Bizi Takip Edin

ERKEK AKLI

Çocuk büyütmenin incelikleri

Umut Doğan Yıldız

-

 

Birden fazla çocuk büyütmenin nasıl bir şey olduğunu biliyor musunuz? Her şeyin olduğu gibi ebeveynliğin de kendine has sırları var.

Derleyen: Uğur Mutlu

Az önce dört aylık kızımın kafasına Tayland yemeği döktüğümden eminim. Merak etmeyin, kızarmış pirinç üzeri kızarmış tavuktan meydana gelen bu yemek dört saatlik olduğu için soğuktu. Tekrar ısıtabilmek için mikrodalgaya koymamıştım. Böyle şeylere vakit ayırabilmek benim için bir lüks.

Bu yazıyı yazmaya karar verdiğimde eşim, üçüncü çocuğumuz Asha’yı hâlâ doğurmamıştı. Yazıyı evden yazabileceğim için baba olmak hakkında yazı yazmanın güvenli olacağını düşündüm. Ancak bir şeyi güzel yazabilmek için (ister makalenizi, ister yapılacaklar listenizi, hatta adınızı) dört saatten fazlasına ihtiyacınız olduğuna şüphem yok. Aynı zamanda dikkatinizi bozan şeylerin sayısının da üçten az olması kesinlikle daha iyi olurdu. Bu işin gerekliliklerinden biri de wwerdasjuobbbwwwertttttttytgh.

Aslında ben wwerdasjuobbbwwwertttttttytgh yazmadım. Dört yaşındaki kızım kucağıma atladı ve yazmaya başladı. Yazdığını silebilirdim ancak bu yazıdan kelime başına para alacağım için kızımın yaptığı işime geldi. Buradan kızıma teşekkür ediyorum. Wwerdasjuobbbwwwertttttttytgh kelimesini üç kez kullanabildim.

Konumuzu toparlayalım. Son bölümü yazmamın ardından biraz Twitter’da vakit öldürdüm. Yoksa YouTube muydu? İnanın hatırlamıyorum. Beynim yorgunluktan çorbaya dönmüş durumda ve bu çorbanın içinde beyin kıvrımlarına denk gelebilmek için yüzüyorum. Beynimden bir parça bulabildiğimde şimdiki bölümü bitirmek ya da öğle yemeğimi vaktinde yiyebilmek gibi basit şeyleri yapabilmek adına sağlıklı düşünebileceğim.

İşin kötü yanı, beynimin bu şekilde çorba olacağını önceden biliyordum. Bunu daha önce yaşamıştım. Hem de iki kez. Az önce bahsi geçen kelime ustası kızım Juno ve 7 yaşındaki en büyük kızım Sami sayesinde.

Bana göre çocuk sayınız arttıkça daha iyi bir ebeveyn olmaz, sadece yaşlanırsınız. Yaşım ilerledikçe benim beynim de ebeveynliğimi hem benim, hem de umarım ailemdeki herkes için kolaylaştıran birkaç zihinsel jiujitsu yöntemi geliştirdi.

Azalan Verim Kuralı

Ebeveyn olmak itfaiye aracı olmaya benzer. Bir itfaiye aracı yanan bir evi söndürebilir mi? Tabii ki de söndürür. Önceden yaptığımız da tam olarak buydu. Peki, bir itfaiye aracı, aynı anda yanan iki evi söndürebilir mi? Üstelik yanan evler farklı televizyon programlarını izlemek istiyor ve iPad bozulduğu için elde sadece bir televizyon bulunuyorsa? İtfaiye aracının bu durumda yapabileceği şey yangını elinden geldiğince söndürebilmektir.

Gürültülü Filmleri Tercih Edin

Bebekle birlikte uyanık kalmak ne kadar zor olsa da, kungfu filmlerini gece geç saatlerde keyifle izlediğimi hatırlıyorum. Fakat onlar da gece saat 02.00’den sonra uyanık kalmam için yeterli olmuyor. Biraz gürültülü ve bir sürü aksiyon sahnesiyle beni çekmesi lazım. Hikâyenin değil, aksiyonun değişmesi gerek. Ses ayarını değiştirmek de yardımcı olabilir. Zaten hikâyeyle pek aram yoktur. Sanırım Hızlı ve Öfkeli serisini izlemek için en iyi zamanlar bu zamanlar.

İşinizi İhmal Etmeyin

Özel bir komedi programının reklamını yapmak için podcast yayını yaptığım bir sırada, dinleyicilerden biri bana iyi bir iş-yaşam dengesine sahip olup olmadığımı sordu. Güldüm ve ona eşimin sırtını yaslayıp dinlenebilmesi için bebeğimizi tutmak yerine bir podcast kaydettiğimi söyledim. Öte yandan çocuklarımın beslenme, ev, eğitim, giyim, eğlence ve sağlık masraflarını karşılamak için dışarıdayken, nasıl daha iyi bir baba olabileceğimi de merak ediyordum. Dengesizliği ne kadar erken fark ederseniz, kendinizi daha dengeli hissedeceksiniz.

Tabii Ev İşlerinizi De

Üç kızım da bugüne kadar tanıştığım en havalı insanlar. Teknik olarak Asha için bunu söylemek erken olsa da, şimdilik onun da aynı yoldan yürüdüğünü belirtebilirim. Zaman zaman 1950’li yıllarda baba olmanın, sabah saat 8.30’da evden çıkıp bir kadeh içki içtikten sonra akşam 19.00’da eve dönmenin ya da gece yarısına kadar mahallemdeki barda takılmanın nasıl bir şey olduğunu merak ediyorum. Öyle olsaydı eşim sabah 10.00’da bana kızımı vermeye çalıştığında ona bakıp, “Bebeği niçin bana veriyorsun? Ben bir erkeğim.
Onlara düğünlerinde sarılıncaya dek dokunmayacağım. Ya da bana oğlumu getir ki kuvvetlice el sıkışalım,” diyebilirdim.

Asla böyle yapamam. 50’li yıllardaki babalar gibi kaba olmak ya da her an ortalarda gözükmek istemiyor gibi davranmak şu an yaşadıklarımdan daha zor olurdu. Üçüncü çocuğa sahip olmak kargaşa yaratacak gibi gözükse de, kaçırmak istediğim bir şey yok.

Saat şu an 18.00 ve dinlenmek için birkaç saat uzanacağımı söylemek isterdim. Fakat imkânı yok. Büyük çocuklarım parktan döndü ve yatmadan önce onlarla takılmam gerekiyor. Tıpkı Juno’nun her zaman dediği gibi, “Esdsdsdsdsdazazazartghnnmjkszxcdeertghyjcvdfgbhhjjkkk,ll.”

Continue Reading
Advertisement

ERKEK AKLI

Men’s Health Egzersizi: Total Body Shredder

-

Editör :

Kayakçılardan ilham alan bu egzersiz bütün vücudunu çalıştıracak.

 

 

Devamı

ERKEK AKLI

Torschlusspanik nedir?

Umut Doğan Yıldız

-

Torschlusspanik terimini daha önce duymadıysanız yazımızı okuyun.

Pazar akşamları anksiyete ve dehşet arası o his yavaşça içinize süzülür. Cuma akşamı bitmesi gereken çizelgeyi hala bitirmediniz. Ya da cumartesi günkü partiden sonra temizlik yapmadınız. Ya da köpeğinize banyo yaptırmadınız veya kendinize… Üstelik gece yarısına beş dakikanız var.

Bizim genelde deyimlerimizle ifade ettiğimiz hisleri Almanların tek bir kelimeyle anlatmak gibi esrarengiz bir yeteneği var; bu dehşet anına

Torschlusspanik diyorlar. Kelimenin doğrudan çevirisiyle, “kapı kapalı paniği”. Aslında bu, orta çağlarda gece çökmeden önce kale kapılarından güvenli bir şekilde geçememe korkusunu anlatıyor. Modern kullanımıyla, eyleme geçmek, başarmak, size sunulan veya kafanızda belirlediğiniz son teslim tarihlerine yetişmek için zamanınızın kalmamasından duyduğunuz korkuyu anlatıyor. Torschlusspanik, gereğinden fazla hırslı hazırlanmış haftasonu ev işleri listesi gibi önemsiz nedenlerle veya diyelim ki önemli bir toplantıya hazırlanmak için bir saatten az vaktiniz varken sohbet etmek için odanıza gelip gitmek bilmeyen patronunuzun sürpriz ziyaretiyle tetiklenebilir. Sıklıkla, bu hisle dolmanız için gereken tek şey, erteleme ve de eylemsizlikten doğan bir suçluluk duygusudur. (“Bu kadar karmaşık bir projeyi son dakikaya bırakmamalıydın!”) Veya daha büyük ölçekte, dikey bir kıyaslamayla, siz henüz hangi ipleri kullanacağınızı anlamaya çalışırken kendinizi neredeyse dağın zirvesinde olduğunu düşündüğünüz biriyle karşılaştırmanızdır.

Zamanınızın kalmadığına dair korkunuz ister kısa süreli ister daha büyük olsun, bu duyguyu geçersiz kılmanın yolları mevcut:

BU SAAT

Raporunuzu bitirmek, “acil” e-postalara cevap vermek ve haftalık halı saha etkinliğinize oyuncu bulmak için son bir saatiniz varsa, aynı anda üç görevle mücadele etmek akıllıca görünebilir. Ancak çalışmalar tersini kanıtlıyor: Birden çok görevi aynı anda yürütmeye çalışmak dikkat aralığınızı azaltır, stresi artırır ve her görevin daha uzun sürmesine yol açar. Bu nedenle, Duke Üniversitesi Fuqua School of Business’tan “multitasking”, yani çoklu görev yürütmeyi araştıran Jordan Etkin, işi basit tutmanızı söylüyor. Son teslim sürelerinize 60 dakika veya daha kısa zaman kaldığında:

1- YAPILACAKLAR LİSTENİZİ KIRPIN

Çok başarılı kişiler öncelik sırası konusunda acımasızdır, diyor Etkin: “Bir an durup düşünün, neyin en önemli olduğunu anlayın ve bunun üzerine çalışın.”

2- BU SAATE FARKLI AÇIDAN BAKIN

Duke araştırmacıları, sınava çalışan öğrencilerin bir saati 60 dakika olarak düşündüğünde saatin onlara daha uzun geldiğini, daha verimli hissettiklerini ve konunun daha ilgi çekici olduğunu düşündüklerini keşfetti.

3- ON YAVAŞ NEFES ALIN

Herkesin size stresli hissettiğinizde “karnınızdan nefes almanızı” söylediğini biliyoruz. Bu yanlış bir bilgi değil: Çok sayıda çalışma, derin nefeslerin sinir sisteminin stres treninde bir fren gibi çalışan kısmını etkinleştirerek işleri tamamlamak için yeterince odaklanmanıza yardımcı olduğunu gösteriyor. Diğer bir deyişle, bu nefesler baskı altında olduğunuzda daha az “Bunu başaramam” endişesiyle dolmanızı ve bir şeylerin üstesinden gelmekte daha başarılı olmanızı sağlıyor.

BUGÜN

Şimdi, elinizde 24 saat var. Kum saatinin üst kısmında hala kum varmış gibi hissetmenin püf noktası, meşgul olmayı yüceltmeyi bırakmaktır. Kültürümüz eyleme değer verir, bu nedenle öğle yemeği arası boyunca çalışmak daha verimli ve daha az suçlu hissetmemizi sağlar. Ancak sonu gelmeyen çalışma, bizi daha verimsiz kılar. Bunun yerine:

90 DAKİKALIK ARALIKLARLA ÇALIŞIN

“İnsanlar doğrusal bir şekilde çalışmak üzere programlanmamıştır,” diyor performans danışmanlığı firması Energy Project’in yönetici müdürü Andrew Deutscher. “Dalgalar gibi aralıklı vuruşlara göre yapılmışız.” Bu nedenle her 90 dakikada bir işten uzaklaşın; bunu yapan kişilerin odaklanma seviyesi, bir mola veren veya hiç mola vermeyen kişilerinkine kıyasla yüzde 28 daha yüksek.

DOĞANIN YARDIMINA İZİN VERİN

Doğal bir manzara yakalayın. 40 saniye boyunca çimenlik bir çatı katına bakan bir grup öğrenci, boş bir beton çatı katına bakanlara kıyasla daha yüksek konsantrasyona sahipti ve dikkat testinde daha az hata yaptı.

NEYİ GÖRMEZDEN GELECEĞİNİZİ BİLİN

Başkan Dwight D. Eisenhower, gece çökmeden işleri halletmek için “Eisenhower Kutusu” olarak bilinen yöntemi kullandı. Deneyin: Dört kutu çizin, iki tanesi diğer iki kutunun üstünde olsun. Her birine şunlardan birini yazın: Acil ve önemli günlük görevler, önemli ancak acil olmayan işler, acil ancak önemli olmayan işler, ne acil ne de önemli olanlar. Neyi göz ardı edeceğinize, daha sonraya bırakacağınıza, devredeceğinize veya hemen yapacağınıza karar vermek için kullanın.

BU YIL/BU ÖMÜR

Bu satırlar belki de aklınızdan geçmiştir: Ne çabuk mart geldi! Bir aile ya da girişim sermayesi şirketi kurmadan, karşı kültür devrim başlatmadan bu yaşa nasıl geldim? (Twitter’da 10.000 takipçiye bile hala ulaşamadım.) Bu, yapacak çok fazla şeyiniz olmasının verdiği geçici panikten daha derin bir düzeyde korku. Bu, kendi beklentilerinizi karşılayamamaktan kaynaklı anksiyetenin, bunlara ulaşmak için yeterince vaktinizin olmadığı hissiyle birleşmesidir. Bu hisle dolduğunuzda nefes alın ve:

DAHA BÜYÜK SORULAR SORUN

Sormanız gereken soru, hepsini nasıl bir araya sıkıştıracağınız değil, kendiniz için belirlediğiniz tüm o şeyleri neden yapmanız gerektiğini düşündüğünüz, diyor Austin, Texas Üniversitesinden Raj Raghunathan. İş unvanları ve kazanılan derecelerden oluşan bir hayat yerine, anlamlı bir yaşamın ne olduğunu yeniden düşünmenizi söylüyor.

DAHA ÇOK DIŞARI ÇIKIN

Arkadaşlarıyla haftada bir kereden daha fazla buluşan kişiler, hiç arkadaşı olmayan veya yılda yalnızca birkaç kez bir araya gelenlere kıyasla hayatlarından yüzde 27 daha memnun olmaya eğilimlidir.

AŞIRI DÜŞÜNMEYİN

Yapabileceğimiz şeylere dair pişmanlıklar da Torschlusspanik’i tetikleyebilir. Bunlar, yapmamız gereken şeylere dair (arkadaşınızın oğlunun düğününe gitmek gibi) pişmanlıklarımızdan daha uzun süre peşimizi bırakmamaya meyillidir, diyor Cornell psikoloğu Tom Gilovich. Bu nedenle, ekstra zaman harcayarak “ya öyle olsaydı” ve “keşke şunu yapsaydım” gibi şeylerle kendinizi yiyip bitirmeyi bırakın ve düşünmeden işe girişin. Sonuçta, kapı kapanıyor. Ancak geçmek için hala zaman var.

Devamı

ERKEK AKLI

Dambılla Sumo Squat ve bekleme

-

Editör :

Dambılla sumo squat hareketi nasıl yapılır öğrenmek istiyorsanız, videomuzu izleyin.

 

Devamı

Popüler

 

www.pilioo.com