Bizi Takip Edin

Spor salonuna gitmeden ve zihninizdeki engelleri yenmeden gelişme gösteremezsiniz.

Şu sözü duymuşsunuzdur:

Performans yüzde 90 zihinsel ve yüzde 10 fizikseldir. En iyi fiziksel formunuzda olsanız da, aklınız olması gereken yerde değilse antrenmanınız bundan kötü etkilenecektir. Bu zorluklar, genellikle zihinsel bloklar veya üstesinden gelebileceğiniz bir şeyi başaramama şeklinde karşımıza çıkar. Tanıdık mı geldi? Kesinlikle yalnız değilsiniz, diye belirtiyor Southern California Üniversitesi atletizm programının kıdemli psikoloğu Dr. Lani Lawrence. “Zihinsel bloklarınızın olması tamamen normal, birçok atlet bu sorunla karşı karşıya geliyor.” Lawrence ayrıca bu zihinsel blokların genellikle bunalmışlık hissiyle tetiklendiğini belirtiyor. Bu his ise baskı, tükenmişlik, stres, kaygı veya yeni bir şey denemeye duyulan korku gibi birçok nedenden kaynaklanabilir. Zihinsel bloklar motivasyon düşüklüğüyle tam olarak aynı anlama gelmiyor. Antrenman rutininizi devam ettirme motivasyonunuzu kaybetmeniz, zihinsel blokla birlikte yaşayabileceğiniz bir durum. Ancak bu ikisi birbiriyle bağlantılı olmak zorunda değil. Sorununuzu çözmek için gerekli motivasyona sahip olsanız dahi, yolunuza çıkan zihinsel blok, göstereceğiniz her türlü çabayı boşa çıkarabilir. Yine de Lawrence, motivasyonunuzu yükseltmek için kullanabileceğiniz püf noktalardan bazılarının zihinsel blokların üstesinden gelmenize de yarayabileceğini söylüyor. Spor düzeninizin rayına oturmasını sağlayacak bu yedi yolla bir plato dönemini atlatabilir veya antrenmanın en zor kısmının üstesinden gelebilirsiniz.

GENEL HEDEFİNİZİ KÜÇÜK PARÇALARA BÖLÜN

Lawrence’ın önerisi, sıfırdan en tepeye hemen çıkmaya çalışmak yerine, ufaktan başlayarak büyük hedefinizi başarılabilir küçük parçalara ayırıp mücadeleyi daha kolay bir hale getirmeniz: “Atletlerime şunu söylüyorum: ‘Bir fili nasıl yersiniz? Her seferinde bir ısırık alarak.” Lawrence, adım adım ilerlemenin, kendinize olan güveninizi artıracağını ve böylece performansınızı yükselteceğini belirtiyor.

ANTRENMAN ORTAMINIZI YENİDEN DÜŞÜNÜN

Lawrence, kendinize nasıl bir ortamda en iyi performansı göstereceğinizi sormanızı öneriyor. Belki tamamen yalnız olduğunuz bir yerde, belki bir koç veya eğitmenle bire bir çalıştığınızda ya da belki de bir grup insanla beraberken… Ayrıca iyi bir gelişim gösterebilmek için sakin, rahat bir ortama mı yoksa biraz daha baskı altında hissedeceğiniz bir alana mı ihtiyacınız olduğuna dikkat etmelisiniz.

SİZİ NEYİN MOTİVE ETTİĞİNİ KENDİNİZE SORUN

 Bir şeylerin yolunda gitmediğini anlayabileceğiniz birkaç gösterge olarak, egzersizler esnasında hırçın veya bıkkın hissetmek, genel bir enerji eksikliği veya süreç boyunca olumsuz düşüncelere sahip olmak sayılabilir. Peki, yaptığınız sporla artık mutlu hissetmediğinizi fark ettiğinizde ne yapacaksınız? Lawrence, “Gerileme durumunda bir B planı ve hatta C planınızın olması, eksikliğinizi kapatarak ilerlemenizi sağlamak için oldukça faydalıdır” şeklinde ifade ediyor. Diğer bir deyişle, enerjinizi başka neler denemek istediğinize yoğunlaştırın ve gidip onu deneyin.

BAŞARDIĞINIZI HAYAL EDİN…

Diyelim ki bir süredir 100 kg deadlift yapıyorsunuz ve eğitmeniniz ağırlığınızı artırmanızı öneriyor. Güçleniyorsunuz ve hazır olduğunuza ikiniz de inanıyorsunuz. Ancak denemeleriniz haftalar boyunca boşa çıkıyor. Bu durumda zihinsel blok, karşınıza en iyi sonucu elde etmeyi başaramamaktan duyduğunuz kaygı olarak çıkabilir. Bu tümseği atlatmak için, Lawrence kendinizi en küçük ayrıntısına dek hareket üzerinde uzmanlaşırken hayal etmenizi öneriyor.

…ANCAK BAŞARISIZ OLMAKTAN KORKMAYIN

Lawrence’a göre, bir hedefi ilk denemede başaramamanız, sizi en nihayetinde zihinsel olarak daha da güçlendirecektir. Çünkü bu, bir adım geri atıp bir sonraki denemenizde neyi daha iyi yapabileceğinizi düşünmenizi sağlar. Peki ya gerçekten başarısız olursanız? Hedeflerinizi yeniden değerlendirin ve başarıyı zihninizde canlandırın. 

ŞU ANA ODAKLANIN

American Psychological Association’ne göre, farkındalık -veya ayrımsama- egzersizleri yapmak “gelişmiş konsantrasyon ve zihinsel berraklık” sağlayabilir. Lawrence da farkındalığın her türlü zihinsel bloğun üstesinden gelmek için önemli bir etken olduğunu atletlerine anlatarak buna katılıyor. “Rahatlamayı ve anı yaşamayı kendinize öğretin” diyor. “Başarısızlığın olası sonuçlarıyla ilgili endişelenmeyin.” Bu oldukça önemli, çünkü olumsuz düşünceler zihinsel blokları daha da kötüleştirmekten başka bir işe yaramaz.

PROFESYONEL BİRİNİ İŞE KATIN

Durumunuz yeteneğinizle veya antrenmanınızla ilgili bir sorundan kaynaklanmıyorsa ve kendi başınıza çözemediğiniz başka bir problem karşınıza çıktıysa, bir spor psikoloğuna danışmak işleri eski haline getirmenizde size yardımcı olabilir.

 

Derleyen: Saide Tokuç

 

 

anaslide

BACAK KASLARI İÇİN EFSANE PROGRAM

Umut Doğan Yıldız

-

Bu efsane hareketle bacak ve merkez bölgesi kaslarınızı güçlendirirken denge ve hareket kabiliyetinizi de geliştireceksiniz. Bacak kaslarını geliştirmek için haftaları atlamayın.

HAFTA 1

Reverse lunge

(bir adımınızı geri atın, o dizinizi bükün ve gövdenizle yere doğru alçalın) ve her iki bacakla SPLIT SQUAT (Bir ayağınızı öne atın ve gövdenizi yere yaklaştırın) yapın.

PAZARTESİ 6 TEKRARDAN 3 SET
SALI 6 TEKRARDAN 3 SET
ÇARŞAMBA 8 TEKRARDAN 3 SET
PERŞEMBE KNEE TO WALL: DUVARIN BİR ADIM ÖNÜNDEYKEN ÖNDEKİ DİZİNİZİ DUVARA DEĞDİRİN. BU BİR TEKRARDIR. 6 TEKRARDAN 5 SET YAPIN.
CUMA 10 TEKRARDAN 3 SET
CUMARTRSİ 12 TEKRARDAN 3 SET
PAZAR TEST: HER HAREKETİ HER İKİ TARAFA 15 TEKRAR YAPIN. YAPAMIYORSANIZ HAFTAYI TEKRAR EDİN.

HAFTA 2

Pistol negative

Sol ayağınız bir box’un üzerinde, sağ ayağınız havada olacak şekilde durun. Sol dizinizi sağ ayağınız yere değene kadar bükün ve tekrar doğrulun. Bu 1 tekrardır.

PAZARTESİ 4 TEKRARDAN 4 SET
SALI 6 TEKRARDAN 4 SET
ÇARŞAMBA 8 TEKRARDAN 4 SET
PERŞEMBE CLOSED-FEET SQUAT:
AYAKLARINIZ BİTİŞİK SQUAT YAPARAK ALÇALABİLDİĞİNİZ KADAR ALÇALIN. 10 TEKRARDAN 5 SET YAPIN.CUMA 10 TEKRARDAN 4 SET CTS. 12 TEKRARDAN 4 SET
PAZAR TEST: HER İKİ BACAK İÇİN ÜÇ TEKRARDAN 1 SET YAPIN. YERE 3-5 SANİYEDE ALÇALIN. YAPAMIYORSANIZ, BU HAFTAYI TEKRAR EDİN.

HAFTA 3

Single leg wall sit

Sırtınızı duvara yaslayın, ayaklarınız 60 cm kadar önde olsun. Dizleriniz 90 derece olana kadar alçalın. Sonrasında doğrulun ve bir bacağınızı düz hale getirerek 15 saniye bekleyin.

PAZARTESİ 4 TEKRARDAN 4 SET
SALI 6 TEKRARDAN 4 SET
ÇARŞAMBA 8 TEKRARDAN 4 SET
PERŞEMBE PIGEON POSES: DİZLERİNİZİN ÜZERİNDEYKEN SAĞ BACAĞINIZI ARKANIZA SOL BACAĞINIZI ÖNE UZATIN. 15 SANİYE BEKLEYİN.
CUMA 6 TEKRARDAN 4 SET
CUMARTESİ 8 TEKRARDAN 4 SET
PAZAR TEST: 3 TEKRAR WALL SIT YAPIN. (HER İKİ BACAKLA 20 SANİYE) OLMADI MI? 3. HAFTAYI TEKRAR EDİN.

 

HAFTA 4

Assisted pistol

TRX bandının 60 cm önünde durarak tutacaklarını kavrayın. Sağ ayağınızı yerden kaldırarak bacağınızı öne doğru uzatın ve sol dizinizi kırarak kalçanızı yere yaklaştırın. Bu bir tekrardır.

PAZARTESİ 4 TEKRARDAN 2 SET
SALI 6 TEKRARDAN 2 SET
ÇARŞAMBA 8 TEKRARDAN 2 SET
PERŞEMBE CROSSED LEG SQUAT: SOL AYAĞINIZI SAĞ AYAĞINIZIN ARKASINA GÖTÜRÜN VE PARMAK UCUNDA ALÇALIN.10 TEKRARDAN 5 SET YAPIN.

CUMA 10 TEKRARDAN 2 SET
CUMARTESİ 12 TEKRARDAN 2 SET
PAZAR TEST: HER İKİ BACAKLA 12 TEKRARDAN 2 SET YAPIN. ÜÇ SANİYEDE ALÇALIN. YAPAMIYORSANIZ 4. HAFTAYI TEKRAR EDİN.

 HAFTA 5

Pistol Squat yapmak için bir ayağınızı yerden kaldırın ve öne doğru uzatın. Diğer dizinizi bükün ve kalçanız yere iyice yaklaşana kadar devam edin. Şimdi doğrulun. Tebrikler!

Devamı

anaslide

BURPEE YAPARKEN BAŞ DÖNMESİ!

Umut Doğan Yıldız

-

Burpee yaparken başın dönüyorsa bunun birden fazla nedeni olabilir.

Egzersiz programına yeni eklediysen, bu hareket yapabilirlik seviyene bağlı olarak sana şiddetli gelebilir. Eğer zorlanıyorsan, egzersizi basitten zora doğru olacak şekilde aşamalandır. Burpee öncelikle bir box / kutu kullanılarak yapılmalı. Ellerini yerden daha yüksek bir yere koyarak açıyı daha uygun hâle getirebilirsin.

Ayrıca antrenmanının hangi kısmına, hangi yoğunlukta eklediğin de önemli. Aerobik ve anaerobik kapasiten yeterli değilse, nabzının aşırı yükselmesi de baş dönmesine sebep olabilir. Ayrıca yanlış ve yetersiz beslenme sonucu kan şekerinde düşme yaşanabilir; bu da baş dönmesine yol açar. Bunları dikkate alarak egzersiz ve beslenme planlamanı yeniden oluşturman gerekebilir.

Egzersiz yaparken doğru nefes alıp vermek de işin en önemli kısımlarından biri. Kaslarının en iyi performansını sergilemesi için oksijene ihtiyacı vardır ama bu oksijeni kaliteli bir şekilde alman gerekir. Çok sık ve hızlı nefesler alıp verirsen bu da bir süre sonra mide bulantısı ve baş dönmesine neden olabilir. Tüm bunlara dikkat etmene rağmen baş dönmesi devam ediyorsa, tabii ki doktora görünmende fayda var.

Çağdaş Cemre Kılıç, Burn & Joy’un Kurucusu, Egzersiz Danışmanı

Devamı

anaslide

ÇARPINTININ NEDENİ SADECE KALP DEĞİL!

Umut Doğan Yıldız

-

Kalpte çarpıntı, göğüs ağrısı ve nefes darlığı kalbimizin bize yolladığı sinyallerin başında geliyor. Bu sinyallerden çarpıntı, kalbin hızlı çalışması anlamına geldiği için bu sorunu yaşayanlar çoğunlukla kalp hastalıklarına yönelik muayene oluyor, şikayetleri çözümsüz kalabiliyor. Bunun nedeni ise toplumdaki yaygın inanışın aksine, kalpte çarpıntının sadece kalp hastalıklarının belirtisi olmaması.

Kardiyoloji Uzmanı Prof. Dr. Ahmet Karabulut; ilk planda kalp hastalığı habercisi olarak düşünülse de, çarpıntının aslında tüm vücuttaki sorunlar için bir belirti olabileceğine işaret ederek, sanılanın aksine her çarpıntının nedeni kalpteki bir sorundan kaynaklanmadığını belirtiyor. Kalbimiz hızlı çarparak aslında vücudumuz için bize sinyal göndermeye çalışıyor. Bu nedenle çarpıntıya yönelik araştırma yapılırken kalp dışındaki faktörlerin de dikkate alınması çok önem teşkil ediyor.  Çarpıntı gelişimine yol açan ve doğrudan kalbi ilgilendirmeyen nedenleri öğrenmeye hazır mısın?

Kansızlık 
Genç yaşlı her yaş grubunun ortak sorunlarından biri olan kansızlık genellikle tedavisi ihmal edilen bir hastalık. Kansızlıkta kalp vücudun oksijen ihtiyacını karşılamak için daha çok çalışıyor ve bu tablo da kendini çarpıntıyla belli ediyor.

Guatr
Boyunda bulunan tiroit bezinin anormal derecede hızlı çalışması vücudun metabolizmasını hızlandırıyor. Bu tablo sıklıkla kendini çarpıntıyla gösteriyor. Sebebi bulunamayan çarpıntı şikayetlerinde mutlaka tiroit hormonlarına bakılması gerekiyor.

Hipoglisemi
Kardiyoloji Uzmanı Prof. Dr. Ahmet Karabulut kan şekerinin düşmesi anlamına gelen hipogliseminin genç yaşlı herkesi tehdit ettiğini vurguluyor. Çarpıntı, yemek yedikten hemen sonra aşırı insülin salınmasına bağlı olarak da gelişebiliyor. Hipoglisemi kendini sıklıkla halsizlik ve çarpıntıyla gösteriyor.

Uyku bozuklukları
Uyku bozuklukları çarpıntının sık görülen sebeplerinden biri. Vücut uyku sırasında metabolizmasını yavaşlatıyor ve dinleniyor. Düzenli ve kaliteli uyku uyumayan kişilerde kandaki stres hormonlarının seviyesindeki artışa paralel olarak gün içerisinde kalp hızı daha yüksek seyrediyor ve çarpıntı daha sık gözleniyor.

Sigara ve alkol tüketimi
Tütün ürünleri ve aşırı alkol tüketimi vücudun metabolizmasını etkiliyor ve stres hormon seviyelerinde artış yapıyor. Bu durum da sıklıkla çarpıntı ataklarına yol açıyor.

Hipotansiyon
Tansiyon düşüklüğü anlamına gelen hipotansiyon daha çok uzun boylu ve zayıf gençler ile yaşlılarda görülüyor. Kardiyoloji Uzmanı Prof. Dr. Ahmet Karabulut aşırı yorgunluk, ayakta durma ve az su içilmesiyle bağlantılı olan tansiyon düşüklüğünün genelde halsizlik, baş dönmesi ve çarpıntıyla ortaya çıktığını söylüyor.

Stres ve kaygı bozukluğu
Vücutta oluşan her türlü fiziksel ve duygusal stres çarpıntıyı tetikliyor. Bunun yanında kaygı bozukluğu, evham ve depresyon da çarpıntının temel sebeplerini oluşturuyor.

Mineral ve su dengesizliği
Vücuttaki su ve tuz miktarının az olması çarpıntıyı tetikleyebiliyor. Bu duruma sıklıkla halsizlik ve tansiyon düşüklüğü de etki ediyor.

Hormonal değişimler
Kadınlarda oluşan hormonal değişimler kendini çarpıntı olarak gösterebiliyor. Özellikle menstrual periyotlar öncesinde ve menopoza geçiş sürecinde çarpıntı atakları sık gözleniyor. Hamilelik sürecinde de kalp atım hızı yükseliyor ve çarpıntı şikayetleri sıklaşıyor.

Kondisyon düşüklüğü
Çarpıntının en sık sebeplerinden biri de vücudun efor yapmaması sonucu oluşan hamlama ve kondisyon düşüklüğü. Genç yaşlı herkesi etkileyen bu durum yokuşta ve merdivenlerde çarpıntı ile nefes darlığıyla kendini gösteriyor.

Kafein ve çay
Prof. Dr. Ahmet Karabulut kafeinli enerji içecekleri ile yoğun kahvelerin genellikle çarpıntıyı tetiklediklerine işaret ederek, “Aşırı koyu siyah çay da çarpıntıyı tetikleyen içecekler arasında yer alıyor. Yeşil çay ise tam tersine kalbi sakinleştiren ve çarpıntıyı azaltan bir içecek olarak nitelendiriliyor” diyor.

Ateşli hastalıklar
Ateş yüksekliği çarpıntıyı tetikleyen temel etkenlerden biri. Sıklıkla enfeksiyon ya da romatizmal hastalıkların eşlik ettiği ateş yüksekliği sırasında kalbin üzerindeki yük artıyor ve kalp daha çok çalışıyor. Bunun sonucunda da çarpıntı oluşuyor.

Gıda takviyeleri
Özellikle vücut geliştirme için kullanılan bitkisel gıda takviyelerinin çoğunda vücudu tetikleyecek maddeler bulunuyor ve bu durum çarpıntıya yol açabiliyor.

Aşırı spor ve egzersiz
Hazır olamayan bir vücudun yoğun spor yapması sıklıkla çarpıntıya neden oluyor. Zaman zaman bu durum ciddi ritim bozukluklarını tetikleyebiliyor. Bu nedenle sıfırdan spora başlayacak kişilerin ilk ay ısınma şeklinde spor yapmaları gerekiyor.

Alerji
Besin alerjileri sık görülen çarpıntı sebeplerinden biri. Deniz mahsullerinde daha sık görülen bu durum yemek sırasında sıklıkla çarpıntı ve halsizlikle ortaya çıkıyor. Ağır yemek sonrasında hazımsızlığa bağlı çarpıntı atakları da sık görülüyor.

Kronik hastalıklar
Yüksek tansiyon, KOAH gibi kronik hastalıklar, romatizmal hastalıklar ve kanser türleri de vücutta iltihabi reaksiyon oluşturarak çarpıntıya yol açabiliyor.

Olumsuz yaşam koşulları
Çok tozlu, havasız iş ve ev koşulları da çarpıntıyı tetikleyebilen etkenlerden. Deniz seviyesinden yüksek rakımlara giden kişilerde oksijen açlığına bağlı çarpıntı şikayetleri de sık görülüyor.

Böbrek üstü bezlerinin hastalıkları
Böbrek üstü bezleri vücuttaki stres hormonlarını salgılayan temel organlar. Hastalık nedeniyle bu bezden aşırı salınan hormonlar çarpıntı ve tansiyon yüksekliğiyle sinyal veriyor.

Ağrı
Vücutta gelişen baş ağrısı, diş ağrısı, böbrek ağrıları, bel ağrıları ve kireçlenme ağrıları vücuttaki stres seviyesini yükselterek çarpıntıyı tetikleyebiliyor.

İlaçlar
İlaç kullanımı, çarpıntıya yol açan en önemli dış etkenlerden biri. Özellikle grip ve astım ilaçları, guatr ilaçları, antibiyotikler ve depresyon ilaçları ciddi çarpıntı atakları yapabiliyor

Devamı

Popüler