 dakika kaynatın. Ateşi kapatıp içerisine 1 tatlı kaşığı beyaz çay, bir tutam ıhlamur, 20 adet kiraz sapı, bir avuç içi mısır püskülü ilave edin. 4 dakika demlenmesini bekleyin. Süzdükten sonra gün boyu sıcak veya soğuk olarak içebilirsiniz.

Devamı

SAĞLIK

Anksiyete tedavisi: Pilates

Umut Doğan Yıldız

-

Pilates yaparak kaygılarınızla başa çıkabilirsiniz. İşte pilatesin anksiyeteye iyi gelen etkisi.

Anksiyete çağımızın sık rastlanan rahatsızlıklarından. Bir dönem kendisi de anksiyete ile mücadele eden Pilates Eğitmeni Hollie Grant, pilatesin bunun için çok iyi bir tedavi yöntemi olduğunu söylüyor.

Konuyla ilgili fikirlerini dile getiren Pilates Eğitmeni Hollie Grant; “20’li yaşlarımdayken kafamdaki karmaşayı asla yoluna sokamıyordum. Dikkatimi toplamamı sağlayacak bir spor arayışındaydım. Pilates bu açıdan yardımcı oldu. Çünkü egzersiz esnasında konsantre olmak zorundasınız. Nefesinize, çalıştırdığınız kaslara, aktif olmayan kaslara ve hareketler esnasında duruşunuzda yapmanız gereken değişikliklere odaklanmanız gerekiyor.” diyor.

Psikoloji düzelten spor: pilates

Pilates yoğun bir dikkat gerektirdiği için göndermeyi unuttuğunuz e-posta veya nasıl ödeyeceğinizi kara kara düşündüğünüz faturalar o esnada aklınıza gelmiyor. Egzersiz yaparken kurmanız gereken beden ve zihin bağı anksiyeteyi azaltıyor. Hâliyle sağlığınıza daha iyi odaklanıyorsunuz.

Devamı

SAĞLIK

Uykunun yağ yakımına etkisi

Umut Doğan Yıldız

-

Eski ve yeni kurallar dosyamızın bugünkü konusu uyku. Yapılan araştırmalar yeterli uykunun yağ yakımına yardımcı olduğunu söylüyor.

GEÇ SAATE KADAR YATIN

“Erken kalkan yol alır” zihniyeti, ilerlemeniz söz konusu olduğunda erteleme tuşuna basıyor olabilir. Şimdi, bu konuyu masaya yatıralım.

ESKİ KURAL

Siz yataktan çıkana kadar, The Rock kas kazanma çabalarını Instagram’a yüklemiş oluyor. Büyü, şafaktan önceki süreçte gerçekleşiyor, biliyorsunuz.

YENİ KURAL

Uyku üzerinde çalışan bilim adamı Matthew Walker’ın söylediklerini aktaracak olursak;

Doğa Ana’nın “sekiz saat uyku” kavramını bize kazandırması 3,6 milyon yılını aldı ve bizim bunu tersine çevirmemiz yalnızca onlarca yıl sürdü. Şimdilerde, ortalama bir kişi yalnızca yaklaşık yedi saatini uyuyarak geçiriyor ve bu sizin sadece yorgun olmanıza neden olmuyor, aynı zamanda vücut yağ oranınızda görünür farka yol açıyor. “Uyku, yağ kaybının adı duyulmamış kahramanıdır,” diyor Londra’daki antrenman salonu Workshop Gymnasium’un performans koçu Artur Zolkiewicz. “Daha az uyuyan kişilerin kortizol seviyelerinde artış görünüyor, bu da kas kaybına ve iştah düzenlemesinde hayati bir faktör olan insülin hassasiyetinde düşüşe neden olur.” Chicago Üniversitesi’nin yaptığı bir çalışmada, katılan erkekler 5,5 saatin ardından uyandıklarında, 8,5 saat uyudukları zamana kıyasla diyetleri fark etmeksizin yarı miktarda yağ kaybetti. Aynı zamanda, sekiz saatten az uyuyan atletlerin antrenman sırasında yaralanma ihtimali yüzde 70 daha fazladır. Az uyuyan, fazla esneyen bir erkek için, spor salonunda çalışmak başından savması gereken keyifsiz bir misyona dönüşüyor.
Sürekli olarak yedi saatten az uyuyorsanız, öğle yemeğinde veya işten sonra 30 dakikalık bir antrenman, şafak sökmeden zombi gibi yaptığınız bir saatlik hareketlerden iyidir. Uykuyu yeni durağan kardiyonuz sayın.

Devamı

Popüler