Bizi Takip Edin

anaslide

BEL AĞRISINI DOĞAL YOLDAN BİTİR

-

 

Ağrı belinizde olabilir ama çözümü beyninizde. Dokuz aşamalı bu planla ağrıdan kurtulun.

Bel ağrısı çeken birini “Her şey beyinde bitiyor” diyen adamdan daha uyuz edecek çok az şey vardır. Ne gariptir ki Seattle’dan omurga cerrahı Dr. David Hanscom da 600’den fazla hastasına bu cümleyi kuruyor. Ve söylediğine göre onun planını uygulayan hastalarının yüzde 95’i üç ila altı ay içinde herhangi bir reçeteli ilaç kullanmadan, egzersiz ve zayıflama programı uygulamadan gözle görülür bir rahatlama yaşıyor.

Çoğu kişi hayatının bir aşamasında bel ağrısı yaşar ve çoğu doktor ağrının nedenini tespit edemez. Peki insanlar bu ağrıyı hafifletmek için kutu kutu ağrı kesici içerken, bunların bir kısmı potansiyel yan etkilerine rağmen ameliyat olmayı göze alırken, nasıl oluyor da Dr. Hanscom bu kadar iddialı olabiliyor? Yan etkiler demişken, Golden State Warriors’ın antrenörü Steve Kerr’i anmadan olmaz. Bel ameliyatından sonra Kerr, omurilik sıvısı sızıntısı problemi yaşadı. Bu da baş ağrısı, bulantı, işitme bozukluğu gibi birtakım sorunlara yol açtı.

Anatomik sorunları çözebilen başarılı operasyonlar bile her zaman bel ağrısını geçirmeyi garantilemiyor. Sebep? Dr. Hanscom’ın buna cevabı, “Bel ağrısı bir kas problemi olarak başlar ama nörolojik problemlerle derinleşir” oluyor. Çünkü ağrı sinirlerle taşınıyor ve birbirlerine bağlı olduklarından birbirlerini ateşliyorlar.
Yani vücudun herhangi bir yerindeki ağrıya daha duyarlı hâle geliyorsunuz.

Dahası Northwestern Üniversitesi araştırmacıları bel ağrısı çeken kişilerin manyetik rezonans görüntüleme (MR) sonuçlarını incelediklerinde, ağrıyla ilişkili beyin aktivitelerinin beynin ağrı işleme merkezinden duygusal merkeze kaydığını tespit ettiler. Stres, anksiyete, öfke veya depresyon baş ağrısını tetiklediği gibi, bel ağrısını da alevlendirebiliyor. Dr. Hanscom “Aslında aynı ağrıyı hissediyorsunuz, sadece farklı bir nöron ağı tarafından yürütülüyor” diyor.

Teksas Üniversitesi’nde kronik ağrılar üzerine çalışan psikolog Dr. Robert Gatchel da bunu, fiziksel ağrının mental bir ağrıya, mental ağrının da fiziksel ağrıya dönüştüğü bir döngü olarak tarif ediyor ve ekliyor: “Ama hangisinin önce başladığını söyleyemezsiniz çünkü aralarında kesintisiz bir etkileşim söz konusudur”
diyor.

9 AŞAMALI PLANINIZ

Dr. Hanscom da 20 yıl boyunca bel ağrısı çekti ve ancak kronik ağrının nörobiyolojisi üzerine çalışmalar yaptıktan sonra ağrısını dindirmeyi başardı. Back in Control adlı kitabında detaylandırdığı ve “Direct Your Own Care” adını verdiği program, beden ve zihnin içinde olduğu bütüncül bir yaklaşım gerektiriyor. Ve ağrıyı alt etmek için vücut kimyanızı geliştirmeniz gerektiğini söylüyor. Başlayalım.

1. AŞAMA STRESİ YOK ET

1. Stres günlüğü tut. Günde birkaç dakikanızı sizi rahatsız eden şeyleri bir deftere not etmek (akıllı telefona ses kaydı da bırakabilirsiniz) için ayırın. Ve kaydettikten hemen sonra silin. Negatif duygulardan sıyrılmanıza yardımı dokunur.

2. Minik meditasyonlar yap. Periyodik olarak 15 saniyelik tat, koku veya kahvenin sıcaklığı gibi ağrıdan başka his ve duyulara odaklanmaya çalışın. Bu minik farkındalık egzersizi ağrıyı daha az algılamanızı sağlar.

3. Dışa vurma. Ağrı hakkında konuşmak ağrı iletim yollarını daha da aktive edecektir. Dr. Hanscom bu yollar kullanılmadığında pasifleşeceğini ve daha düzenli kullanılan başka iletim yollarının aktifleşeceğini söylüyor.

2. AŞAMA BAĞIŞLA VE UNUT

4. Rahatla. McGill Üniversitesi araştırmacıları haksızlığa uğramışlık hissiyle öfke biriktirmenin kronik ağrı çeken birinin ağrısını artırabileceğini söylüyor. Düşüncelerinizi durdurun. Klinik psikolog Dr. Janis Abrahms Spring, “Birinin size zarar verdiğini düşünmeye başladığınızda ‘Dur’ sözcüğünü söyleyin” diyor.

5. Eğlendiğin şeylere odaklan. Hafta sonu seyahate çıkın. Dr. Hanscom’a göre, kendinizi şımartmak iyi duygu nörotransmitterlerinin miktarını yükselterek, sinir sisteminizin ağrıdan ziyade pozitif duygulara odaklanmasını sağlar.

3. AŞAMA EVİ TEMİZLE

6. Hayatının dağınık bir parçasını düzenle. Dağınık olan şey bir ilişkiniz veya çalışma masanız olabilir ama stres ve öfkeyi artıracağı kesin. Hayatınızın dağınık parçalarından biriyle başlayın düzenlemeye, ardından bir sonrakine geçin.

7. Yeni arkadaşlar edin veya eskilerle görüş. Büyük bir ağrı sizi zamanla izole edebilir ki bu da ağrıyı daha da ağırlaştıran faktör olur. Klinik psikolog Dr. Andrea Bonior, “Kendinizi aynı insanları tekrar tekrar göreceğiniz bir pozisyona sokun. Bir arkadaşlığı başlatan şey devamlılık ve yakınlıktır” diyor. Her hafta aynı saatlerde spor salonu, mahalledeki kahveci veya köpek parkına gidin.

4. AŞAMA BENMERKEZCİ OLMA

8. Kendini daha az hissetmeye zorla. Kronik bel ağrısı bazen hayatınızdaki tek şeymiş gibi gelebilir. Zihninizi alıp bambaşka bir yere götürecek bir şeyler yapmayı deneyin. Yıldızlar altında uyumak veya etkileyici bir ormanda yürümek gibi. Dr. Hanscom “Ağrı dünyasında değilsiniz, dünyanın çok büyük kısmı ağrıdan uzak” diyor.

9. Başkalarının ağrılarını dindir. Bu bir hayvan barınağı veya kanserli çocuklar yararına bir etkinlik olabilir. Geçici de olsa birilerinin ağrısını hafifletebildiğinizi görmek sizi de ferahlatacaktır. Kendi beceri ve ilgi alanlarınıza uygun bir faaliyet bulun.

Sayfalar: 1 2

anaslide

BACAK KASLARI İÇİN EFSANE PROGRAM

Umut Doğan Yıldız

-

Bu efsane hareketle bacak ve merkez bölgesi kaslarınızı güçlendirirken denge ve hareket kabiliyetinizi de geliştireceksiniz. Bacak kaslarını geliştirmek için haftaları atlamayın.

HAFTA 1

Reverse lunge

(bir adımınızı geri atın, o dizinizi bükün ve gövdenizle yere doğru alçalın) ve her iki bacakla SPLIT SQUAT (Bir ayağınızı öne atın ve gövdenizi yere yaklaştırın) yapın.

PAZARTESİ 6 TEKRARDAN 3 SET
SALI 6 TEKRARDAN 3 SET
ÇARŞAMBA 8 TEKRARDAN 3 SET
PERŞEMBE KNEE TO WALL: DUVARIN BİR ADIM ÖNÜNDEYKEN ÖNDEKİ DİZİNİZİ DUVARA DEĞDİRİN. BU BİR TEKRARDIR. 6 TEKRARDAN 5 SET YAPIN.
CUMA 10 TEKRARDAN 3 SET
CUMARTRSİ 12 TEKRARDAN 3 SET
PAZAR TEST: HER HAREKETİ HER İKİ TARAFA 15 TEKRAR YAPIN. YAPAMIYORSANIZ HAFTAYI TEKRAR EDİN.

HAFTA 2

Pistol negative

Sol ayağınız bir box’un üzerinde, sağ ayağınız havada olacak şekilde durun. Sol dizinizi sağ ayağınız yere değene kadar bükün ve tekrar doğrulun. Bu 1 tekrardır.

PAZARTESİ 4 TEKRARDAN 4 SET
SALI 6 TEKRARDAN 4 SET
ÇARŞAMBA 8 TEKRARDAN 4 SET
PERŞEMBE CLOSED-FEET SQUAT:
AYAKLARINIZ BİTİŞİK SQUAT YAPARAK ALÇALABİLDİĞİNİZ KADAR ALÇALIN. 10 TEKRARDAN 5 SET YAPIN.CUMA 10 TEKRARDAN 4 SET CTS. 12 TEKRARDAN 4 SET
PAZAR TEST: HER İKİ BACAK İÇİN ÜÇ TEKRARDAN 1 SET YAPIN. YERE 3-5 SANİYEDE ALÇALIN. YAPAMIYORSANIZ, BU HAFTAYI TEKRAR EDİN.

HAFTA 3

Single leg wall sit

Sırtınızı duvara yaslayın, ayaklarınız 60 cm kadar önde olsun. Dizleriniz 90 derece olana kadar alçalın. Sonrasında doğrulun ve bir bacağınızı düz hale getirerek 15 saniye bekleyin.

PAZARTESİ 4 TEKRARDAN 4 SET
SALI 6 TEKRARDAN 4 SET
ÇARŞAMBA 8 TEKRARDAN 4 SET
PERŞEMBE PIGEON POSES: DİZLERİNİZİN ÜZERİNDEYKEN SAĞ BACAĞINIZI ARKANIZA SOL BACAĞINIZI ÖNE UZATIN. 15 SANİYE BEKLEYİN.
CUMA 6 TEKRARDAN 4 SET
CUMARTESİ 8 TEKRARDAN 4 SET
PAZAR TEST: 3 TEKRAR WALL SIT YAPIN. (HER İKİ BACAKLA 20 SANİYE) OLMADI MI? 3. HAFTAYI TEKRAR EDİN.

 

HAFTA 4

Assisted pistol

TRX bandının 60 cm önünde durarak tutacaklarını kavrayın. Sağ ayağınızı yerden kaldırarak bacağınızı öne doğru uzatın ve sol dizinizi kırarak kalçanızı yere yaklaştırın. Bu bir tekrardır.

PAZARTESİ 4 TEKRARDAN 2 SET
SALI 6 TEKRARDAN 2 SET
ÇARŞAMBA 8 TEKRARDAN 2 SET
PERŞEMBE CROSSED LEG SQUAT: SOL AYAĞINIZI SAĞ AYAĞINIZIN ARKASINA GÖTÜRÜN VE PARMAK UCUNDA ALÇALIN.10 TEKRARDAN 5 SET YAPIN.

CUMA 10 TEKRARDAN 2 SET
CUMARTESİ 12 TEKRARDAN 2 SET
PAZAR TEST: HER İKİ BACAKLA 12 TEKRARDAN 2 SET YAPIN. ÜÇ SANİYEDE ALÇALIN. YAPAMIYORSANIZ 4. HAFTAYI TEKRAR EDİN.

 HAFTA 5

Pistol Squat yapmak için bir ayağınızı yerden kaldırın ve öne doğru uzatın. Diğer dizinizi bükün ve kalçanız yere iyice yaklaşana kadar devam edin. Şimdi doğrulun. Tebrikler!

Devamı

anaslide

BURPEE YAPARKEN BAŞ DÖNMESİ!

Umut Doğan Yıldız

-

Burpee yaparken başın dönüyorsa bunun birden fazla nedeni olabilir.

Egzersiz programına yeni eklediysen, bu hareket yapabilirlik seviyene bağlı olarak sana şiddetli gelebilir. Eğer zorlanıyorsan, egzersizi basitten zora doğru olacak şekilde aşamalandır. Burpee öncelikle bir box / kutu kullanılarak yapılmalı. Ellerini yerden daha yüksek bir yere koyarak açıyı daha uygun hâle getirebilirsin.

Ayrıca antrenmanının hangi kısmına, hangi yoğunlukta eklediğin de önemli. Aerobik ve anaerobik kapasiten yeterli değilse, nabzının aşırı yükselmesi de baş dönmesine sebep olabilir. Ayrıca yanlış ve yetersiz beslenme sonucu kan şekerinde düşme yaşanabilir; bu da baş dönmesine yol açar. Bunları dikkate alarak egzersiz ve beslenme planlamanı yeniden oluşturman gerekebilir.

Egzersiz yaparken doğru nefes alıp vermek de işin en önemli kısımlarından biri. Kaslarının en iyi performansını sergilemesi için oksijene ihtiyacı vardır ama bu oksijeni kaliteli bir şekilde alman gerekir. Çok sık ve hızlı nefesler alıp verirsen bu da bir süre sonra mide bulantısı ve baş dönmesine neden olabilir. Tüm bunlara dikkat etmene rağmen baş dönmesi devam ediyorsa, tabii ki doktora görünmende fayda var.

Çağdaş Cemre Kılıç, Burn & Joy’un Kurucusu, Egzersiz Danışmanı

Devamı

anaslide

ÇARPINTININ NEDENİ SADECE KALP DEĞİL!

Umut Doğan Yıldız

-

Kalpte çarpıntı, göğüs ağrısı ve nefes darlığı kalbimizin bize yolladığı sinyallerin başında geliyor. Bu sinyallerden çarpıntı, kalbin hızlı çalışması anlamına geldiği için bu sorunu yaşayanlar çoğunlukla kalp hastalıklarına yönelik muayene oluyor, şikayetleri çözümsüz kalabiliyor. Bunun nedeni ise toplumdaki yaygın inanışın aksine, kalpte çarpıntının sadece kalp hastalıklarının belirtisi olmaması.

Kardiyoloji Uzmanı Prof. Dr. Ahmet Karabulut; ilk planda kalp hastalığı habercisi olarak düşünülse de, çarpıntının aslında tüm vücuttaki sorunlar için bir belirti olabileceğine işaret ederek, sanılanın aksine her çarpıntının nedeni kalpteki bir sorundan kaynaklanmadığını belirtiyor. Kalbimiz hızlı çarparak aslında vücudumuz için bize sinyal göndermeye çalışıyor. Bu nedenle çarpıntıya yönelik araştırma yapılırken kalp dışındaki faktörlerin de dikkate alınması çok önem teşkil ediyor.  Çarpıntı gelişimine yol açan ve doğrudan kalbi ilgilendirmeyen nedenleri öğrenmeye hazır mısın?

Kansızlık 
Genç yaşlı her yaş grubunun ortak sorunlarından biri olan kansızlık genellikle tedavisi ihmal edilen bir hastalık. Kansızlıkta kalp vücudun oksijen ihtiyacını karşılamak için daha çok çalışıyor ve bu tablo da kendini çarpıntıyla belli ediyor.

Guatr
Boyunda bulunan tiroit bezinin anormal derecede hızlı çalışması vücudun metabolizmasını hızlandırıyor. Bu tablo sıklıkla kendini çarpıntıyla gösteriyor. Sebebi bulunamayan çarpıntı şikayetlerinde mutlaka tiroit hormonlarına bakılması gerekiyor.

Hipoglisemi
Kardiyoloji Uzmanı Prof. Dr. Ahmet Karabulut kan şekerinin düşmesi anlamına gelen hipogliseminin genç yaşlı herkesi tehdit ettiğini vurguluyor. Çarpıntı, yemek yedikten hemen sonra aşırı insülin salınmasına bağlı olarak da gelişebiliyor. Hipoglisemi kendini sıklıkla halsizlik ve çarpıntıyla gösteriyor.

Uyku bozuklukları
Uyku bozuklukları çarpıntının sık görülen sebeplerinden biri. Vücut uyku sırasında metabolizmasını yavaşlatıyor ve dinleniyor. Düzenli ve kaliteli uyku uyumayan kişilerde kandaki stres hormonlarının seviyesindeki artışa paralel olarak gün içerisinde kalp hızı daha yüksek seyrediyor ve çarpıntı daha sık gözleniyor.

Sigara ve alkol tüketimi
Tütün ürünleri ve aşırı alkol tüketimi vücudun metabolizmasını etkiliyor ve stres hormon seviyelerinde artış yapıyor. Bu durum da sıklıkla çarpıntı ataklarına yol açıyor.

Hipotansiyon
Tansiyon düşüklüğü anlamına gelen hipotansiyon daha çok uzun boylu ve zayıf gençler ile yaşlılarda görülüyor. Kardiyoloji Uzmanı Prof. Dr. Ahmet Karabulut aşırı yorgunluk, ayakta durma ve az su içilmesiyle bağlantılı olan tansiyon düşüklüğünün genelde halsizlik, baş dönmesi ve çarpıntıyla ortaya çıktığını söylüyor.

Stres ve kaygı bozukluğu
Vücutta oluşan her türlü fiziksel ve duygusal stres çarpıntıyı tetikliyor. Bunun yanında kaygı bozukluğu, evham ve depresyon da çarpıntının temel sebeplerini oluşturuyor.

Mineral ve su dengesizliği
Vücuttaki su ve tuz miktarının az olması çarpıntıyı tetikleyebiliyor. Bu duruma sıklıkla halsizlik ve tansiyon düşüklüğü de etki ediyor.

Hormonal değişimler
Kadınlarda oluşan hormonal değişimler kendini çarpıntı olarak gösterebiliyor. Özellikle menstrual periyotlar öncesinde ve menopoza geçiş sürecinde çarpıntı atakları sık gözleniyor. Hamilelik sürecinde de kalp atım hızı yükseliyor ve çarpıntı şikayetleri sıklaşıyor.

Kondisyon düşüklüğü
Çarpıntının en sık sebeplerinden biri de vücudun efor yapmaması sonucu oluşan hamlama ve kondisyon düşüklüğü. Genç yaşlı herkesi etkileyen bu durum yokuşta ve merdivenlerde çarpıntı ile nefes darlığıyla kendini gösteriyor.

Kafein ve çay
Prof. Dr. Ahmet Karabulut kafeinli enerji içecekleri ile yoğun kahvelerin genellikle çarpıntıyı tetiklediklerine işaret ederek, “Aşırı koyu siyah çay da çarpıntıyı tetikleyen içecekler arasında yer alıyor. Yeşil çay ise tam tersine kalbi sakinleştiren ve çarpıntıyı azaltan bir içecek olarak nitelendiriliyor” diyor.

Ateşli hastalıklar
Ateş yüksekliği çarpıntıyı tetikleyen temel etkenlerden biri. Sıklıkla enfeksiyon ya da romatizmal hastalıkların eşlik ettiği ateş yüksekliği sırasında kalbin üzerindeki yük artıyor ve kalp daha çok çalışıyor. Bunun sonucunda da çarpıntı oluşuyor.

Gıda takviyeleri
Özellikle vücut geliştirme için kullanılan bitkisel gıda takviyelerinin çoğunda vücudu tetikleyecek maddeler bulunuyor ve bu durum çarpıntıya yol açabiliyor.

Aşırı spor ve egzersiz
Hazır olamayan bir vücudun yoğun spor yapması sıklıkla çarpıntıya neden oluyor. Zaman zaman bu durum ciddi ritim bozukluklarını tetikleyebiliyor. Bu nedenle sıfırdan spora başlayacak kişilerin ilk ay ısınma şeklinde spor yapmaları gerekiyor.

Alerji
Besin alerjileri sık görülen çarpıntı sebeplerinden biri. Deniz mahsullerinde daha sık görülen bu durum yemek sırasında sıklıkla çarpıntı ve halsizlikle ortaya çıkıyor. Ağır yemek sonrasında hazımsızlığa bağlı çarpıntı atakları da sık görülüyor.

Kronik hastalıklar
Yüksek tansiyon, KOAH gibi kronik hastalıklar, romatizmal hastalıklar ve kanser türleri de vücutta iltihabi reaksiyon oluşturarak çarpıntıya yol açabiliyor.

Olumsuz yaşam koşulları
Çok tozlu, havasız iş ve ev koşulları da çarpıntıyı tetikleyebilen etkenlerden. Deniz seviyesinden yüksek rakımlara giden kişilerde oksijen açlığına bağlı çarpıntı şikayetleri de sık görülüyor.

Böbrek üstü bezlerinin hastalıkları
Böbrek üstü bezleri vücuttaki stres hormonlarını salgılayan temel organlar. Hastalık nedeniyle bu bezden aşırı salınan hormonlar çarpıntı ve tansiyon yüksekliğiyle sinyal veriyor.

Ağrı
Vücutta gelişen baş ağrısı, diş ağrısı, böbrek ağrıları, bel ağrıları ve kireçlenme ağrıları vücuttaki stres seviyesini yükselterek çarpıntıyı tetikleyebiliyor.

İlaçlar
İlaç kullanımı, çarpıntıya yol açan en önemli dış etkenlerden biri. Özellikle grip ve astım ilaçları, guatr ilaçları, antibiyotikler ve depresyon ilaçları ciddi çarpıntı atakları yapabiliyor

Devamı

Popüler