Bizi Takip Edin

SAĞLIK

BEYİN YAŞLANMASINA KARŞI EGZERSİZ

-

 

Egzersizlere gereken önemi vermemeniz, ilerleyen yıllarda beyninizin küçülmesine neden olabilir.

1Neurology’de yayımlanan bir çalışmaya göre, orta yaşlarda fiziksel yeterliliğin zayıf olması, ilerleyen yıllarda beyin hacminin küçülmesi ile ilişkilendiriliyor.

Yaş ilerledikçe beyin küçülüyor; buna bağlı olarak bilişsel yetenekler zayıflıyor ve bunama riski artıyor. Egzersiz ise bu sorunların önlenmesi konusunda yardımcı oluyor.

Çalışmada, bunama ya da herhangi bir kalp hastalığı bulunmayan, yaş ortalaması 40 olan 1.500’den fazla insana koşu bandı testi uygulandı. 20 yıl sonra katılımcılara aynı test, beyin taramaları ile birlikte tekrar yapıldı. Çalışmanın bulgularına göre koşu bandı testinde iyi performans sergileyemeyenler, 20 yılın ardından daha küçük beyinlere sahiptiler.

Düşük performans sergileyenlerin arasında kalp sorunları gözlemlenmeyen ve tansiyon ilacı kullanmayanların beyin yaşlanması 1 yıl daha hızlanırken, kalp sorunları olanlar ya da ilaç tedavisi görenlerde bu süre 2 yıl olarak ölçüldü.

Egzersiz kapasitelerinin ölçümü ise, kalp ritmleri belirli bir seviyeye gelmeden önce katılımcıların koşu bandında ne kadar süre geçirdiklerine bağlı olarak gerçekleştirildi. Araştırmacılar, koşu bandındaki ilk safhada kişilerin kalp ritmlerini ve tansiyon tepkilerini ölçerek, kişilerin fiziksel yeterliliğine dair bir tablo oluşturdular.Satır içi resim 1

Fiziksel yeterlilik, ilerleyen yaşlardaki zihinsel sağlık ile ilişkili önemli bir faktör olarak öne çıkıyor. 2015 Mayıs ayında yapılan bir araştırmada orta yaşlardaki yüksek fiziksel yeterliliğin, 5 yıl sonra daha geniş beyin hacmine sahip olunması ile ilişkili olduğu belirtilmişti.

Bu çalışma, kalp hastası insanlarda beyin yaşlanmasını engelleme konusunda fitness’ın önemli bir yardımcı olabileceğini kanıtlıyor.

Bulgulara göre, orta yaşlardaki fiziksel aktivite eksikliği, beynin ilerleyen 20 yıl boyunca daha hızlı yaşlanmasına yol açıyor. Söz konusu bulgu, özellikle kalp hastası ya da kalp hastalığı riski altındaki kişiler için önem taşıyor.

Araştırmacıların bir diğer bulgusu ise, yüksek tansiyon ve egzersiz sırasında yüksek kalp ritmine sahip insanların beyinlerinin 20 yılın ardından daha küçük hacimli olduğu. Fiziksel yeterliliği kötü durumda olan kişilerin tansiyonları ve düşük seviyeli egzersizlerdeki kalp ritmleri daha yüksek oluyor.

Egzersiz programları ise kısa vadede beyne yönelen kan ve oksijen akışını hızlandırıyor. Yaşamın tümü değerlendirildiğinde, gelişen kan akışının beynin genç kalmasına ve ilerleyen yaşlardaki zihinsel sorunların önlenmesine yardımcı olduğu düşünülüyor.

Yapılan bu çalışma, orta yaşlarda fiziksel yeterliliğin artırılmasının, ilerleyen yıllarda beynin sağlıklı yaşlanmasına yardımcı olduğunu kanıtlıyor.

 

SAĞLIK

Havuz suyu zararlı mı? Klorun etkileri nelerdir

Umut Doğan Yıldız

-

Kış aylarının en çok tercih edilenlerinden bir ide kapalı havuzlar. Peki havuz suyu zararlı mı? Klorun etkileri ne?

Kış aylarında yüzme havuzuna gidip kulaç atıyorsanız dikkat! Havuz çevresindeki klor kokusu genellikle yüzücüleri rahatsız etmez ancak bazen bu koku sanki “zararlı bir şey soluyormuşsunuz” hissi yaratabilir. Oysa klor, E.coli ve kolera gibi bakterileri temizlemekte etkilidir ve zararsızdır. Kış aylarında ve havuz kenarında asıl dikkat etmeniz gereken ise trikloramin. Çünkü klor insan vücudunda saç, tırnak, cilt ile temasa geçerken trikloramin solunum yollarını tahriş eder. Bu da astımı olanlar için tehlikeli sonuçlara neden olabilir. Yapmanız gereken şu: Astımınız varsa kapalı yüzme havuzlarından olabildiğince uzak durun. Astımınız olsun olmasın kapalı yüzme havuzunun iyi havalandırılmış olmasını isteyin. Trikloramin yüzünden asıl yüzme öğretmenlerinin, havuzun temizliğiyle ilgilenenlerin, yani bütün gün havuz kenarında yaşayanların astıma yakalandığını unutmayın.

Devamı

SAĞLIK

Göz kuruluğu neden olur?

Umut Doğan Yıldız

-

Göz kuruluğu veya diğer adıyla kurugöz sendromu, dünya üzerindeki milyonlarca insanın derdi. Peki göz kuruluğunun nedeni nedir?

Göz kuruluğu veya diğer adıyla kuru göz sendromu, dünya üzerindeki milyonlarca insanın derdi. O kadar “dert” ki, göz doktoruna yapılan başvurularda, görme azlığından sonra ikinci sırayı aldığını söylersek, sanırız durum daha da netleşecektir. Peki, göz kuruluğu nedir ve neden ortaya çıkar? Sağlıklı gözlere sahip olmak ve gözlerimizi rahatça kırpabilmek için gözyaşının da sağlıklı olması gerekir. Gözyaşının asıl fonksiyonu ise toz ve rüzgâr gibi nedenlerle kirlenen göz yüzeyini temizlemek ve kornea yüzeyinin tahriş olmasını önlemek. Yani gözünüzü her kırptığınızda aslında gözyaşınız göz yüzeyine yayılarak göz yüzeyinizi temizliyor. Gözyaşı üretimi azaldığında ya da yetersiz kaldığında ise göz yüzeyi nemsiz kalıyor; yanma, batma ve kızarıklık gibi sorunlar ortaya çıkıyor. Özetle gözyaşınız sadece ağladığınızda veya nezle ve grip olduğunuzda istemsiz şekilde gözlerinizden boşalan sıvı değil. Bize sorarsanız kıymetini bilin deriz.

Devamı

SAĞLIK

Kış depresyonuyla nasıl mücadele edilir

Umut Doğan Yıldız

-

Yüreğinizde bir hüzün, nedensiz bir sıkıntı var. Yoksa kış depresyonu sizi de mi buldu? İşte kış depresyonundan korunma yolları.

· Erken kalkın, böylece kışın kısa günlerinde daha fazla gün ışığı alırsınız. Hatta gün ışığının en güçlü olduğu 06:00 ile 10:00 arasında en az yarım saat dışarıda dolaşın.

· Kısa günler ve uzun geceler vücuttaki mutluluk hormonu serotonin üretimini azaltır. Serotonin açığını karbonhidrat (makarna, pirinç, tatlı gıdalar vb.) tüketerek kapatmaya çalışmayın. Onun yerine mevsim meyve ve sebzelerine yönelin. Böylece bol C vitamini, lif ve antioksidan da almış olursunuz.

· Haftada en az bir kez arkadaşlarınızla buluşun. Böylece aklınızı dağıtır, belli can sıkıcı konulardan uzaklaşmış olursunuz.

· Kendinize önce küçük bir hedef belirleyin. Örneğin yıllardır okumak istediğiniz o kitabı okuyup bitirin. Sonra daha büyük bir hedef belirleyin, örneğin yeni bir dil öğrenin, pilates’e başlayın, bir el sanatları kursuna yazılın.

· Cinsel hayatınızın saatini ayarlayın. Araştırmalara göre insanlar yazın günün her saati seks yapabilecek kadar enerjik oluyor ama kışın zaten gece 10 gibi uykumuz geldiği için, cinsel hayatımız da bizimle birlikte uyuyor. Öneri şu: Fırsat bulduğunuz anda cinsel birlikteliğe yönelin. Bunun için yemeğin yenmesini, çocukların uyumasını vs. beklemeyin.

· Gülmek için hiçbir fırsatı kaçırmayın hatta fırsat yaratın. Çünkü gülmek beynin endorfin salgılamasını sağlar ve endorfin de insanın kendisini iyi hissetmesini sağlayan bir kimyasaldır.

· Hava yağmurlu, karlı, rüzgârlı ve soğuk olunca insanlar genellikle kendilerini kapalı ortamlara hapseder. Siz hava koşullarına göre giyinin ve mahallenizde şöyle bir turlayın. Şu da var: Etrafın siyah, gri, beyaz; çamur yüzünden kahverenginin tonlarına büründüğü bu günlerde siz hem kendinizin hem de başkalarının içini açabilirsiniz. Nasıl mı? Capcanlı renkler giyinerek!

· Güneş ışığı bir numaralı D vitamini kaynağıdır ve kış aylarında D vitamini ihtiyacımız artmasına rağmen gün ışığı azalır. Bu da bizi SAD başta olmak üzere depresyona daha yakın hale getirir. O yüzden çekinmeyin, hiç değilse kış aylarında tablet D vitamini takviyeleri alın.

· Meditasyon yapın, yoga ile ilgilenin hatta akupunkturu deneyin. Bunlar zihninizi odaklamanızı sağlar.

· Sadece tatile çıkmak değil tatili düşünmek bile insanları mutlu eder. Siz de gelecek yazın tatil planlarını şimdiden yapın. Ön rezervasyonla daha ekonomik tatiller satın alabilmeniz de yanınıza kâr kalır.

· Anemik olmasanız bile, demir eksikliği kış aylarında bitap düşme nedenlerinizden biridir. Bir numaralı demir deposu kırmızı ettir ama bol yumurta, tam donanımlı bir kahvaltı, kuru meyve, koyu yeşil yapraklı sebzeler ve tam tahıllı ekmek de demir eksikliğinizi bertaraf eder.

· Mis kokulu bitkisel yağlarla başınıza ve vücudunuza masaj yapın. Hatta doğal ve özellikle baharı çağrıştıran çiçeksi kokuları evinizin dört bir yanına yerleştirin.

· Bol bol sıcak çorba için; tatlı ve ekşi gıdalara yönelin ki bunlar zihniniz için birer “uyan” alarmıdır.

· Bol bol balık yiyin. Ya da omega 3 açısından balık kadar zengin ceviz, keten tohumu, semizotunu sofranızdan eksik etmeyin.

· Soğuk algınlığından korunmak için ayaklarınızda yün çoraplar, tabanı yüksek ayakkabı ya da botlar, televizyon seyrederken bile omzunuza alacağınız yün şallar elinizin altında bulunsun.

Devamı

Popüler

 

www.pilioo.com