Bizi Takip Edin
Men's Health Türkiye

Men's Health Türkiye

ALKOL VE YAĞ HAKKINDAKİ GERÇEKLER

SAĞLIK

ALKOL VE YAĞ HAKKINDAKİ GERÇEKLER

-

 

Diyetleri baltalayan en büyük düşmanlardan ikisi, alkol ve yağdır. İkisi de çok miktarda kalori barındırıyor ve vücuda pek çok yönden önemli etkileri oluyor. Bu etkilerin bazıları iyi olabilir ama çoğu sizi korkutacak kadar kötü.

Alkol ve yağlı yiyecekler yediğiniz öğüne yanlışlıkla girmiş gibi numara yapmayın. Bunun yerine vücudunuza yaptıkları etkileri iyice öğrenin. Böylece bir dahaki sefere aklınızı çelmeye çalıştıklarında, bu bilgiler ışığında daha doğru kararlar verirsiniz.

YAĞ

Aşırı yağ tüketimi ve vücuttaki yağ oranının, yüksek tansiyon, felç ve diyabet gibi hastalıklara direkt katkıda bulunduğu herkes tarafından bilinen bir gerçek. İster obez olun, ister sadece 7 kilo fazlanız olsun, kilo fazlası olan vücutlar egzersiz ve fiziksel aktiviteler sırasında nefes alma zorluğu çeker.

Bir gram yağda 9 kalori vardır. Bu nedenle de en ağır besin maddelerinden biridir. Bununla birlikte, yağ vücudunuz ve beslenme düzeniniz için önemli. Bu yüzden tamamen hayatımızdan çıkaramayız. İşte yağın en temel görevleri.

 

YAĞIN İŞLEVLERİ

Vitamin Emilimi

A, D, E ve K vitaminleri yağda çözünür. Çözünen vitaminlerin vücut tarafından emilip her yere taşınması da yağın görevidir. Bu vitaminler kemikleri güçlendirir, hücre ve dokuları yeniler ve kanı pıhtılaştırır.

Koruma

İç organlara tampon yapıp izole ederek korur. Vücut sıcaklığı kaybını engeller ve özellikle judo, güreş gibi yakın temasın olduğu fiziksel aktivitilerde darbeye karşı güçlendirir.

Enerji Depolama

90 dakikadan uzun süren düşük ve orta yoğunluklu egzersizlerde enerji için yakıt sağlar.

TÜRLERİ

Doymuş (Kötü)

Kolestrol bakımından yüksek.

Hayvansal ürünlerde bulunur (et, yumurta, süt ürünleri)

Doymamış (İyi)

Kolestrolü azaltır.

Zeytin, avokado, balık ve keten tohumunda bulunur.

Trans (Kötü)

Hayvansal ürünlerde ve işlenmiş bitkisel yağlarda az miktarda bulunur. Hamur işlerinde, cips ve şeker gibi atıştırmalıklarda, kızartmalarda, pizzada ve diğer pek çok işlenmiş yiyecekte ise bol miktarda bulunuyor.

Yağın beslenme alışkanlıklarımızda ne kadar önemli bir rol oynadığını öğrendik. Burada asıl dikkat etmemiz gereken şey, ne tür yağlardan ne kadar tükettiğimiz. Yağ tüketimini günlük alınan kalori miktarının yüzde 20’siyle sınırlamak gerekiyor. Bu miktarın yüzde 10’undan fazlası doymuş yağlardan oluşmamalı. Bu kurallara uyarak, birçok hastalık riskini en aza indirip, aynı zamanda güçlü ve sağlıklı bir vücut için gerekli olan yağ miktarını da almış olursunuz.

 

ALKOL

Diğer besin maddelerinin aksine, alkol vücudunuz için hayati bir önem taşımaz. Fiziksel bir faydası olmadığı için de kullanmak elzem değildir. Bir gram alkolde 7 kalori vardır ve kalori bakımından en zengin ikinci gıda maddesidir. Bu nedenle vücudunuza çok fazla etkisi var. Şimdi bu etkilere bir göz atalım.

ALKOLÜN ETKİLERİ

Dehidrasyon

Antidiüretik hormon (ADH) üretimini bastırarak, sık sık idrara çıkmaya, bu nedenle de su kaybına yol açar. Vücuttaki sıvı miktarı azaldığı için de kramplara neden olur.

Sedasyon

Bilinç kaybına yol açar, refleksleri yavaşlatır, el ve göz koordinasyonunu engeller. İçkiliyken araba kullanmanın yasa dışı olmasına yol açan aynı sebeplerden dolayı, içkiliyken egzersiz de yapmamalısınız.

Mineral ve Vitamin Emilimi ve Tüketimi

Bu tüketime kısmen yukarıda bahsettiğimiz aşırı idrara çıkmak yol açıyor. Ayrıca, alkol B vitamini ve çinko gibi hayati önem taşıyan besin maddelerinin emilimini sekteye uğratıyor.

Azalan Direnç

Karaciğerin glikoz üretip, kan dolaşımına karıştırma görevini yerine getirmesini engelliyor. Enerjinin azalmasına ve direnç kapasitesinin düşmesine neden oluyor.

Uyku Düzenini Bozar

Uyku süresini ve düzenini, bunun sonucu olarak da yenilenme sürecini (hem zihinsel hem fiziksel olarak) sekteye uğratır. Uykudayken hafızanın düzenlenmesi ve belleğin güçlenmesi aşamalarını da engelliyor.

Büyüme Hormonu Azalır

Uykunun bölünmesi, insan büyüme hormonunun salgılanmasını engeller ve yüzde 70 oranında azalmasına yol açar. Büyüme hormonu ise kasların gelişmesini, yapılanmasını ve yenilenmesini sağlar.

Vücudunuz alkole yağ muamelesi yapar ve aynı şekilde depolar. Bir gramında 7 kalori olduğu gerçeğini ve negatif ektilerine dair bu uzun listeyi her zaman göz önüne alın. Sağlığınızı ve zihinsel performansınıza önem vererek, tercihinizi buna göre yapın. Unutmayın, kilo almak kolaydır ama onları geri vermek hayli zordur.

Continue Reading
Advertisement

SAĞLIK

Hava kirliliği günde 1 paket sigara içmeye eşit

-

Bilim insanları, hava kirliğine sürekli maruz kalmanın, akciğer ve alt solunum yolları hastalıklarına yakalanma riski bakımından günde bir paket sigara içmeye eş değer olduğu söylüyor.

Sputnik’te yer alan habere göre, sonuçları ABD Tabipler Birliği yayını JAMA Journal’da yayımlanan araştırmada, hava kirliliğine yol açan bileşenlerin güneş ışığıyla etkileşimiyle ortaya çıkan yer seviyesindeki ozon gazının, amfizem gibi, akciğerlerde ve diğer oksijen taşıyan alt solunum organlarında ortaya çıkan, doku ve organlar arasında hava boşlukları oluşturarak vücudun yeterli miktarda oksijen kullanmasını engelleyen rahatsızlıkların ortaya çıkmasında, günde bir paket sigara kadar etkili olduğunu belirledi.

Araştırma kapsamında ABD’nin New York, Los Angeles, Chicago, Baltimore, St. Paul ve Winston-Salem kentlerinde yaşayan, yaşları 45 ve 84 arasındaki 7 binden fazla sağlıklı yetişkini 10 yıl boyunca izleyen bilim insanları, hava kirliliği oranlarının yüksek olduğu söz konusu metropollerde yaşayan kişilerde amfizem ortaya çıkma riskinin, hava kirliliği oranlarının düşük olduğu yerlerde yaşayıp günde bir paket sigara içen bireylere eşit olduğunu ortaya koydu.

Araştırmaya önderlik eden Columbia Üniversitesi’nden Dr. Graham Barr, “Hava kirliliğine maruz kalmanın amfizeme yakalanma riskini belirgin şekilde artırdığını gördük. Bu, günde 1 paket sigara içmeye eş değer bir risk oluşturuyor ve vücuda 3 yıl ilave yaşlanmaya eş değer bir zarar veriyor” ifadesini kullandı.

Araştırmanın yazarlarından, Washington Üniversitesi’nden Dr. Joel Kaufman da “Sigara içmek amfizeme yol açan en önemli etken. Hastalığın ortaya çıkmasında hava kirliliğinin de bu kadar etkili olduğunu görmek bizim için sürpriz oldu” değerlendirmesinde bulundu.

ABD’de daha önce yapılan araştırmalarda da yer seviyesindeki ozon gazı yoğunlaşmasının akut solunum hastalıklarına yol açabileceği konusunda uyarılar içeren araştırmalar yayımlanmıştı. Araştırmalarda ABD’de yalnızca 2011’de solunum hastalıkları kaynaklı hastalıklardan 107 bin kişinin hayatını kaybettiğine dikkat çekilmişti.

Devamı

SAĞLIK

4500 yıllık mayadan ekmek pişirdi

-

Antik Mısır’dan kalma bir çanaktaki mayayı kullanarak ekmek pişiren bilim insanı Seamus Blackley, pişirdiği ekmeğin, diğer ekmeklerden daha lezzetli olduğunu söylüyor.

Fizikçi ve video oyunu tasarımcısı Seamus Blackley, Antik Mısır üzerine çalışmalar yürüten Serena Love ve mikrobiyolog Richard Bowman’la ABD’nin Massachusetts eyaletinde bir araştırmada çalıştığı sırada, Antik Mısır’dan kalma bir çanaktan maya kalıntıları çıkardığını söyledi.

Numunelerin kapların gözeneklerinden toplandığını söyleyen araştırmacı, organizmaları uyandırmadan önce bir sterilizasyon tekniği kullandığını söylüyor.

Devamı

SAĞLIK

Metabolizma hızlandırmanın 12 yolu!

-

Metabolizma hızlandırmanın yollarını merak edenler için 12 tüyomuz var.

Vücudunuz bir makine olsaydı, metabolizmanız işletim sistemi olma görevini üstlenirdi: Bütün girdileri, yani besinleri işleyerek sizi fonksiyonel kılan bir sistem. Onu abur cuburla doldurursanız düşük performans gösterecektir. Sisteminizi daha verimli şekilde kullanmak istiyorsanız, beslenme ve antrenman programlarınızı güncellemeyi deneyebilirsiniz.

Metabolizma nasıl hızlandırılır?

YEŞİLİN GÜCÜ

Tıpkı kahve gibi çay da antioksidan açısından zengindir. Journal of Research in Medical Sciences dergisinde yayımlanan bir araştırmaya göre, günde dört fincan yeşil çay içen tip 2 diyabet hastaları, çay içmeyenlere göre daha fazla kilo verdi ve tansiyonunu düşük tuttu. Bilim insanları, yeşil çaya has bir antioksidan olan kateşinlerin metabolizmayı hızlandırdığını düşünüyor.

KAHVALTI YAP

Bath Üniversitesinin 2018 yılında yaptığı bir araştırmaya göre, günün ilk öğünü metabolizmadaki yağ genlerini pasif hale getiriyor ve vücudu antrenmandan sonraki saatlerde daha fazla karbonhidrat yakması konusunda harekete geçiriyor. İtalyan bilim insanlarının yaptığı birbirinden bağımsız araştırmalara göre, kahvaltı ayrıca dinlenen metabolik değerinizi her akşam aynı yemekleri yemekten daha fazla artırıyor.

BOL BOL SU İÇİN

Yüksek protein diyeti yapan sporcuların metabolizmaları yeteri kadar su tüketmeme sebebiyle sekteye uğrayabilir. Yani bol miktarda su tüketmeniz gerekiyor. Frontiers in Nutrition tarafından yayımlanan ve hayvanlar üzerinde yapılan bir araştırmaya göre, bol su tüketmek vücudunuzdaki yağların parçalanmasına yardımcı olarak kilo vermenizi sağlıyor. Elinize küçük bir bardak alıp ofisinizdeki sebile doğru yürümek, iş gününüzün daha aktif geçmesine yardımcı olabilir.

BİRAZ BAHARAT

Sabah tükettiğiniz yulaf ezmeli karışımınızı tarçınla tatlandırmayı deneyin. Metabolism’de yayımlanan 2017 tarihli bir araştırma, baharatların metabolizmanın ürettiği sıcaklık olan termojenez miktarını artırdığını söylüyor. Tam buğday ekmeğinin arasına fıstık ezmesi ve muz koyarak yaptığınız bir tost da benzer bir etki yaratacaktır.

AKŞAM YEMEĞİ YE

İtalyan bilim insanları tarafından yapılan ve PLOS One’da yayımlanan bir araştırmaya göre, günlük toplam kalorilerinin en büyük parçasını akşam yemeğinde tüketenler, bu öğünü günün daha erken saatlerinde tüketenlere oranla obeziteye iki kat daha meyilli oluyor. Bilim insanları bu tarz beslenmenin metabolik fonksiyonlara katkıda bulunan sirkadiyen ritminizle daha doğal bir uyum yakalamanıza yardımcı olacağını söylüyor.

AYARI KAÇIRMA

PLOS One’da yayımlanan ve Hollandalı bilim insanları tarafından yapılan bir araştırmaya göre, gün içinde büyük öğünler tüketmekten kaçınan erkeklerin, toplam kalori tüketimi aynı miktarda olan erkeklere oranla daha iyi bir iştah kontrolüne ve daha yüksek dinlenen metabolik değere sahip olduğu ortaya çıktı. Acıktığınız zamanlarda fazla yemenize neden olacak brunch’lara meyletmek yerine elma ve armut gibi ufak atıştırmalıkları tercih edebilirsiniz.

İyotlu tuz metabolizma hızlandırır mı?

İYOTLU TUZ KULLAN

Deniz tuzları, tiroidinize metabolizmanızı sağlıklı tutması konusunda yardımcı olan iyot bakımından zengin değildir. Günlük 150 mikrogram iyot tüketmeniz tavsiye edilirken, bu miktar yarım çay kaşığı iyotlu tuza tekabül eder. Ancak iyot alabilmek için balık, süt ürünleri, meyve ve sebze de tüketebilirsiniz.

PEDALLARA ASIL

Kopenhag Üniversitesi tarafından 2018 yılında yapılan bir araştırmaya göre, antrenman sonrasında bisikletçilerin ağırlık kaldıranlara oranla metabolizmayı harekete geçiren FGF21 hormonunun daha yüksek olduğu ortaya çıktı. Bu nedenle metabolizmanızı hızlandırmak için antrenmanlarınızın sonunda pedal çevirebilirsiniz.

PATLAMA MODUNA GEÇ

İtalyan araştırmacılar, yüksek yoğunluklu kuvvet antrenmanı yapanların geleneksel kuvvet antrenmanları yapanlara oranla egzersiz sonrasında daha fazla kalori yaktığını ortaya koydu. Araştırmalara göre 6 tekrar, 20 saniye dinlenme, 2-3 tekrar, 20 saniye dinlenme ve 2-3 tekrar prensibiyle çalışabilirsiniz. Toplamda iki dakika sürecek üç egzersiz yapın. Set aralarında 30 saniye dinlenerek sekiz seti tamamlayın.

KEMİKLERİNİ GÜÇLENDİR

Kanadalı bilim insanları tarafından 2017 yılında yapılan bir araştırmaya göre, kan dolaşımında kemik hormonu osteokalsin miktarı fazla olan kişiler şekeri ve yağı daha iyi metabolize ediyor. Osteokalsin hormonunuzu artırabilmek için brokoli, soğan, somon ve zeytinyağı tüketebilirsiniz.

ŞALTERİ İNDİR

Şimdiye kadarki tüm ipuçlarını uygulamaya başlasınız bile, kötü bir uyku tüm çabalarınızı boşa çıkarabilir. Yapılan birçok araştırma, yetersiz uykunun metabolizmanızın fonksiyonelliği için bir hayli önemli olan glukoz metabolizmasını ve düzenleyici hormonları olumsuz etkileyebileceğini söylüyor.

TELEFONU DA KAPAT

Geceleri Instagram’da gezinmenin tek kötü yanı uykunuzun bölünmesi değildir. Zira bu davranış kilo almanıza da neden olabilir. Northwestern Üniversitesinde yapılan bir araştırmaya göre, cihazınızdan yayılan mavi ışık insülin direncinizi artırarak vücudunuzun kan dolaşımınızdaki glukozu temizleme kabiliyetini düşürebiliyor.

Devamı

Popüler

 

 

www.pilioo.com