Bizi Takip Edin

SAĞLIK

AĞIZ KANSERİ HAKKINDA HER ŞEY

-

 

agiz2DentGroup Ağız, Diş ve Çene Cerrahi Kliniği’nden Dr. Başak Kurdoğlu merak edilenleri anlatıyor.

Sindirim sisteminin başladığı yer olan ağız, bütün sistemin düzgün çalışması açısından büyük önem taşıyor. Ağzımız, hak ettiği özen gösterilmediğinde ciddi rahatsızlıkların çıkış noktası oluyor. Bunlardan biri de ağız kanseri. ABD Hastalık Kontrol ve Korunma Merkezleri’nin verilerine göre, dudaklar, dudak çevresi, tüm ağız içi ve yutağa kadar olan bölgede görülen kötü huylu tümörlere her yıl 30 bin kişide rastlanıyor. Ortalama sekiz bini ise ölümle sonuçlanıyor. Ağız kanserleri erken dönemde tedavi edilmediğinde yayılarak ağrı, fonksiyon kaybı, düzeltilemeyen yüz ve ağız deformasyonu, hatta ölüme neden olabiliyor. Kadınlara oranla erkeklerde iki kat daha fazla görülen ağız kanseri, beyin gibi hayati bölgelere yakınlığından ve anatomik olarak vücudun diğer bölgelerine daha rahat yayılabildiğinden büyük tehlike taşıyor.

Nedenleri

“Yoğun alkol ve sigara kullanımı, dudak gibi ağız dışı bölgelerin uzun süre güneş ışığına maruz kalması, genetik yatkınlık, kötü ağız hijyeni ağız kanserinin en önemli tetikleyicileri arasında. Ayrıca HPV (insan papilloma virüsü) gibi bazı virüsler, uyumsuz protezlere bağlı kronik tahrişler, solaryum, besinlerdeki kanserojen maddeler ve stres de kansere neden olabiliyor. Özellikle sigara içenlerin içmeyenlere oranla kansere yakalanma riski tam sekiz kat artıyor.”

Belirtileri

“Yanak içi, dudak, dil, diş eti veya ağız içinde sebepsiz şişlikler, sert pütürlü yapılar veya sebepsiz kanamalı bölgeler görülür. Bu anormal oluşumlara beyaz, kırmızı veya farklı renkte Lekeler, iyileşmeyen yaralar eklenebilir. Açıklanamayan
hissizlikler, yüzün herhangi bir yerinde ağrı veya hassasiyet, boğaza bir şey takılması, acıma veya batma duygusu, çiğneme, yutkunma veya konuşmada güçlük, kronik boğaz ağrısı veya ani kilo kaybı da belirtiler arasında yer alıyor.”

Tedavisi

“Ağız kanserine karşı cerrahi, kemoterapi, radyoterapi gibi tedavilerin yanı sıra son dönemde fotodinamik terapi ve hedefe yönelik moleküler terapi de kullanılıyor. Ancak yaygın olarak başvurulan geleneksel tedavilerde, sağlıklı dokunun
belli bir oranda kaybı veya ağır yan etkiler süreci korkutucu kılabiliyor. Belirtilerin başlangıç safhasında tedavi daha hafif olduğundan, basit ve ağrısız bir yöntem olan mavi ışık teknolojisi gibi erken teşhis araçları önem kazanıyor.”

Önlemler

“Düzenli olarak diş hekimine gitmek, sigara ve tüm tütün ürünlerinden uzak durmak, aşırı alkol tüketmemek ve dengeli beslenmek en basit ve etkili koruyucu önlemlerdir. Ağır ve pahalı bir süreç olan kanser tedavisinin gerektiği durumlardaysa; tedavi öncesi ağız bakımı yapılmalı, enfeksiyon kaynakları kaldırılmalı, tedavi sırasında ağız hijyeni maksimum düzeyde tutulmalı. Tedavi sonrası kontrollere devam edilmeli ve ağız bakımı alışkanlık haline getirilmeli.”

 

SAĞLIK

Ödem atıcı çay tarifi

Umut Doğan Yıldız

-

Az su içiyor ve su içme alışkanlığı kazanamıyorsanız, bunun nedeni az ve sık su içmeyi denemiyor olmanızdan kaynaklanıyor olabilir.

Su içmeyi alışkanlık edinmek için düzenli bir şekilde, su içmeyi gün içine yayın. Günde en az dört küçük pet şişe (500 ml) su içmeye başlayın. Sürahi içerisine, limon ve sevdiğiniz meyveleri ekleyerek biraz tatlandırıp, renklendirmenizde bir sakınca yoktur. Ancak siz fazla abartmayın.

Yapılan araştırmalar, gün içinde dişini fırçalıp,sade naneli sakız çiğneyenlerin daha çok su içme ihtiyacı duyduğunu ortaya koydu. Bu taktikleri deneyerek, su içme ihtiyacı hissedebilirsiniz.

Bitki çayları da vücuttan toksin atımı ve iştah kontrolünde size destek olur. Her gün aynı çayı içmek yerine, elinizin altında farklı bitki çayları bulundurmayı deneyin. Yeşil çay, beyaz çay, mate, rooibos, oolong gibi çaylar metabolizmanızı hızlandırırken; rezene, ıhlamur, melisa ve papatya gibi çaylar sindiriminizi kolaylaştırır. Bunun yanı sıra ödem attıran çay tarifi de veriyoruz. Deneyin ve farkı gör.

Ödem atıcı çay tarifi

1 litre suya 1 yeşil elmayı doğrayın; 2 çubuk tarçın, 3 adet karanfil ve 2 adet kakule ekleyip 5 dakika kaynatın. Ateşi kapatıp içerisine 1 tatlı kaşığı beyaz çay, bir tutam ıhlamur, 20 adet kiraz sapı, bir avuç içi mısır püskülü ilave edin. 4 dakika demlenmesini bekleyin. Süzdükten sonra gün boyu sıcak veya soğuk olarak içebilirsiniz.

Devamı

SAĞLIK

Anksiyete tedavisi: Pilates

Umut Doğan Yıldız

-

Pilates yaparak kaygılarınızla başa çıkabilirsiniz. İşte pilatesin anksiyeteye iyi gelen etkisi.

Anksiyete çağımızın sık rastlanan rahatsızlıklarından. Bir dönem kendisi de anksiyete ile mücadele eden Pilates Eğitmeni Hollie Grant, pilatesin bunun için çok iyi bir tedavi yöntemi olduğunu söylüyor.

Konuyla ilgili fikirlerini dile getiren Pilates Eğitmeni Hollie Grant; “20’li yaşlarımdayken kafamdaki karmaşayı asla yoluna sokamıyordum. Dikkatimi toplamamı sağlayacak bir spor arayışındaydım. Pilates bu açıdan yardımcı oldu. Çünkü egzersiz esnasında konsantre olmak zorundasınız. Nefesinize, çalıştırdığınız kaslara, aktif olmayan kaslara ve hareketler esnasında duruşunuzda yapmanız gereken değişikliklere odaklanmanız gerekiyor.” diyor.

Psikoloji düzelten spor: pilates

Pilates yoğun bir dikkat gerektirdiği için göndermeyi unuttuğunuz e-posta veya nasıl ödeyeceğinizi kara kara düşündüğünüz faturalar o esnada aklınıza gelmiyor. Egzersiz yaparken kurmanız gereken beden ve zihin bağı anksiyeteyi azaltıyor. Hâliyle sağlığınıza daha iyi odaklanıyorsunuz.

Devamı

SAĞLIK

Uykunun yağ yakımına etkisi

Umut Doğan Yıldız

-

Eski ve yeni kurallar dosyamızın bugünkü konusu uyku. Yapılan araştırmalar yeterli uykunun yağ yakımına yardımcı olduğunu söylüyor.

GEÇ SAATE KADAR YATIN

“Erken kalkan yol alır” zihniyeti, ilerlemeniz söz konusu olduğunda erteleme tuşuna basıyor olabilir. Şimdi, bu konuyu masaya yatıralım.

ESKİ KURAL

Siz yataktan çıkana kadar, The Rock kas kazanma çabalarını Instagram’a yüklemiş oluyor. Büyü, şafaktan önceki süreçte gerçekleşiyor, biliyorsunuz.

YENİ KURAL

Uyku üzerinde çalışan bilim adamı Matthew Walker’ın söylediklerini aktaracak olursak;

Doğa Ana’nın “sekiz saat uyku” kavramını bize kazandırması 3,6 milyon yılını aldı ve bizim bunu tersine çevirmemiz yalnızca onlarca yıl sürdü. Şimdilerde, ortalama bir kişi yalnızca yaklaşık yedi saatini uyuyarak geçiriyor ve bu sizin sadece yorgun olmanıza neden olmuyor, aynı zamanda vücut yağ oranınızda görünür farka yol açıyor. “Uyku, yağ kaybının adı duyulmamış kahramanıdır,” diyor Londra’daki antrenman salonu Workshop Gymnasium’un performans koçu Artur Zolkiewicz. “Daha az uyuyan kişilerin kortizol seviyelerinde artış görünüyor, bu da kas kaybına ve iştah düzenlemesinde hayati bir faktör olan insülin hassasiyetinde düşüşe neden olur.” Chicago Üniversitesi’nin yaptığı bir çalışmada, katılan erkekler 5,5 saatin ardından uyandıklarında, 8,5 saat uyudukları zamana kıyasla diyetleri fark etmeksizin yarı miktarda yağ kaybetti. Aynı zamanda, sekiz saatten az uyuyan atletlerin antrenman sırasında yaralanma ihtimali yüzde 70 daha fazladır. Az uyuyan, fazla esneyen bir erkek için, spor salonunda çalışmak başından savması gereken keyifsiz bir misyona dönüşüyor.
Sürekli olarak yedi saatten az uyuyorsanız, öğle yemeğinde veya işten sonra 30 dakikalık bir antrenman, şafak sökmeden zombi gibi yaptığınız bir saatlik hareketlerden iyidir. Uykuyu yeni durağan kardiyonuz sayın.

Devamı

Popüler