Bizi Takip Edin
Men's Health Türkiye

Men's Health Türkiye

ERKEKLERİN KABUSU 4 HASTALIK

SAĞLIK

ERKEKLERİN KABUSU 4 HASTALIK

-

 

Men’s Health dergisinin yaptığı anketle erkeklerin en çok korktuğu dört hastalığı ortaya çıkardık. 

Erkeklerin en derin tıbbi korkularını Men’s Health dergisinin yaptığı bir anketle öğrendik. Ortaya iki şey çıktı: 1. Çok fazla korkuyorsunuz. 2. Yanlış şeylerden korkuyorsunuz. Bu da ölümcül bir hesap hatasına dönüşüyor. Mesela, aslında çok sık rastlanmıyor olsa da testis kanseri ve felç resmen ödünüzü patlatıyor. Ancak kalp krizi, şeker hastalığı, akciğer kanseri gibi çok daha yaygın ve ciddi sağlık tehditlerini pek dert etmiyorsunuz. Bu yazıda en çok korktuğunuz hastalıkları ve sizi esas tehdit eden hastalıkları öğreneceksiniz.

TESTİS KANSERİ

İsterseniz Lance Armstrong efekti diyebilirsiniz. Men’s Health okurları, testislerinde bir sertlik bulma korkusu içinde yaşıyor. Ancak ABD’de bu sene yumurtalık kanseri teşhisi konan 7900 kadar erkeğin sadece 380’i bu yüzden hayatını kaybedecek. Bu oran, Dünya Sağlık Örgütü’ne (WHO) göre testis kanserine ‘ender görülen hastalık’ sıfatını kazandırıyor. Ayrıca, testis kanserinde iyileşme oranı yüzde 90’lara varmış durumda.

Ne yapabilirsiniz? Testislerinizi ayda bir kere, duş aldıktan hemen sonra kontrol edin. Her bir testisinizi nazikçe baş ve işaret parmağınızın arasına alıp yoklayın. Eğer şüphe doğuran bir sertlik ya da şişlik bulursanız doktorunuza görünün. Erken teşhis, testis kanserine bağlı ölümlerin çok azalmasını sağlıyor. Bu geleneği bozan şaşkın siz olmayın.

Neden daha çok korkmalısınız? Bu yıl dünyada 100 bin erkek prostat kanserinden ölecek. Bu kansere yakalanma riskiniz altıda bir. Testis kanseri teşhisinde ortalama yaş 68 olsa da hastalığın tohumları onlarca yıl önceden ekiliyor. Riski nasıl mı azaltabilirsiniz? Brokoli yiyerek. Kaliforniya Üniversitesi’nden Prof. Dr. David Heber, “Lahanagillerde glükozinolat bulunur, bu da karaciğerin kanserojenleri parçalayacak enzimler üretmesini sağlar” diyor.

İKTİDARSIZLIK

Johns Hopkins Üniversitesi Tıp Fakültesi’nden Prof. Dr. Elizabeth Selvin, “Sertleşmeyi sağlamak ve sürdürebilmek, karmaşık bir fiziksel süreçtir” diyor. 40 yaşının altındaki erkeklerin sadece yüzde beşi istedikleri anda ereksiyona ulaşamıyor. Buna rağmen ufuktaki tehlikeden korkmak için bu oran yeterli. Türkiye 40 yaşını geçen erkeklerin yüzde 69’unun sertleşme problemi yaşadığı bir ülke maalesef. (Bu da yaklaşık üç milyon erkeğe denk geliyor.)

Ne yapabilirsiniz? Yatakta gerekeni yapabileceğinizi garantilemek için televizyonu kapatın. Haftada toplam 20 veya daha fazla saat televizyon seyreden erkeklerin iktidarsızlığa yakalanma olasılıklarının yüzde 30 arttığını Harvard Üniversitesi Tıp Fakültesi araştırmacılarının yaptığı bir çalışma açıkça gösteriyor.

Neden daha çok korkmalısınız? Yüksek tansiyon, şeker ve obezite. Bunların üçü de arterlerinizi yıpratıyor. Prof. Dr. Selvin, “İktidarsızlığın en yaygın sebebinin damar hastalıkları olduğunu öğreniyoruz” diyor. Bunu önlemek için kahvaltıdan iki saat sonra sağlıklı bir ara öğün yiyin. Bu sayede kan şekeriniz ve insülininiz sabahın köründe önce fırlayıp sonra dibe vurmayacaktır.

FELÇ

Ankete katılan okurlarımızdan biri şöyle yazıyor: “Ölmek önemli değil de felç kalmak. İşte esas felaket o.” Christopher ve Dana Reeve Vakfı’na göre beş milyon ABD’li tam ya da kısmi felçli. New Jersey’deki Kessler Rehabilitasyon Enstitüsü Başhekimi Dr. Bruce Gans, “Beyin yaralanması, trafik kazaları, dalış ve mültiplskleroz, erkeklerin felç olma nedenlerinden bazıları olsa da en yaygın sebep aslında inmedir” diyor.

Ne yapabilirsiniz? Her gün bir iki tabak ‘az tuzlu’ karışık sebze çorbası (içinde brokoli, lahana gibi potasyum açısından zengin yeşil yapraklı sebzelerden mutlaka olmalı) içebilirsiniz. Ayrıca, çorbanın içine tercihen domates suyu, pancar, maydanoz, havuç, kereviz ve ıspanak gibi sebzelerden koymanızı da öneririz. Çünkü, potasyum bünyenizdeki fazla sodyumu temizler ve fitokimyasallar (sebzelerin içindeki kimyasallar) da hipertansiyonla savaşmanıza yardımcı olur.

Neden daha çok korkmalısınız? Merdivenden düşmekten… American Journal of Preventive Medicine dergisinde yayımlanan bir çalışma, merdivenle alakalı kazaların 1990’dan beri yüzde 50 arttığını gösteriyor. Herhangi bir kaza riskini minimuma indirmek için duvara dayadığınız merdivenin ayaklarını her iki metre yükseklik için duvardan 50 santimetre uzaklaştırın.

BEYİN TÜMÖRÜ

Beyin tümörleri de sağlık korkuları listenizin en başlarında yer alıyor. Evet, çok acımasız bir hastalık ve kurtulma oranı da kesinlikle çok düşük. Ama her yıl, 100 bin erkekten sadece sekizine beyin tümörü teşhisi konuyor. Ortaya çıkmasında kalıtımsal etkenlerin rolü olabileceğini gösteren işaretler var.

Ne yapabilirsiniz? Eğer bu türden bir mesleki risk taşımıyorsanız rahatlayın ve ankete katılan okurlarımızdan birinin tavrına bürünün: “Kontrol edemeyeceğim şeyler için endişelenmem.”

Neden daha çok korkmalısınız? Akciğer kanseri, ardından gelen en yaygın dört kanser türünün (kolon, prostat, pankreas ve lösemi) toplamından daha fazla erkeğin canını alıyor. Bu yıl her 100 bin erkekten 86’sında bu hastalık ortaya çıkacak. Sigara içmiyor musunuz? Bir arkadaş ortamında dumanaltı geçireceğiniz iki saat, ciğerinize dört sigaralık zarar verir. International Journal of Cancer’da yayımlanan bir çalışma, elma ve armut yiyenlerde akciğer kanseri görülme riskinde büyük bir düşüş olduğunu gösteriyor.

Continue Reading
Advertisement

SAĞLIK

Hava kirliliği günde 1 paket sigara içmeye eşit

-

Bilim insanları, hava kirliğine sürekli maruz kalmanın, akciğer ve alt solunum yolları hastalıklarına yakalanma riski bakımından günde bir paket sigara içmeye eş değer olduğu söylüyor.

Sputnik’te yer alan habere göre, sonuçları ABD Tabipler Birliği yayını JAMA Journal’da yayımlanan araştırmada, hava kirliliğine yol açan bileşenlerin güneş ışığıyla etkileşimiyle ortaya çıkan yer seviyesindeki ozon gazının, amfizem gibi, akciğerlerde ve diğer oksijen taşıyan alt solunum organlarında ortaya çıkan, doku ve organlar arasında hava boşlukları oluşturarak vücudun yeterli miktarda oksijen kullanmasını engelleyen rahatsızlıkların ortaya çıkmasında, günde bir paket sigara kadar etkili olduğunu belirledi.

Araştırma kapsamında ABD’nin New York, Los Angeles, Chicago, Baltimore, St. Paul ve Winston-Salem kentlerinde yaşayan, yaşları 45 ve 84 arasındaki 7 binden fazla sağlıklı yetişkini 10 yıl boyunca izleyen bilim insanları, hava kirliliği oranlarının yüksek olduğu söz konusu metropollerde yaşayan kişilerde amfizem ortaya çıkma riskinin, hava kirliliği oranlarının düşük olduğu yerlerde yaşayıp günde bir paket sigara içen bireylere eşit olduğunu ortaya koydu.

Araştırmaya önderlik eden Columbia Üniversitesi’nden Dr. Graham Barr, “Hava kirliliğine maruz kalmanın amfizeme yakalanma riskini belirgin şekilde artırdığını gördük. Bu, günde 1 paket sigara içmeye eş değer bir risk oluşturuyor ve vücuda 3 yıl ilave yaşlanmaya eş değer bir zarar veriyor” ifadesini kullandı.

Araştırmanın yazarlarından, Washington Üniversitesi’nden Dr. Joel Kaufman da “Sigara içmek amfizeme yol açan en önemli etken. Hastalığın ortaya çıkmasında hava kirliliğinin de bu kadar etkili olduğunu görmek bizim için sürpriz oldu” değerlendirmesinde bulundu.

ABD’de daha önce yapılan araştırmalarda da yer seviyesindeki ozon gazı yoğunlaşmasının akut solunum hastalıklarına yol açabileceği konusunda uyarılar içeren araştırmalar yayımlanmıştı. Araştırmalarda ABD’de yalnızca 2011’de solunum hastalıkları kaynaklı hastalıklardan 107 bin kişinin hayatını kaybettiğine dikkat çekilmişti.

Devamı

SAĞLIK

4500 yıllık mayadan ekmek pişirdi

-

Antik Mısır’dan kalma bir çanaktaki mayayı kullanarak ekmek pişiren bilim insanı Seamus Blackley, pişirdiği ekmeğin, diğer ekmeklerden daha lezzetli olduğunu söylüyor.

Fizikçi ve video oyunu tasarımcısı Seamus Blackley, Antik Mısır üzerine çalışmalar yürüten Serena Love ve mikrobiyolog Richard Bowman’la ABD’nin Massachusetts eyaletinde bir araştırmada çalıştığı sırada, Antik Mısır’dan kalma bir çanaktan maya kalıntıları çıkardığını söyledi.

Numunelerin kapların gözeneklerinden toplandığını söyleyen araştırmacı, organizmaları uyandırmadan önce bir sterilizasyon tekniği kullandığını söylüyor.

Devamı

SAĞLIK

Metabolizma hızlandırmanın 12 yolu!

-

Metabolizma hızlandırmanın yollarını merak edenler için 12 tüyomuz var.

Vücudunuz bir makine olsaydı, metabolizmanız işletim sistemi olma görevini üstlenirdi: Bütün girdileri, yani besinleri işleyerek sizi fonksiyonel kılan bir sistem. Onu abur cuburla doldurursanız düşük performans gösterecektir. Sisteminizi daha verimli şekilde kullanmak istiyorsanız, beslenme ve antrenman programlarınızı güncellemeyi deneyebilirsiniz.

Metabolizma nasıl hızlandırılır?

YEŞİLİN GÜCÜ

Tıpkı kahve gibi çay da antioksidan açısından zengindir. Journal of Research in Medical Sciences dergisinde yayımlanan bir araştırmaya göre, günde dört fincan yeşil çay içen tip 2 diyabet hastaları, çay içmeyenlere göre daha fazla kilo verdi ve tansiyonunu düşük tuttu. Bilim insanları, yeşil çaya has bir antioksidan olan kateşinlerin metabolizmayı hızlandırdığını düşünüyor.

KAHVALTI YAP

Bath Üniversitesinin 2018 yılında yaptığı bir araştırmaya göre, günün ilk öğünü metabolizmadaki yağ genlerini pasif hale getiriyor ve vücudu antrenmandan sonraki saatlerde daha fazla karbonhidrat yakması konusunda harekete geçiriyor. İtalyan bilim insanlarının yaptığı birbirinden bağımsız araştırmalara göre, kahvaltı ayrıca dinlenen metabolik değerinizi her akşam aynı yemekleri yemekten daha fazla artırıyor.

BOL BOL SU İÇİN

Yüksek protein diyeti yapan sporcuların metabolizmaları yeteri kadar su tüketmeme sebebiyle sekteye uğrayabilir. Yani bol miktarda su tüketmeniz gerekiyor. Frontiers in Nutrition tarafından yayımlanan ve hayvanlar üzerinde yapılan bir araştırmaya göre, bol su tüketmek vücudunuzdaki yağların parçalanmasına yardımcı olarak kilo vermenizi sağlıyor. Elinize küçük bir bardak alıp ofisinizdeki sebile doğru yürümek, iş gününüzün daha aktif geçmesine yardımcı olabilir.

BİRAZ BAHARAT

Sabah tükettiğiniz yulaf ezmeli karışımınızı tarçınla tatlandırmayı deneyin. Metabolism’de yayımlanan 2017 tarihli bir araştırma, baharatların metabolizmanın ürettiği sıcaklık olan termojenez miktarını artırdığını söylüyor. Tam buğday ekmeğinin arasına fıstık ezmesi ve muz koyarak yaptığınız bir tost da benzer bir etki yaratacaktır.

AKŞAM YEMEĞİ YE

İtalyan bilim insanları tarafından yapılan ve PLOS One’da yayımlanan bir araştırmaya göre, günlük toplam kalorilerinin en büyük parçasını akşam yemeğinde tüketenler, bu öğünü günün daha erken saatlerinde tüketenlere oranla obeziteye iki kat daha meyilli oluyor. Bilim insanları bu tarz beslenmenin metabolik fonksiyonlara katkıda bulunan sirkadiyen ritminizle daha doğal bir uyum yakalamanıza yardımcı olacağını söylüyor.

AYARI KAÇIRMA

PLOS One’da yayımlanan ve Hollandalı bilim insanları tarafından yapılan bir araştırmaya göre, gün içinde büyük öğünler tüketmekten kaçınan erkeklerin, toplam kalori tüketimi aynı miktarda olan erkeklere oranla daha iyi bir iştah kontrolüne ve daha yüksek dinlenen metabolik değere sahip olduğu ortaya çıktı. Acıktığınız zamanlarda fazla yemenize neden olacak brunch’lara meyletmek yerine elma ve armut gibi ufak atıştırmalıkları tercih edebilirsiniz.

İyotlu tuz metabolizma hızlandırır mı?

İYOTLU TUZ KULLAN

Deniz tuzları, tiroidinize metabolizmanızı sağlıklı tutması konusunda yardımcı olan iyot bakımından zengin değildir. Günlük 150 mikrogram iyot tüketmeniz tavsiye edilirken, bu miktar yarım çay kaşığı iyotlu tuza tekabül eder. Ancak iyot alabilmek için balık, süt ürünleri, meyve ve sebze de tüketebilirsiniz.

PEDALLARA ASIL

Kopenhag Üniversitesi tarafından 2018 yılında yapılan bir araştırmaya göre, antrenman sonrasında bisikletçilerin ağırlık kaldıranlara oranla metabolizmayı harekete geçiren FGF21 hormonunun daha yüksek olduğu ortaya çıktı. Bu nedenle metabolizmanızı hızlandırmak için antrenmanlarınızın sonunda pedal çevirebilirsiniz.

PATLAMA MODUNA GEÇ

İtalyan araştırmacılar, yüksek yoğunluklu kuvvet antrenmanı yapanların geleneksel kuvvet antrenmanları yapanlara oranla egzersiz sonrasında daha fazla kalori yaktığını ortaya koydu. Araştırmalara göre 6 tekrar, 20 saniye dinlenme, 2-3 tekrar, 20 saniye dinlenme ve 2-3 tekrar prensibiyle çalışabilirsiniz. Toplamda iki dakika sürecek üç egzersiz yapın. Set aralarında 30 saniye dinlenerek sekiz seti tamamlayın.

KEMİKLERİNİ GÜÇLENDİR

Kanadalı bilim insanları tarafından 2017 yılında yapılan bir araştırmaya göre, kan dolaşımında kemik hormonu osteokalsin miktarı fazla olan kişiler şekeri ve yağı daha iyi metabolize ediyor. Osteokalsin hormonunuzu artırabilmek için brokoli, soğan, somon ve zeytinyağı tüketebilirsiniz.

ŞALTERİ İNDİR

Şimdiye kadarki tüm ipuçlarını uygulamaya başlasınız bile, kötü bir uyku tüm çabalarınızı boşa çıkarabilir. Yapılan birçok araştırma, yetersiz uykunun metabolizmanızın fonksiyonelliği için bir hayli önemli olan glukoz metabolizmasını ve düzenleyici hormonları olumsuz etkileyebileceğini söylüyor.

TELEFONU DA KAPAT

Geceleri Instagram’da gezinmenin tek kötü yanı uykunuzun bölünmesi değildir. Zira bu davranış kilo almanıza da neden olabilir. Northwestern Üniversitesinde yapılan bir araştırmaya göre, cihazınızdan yayılan mavi ışık insülin direncinizi artırarak vücudunuzun kan dolaşımınızdaki glukozu temizleme kabiliyetini düşürebiliyor.

Devamı

Popüler

 

 

www.pilioo.com