Bizi Takip Edin

SAĞLIK

BİR TERAPİST NE YAPABİLİR?

-

 

Pek çok şey, tabii kafanızın rahat olması sizin için önemliyse. Merak ettiğiniz tüm soruların cevabı burada.

a

Yıllar içinde erkekler de evrim geçirdi. Psikolojik ve duygusal sorunları içine atıp, çareyi rakı şişesinde balık olmakta bulma yöntemi, artık içini dökme seanslarına dönüşmüş durumda. Öyle ki, 2014 yılında Y kuşağı üzerine yapılan bir araştırmada 18-32 yaş aralığındaki erkeklerin yüzde 42’si, psikolojik danışmanlık almayı iyi yaşamın temel şartlarından biri olarak görüyor. Society for the Psychological Study of Men and Masculinity’nin ortak kurucularından Ronald Levant, “Erkekler, duyguları hakkında konuşmanın daha mutlu ve sağlıklı bir yaşam getirebildiğini fark etti” diyor. Bir psikoloğa içinizi dökmenin size göre olup olmadığını anlamak için okumaya devam edin.

1Bir terapiste gitmem gerektiğini nasıl anlayabilirim?

Maalesef, bunun bir kan testi yok. Ama eğer hayatınızın kontrolünü kaybettiğinizi hissediyorsanız, iyi bir terapist dümeni tekrar ele almanızaa yardım eder. Indiana Üniversitesi’nde psikolojik
danışmanlık üzerine çalışan Dr. Joel Wong, “Ben böyle durumlar için ‘çıkmaza girmek’ tanımını kullanıyorum. Çoğu erkek danışanım, kolayca kurtulamayacakları bir döngüye sıkışıp kaldıklarında
bana geliyor” diyor. Farklı nedenlerle o terapi koltuğuna yatmak durumunda kalabilirsiniz. MH ruh sağlığı danışmanı Dr. Thomas Joiner, sorunun kökenini bilmek zorunda olmadığınızı söylüyor: “Normal hayatınızı sürdürmenizi zorlaştıran bir probleminiz mi var? İşinize ya da ilişkilerinize zarar mı veriyor? Problemin kaynağını bulmaya çalışmadan bir uzmandan yardım almaya bakın.”

2Bir hap atıp çözmek daha kolay değil mi?

Antidepresan ilaçları diğer yöntemler işe yaramadığında son çare olarak görmelisiniz. Elbette bazı durumlarda işe yarıyor ama ciddi yan etkileri de beraberinde getiriyor. Bunlar arasında insomnia, kilo artışı ve cinsel problemler yer alıyor. Üstelik sizce de fazla tüketilmiyor mu? Sağlık Bakanlığı’nın 2014’e ait verilerine göre, Türkiye’de 8 milyondan fazla kişi antidepresan kullanıyor. Psikofarmakoloji Derneği’nin belirttiğine göre ise Türkiye’deki antidepresan tüketimi 2003’ten 2012’ye kadar yüzde 260 oranında arttı.

Daha da önemlisi, terapistiniz negatif düşünce tarzı ve zararlı davranışların üstesinden gelmeniz için stratejiler geliştirmenize yardım edebilir ve henüz böyle becerileri olan ilaçlar maalesef üretilmedi. Kısacası Dr. Wong’un dediği gibi, “İlaçlar baş etmeyi öğretmez.”

3Nasıl bir terapiste gitmeliyim?

İş yeri, okul veya çevrenizdeki bir psikolojik danışmanlık merkezindeki danışmanlar, aydınlatıcı bir giriş yapabilirler. Bu yeterli de olabilir, daha fazlası da gerekebilir. Böyle bir durumda, görüştüğünüz danışman sizi psikoloğa (ruhsal bir rahatsızlığın teşhis ve tedavisini yapabilen) veya psikiyatriste (reçete yazma yetkisine sahip olan) yönlendirecektir. Bu sırada güvendiğiniz kişilerden de tavsiye alabilirsiniz.

Eğer yanlış bir terapi disiplini (bilişsel davranışçı terapi, deneysel terapi vb.) seçmekten endişe duyuyorsanız, uzmanlar bunun pek de önemli olmadığını söylüyor ve spesifik bir tedavi yönteminden ziyade, terapistinizle aranızdaki uyumun daha mühim olduğunun altını çiziyor. Tedavinin başarı ihtimalini artırmak için, bir uzmandan randevu almadan önce birkaç uzmanla telefonda ön görüşme yapabilirsiniz. Çok büyük dertlerim yokmuş gibi geliyor.

4Ya anlatacak bir şey bulamazsam?

Rahatlayın, kimse sizi sorgulamayacak. Dr. Wexler, terapi sohbetlerinin beklediğinizden daha rahat bir havada ilerlediğini söylüyor. İyi bir terapist ilk etapta kendinizi rahat hissetmenizi sağlamayı hedefler ki, bu da sizin istediğiniz gibi dökülmenizi mümkün kılar.

Ama diyelim ki, terapistin karşısında donup kaldınız. Böyle bir durumda, odak noktayı karşılıklı konuşmanın yerine başka bir eyleme (örn. kağıt oyunu) kaydırın. Dr. Wexler da bu yöntemi destekliyor. E-posta veya görüntülü konuşma da birer seçenek. Journal of Affective Disorders dergisinde yayımlanan bir çalışma, çevrim içi sürdürülen terapilerin depresyon tedavisinde yüz yüze olanlar kadar etkili olabildiğini gösteriyor. İnternette buhizmeti veren birçok site bulabilirsiniz.
5Hayatıma kaldığım yerden devam etmek için kaç seansa ihtiyacım var?

California Üniversitesi’nden psikoloji profesörü Dr. Fredric Rabinowitz, “Terapistinizle tek bir seansta her şeyi konuşmanız düşük bir ihtimal” diyor. Muhtemelen, birkaç ay sürecek haftalık seanslar almanız gerekir. Journal of Counseling Psychology dergisindeki bir araştırmaya göre, en büyük ilerleme ilk birkaç ayda görülüyor ve sonrasında eklenen her seansla birlikte gelişme oranı da yavaşlıyor. Yine de bu süreler değişmez değil. Bazı katılımcıların en az 26 seans görmesi gerekirken, bazıları için üç seans yeterli oldu.

Terapistinizle işiniz bitmiş olsa bile numarasını silmeyin. Çoğu erkek, tedavisi sona erse de danışmanını yılda birkaç kez ziyaret etmeyi, mental bir check-up etkisi yarattığı için oldukça faydalı buluyor.

Sayfalar: 1 2

SAĞLIK

Ödem atıcı çay tarifi

Umut Doğan Yıldız

-

Az su içiyor ve su içme alışkanlığı kazanamıyorsanız, bunun nedeni az ve sık su içmeyi denemiyor olmanızdan kaynaklanıyor olabilir.

Su içmeyi alışkanlık edinmek için düzenli bir şekilde, su içmeyi gün içine yayın. Günde en az dört küçük pet şişe (500 ml) su içmeye başlayın. Sürahi içerisine, limon ve sevdiğiniz meyveleri ekleyerek biraz tatlandırıp, renklendirmenizde bir sakınca yoktur. Ancak siz fazla abartmayın.

Yapılan araştırmalar, gün içinde dişini fırçalıp,sade naneli sakız çiğneyenlerin daha çok su içme ihtiyacı duyduğunu ortaya koydu. Bu taktikleri deneyerek, su içme ihtiyacı hissedebilirsiniz.

Bitki çayları da vücuttan toksin atımı ve iştah kontrolünde size destek olur. Her gün aynı çayı içmek yerine, elinizin altında farklı bitki çayları bulundurmayı deneyin. Yeşil çay, beyaz çay, mate, rooibos, oolong gibi çaylar metabolizmanızı hızlandırırken; rezene, ıhlamur, melisa ve papatya gibi çaylar sindiriminizi kolaylaştırır. Bunun yanı sıra ödem attıran çay tarifi de veriyoruz. Deneyin ve farkı gör.

Ödem atıcı çay tarifi

1 litre suya 1 yeşil elmayı doğrayın; 2 çubuk tarçın, 3 adet karanfil ve 2 adet kakule ekleyip 5 dakika kaynatın. Ateşi kapatıp içerisine 1 tatlı kaşığı beyaz çay, bir tutam ıhlamur, 20 adet kiraz sapı, bir avuç içi mısır püskülü ilave edin. 4 dakika demlenmesini bekleyin. Süzdükten sonra gün boyu sıcak veya soğuk olarak içebilirsiniz.

Devamı

SAĞLIK

Anksiyete tedavisi: Pilates

Umut Doğan Yıldız

-

Pilates yaparak kaygılarınızla başa çıkabilirsiniz. İşte pilatesin anksiyeteye iyi gelen etkisi.

Anksiyete çağımızın sık rastlanan rahatsızlıklarından. Bir dönem kendisi de anksiyete ile mücadele eden Pilates Eğitmeni Hollie Grant, pilatesin bunun için çok iyi bir tedavi yöntemi olduğunu söylüyor.

Konuyla ilgili fikirlerini dile getiren Pilates Eğitmeni Hollie Grant; “20’li yaşlarımdayken kafamdaki karmaşayı asla yoluna sokamıyordum. Dikkatimi toplamamı sağlayacak bir spor arayışındaydım. Pilates bu açıdan yardımcı oldu. Çünkü egzersiz esnasında konsantre olmak zorundasınız. Nefesinize, çalıştırdığınız kaslara, aktif olmayan kaslara ve hareketler esnasında duruşunuzda yapmanız gereken değişikliklere odaklanmanız gerekiyor.” diyor.

Psikoloji düzelten spor: pilates

Pilates yoğun bir dikkat gerektirdiği için göndermeyi unuttuğunuz e-posta veya nasıl ödeyeceğinizi kara kara düşündüğünüz faturalar o esnada aklınıza gelmiyor. Egzersiz yaparken kurmanız gereken beden ve zihin bağı anksiyeteyi azaltıyor. Hâliyle sağlığınıza daha iyi odaklanıyorsunuz.

Devamı

SAĞLIK

Uykunun yağ yakımına etkisi

Umut Doğan Yıldız

-

Eski ve yeni kurallar dosyamızın bugünkü konusu uyku. Yapılan araştırmalar yeterli uykunun yağ yakımına yardımcı olduğunu söylüyor.

GEÇ SAATE KADAR YATIN

“Erken kalkan yol alır” zihniyeti, ilerlemeniz söz konusu olduğunda erteleme tuşuna basıyor olabilir. Şimdi, bu konuyu masaya yatıralım.

ESKİ KURAL

Siz yataktan çıkana kadar, The Rock kas kazanma çabalarını Instagram’a yüklemiş oluyor. Büyü, şafaktan önceki süreçte gerçekleşiyor, biliyorsunuz.

YENİ KURAL

Uyku üzerinde çalışan bilim adamı Matthew Walker’ın söylediklerini aktaracak olursak;

Doğa Ana’nın “sekiz saat uyku” kavramını bize kazandırması 3,6 milyon yılını aldı ve bizim bunu tersine çevirmemiz yalnızca onlarca yıl sürdü. Şimdilerde, ortalama bir kişi yalnızca yaklaşık yedi saatini uyuyarak geçiriyor ve bu sizin sadece yorgun olmanıza neden olmuyor, aynı zamanda vücut yağ oranınızda görünür farka yol açıyor. “Uyku, yağ kaybının adı duyulmamış kahramanıdır,” diyor Londra’daki antrenman salonu Workshop Gymnasium’un performans koçu Artur Zolkiewicz. “Daha az uyuyan kişilerin kortizol seviyelerinde artış görünüyor, bu da kas kaybına ve iştah düzenlemesinde hayati bir faktör olan insülin hassasiyetinde düşüşe neden olur.” Chicago Üniversitesi’nin yaptığı bir çalışmada, katılan erkekler 5,5 saatin ardından uyandıklarında, 8,5 saat uyudukları zamana kıyasla diyetleri fark etmeksizin yarı miktarda yağ kaybetti. Aynı zamanda, sekiz saatten az uyuyan atletlerin antrenman sırasında yaralanma ihtimali yüzde 70 daha fazladır. Az uyuyan, fazla esneyen bir erkek için, spor salonunda çalışmak başından savması gereken keyifsiz bir misyona dönüşüyor.
Sürekli olarak yedi saatten az uyuyorsanız, öğle yemeğinde veya işten sonra 30 dakikalık bir antrenman, şafak sökmeden zombi gibi yaptığınız bir saatlik hareketlerden iyidir. Uykuyu yeni durağan kardiyonuz sayın.

Devamı

Popüler