Bizi Takip Edin

BESLENME

EN BÜYÜK DİYET HATALARI

-

 

Günde sadece bir öğün yiyorsunuz, sebze ve meyveye yükleniyorsunuz, diyet ürünler atıştırıyorsunuz. Hedefiniz kilo vermek. Ancak aynalar size tam tersini söylüyor. Peki neden bir türlü zayıflayamıyorsunuz? Sorunun cevabı, beslenme konusunda doğru bildiğiniz yanlışlarda gizli. İşte beslenme konusunda yapılan en büyük hatalar.

1-Diyet Yaparken
Her Gün Tartılmak
Diyet programı uygulayan birçok
insanın yaptığı en büyük yanlış her
gün tartılmaktır. İlk bakışta kişinin
kendisini kontrol etmesini sağlıyor
gibi gözükse de, her gün hatta her
yemek sonrası tartılmak motivasyonunuzu
düşürebilecek en önemli
unsurdur. Çünkü gün içinde vücudumuzda
değişimler meydana geliyor.
Ödem artışı ve kabızlık gibi
durumlar toplam kiloyu etkileyebildiği
için, tartıya çıktığınızda kendinizi
kilo almış olarak da
görebilirsiniz. Bu nedenle en doğrusu
haftada bir kez, sabah aç karnına,
kıyafetsiz ve tuvalet sonrası
tartılmak.

2-“0 kalorili” Gazlı İçecekleri
Su Gibi İçmek
Etiketinde “0 kalori” yazdığı için
light gazlı içecekler çok fazla miktarlarda
tüketiliyor. Ancak bu alışkanlık
daha fazla acıkıp, daha çok
yemek yemenize yol açabilir. Yapılan
bazı araştırmalara göre, diyet
içeceklerin içeriğinde bulunan tatlandırıcılar,
şeker tadı verdikleri
için pankreasta insülin salınımına
yol açıyor. Ancak ortada kanı yükseltecek
şeker bulunmadığı için, iki
saat sonra kan şekeri hızla düşmeye
başlıyor. Bu da acıkma, tatlı isteği ve
yorgunluğa sebep oluyor. Bu
nedenle araştırmaların sonunda,
diyet içecek tüketenlerin daha fazla
kilo aldığı ortaya çıktı.

3-Kahvaltıyı Atlamak
Hızlı kilo vermek için öğün mü atlıyorsunuz?
Yanlış yoldasınız demektir.
Özellikle kahvaltı, sizi güne
hazırlayan en önemli öğündür. Atladığınızda
daha az kilo vereceksiniz,
metabolizmanız yavaşlayacak ve
konsantrasyon problemi yaşayacaksınız.
Hatta kilo almanıza neden
olan en önemli etkenlerden biri,
vücudu bütün gün aç bırakıp sadece
akşam yemek yemektir. Çünkü yaklaşık
20 saat aç kalan vücut, bu
durumun devam edeceğini düşünür
ve yediklerini depolamaya başlar.
Vücudumuz mükemmel dizayn
edilmiş bir makine gibi. Tüm fonksiyonların
sağlıklı devam edebilmesi
için uzun süre aç kalmamak ve
3-4 saatte besin tüketmek gerekir.

4-Akşam 18.00’den Sonra
Bir Şey Yememek
Çalışma hayatı, okul hayatı, sosyal
hayat derken gün hızlıca akıp geçiyor.
Saat 20.00’de evine gelebilen
bir iş adamı düşünün. Bu kurala
uyacak olsaydı, öğle yemeğinden
sonra yediği küçük bir ara öğünle
tüm akşamını geçirecekti. Hızlı kilo
vermek için 18.00’den sonra bir şey
yememek doğru gibi gözükse de, bu
durum bir süre sonra mutfak hırsızlığına
neden olabilir. Saat 21.00’de
yatıyorsanız, bu saat sizin için
doğru olabilir. Ama 24.00’de uyuyan
biri için 19.30- 20.00’de akşam
yemeği, saat 22.00’de hafif bir ara
öğün, gece atıştırmalarının önüne
geçer ve kilo verdirir.

5-“Light” Gıdaları
Sınırsız Tüketmek
Paket üzerinde “light” yazısını görmeniz,
o ürünlerden sınırsızca yiyebileceğiniz
anlamına gelmiyor.
Oysaki bu hataya diyet yapan pek
çok insan düşüyor. Çünkü şekersiz
ya da tatlandırıcı içeren her diyet
ürün kalorisiz değildir. Light ürünlerin
içeriğindeki yağ veya şeker
oranı azaltıldığı için, kalori değeri
eşdeğer ürünlere kıyasla daha az
oluyor, doğru. Ancak diyet ürünlerin
az kalorili diye fazlaca tüketilmesi
kilo almaya bile yol açabilir.
Bir paket diyet bisküvinin enerjisi,
2-3 dilim ekmeğin kalorisine eşittir.
Bu yüzden dikkatli tüketmekte
fayda var.

6-Sevdiğiniz Yiyecekleri
Hayatınızdan Çıkarmak
Kilo vermek için sevdiğiniz yiyeceklere
veda etmek zorunda değilsiniz.
Aksine, yasaklar diyette vazgeçmeyi
tetikler. Hatta istenilen kiloya ulaştığınızda
bu yiyeceklerden kontrolsüzce
yemeniz, tekrar kilo almanıza
neden olacaktır. Önemli olan porsiyon
kontrolünü sağlamak. Yapılan
çalışmalar gösteriyor ki, kaçamakların
olduğu diyetlerde hem motivasyon
hem de kilo verme hızı daha
yüksek. Sağlıklı ve fit kalmak için
beslenmenize yaşam boyu dikkat
etmeniz gerekiyor, doğru. Ancak
kendinizi ödüllendirmek, yasaksız
program takip etmek her zaman
daha büyük avantaj yaratır.

7-Sadece Sebze ve
Meyve Yemek
Tek besinin tüketimine dayalı
diyetler, vücudun ihtiyacı olan
makro ve mikro besin öğelerini karşılamaya
hiçbir zaman yetmez.
Örneğin, sadece sebze ve meyve
tüketilirse, vücudun ihtiyacı olan
protein ve yağ karşılanamadığı için
metabolizmanız ihtiyacınız olandan
daha yavaş çalışır. Metabolizma
yavaşlaması da daha az kilo verilmesine
neden olur. Bu yöntemle
başlangıçta biraz kilo verdiğinizi
görseniz de, bir süre sonra su ve kas
kaybı yaşanacağı için vücuttaki yağ
oranı da artmaya başlayacak. Protein,
yağ ve karbonhidratı dengeli
alacak şekilde beslenin.

BESLENME

Sporcu beslenmesi nasıl olur?

Umut Doğan Yıldız

-

Sporcu beslenmesi konusunda son zamanlarda değişik öneriler duyuyorsanız eğer, bunların bir kısmını birlikte inceleyelim.

HİNDİSTAN CEVİZİ SUYU

Yüksek kaliteli bir spor salonu size bunlardan ikram edebilir, ancak araştırmacılar hidrasyon için bildiğiniz normal sudan daha iyi olmadığını düşünüyor. Susadınız mı? Sebile yönelin.

AVOKADO

Araştırma üstüne araştırma, meyvenin kalp sağlığına faydalarını doğruladı. Ayrıca yüksek lif içeriği tok tutmaya yardımcı olabilir.

KIVIRCIK LAHANA

Turpgillerden olan bu sebze, âdeta doğanın CrossFit’çisi gibi pek çok şeyi başarır. Vitamin bakımından zengindir ve ayrıca kanserin büyümesini ve yayılmasını önleyebilecek kükürt bileşikleri içerir.

ACAİ ÇİLEĞİ

Bu meyveler sadece antioksidanlarla dolup taşmıyor, aynı zamanda sağlıklı bir antienflamatuvar görevi görüyor. Onları diyetinize dâhil etmek, egzersiz sonrası iyileşmeye yardımcı olabilir ve kas hasarını sınırlayabilir.

KOMBU ÇAYI

Bağırsak sağlığını destekleyici bu içecek, homeopatik sahnenin temelini oluşturuyor. Ancak bilimsel jüri hâlâ yararları üzerinde fikir birliğine varamadı. Tadı da bir acayip.

KİNOA

Bu kadim tahıl, esansiyel amino asitleri içeren eksiksiz bir protein kaynağı. Kas büyümenizi hızlandırmak için beyaz pirinç yerine deneyin.

YEŞİL ÇAY

Yeşil çaydaki kateşinlerin uzun süreli tüketimi metabolik sendromla savaşır (tip 2 diyabetin öncüsü) ve koroner hastalık riskinizi azaltabilir. Demliğin altını yakın.

ISPANAK

Yapraklı yeşillerin kaslara yardım eden demir içeriğine ek olarak, günde bir porsiyon yiyenler üzerinde yapılan bir çalışma, kalp hastalığı riskini yalnızca bir haftada azalttığını buldu.

BADEM SÜTÜ

Mineral içeriği bakımından süt ile karşılaştırılabilir, ancak protein içermez (bu yüzden yine de süt içiyorsunuz, değil mi?). Bir bardak inek sütü, bademden yapılandan beş kat fazla protein içerir.

ÇİYA TOHUMU

Etiket üzerindeki iddialarına rağmen, bu tohumlarda vücudunuzun gerçekten ihtiyaç duyduğu omega-3 türü bulunmuyor. İyi bir lif kaynağı olmakla birlikte, omega almak için yağlı balık yemeniz daha iyi olur.

Devamı

BESLENME

Sebze ve meyve tüketmeden beslenmek

Umut Doğan Yıldız

-

Karbonhidratsız, sebze ve meyve tüketmeden beslenme mevzusuu masaya yatırdık.

Hata: Karbonhidratsız beslenmek

Diyete başlayanların en büyük hatalarından biri karbonhidratlı gıdaları tamamen kesmektir. Bu amaçla sadece ekmeği değil, makarnayı da bırakırlar. Oysa yapılacak en büyük hatalardan biri sıfır karbonhidratla zayıflamaya çalışmak olacaktır çünkü bu besin grubunun yerini alacak başka bir şey yoktur. Şöyle düşünün: Karbonhidrat, anne sütünde bile bulunur ve unutmayın ki anne sütü, hali hazırda dünya üzerindeki en mucizevi besindir!

Düzeltmek için: Burada anahtar kelimeler “kaliteli karbonhidratlar” ve “ihtiyaç oranı!” Kaliteli karbonhidratlardan kasıt tam tahıllı, çavdarlı ekmekler; makarna, bulgur ve esmer pirinç gibi vücuda yararlı gıdalar. Hepsinden önemlisi de şu: Beyin hücreleriniz enerjisini karbonhidratlardan alır ve karbonhidrat tüketmek, aynı zamanda insan psikolojisini de olumlu yönde etkiler.

Hata: Sebze ve meyve tüketmemek

Yukarıda aşırı proteinle beslenmenin zararlarından söz etmiştik. Bunun nedenlerinden biri de sebze ve meyve tüketimindeki azalma… Eskiden yemekten kalkınca ortaya gelen meyve tabaklarına artık rastlanmaz oldu. Sebzeler de günlük yediklerimiz arasından yavaş yavaş çekiliyor. Çünkü beslenmeyi doymakla, tok kalmakla açıklar olduk. Bir de itiraf etmek gerekirse, kimsenin sebzelerle uğraşacak zamanı yok. Tavuğu ızgaraya atıp sofraya getirdiğiniz zaman dilimi sebzelerin yıkanıp temizlenmesine, kabuklarının soyulup doğranmasına anca yetiyor. Hal böyle olunca sebzelerden adım adım uzaklaştık ve meyvelerin yerine hazır satılan meyve suyu ve meşrubatlara yöneldik.

Düzeltmek için: Dünya Sağlık Örgütü’nün önerisi şu: Günde 5-8 porsiyon sebze ve meyve yiyin! Ana öğünlerinizde yediklerinizin biri mutlaka sebze olsun, ara öğünlerde de meyveyi tercih edin.

Devamı

BESLENME

Aşırı proteinle beslenmek

Umut Doğan Yıldız

-

Aşırı protein almak zararlı mıdır? Protein dengesi nasıl olmalı?

Her besin grubunun aşırısını tüketmek yanlış. Proteinle ilgili sorun ise şu: Son 10 yılda aşırı protein tüketimiyle birlikte hem rektum kanseri hem de kolon kanseri olarak tanımlanan kolorektal kanserin de aynı oranda artması, sadece diyet yapanların değil herkesin aşırı protein tüketiminden kaçınması gerektiğinin işareti…

Düzeltmek için: Proteinsiz yaşamaya çalışmanın bir anlamı yok; çünkü proteinin ana görevi, doku ve hücrelerin onarılması… Burada yapılması gereken, doğru miktarı bulmak… Ortalama bir rakam vermek gerekirse, vücut ağırlığınızın her kilosu için günde 0,8-1 gram protein tüketmek yeterli. Diyelim 65 kilosunuz. Bu da demektir ki günde tükettiğiniz protein miktarı en fazla 65 gram olmak zorunda. Peki, hangi proteinleri tüketeceğiz? Öncelikle tükettiğiniz kırmızı et miktarı, haftada 2-3 üç defadan fazla olmamalı. Tavuk, balık, hindi eti de diğer protein kaynakları olarak diyetinizde yer almalı. Daha da önemlisi mercimek, karabuğday, kuru fasulye,Antep fıstığı, kabak çekirdeği gibi bitkisel protein kaynaklarına yönelmelisiniz. 

Devamı

Popüler

 

www.pilioo.com