Bizi Takip Edin

SAĞLIK

BEYNİNİZİ BESLEYİN

-

 

Doğru besin tercihleriyle, beyninizin zinde kalmasını sağlayın.

BALIK
Yılardır balık hakkında yapılan bilimsel araştırmalar ve klinik testler gösteriyor ki, annelerimiz boşuna bize balık yedirmeye çalışmıyorlarmış. Zira beyin için en hayati yiyeceklerden biri balık.

Barındırdığı Omega 3 asitlerle balık tüketmek beyin fonksiyonlarının daha düzgün çalışmasına yardımcı oluyor. Balık yemek, ayrıca yoğun stres altında daha hızlı düşünmenize yardımcı oluyor. İronik olan şey ise içindeki Omega 3 sayesinde balığın hafızayı da kuvvetlendirmesi. Balık içerdiği protein ve amino-asitlerle de, beyin tabakasının ihtiyacı olan sıvıyı karşılayarak hafızayı güçlendiriyor.

KAHVE
İngilizlerin yaptığı bir araştırma, bir bardak kahvenin problem çözme yeteneklerini geliştirdiğini ispat etti.

ISPANAK
Çocukluğumuzda annelerimizin balıkla birlikte sürekli yememiz için baskı yaptığı bir yiyecek de ıspanaktı. Temel Reis için ıspanak bir tür steroit etkisi yaratıyor olabilir. Ancak bizim için ıspanağın görevi beynimizi zinde tutmak. Ispanakta bulunan B12 vitamini ve folik asit, Alzheimer ve Parkinson hastalıklarına karşı yapılan savaşta en önemli askerler. Ayrıca ıspanak yiyerek aldığımız C ve E vitaminleri de öğrenme hızımızı artırıyor.

YUMARTA
Yumurta zengin bir kolin kaynağıdır. Araştırmalara göre 3-4 gramkolin alan öğrenciler, hafıza testinde almayanlara göre daha iyi bir performans sergiliyor.

BADEM
Badem E vitamini açısından oldukça zengin bir besin. E vitamininin de beyinde yaş ile birlikte oluşabilecek gerilemeyi durdurduğunu düşünürsek, beyin için en faydalı besinlerden birinin badem olması sürpriz değil.

HİNDİ
Kuvvetli bir hafıza için dopamin çok önemlidir. Hindi de içerdiği amino asit tyrosine sayesinde beyindeki dopamin seviyesinin korunmasına yardım eder. Amerikan ordusunun yaptığı bir araştırmada, bir saat evvel tyrosine alan askerlerin hafıza testlerinde tyrosine almayanlara göre daha başarılı olduğu kanıtlandı.

ÜZÜM
Üzüm, içinde bulundurduğu bor elementi sayesinde beynine iyi bakmak isteyenlerin tercih edeceği besinlerin başında geliyor. Yapılan araştırmalar günde3.2 grambor tüketmenin konsantrasyonu ve hafızayı geliştirdiğini gösteriyor. Bu arada, üzüm dışında elma ve fındıkta bor açısından zengin besinler.

YULAF
Toronto Üniversitesi’nin yaptığı bir araştırmaya göre yulaf gibi karbonhidrat bakımından zengin besinleri tüketmek, beyinde glikoz enjekte edilmiş gibi bir etki yaratıyor. Beyindeki yüksek glikoz oranı da, hafıza ve konsantrasyonu artıran en önemli etkenlerden.

YABAN MERSİNİ
Yaban mersini ve çilek gibi bazı meyvelerde yüksek oranda antioksidan bulunuyor.  Toronto Üniversitesi’nin yaptığı bir araştırmada, özellikle bu besinleri tüketen yaşlı insanların kısa dönem hafızalarının geliştiği görüldü.

ZEYTİNYAĞI
New York’ta yapılan bir araştırmaya göre kolesterol ve yağlı asitler beyin dokusu tarafından oldukça aranan maddelerdir. Tabii, her türlü yağ çeşidi beyniniz için faydalı değildir.

Örneğin, hayvan yağı kanın beyne akışını yavaşlatarak hafıza kaybına ve bunama (dementia) hastalığına yol açabilir. Zeytinyağı ise beyninizin ve vücudunuzun ihtiyacı olan yağı size sağlarken, bu tip problemlere de yol açmaz.

AKILLI OLUN         

Beynimiz de aynen kaslarımız gibidir. Formda kalması için çalışması gerekir. İşte size beyninizi zinde tutacak ve hafızanızı geliştirecek yöntemler:

Sinestezi: Hafızanızı geliştirmek için beş duyunuzdan da mümkün olduğu kadar faydalanmalısınız. İnsanüstü hafızaya sahip kişilerin hepsi bir şeyi hatırlamak için birden çok duyusunu birden kullanır.

Bağlantı: Neyi hatırlamak isterseniz isteyin, bunu hafızanızda sabit olan bir şeyle ilişkilendirmeniz size yardımcı olacaktır. Aileniz ya da arkadaşlarınız bu tip durumlarda kullanabileceğiniz en önemli yardımcılardır.

Abartma: Kafanızda kurduğunuz bütün imajları boyut, renk ve ses olarak abartarak kurun. Böyle yaparsanız, beyniniz o görüntüleri daha iyi arşivleyecektir.

Seksüellik: İnsanoğlunun cinsel hayat hakkında akıl almaz bir görsel hafızası vardır. Hatırlamak istediğimiz şeyleri seksle ilişkilendirmek işimizi kolaylaştırır, çünkü seks sırasında bütün duyular devrededir.

Pozitif imajlar: Beyniniz bu tür olumlu şeyleri hatırlamakta daha az zorlanırken, kafanızdaki negatif görüntüleri de bloke edebilir.

Renk: Gökkuşağında bulunan bütün renkleri kafanızda kurduğunuz görüntülerde kullanırsanız, hem hayal gücünüzü renklendirmiş olursunuz hem de bu görüntüleri hatırlamanız daha da kolaylaşır.Mizah: Kafanızda oluşturduğunuz bir görüntü ne kadar saçma ve komik olursa, onu hatırlamanız da o kadar kolay olur.

Continue Reading
Advertisement

SAĞLIK

Karın kasları için soslayın

Umut Doğan Yıldız

-

Sert karın kasları tatsız gıdalarla kazanılmaz. Yemeğinizi biraz süslemeye başlamanızı öneririz.

ESKİ KURAL
Hiç de ilham vermeyen bir akşam yemeği, daha yağsız bir fizik için insanların yapması gereken bir fedakârlık. Sonuçta çeşni kullanmak, basitçe fazladan kalori demek. Benden sonra tekrarlayın: Gıdalar yakıttır, gıdalar yakıttır…

YENİ KURAL
Sosların tamamen şeker dolu olduğunu söylediklerini muhtemelen duymuşsunuzdur. Hatta büyük olasılıkla bunu bizden duydunuz. Ancak ıspanak yapraklarını mayoneze batırmayı hâlâ tavsiye etmiyor olsak da yediklerinizden sıkılıp kendinizi yerel fast-food zincirinin kollarına bırakmanızı da önermiyoruz. “Zihinsel olarak en güçlü olanlar dahi sade gıdalarla zorluk yaşayabilir,” diyor

Zolkiewicz. “İyi besin değerleri var olan hayat tarzınıza uymalı, tam tersi olmamalı.” Yeni fit yemek restoranlarının ve sporcu yemeği paket servislerinin profesyonel atletler tarafından çok sevilmesinin bir nedeni var: Protein kaynağınıza cömertçe eklenen acı sos türevleri yalnızca 80 kalori artırır ve 1,2 gram karbonhidrat ekler, bu da bolca aroma için makrolarınızda göz ardı edilebilecek bir etki bırakır. 3 gramlık tuza gelirsek, sizin için yararlı bile olabilir. Rusya uzay programıyla ilişkili araştırmalarda, sodyumun vücutta yağın parçalanmasıyla ilişkilendirilen glukokortikoidin salınımını artırdığı görüldü. Bunu takip eden bir Vanderbilt Üniversitesi çalışmasında, daha tuzlu bir diyet yaptırılan farelerin kilolarını korumak için yüzde 25 daha fazla yemesi gerekti.

Yüksek kan basıncına sahip kişilere (en iyisi kontrol ettirmeniz) yine de ölçülü olmaları önerilse de tuz sağlıklı erkeklerde olumsuz etkiler göstermedi. McMaster Üniversitesi’nden bir çalışmada da tuzun kalbinizi güçlendirebileceği ve sinir sinyallerinizi düzenleyerek kaslarınızın daha fazla glukoz ve aminoasit emilimi yapmasına yardımcı olabileceği dahi ileri sürüldü. Siz acı yerine daha çok limon ve baharat tercih ediyorsanız da sizi yargılamıyoruz.

Devamı

SAĞLIK

Alzheimer 25 yıl önce geliyor

Umut Doğan Yıldız

-

Alzheimer hastalığı’nın insan beynine 25 yıl öncesinde yerleştiğini belirten Nöroloji Uzmanı Dr. Selen Gür Özmen, konuyla ilgili bilgi verdi.

“Alzheimer hastasının son 25 senesinde beynindeki patolojiler, yavaş yavaş oluşmuştur ve süreç sonuna ulaştıktan, tüm patolojiler beyne oturduktan sonra, unutkanlıklar başlamıştır” dedi.

Dünya genelinde her 10 kişiden 1’i Alzheimer hastası. Unutkanlıkla kendini gösteren, yer-yön kabiliyetinin kaybedilmesi gibi beynin bazı fonksiyonlarını yerine getirememesiyle devam eden süreç, hem hasta hem de çevresindeki bireyler için yıpratıcı olmakta. Beyni koruyan her şeyin aslında kalbi de koruduğunu ve Alzheimer’ın insan beynine 25 yıl öncesinde yerleştiğini açıklayan Bahçeşehir Üniversitesi (BAU) Sağlık Bilimleri Enstitüsü Sinirbilim Anabilimdalı’nda Öğr. Görevlisi Uzm. Dr. Selen Gür Özmen, Alzheimer hakkında bilinmesi gerekenleri anlattı.

Alzheimer beyinde 25 yıl öncesinde başlıyor

Alzheimer’ın unutkanlıkla fark edilmeye başladığını belirten BAU Sinirbilim Anabilimdalı’nda görevli Uzm. Dr. Selen Gür Özmen, hastalığın genetik faktörlerden oluşmasının yüzde 2 oranında olduğunu söyledi. Her an herkeste olabilecek bir hastalık olduğunu vurgulayan Özmen şunları söyledi; “Alzheimer hastası unutkanlıkla hekimin karşısına ilk geldiği zaman moral bozucu olan kısım şu; Hastalığa dair her şey olmuştur ve bitmiştir. Aslında Alzheimer hastasının, son 25 senesinde beynindeki patolojiler, yavaş yavaş oluşmuştur ve son haline ulaşmaya yakın hastada gözle görülür değişiklikler yaratmaya ancak başlamıştır. Yani o dakikadan sonra aslında yapacak çok fazla bir şey yoktur. Örneğin; 70 yaşında bir hasta, hastaneye geldiğinde unutkanlığı başlamış oluyor. Biz hastaya 70 yaşında Alzheimer teşhisi koyarsak, aslında bu demektir ki hastalığı, 40-45 yaşında başlamıştır. Yani beyinde oluşan problem aslında 20-25 yıl önce başlamıştır. Sonunda her şey bittiği zaman unutkanlık başlıyor. O yüzden tedavi olarak o aşamada yapılacak tek şey hastayı biraz rahatlatmak, elimizdeki ilaçlarla hastalığı çok az da olsa yavaşlatabilmek.”

Emeklilik beyni olumsuz etkiliyor

Uzm.Dr. Selen Gür Özmen, “Emekliliğin de beyni çok olumsuz etkilediğini söylemek lazım. Japon kültüründe örneğin emeklilik yoktur. Bir iş biter, başka bir iş başlar. Bu meşguliyet de Uzak Doğu’nun bu çalışkan kültüründen etkilenmiş bölgelerinde yaşlanan bireylerin çok sağlıklı bir biçimde yaş aldığı ve Alzheimer gibi nörodejenerasyona neden olan hastalıklara yakalanmadan uzun bir ömre sahip olduklarını göstermiştir. Ayrıca yüksek entellektüel düzeye sahip olan insanlardaki kayıp, çok çabuk belli olmuyor. İki insan düşünün. Birinin eğitim yılı daha düşük, daha içine kapanık, erken yaşta emekli olmuş, bir de üstüne herhangi bir nedenle tetiklenmiş bir depresyon yaşadığını varsayalım. Diğeri üniversite mezunu, çalışmayı bırakmamış, daha sosyal, daha huzurlu bir hayatı olan biri. Bu noktada ikisinin de beyinlerinde Alzheimer hastalığının alt yapısını oluşturan beta amiloid ve nörofibriler yumak dediğimiz iki tane istenmeyen protein birikiminin başladığını düşünelim. Eğitim düzeyi daha düşük olan, daha az insanla iletişim halinde olan, daha depresif olan kişinin beynindeki o protein yapılanması hemen unutkanlığa sebep olurken, eğitim seviyesi yüksek daha sosyal, daha neşeli, beynine sürekli yeni girdiler olan kişinin unutkanlığının başlaması, diğerine göre daha çok sonra oluyor. Birinin 65 yaşında başlarken, diğerinin 80 yaşında başlayabiliyor” diye konuştu.

Negatif insanlar beyin düşmanı

Dünyada ve ülkemizde Alzheimer oranlarında azalma olmadığını ifade eden Uzm. Dr. Selen Gür Özmen, her 10 kişiden 1’inin Alzheimer hastalığına yakalandığını ve toplumda görülme sıklığının artmasının ise yaşam süresinin uzamış olmasıyla ilişkili olduğunu söyledi. Bunun yanı sıra insan beyninin sosyalleşmek üzerine kurulmuş bir yapı olduğunu belirten Özmen, etrafımızdaki insanların da beynimizin sağlığını etkilediğini vurguladı. Özmen, “İnsan beyni sosyal iletişime muhtaç. Konuşmak, anlatmak, paylaşmak, dinlemek, deneyimlerden bilgi aktarımı. İnsanlar bu tarz iletişimleri sayesinde yeni şeyler öğrenirler, hayatlarında değişiklik yapmaya karar verebilir, yeni planlara başlarlar. Bütün bunlar beynin gelişimi ve aktif kalmasını sağlayan özellikler. Güzel dostlukların beyne tek başına kitap okumaktan bile çok daha fazla katkı sağlayabileceğini unutmamalıyız. Bütün bunlar beyni çok aktif tuttuğu için Alzheimer gibi, beyni sosyal iletişime kapalı hale getiren hastalıklardan da korunmak açısından çok önemli şeyler. Kasvetli ve etrafımızda bize negatif enerji veren insanların çok olduğu ortamlardan sakınmalıyız zira bu istenmeyen sosyal ortamlar beyin hastalıklarını da tetikleyen faktörler.”

Alzheimera karşı bitter çikolata

Kalbimizi koruyan her şeyin beynimizi de koruduğuna dikkat çeken BAU Öğr. Görevlisi Uzm.Dr. Selen Gür Özmen, “Hastalık başladıktan sonra şu anda elimizde bir tedavi yöntemi olmadığına göre Alzheimer’a yakalanmamak için bilinen tüm önlemleri almamız gerekiyor. Akdeniz tipi beslenmenin koruyucu olduğunu söyleyebiliriz. Haftada en az bir kere omega-3’den zengin yağlı balık, her gün bol yeşil yapraklı sebze, zeytinyağı ile yapılan yemeklerin tüketilmesi ve kahvenin günde bir bardak ile sınırlandırmanın koruyucu önlemler olduğunu söyleyebiliriz. Antioksidan içeriği olan kakaonun da koruyucu olduğu düşünülüyor. Burada yüksek kakao içeren yiyeceklerden bahsediyoruz. Artık bitter çikolataların üzerlerinde yazıyor. Kakao oranı ne kadar yüksekse beyne yardımı o kadar çok oluyor. Nöron yapısında antioksidan bir etkisi var kakaonun. Beyin hastalıklarından koruyucu bir etkisi de olduğu düşünüyor” dedi.

Devamı

SAĞLIK

Mandalina çayı tarifi!

Umut Doğan Yıldız

-

Mandalina kabuğundan detoks çayı tarifimiz hazır. Bu yılbaşı çayını çok seveceksiniz.


Mandalinanın kabuğundan yapılan detoks çayları hem sindirim problemlerine iyi geliyor ve bağışıklığınızı destekliyor, hem de vücuttan toksin atılmasını sağlıyor. Bu çayların aynı zamanda yorgunluk ve uykusuzluk problemlerini azaltıcı etkileri de mevcut.

Hazırlanışı: 1 litre kaynayan suya, 2 küçük mandalinanın kabuklarını doğrayarak atın. Ardından ½ limon suyu, 1 çubuk tarçın, 5-6 adet karanfil 2 çorba kaşığı elma sirkesini ekledikten sonra 5 dakika daha kaynatmaya devam edin ve ocağın altını kapatın.

Devamı

Popüler