Bizi Takip Edin

FITNESS

ASLA “OLDUM” DEME: SARP LEVENDOĞLU RÖPORTAJI

-

 

1Daha başarılı, daha fit ve yaptığın işte daha iyi olmak istiyorsan, hayat felsefen kendini daima geliştirmek olur. Oyuncu Sarp Levendoğlu da böyle yapıyor. Sonuç; parlak bir kariyer ve ilham veren bir vücut.

Ne iş yapıyor olursa olsun, bütün başarılı adamların ortak bir özelliği vardır. Asla yaptıklarıyla tatmin olmazlar ve her zaman daha iyisini ararlar. Kapağımızda konuk ettiğimiz Sarp Levendoğlu da bunun iyi bir örneği. Oyunculuğa ilk adım attığında henüz eğitimine devam eden genç ve yakışıklı bir adam olan Levendoğlu, artık tecrübeli bir oyuncu. İlk yıllarına göre büyük ilerleme kaydettiğini düşünse de, hala önünde uzun bir yol uzandığını söylüyor:

“Oyunculuğa başlayalı 11 sene oldu. İlk oyunculuk deneyimlerimi izlediğimde teknik olarak çok zayıf görüyorum kendimi. Bazı doğru şeyler yapıyormuşum ama bilinçsiz olarak. Zaten o sıralarda eğitimime devam ediyordum. Ama aktör olarak hala eksiklerim var. Örneğin ritim duygum az benim. Onun için üstüne gidiyorum ve egzersizler yapıyorum. Esnekliğimi de geliştirmek için çalışıyorum. Oyunculuğa ilk başladığım yıllarda gözlem yapmayı bilmiyordum ama artık öyle değil. Gözlem becerisi de oyunculuğun bir parçası aslında. Eskiden işimi şimdiki kadar ciddiye almıyordum. Artık dersime daha iyi çalışıyorum.”

YÖNETMENLİK
Sarp Levendoğlu’nun oyunculuğun yanında bir de yönetmen tarafı var. Gece Gündüz ve Emret Komutanım dizilerinde yaptığı yönetmenlik denemeleri, kendisini kameranın arkasında da geliştirmek için attığı ilk adımlardı.

“Oyunculuk ve yönetmenliği beraber götürmek istiyorum. Yönetmenlik de oyunculuk gibi sürekli gelişen bir meslek. Mesela eski Türk filmlerine bakınca oyunculuklar çok abartılı geliyor ama o zamanlar öyle konuşuyormuş insanlar. Ne oyunculuk, ne de yönetmenlik ‘Ben oldum’ denilecek meslekler değil.”

DOĞRU PROJEYİ BULMAK
Günümüzde oyuncular için, önlerine gelen dizi projeleri arasından en doğru olanı seçmek hayati bir önem taşıyor. Bir senaryoyu okuduktan sonra tutup tutmayacağını anlamak, belki de oyunculuk yeteneği kadar mühim. Levendoğlu, bugün yayın hayatına başarıyla devam eden Küçük Ağa dizisini nasıl kabul ettiğini şöyle anlatıyor:

“İnsanlarla daima ilişki içinde olmak, mesleğinden dolayı kendini soyutlamamak lazım. Bu projeleri iyi değerlendirmek için de toplumun içinde olmak, toplumdaki değişiklikleri iyi okuyabilmek gerekiyor. Mesela Türkiye’deki insan profili son 10 yılda çok değişti. Bu değişimin içinde yaşamazsanız, doğru öngörüler yapamazsınız. Sonuçta ticari yönü olan bir iş yapıyoruz. Proje ilk önüme geldiğinde okudum ve ‘Bu iş kesin tutar’ dedim ama benim çok da oynamak istediğim bir rol değildi. Türker İnanoğlu projeye dair kafasındakileri bana bir daha anlattı ve beni ikna etti. Daha önce hiç böyle bir rol canlandırmamıştım ve bu konuda kendimi denemek istedim. Ayrıca benden daha tecrübeli oyuncu abilerim ve yönetmenlerden fikir aldım.”

ROL SEÇİMİ
Sarp Levendoğlu zoru seven bir adam. Bu özelliği canlandıracağı rolleri seçerken de kendini gösteriyor:

“Oynamaktan keyif aldığım roller daha anti kahraman karakterler aslında. Normal hayatta pek yapamayacağım şeyleri, hayat verdiğim karakter aracılığıyla yapmak istiyorum. Sarp’tan uzak
insanları canlandırmak beni daha çok tatmin ediyor. Bu hem beni motive ediyor, hem de kendimi geliştirmemi sağlıyor. Bu tür roller insana daha çok heyecan veriyor. İlk kulağıma geldiğinde korktuğum roller benim için daha cezbedici.”

ALDIĞI EN İYİ KARAR
Levendoğlu’nun Küçük Ağa’da rol almaya karar vermesi, o dönemde öngöremeyeceği bir sebepten daha doğruydu. Çünkü dizide eşini canlandıran rol arkadaşı Birce Akalay ile geçtiğimiz yıl hayatını birleştirdi. Bugüne kadar verdiği en iyi karar olduğunu söylüyor:

“Her şeyin başında Birce ile çok mutluyum. Bu mutluluk daha iyi ve disiplinli yaşamamı sağlıyor. Artık hayatta iki kişisin ve daha fazla sorumluluk almak istiyorsun. Bunu üzerimde bir yük olarak görmüyorum. Bence bir adam için evlilik harika bir şeymiş.”

BİR YAŞAM TARZI OLARAK SPOR
Özellikle dizi oyuncuları sezon boyunca çok yoğun bir tempoda çalışıyorlar. Bu tempoda düzenli olarak spor yapmak zor. Ancak Sarp Levendoğlu için spor yapıp yapmamak bir tercih konusu bile değil:

“Her sabah 06.45’te spora gidiyorum. Benim için bu yemek yemek gibi bir şey. Sanki derimin içine işlemiş. Ben artık saat kurmadan kalkıyorum. Ayrıca sabah spor yapmak işimdeki performansımı da artırıyor. Bu aslında bir zorunluluk değil, hayatı kolaylaştıran bir şey olarak görüldüğünde istenerek yapılıyor. ‘Spor yapmam lazım’ diye düşünülürse yapılamaz. Sonuçta biz bu meslekte bedenimizle para kazanıyoruz ve ona iyi bakmamız lazım. Bir taksici arabasına nasıl bakıyorsa, bizim de vücudumuza öyle bakmamız gerekiyor. Bu yüzden haftanın altı günü çalışıyorum. Bunların dördünde ağırlık antrenmanı, ikisinde de fonksiyonel antrenman yapıyorum ve haftada bir gün dinleniyorum.”

Sayfalar: 1 2 3

FITNESS

Yeni başlayanlar için olimpik kaldırma

Umut Doğan Yıldız

-

Olimpik kaldırışlara yeni başladıysanız eğer tavsiyelerimize göz atmayı unutmayın.

Olimpik kaldırma egzersizlerinden faydalanabilen tek zümrenin olimpik halterciler olduğunu söyleyen Learney, koparma yapmaya çalışmanın Londra Maratonu’nda koşmaya çalışmakla aynı şey olduğu görüşünde. Learney, “Yapmayı ister ve uygularsanız sizin için güzel bir başarı olur. Fakat çok fazla fayda sağlayabileceğinizi söyleyemem,” diyor. Ancak Learney’in bu cümlesi, olimpik kaldırmaları sadece olimpik sporculara bırakmanız gerektiği anlamına gelmiyor. Çalışmaları parçalara bölerek ölçülü bir biçimde yaptığınızda gücünüzü ve kuvvetinizi artırabildiğiniz gibi postürünüzü de daha sağlıklı bir yapıya ulaştırabilirsiniz.


OLİMPİK KALDIRMA REHBERİ! Tıklayınız


Learney hareketi birinci (halteri yerden kaldırma) ve ikinci (ağırlığı göğüs hizanıza ya da başınızın üzerine kaldırma) çekiş olarak iki parçaya ayırıyor. Bilhassa ikinci çekişin sporcular için çok önemli olduğunu söyleyen Learney, “Halterciler ve powerlifter’lar dışındaki çoğu sporcu full squat yapmaz. Demem o ki tam fleksiyon yaptığınızda ekstensiyon evresine geçiş sürecinizde hızlanır,” diyor.

Olimpik kaldırma antrenmanları!

Yerden kesebildiğiniz yük daima clean yapabileceğiniz ağırlıktan fazla olduğu için, yüksek ağırlıklarla yapacağınız deadlift ve squat egzersizlerinizi ayrı ayrı değerlendirmeli, aynı zamanda hang clean egzersiziyle desteklemelisiniz. Ayağa kalkın ve halteri üst bacaklarınızın hizasında tutun. Deadlift yapar gibi alçalın. Kalçanızı, dizlerinizi ve ayak parmaklarınızı aynı anda kullanarak harekete geçin. Halteri göğüs hizanıza götürebilmek için ellerinizi kullanın. Kısacası üçlü ekstansiyonun ardından alt vücudunuzu kullanıp halteri yukarıya doğru hareket ettirdiğinizde görevinizi tamamlamış olacaksınız.
Olayın kalça kaslarında bittiğini söyleyen Learney, “Kaslarınızı kuvvetlice hareket ettirip dizlerinizi ve ayak bileklerinizi de aksiyona dâhil ettiğinizde ayaklarınız yerden kesilir ve parmak uçlarınızın üzerinde yükselirsiniz,” diyor. Alt vücudunuzdaki en büyük kasları kullandığınızda metabolizmanız aşırı hızlı çalışacağı için vücudunuzun kaş inşa eden hormonlarla dolup taşmasını sağlarsınız. Omurganıza zarar vermediğiniz sürece, kısa zaman içerisinde büyük kazanımlar elde edebilirsiniz.

Devamı

FITNESS

Vitaminlerin vücut geliştirmede etkisi

Umut Doğan Yıldız

-

Almanız gereken vitamin ve mineralleri alın, geriye kalan makrolar başlarının çaresine bakacaktır.

ESKİ KURAL
Yağ yakmak istiyorsunuz, vitamin eksikliğinizi tedavi etmek değil. Her halükarda, whey protein tozu ton balığı ve yeşilliklerle aynı makrolara sahip ve spor salonunun soyunma odasında hazırlaması çok daha kolay.

YENİ KURAL
Daha yağsız bir vücut sadece vitaminlerle inşa edilemez ancak protein, karbonhidrat ve yağlara gözlerinizi dikip RDA’nızı ihmal etmeniz hata olur. Bu özel bakış açısı, her şeyi yiyebileceğinizi iddia eden bir etiket dahi ortaya çıkardı: #IIFYM, yani “makrolarınıza uyuyorsa”. Bu, akşam yemeğinde tatlı patates yerine bir dilim pizza veya düzgün öğünler yerine protein takviyeleriyle yaşamak anlamına gelebilir.

Ancak mikrobesinler  vitamin ve mineraller  organlarınızın çökmediğinden emin olmanın ötesinde bir amaca hizmet ediyor. “Vitaminler, büyüme, onarım, enerji transferi ve sinir sistemi fonksiyonu gibi tüm metabolik süreçlere katılıyor,” diyor Zolkiewicz. Walton’ın söylediğine göre, magnezyum ve organik asit karnitin, enerji için yağın oksitlenmesinde büyük rol oynuyor. Minnesota Üniversitesi’nden bir çalışma, yüksek seviye D vitamini ile daha büyük abdominal yağ kaybını ilişkilendirdi. Nature Chemical Biology de yağ hücrelerinin parçalanması için bakırın gerekli olduğunu bildirdi. Bilim insanlarına göre, “Ne kadar bakır varsa o kadar çok yağ parçalanır.” Bu durumda, eksikliğe karşı en iyi savunmanız ise basmakalıp diyetinizden kurtulup biraz çeşit getirmek olur: Karnitin için kuzu incik, magnezyum için pazı, bakır için şitake mantarı. Her halükarda, akıllıca antrenman yapıp orta karar beslendiğinizde yağ kaybı hedeflerinize ulaşacaksınız. Ancak o noktaya işlenmemiş gıdalarla daha çabuk ulaşacak ve enerji bardan oluşan başka bir kahvaltı daha yapmadan bu yolculuktan keyif alacaksınız.

Devamı

FITNESS

Dinlenme günlerinde yeni kural

Umut Doğan Yıldız

-

Eski kural – yeni kural dosyamız devam ediyor. İşte dinlenme günlerinde yeni kurallar!

Kendinizi kandırmayı bırakın: Haftanın üç gününü koltukta harcamak etkisiz bir antrenman planının işaretidir.

ESKİ KURAL

Pazartesi günü spor salonunu yıkıp geçin ve salı gününü masanızdan her kalkışınızda yüzünüzü acıyla buruşturarak geçirin. Bacak gününden sonraki gün merdiven çıkmaya katlanabiliyorsanız yeterince çok çalışmadınız demektir.

YENİ KURAL

Sürdürülebilirlik yalnızca çevreyle ilgili konularda geçen moda bir sözcük değil: Vücudunuzun kaynaklarını yönetmekte başarısız olursanız, hızlıca tükeneceklerdir. “O eski moda ‘acı yoksa kazanç da yok’ mantığı artık geçerli değil,” diyor Zolkiewicz. “Acısız çalışıp aynı sonuçları alabilecekken geçerli olamaz.” Bunun yerine, daha istikrarlı bir efor göstermeyi hedefleyin. “Toparlanma günlerinde düşük seviyeli aktiviteyi seviyorum,” diyor. “Haftalık planıma fonksiyonel hareket açıklığı kondisyonuna (FRC) ek olarak yürüyüş ve yoga gibi mobilite çalışması eklemeyi seviyorum.” Tabii ki bunların hiçbiri büyük yağ yakıcıları değil ama bir sonraki antrenmana dek metabolizmanızın işlemesini sağlıyorlar.

İsterseniz fazladan biraz kalori yakımı da ekleyebilirsiniz: Danimarkalı araştırmacılar, bir gün önce çalıştığınız kas gruplarını hedef alan hafif antrenmanlar yapmanın -ister alt vücut antrenmanı sonrası bisiklet sürmek, isterseniz de bench antrenmanınızdan sonraki gün birkaç şınav çekmek olsun- kas ağrısını etkisiz hâle getirebileceğini gördü. Buna karşılık, tam bir hareketsizlik, kan dolaşımını azaltarak iyileşen kaslara giden besin değerlerini sınırlar ve antrenmanın acıya neden olan kimyasal yan ürünlerinin kandan uzaklaştırılmasını yavaşlatır.

Bu nedenle, koşu intervalleri veya kişisel rekor arayışları yerine takım sporları veya yüzme gibi nabzınızı yüksek ama sabit tutan egzersizler tercih edin. Çok daha güçlü bir şekilde döneceksiniz.

Devamı

Popüler