Bizi Takip Edin
Men's Health Türkiye

Men's Health Türkiye

DÜZ DUVARA TIRMANIN

ERKEK AKLI

DÜZ DUVARA TIRMANIN

-

 

Korkmayın, düşündüğünüz şeyden bahsetmiyoruz!
Son yıllarda popülerliği gittikçe artan tırmanış sporuyla tanışmaya hazır olun…
Bazı sporları cazip kılan içerdiği riskler ve buna bağlı olarak yaşattığı adrenalindir. Kaya tırmanışı da doğasında bolca risk içeren sporların başında geliyor. Hani annenizin “Evladım nerden bulursun öyle abuk sabuk sporları, otur evinde bak sana çay yaptım.” diye karşı çıkacağı türden bir uğraş bu. Kaya tırmanışına başlamak için kendinizi Nasuh Mahruki’nin peşine takmanız gerekmiyor. İstanbul’un göbeğinde, Taksim’de bu sporla tanışmanız ve tüm inceliklerini yapay tırmanış duvarlarıyla öğrenmeniz mümkün. Boulderhane’de alacağınız eğitim ve yapay tırmanış duvarlarında yapacağınız idmanlarla kendinizi doğal kayalıklara tırmanmak için hazırlayabilirsiniz.
Kaya tırmanışı ve bouldering:

Önceleri dağcılığın bir kolu olarak tanınan kaya tırmanışı, son yıllarda bağımsız bir spor dalı olarak kendini gösteriyor. Denge, estetik, esneklik, güç ve strateji, kaya tırmanışı sporunda öne çıkan en önemli unsurlar. Kaya tırmanışında sadece fiziksel güç değil, zekâ da önemli bir rol oynuyor. Kaya tırmanışı kendi içinde iki gruba ayrılıyor: Geleneksel tırmanış ve sportif tırmanış.Geleneksel tırmanış, önceden konulmuş boltlar olmadan sadece yanınızdaki malzemeleri kullanarak tırmanma şeklidir. Sportif tırmanışta ise önceden yerleştirilmiş boltlar (düşüş mesafesini kısaltmak amacıyla emniyet noktası oluşturmak için kayaya çakılan 2 tonun üzerinde çekeri olan çelik dübellere bolt denir) takip edilerek belli bir rota üzerinden tırmanış yapılıyor. Sportif tırmanış geleneksel tırmanışa oranla çok daha kolay, bu yüzden yeni başlayanlar için daha mantıklı bir tercih. Bouldering ise genellikle 3,5-4 metre yüksekliğindeki kayalarda veya yapay tırmanış duvarlarında teknik, kuvvet ve dayanıklılık gibi becerilerin gelişmesine katkı sağlayan bir spor dalı.

Kaya tırmanışçıları bouldering sporunu genellikle bir antrenman olarak yapıyor. Ayrıca bu spora yeni başlamak isteyenler için bouldering hem temel bilgileri öğrenmek, hem de kendinizi geliştirmek için ideal bir yol. yani “Görevimiz Tehlike 2”nin açılış sahnesindeki Tom Cruise gibi kayadan kayaya ceylan edasıyla sekmeden önce, düz duvara tırmanmayı başarmanız gerekiyor. Bouldering sporunda kaya tırmanışında giyilen ayakkabılar kullanılıyor.Antrenmanlarda tırmanıcı yerden çok yükselmeden çeşitli tırmanış problemlerini çalışabiliyor ve teknik, strateji, kuvvet ve kuvvette dayanıklılık gibi tırmanmada oldukça önemli rol oynayan becerilerini geliştirme fırsatı buluyor. Bouldering, kaya tırmanışı için etkili bir antrenman olsa da kimi tırmanışçılar sadece bouldering yapıyorlar. Kısacası nasıl kaya tırmanışı zamanla dağcılığın bir dalı olmaktan çıkıp bağımsız bir spor olarak rüştünü ispat ettiyse, bouldering de aynı yolda ilerliyor. Günümüzde hem Türkiye’de, hem de yurtdışında birçok bouldering müsabakası düzenlenmesi bunun en büyük kanıtı.

Boulderhane:
Tırmanışın nasıl bir spor olduğunu sizlerle yaşayarak paylaşabilmek için Taksim İstiklal Caddesi’nde bulunan Boulderhane tırmanış duvarlarını ziyaret ettik. 12 yıllık dağcı İbrahim Akçay ve Volkan Türer’in birlikte işlettikleri mekân 2001 yılında kurulmuş. 185 m2 duvar yüzeyi ve 1.500 adet tutamak sayısıyla Boulderhane Climbing Gym sadece tırmanışçılar için iyi bir antrenman olanağı sunmuyor, bu spora yeni başlamak isteyenlere de kendini geliştirme fırsatı veriyor. Boulderhane’de bulunan tırmanış duvarlarında kolaydan zor derecelere kadar çok miktarda işaretli tırmanış rotaları bulunuyor. Ayrıca, Boulderhane tırmanış eğitmenleriyle yürüttüğü kaya tırmanış eğitim programlarıyla bu sporu İstanbul’un göbeğinde öğrenebilmenizi sağlıyor.
Kaya tırmanışı kursunda öğrenciler, kayaların yapısına göre tırmanış modellerinden malzemelerin tanıtımlarına, tırmanış dilinden beslenme programlarına kadar birçok teorik bilgiyi öğreniyor. Dahası, kaya tırmanışında kullanılan düğümler ve bir kaya bloğuna tırmanma yöntemleri de ayrıntılarıyla kursta anlatılıyor. Kursu bitirdikten sonra öğrendiklerinizi uygulamanız için de Boulderhane her türlü olanağı sunuyor. Kurs sonrasında, öncelikle Boulderhane’nin yapay duvar tırmanış duvarlarında kendinizi test edebiliyor ve öğrendiğiniz temel teknikleri geliştirebiliyorsunuz. Ancak, bir süre sonra yapay tırmanış duvarları size yeterli gelmeyebilir. Ondan sonra yine Boulderhane bünyesinde organize edilen ve İzmit yakınlarındaki Ballıkayalar’da yapılan ipli iniş ve yukarıdan emniyetli tırmanış (top rope) turlarına katılabiliyorsunuz.

Boulderhane ziyaretimizde bizi karşılayan Volkan Türer Boulderhane’nin özellikle bu sporu yapanlar için harika bir antrenman olanağı sunduğundan ve bu spora yeni başlamak için de ideal bir başlangıç olduğundan bahsediyor: “Kaya tırmanışı yapan insanlar buraya geliyor ve hem formda kalmak, hem de tekniklerini geliştirmek için antrenman yapıyor. Bunun dışında daha önce hiç tırmanış yapmamış ama doğa sporlarına meraklı insanlar da verdiğimiz eğitim programları ve yapay duvarlardaki pratik çalışmalarıyla kendilerini gerçek bir kaya tırmanışına hazırlayabiliyorlar.” Boulderhane’de verilen eğitimleri aldıktan sonra önünüzde çeşitli alternatifler bulunuyor. Kimisi kaya tırmanışına yönelirken, kimi de kar ve buz tırmanışına merak salıyor. Hatta bu sporu sadece yapay tırmanış duvarlarında sürdüren bile mevcut.Söylediğimiz gibi, bouldering sporu artık ayrı bir spor branşı olma yolunda hızla ilerliyor. Özellikle Avrupa ve Amerika’da artan yapay tırmanış tesisleri ve organize edilen özel boulder yarışmaları buna en güzel örnek. Ülkemizde de daha geçtiğimiz ay Kütahya Dumlupınar Üniversitesi’nde bulunan Türkiye’nin en büyük tırmanış duvarlarından birinde, Balkan Yapay Tırmanış Şampiyonası gerçekleştirildi. Volkan Türer aynı zamanda tırmanış ve doğa sporlarına olan ilgideki inanılmaz artıştan bahsediyor, özellikle de son yıllarda: “Dağcılık ve tırmanış sporlarına karşı olan ilgide çok büyük bir artış var ve Boulderhane gibi bir yerde bu artışı çok net olarak gözlemleyebiliyorsunuz.”

Tırmanış:
Boulderhane hakkında gerekli bilgileri aldıktan sonra yapay tırmanış duvarlarına yöneliyoruz. Yapay tırmanış duvarlarına tırmanmak için gerekli olan malzemeler Boulderhane’de mevcut.

Siz sadece rahat edebileceğiniz spor kıyafetiyle gidiyorsunuz. ‘Friction’ adı verilen tırmanış ayakkabılarımızı ayağımıza geçirdikten sonra, parmaklarımızın eklem yerlerine aşınma ve soyulmalarını engellemek ve için parmak bantları takıyoruz. Ve büründüğümüz yorgun savaşçı havasıyla karizmamız bir anda tavan yapıyor.Tırmanış duvarlarının olduğu salon hem kolay, hem de oldukça zorlu tırmanış rotalarını içeriyor ve 90 derece dik eğimli duvarlardan, kendinizi Örümcek Adam gibi hissettiren 180 derece tavana kadar her yerde tırmanış yapmanız için gerekli olan tutamaklar gözümüze çarpıyor. Aldığımız komut ve tavsiyelerle tırmanmaya başlıyoruz. Ayaklarımız tamamen yerden kesildikten sonra, tırmanışın zorluklarını daha net anlamaya başlıyoruz. İlk anladığımız parmaklarınızdan sırt kaslarına kadar, tüm vücudunuzu çalıştıran bir spor olması. Spor salonlarındaki cihazlar gibi dakikada kaç kalori yaktığımızı yazan bir gösterge olsa, kısa süre içerisinde 3 haneli rakamlara ulaşacağımıza eminiz.  Zaten kaya tırmanışçılarının Boulderhane’yi sıkça ziyaret ederek antrenman yapma sebeplerinin başında da iyi bir kardiyo antrenmanı yapmak ve kaslarının kuvvetini artırmak geliyor. Yerle aramızdaki mesafe artıkça tecrübesizliğin de verdiği endişeyle “Acaba yere düşersek ne olur?” sorusu aklımıza geliyor. Doğada yapılan kaya tırmanışlarında yere çakılmanızı önleyen güvenlik ipi önemli bir güven unsuru. Bizim güvencemiz ise tırmanış duvarlarının bulunduğu salonun zemininin 25-30 santimetre yüksekliğinde bir süngerden oluşması. Yani duvardan yere düşseniz bile, bu çok sert bir düşüş olmuyor. Ancak kendinizi geliştirip daha zorlu duvarlarda tırmanmaya başladığınızda düşmek bu sporun bir parçası. Kısacası iyi bir bouldercı aynı zamanda iyi bir ‘konucu’ olmak zorunda; çünkü özellikle zor rotalarda birçok kez duvardan atlamak zorunda kalabilir veya ayağınızın kayması sonucu kendinizi yerde bulabilirsiniz.

Kısa bouldering deneyimimiz bittikten sonra (özellikle ertesi gün) varlığını hafifi bir ağır ile hissettiren kaslarımız, bu sporun ne kadar yorucu bir çalışma olduğunu hatırlatıyor. Çalışma sonunda sadece kol ve bacak kaslarımızın değil, tepeden tırnağa bütün kaslarımızın çalıştığını hissediyoruz. Aldığımız heyecanın tadının ise damağımızda kaldığını söylemek gerek. Riskleri göze alıp gerçek bir “erkek sporu” ile uğraşmak isteyen herkese tereddütsüz tavsiye ederiz.
Continue Reading
Advertisement

ERKEK AKLI

Burçlara göre spor dalları

-

Biraz eğlenmek istediğinizi biliyoruz. İşte burçlara göre spor dalları.

Hangi burca hangi spor dalı daha uygun?

İkizler Burcu

Atletizm ve takım sporları tam bu burca göre. Jimnastik ve pilates gibi sporlar ikizler burcunun başarıyla yapabileceği sporlar arasında.

Koç Burcu

Koç burcu hangi sporu yapmalı? diye düşünen varsa eğer, bu burç daha çok düşünce temelli sporlarda başarılı oluyor. Bilardo, satranç gibi sporlar ve antrenörlük, koç burcunun başarılı bir şekilde yapacağı faliyetler arasında. Ayrıca fitness ve vücut geliştirme de koç burcunun başarılı bir şekilde yapacağı spor dalları arasında bulunuyor.

Boğa Burcu

Azimli bir yapıya sahip olan boğa burcu için uygun sporlar: dağcılık, atıcılık ve ağırlık kaldırma. 

Yengeç Burcu

Deniz sporlarında oldukça başarılı olan yengeç burçları için, yüzme, yelkencilik, kano, su topu ve atlayış biçilmiş kaftan.

Aslan Burcu

Avrupalı araştırmacılar, bu burcun güç gerektiren sporları başarılı bir şekilde yaptığını ortaya koydular.

Başak Burcu

Takım sporlarında çok başarılı olan başak burcu, fitness ve pilates gibi sporlarda da oldukça başarılılar.

Terazi Burcu

Hemen hemen tüm spor dallarında başarılı olabilen bir burç varsa o da terazi burçlarıdır.

Akrep Burcu

Risk ve kuvvet gerektiren sporlarda oldukça başarılı olan akrep burçları, dövüş ve tırmanış sporlarında büyük başarı gösteriyorlar.

Yay Burcu

Yay burcu tenis ve futbol gibi sporlarda oldukça iyi performans gösterirler.

Balık Burcu

Su sporları ve fitness balık burçlarının yapmaktan zevk alacağı ve başarılı olacağı spor dalları arasında.

Oğlak Burcu

Kayakçılık, dağcılık, yüzücülük ve koşuculuk, bu burç için en önemli başarıların kaydedileceği spor dalları arasında.

Kova Burcu

Atletizm ve vücut geliştirme sporları kova burcu için ideal sporlar.

Devamı

ERKEK AKLI

Spor salonunda görülen en komik 9 kişi

-

Spor la ilgili şimdiye kadar hep bilgilendirici içerikler hazırladık. Şimdi biraz da gülelim. İşte spor salonundan komik fotoğraflar.

Spor salonlarında görme ihtimali pek olmasa da sizin için komik fotoğraflar derlemesi yaptık.

1- Evden çalışmak bağımlılık yapar

2- Güvenlik her şeyden önemlidir

3- Müziksiz asla

4- Aranılan motivasyon


5- Sonsuza kadar spora elveda diyebilecek biri daha


6- Hepinizden nefret ediyorum

7- Topuklu ayakkabısız asla

8- Son teknoloji

9- Pilates topunun rahatlığı


Devamı

ERKEK AKLI

Meditasyon yapmanın etkileri

-

Meditasyon yapmanın sağlığımıza ve ruhumuza etkileri nelerdir?

DERLEYEN: ZEYNEP İLAYDA ZAFER

Birçoğumuz daha çok burpee yapmak, kombucha’mızı evde hazırlamak ya da kolayca ketozise girebilmek gibi hedefler koyup, yolun daha yarısına gelmeden bunlardan vazgeçiyoruz.

Bunların yerine, size fazlasıyla gerçekleştirilebilir bir çözüm önermeme izin verin: Bir ay boyunca, haftada birkaç gün, sadece bir dakikalığına meditasyon yapmayı deneyin.

Sağlıklı alışkanlıklar edinmek zordur ve hedeflerimizi gerçekleştirme isteğinin azalarak bitmesinin bir nedeni var. Başarısızlığa programlanmış olabiliriz. Evrim bize hayatta kalmaya odaklanmış bir beyin miras bıraktı, uzun vadeli sağlık planlamasına yatkın olan bir beyin değil. Doğal seçilim bizi tehditleri algılamak, yiyecek ve eş bulmak için hazırladı, düzenli diş ipi kullanmak için değil. Size bu mütevazı ve bir ay sürecek olan teklifi yapmamın sebebi ise evrimin bu yönüne meydan okuduğumuz gerçeği. Bu konuda iki şey işinizi oldukça kolaylaştıracak:

İlk olarak, her gün meditasyon yapmaktansa haftada birkaç gün yapmak iyi bir hedef. Tutarlılık meyvesini verecektir: Ne kadar sık meditasyon yaparsanız işiniz o kadar kolaylaşır ve faydaları daha derin ve kalıcı olur. Fakat bir günü atlarsanız, içinizdeki eleştirmen başarısız olduğunuz konusunda canınızı sıkmaya fırsat bulamayacaktır. O yüzden bu yaklaşıma “neredeyse her gün” diyorum. Bu yaklaşımın özelliklerinden biri olan ve davranış değişikliği araştırmalarında ana noktalardan biri olan “psikolojik esneklik”; meditasyon pratiği, yeni bir spor salonu rutini ya da Esperanto öğrenmek gibi kalıcı bir alışkanlık edinmenize yardımcı olabilir.

İkincisi, bir dakika gerçekten çok ama çok kısa bir zaman dilimi. Bir dakikalık bir teklif rahatsız edici bir taahhüt gerektirmiyor. Dahası, rahatça ölçülebilir bir aralık. Bir dakikalık bir meditasyondan sonra, insanlar genellikle kendi kendilerine, “Zaten bir dakikaya ulaştım, biraz daha devam edebilirim,” diyor. Meditasyon hocası Cory Muscara’nın da açıkladığı üzere, bu çok önemli bir nokta çünkü “dışsal” bir motivasyondan (yapmak zorundaymışsınız gibi hissettiğiniz için meditasyon yapmak gibi), daha güçlü olan “içsel” motivasyona doğru (istediğiniz için meditasyon yapmak) geçiş yapıyorsunuz. Daha çok meditasyon yapmaya niyetlendiğiniz anda da gerçekten bununla ilgilendiğiniz için yapıyorsunuz ve bu da etkilerinin daha uzun sürmesini sağlıyor.

Şirketim 10% Happier, trilyon dolarlık şirket Apple’ın çalışanlarıyla her yıl bir ay boyunca yapılan “Mindful Minute” testini gerçekleştiriyor. Amaç, katılımcıların 30 gün içinde 25 gün, en az bir dakika boyunca düşünceleriyle bilinçli zaman geçirmesi. Bu yöntem, farkındalığın hayatlarına nasıl katkıda bulunduğunu anlamalarını sağlıyor ve kendilerini başarısız hissetmeden haftada bir günü kaçırma özgürlüğünü tattırıyor. (Katılmak için Apple çalışanı olmanıza gerek yok.)

Bu düşük çıtayla bile, yeni meditasyon alışkanlığını kalıcı hâle getirebilmenin daha stratejik yolları var:

PROGRAMINIZ HAKKINDA STRATEJİK DÜŞÜNÜN

Bazı insanlar belirli saatlere uymanın – yatmadan hemen önce, sabah ilk iş, egzersizden hemen sonra gibi  alışkanlık edinmeyi kolaylaştırdığını düşünür. Alışkanlık oluşumu üzerine çalışan bilim insanları ise “sıralama, rutin ve ödül”den bahsediyor. Siz de sıralama, rutin ve ödül döngüsünü izleyerek kendinize bir meditasyon şeması oluşturabilirsiniz. Örneğin, “Arabamı park ettikten sonra [sıralama] beş dakika meditasyon yapacağım [rutin] ve biraz sakinleşecek, farkındalığımın arttığını hissedeceğim [ödül].” Alışkanlığın yer edinmesi için bu döngüyü tekrar edin. Hatta günlük meditasyon seansınızı takviminize kaydetmek işe yarayabilir. Bununla beraber, eğer benim gibi öngörülemez bir programınız varsa, stratejik düşünmek meditasyonunuzu bulabildiğiniz zamana ve yere sıkıştırmak anlamına gelebilir.

KENDİNİZİ SORUMLU TUTUN

Bazı insanlar kendi kendilerine sağlıklı bir alışkanlık edinemeyebilirler. Ancak, başkaları onları sorumlu tuttuğu zaman bunu daha kolay yaparlar. Bu tarz bir sorumluluğu topluluk gibi bir şeye katılarak üstlenebilirsiniz. Bu, birkaç arkadaşınızı bir araya getirip işe koyulmak kadar basit de olabilir. Başka bir seçenek ise toplu meditasyon sınıflarına katılmanız olacaktır. Fakat iyice araştırma yapmalı ve bunları gidip kendiniz görmelisiniz.

FAYDALARINA ODAKLANIN

Tıpkı fareler gibi, bizler de bizi iyi hissettirdiği ve bize bir şey verdiği sürece bir eylemi yapmaya devam etmeye eğilimliyiz. Bu durumun da en az iki aşaması var.

İkinci aşama ise hem içsel durumunuz hem de dışarıya yansıttığınız davranışlarınız bakımından hayatınızda beliren faydalarını fark etmek. Ben, meditasyonun beni daha iyi hissettirdiğini ve daha iyi davranmamı sağladığını fark ettim. Meditasyonun en iyi çözüm olduğuna inanıyorum, yani iyi alışkanlıklar konusunda türünün en iyisi, çünkü düzenli bir doz farkındalık, diğer hangi çözümleri kovalamanız gerektiğini ve bunu en iyi şekilde nasıl gerçekleştireceğinizi çözmeniz bakımından ihtiyacınız olan açıklığı ve akıl sağlığını size sağlayabilir.

Bence denemeye değer. Son birkaç yıldır ne zaman meditasyon hakkında bir konuşma yapsam, şu tavsiyeyi veriyorum: Bir ay meditasyon yapmayı deneyin, hiçbir işe yaramadığını düşünüyorsanız Twitter’da beni bulun ve bana bir geri zekâlı olduğumu söyleyin. Bu süreçte birçok kişi bana geri zekâlı dedi, ama bu nedenle değil.

Devamı

Popüler

 

 

www.pilioo.com