SOĞUK ALGINLIĞINI YENMEK İÇİN NE KADAR C VİTAMİNİNE İHTİYACINIZ VAR?


Farkı hissetmek için ne kadar C vitaminine ihtiyacınız olduğunu öğrenin.

C vitamininin soğuk algınlığına iyi geldiğini, en azından hastalık süresini kısalttığını hepimiz duymuşuzdur. Peki bu duyduklarımız şehir efsanesinden mi ibaret?

Şimdilerde, bilim bu iddialarla mücadele ediyor ve şu sonuca varıyor: Soğuk algınlığı tedavisinde C vitamini gerçekten de etkili oluyor. Fakat doğru miktarlarda alındığı taktirde…

 

Finlandiya’da gerçekleştirilen araştırmada, daha önceki çalışmaların incelenmesinin ardından, günlük 8 gram C vitamini alımının soğuk algınlığı süresini %19 oranında kısalttığı sonucuna varıldı. Günlük 4 gram C vitamini takviyesi alanlarda ise bu oran yarı yarıya azalıyordu.

Her ne kadar bu çalışmada C vitamininin soğuk algınlığı süresini kısaltmadaki etkileri önemli bulunsa da, daha önceki çalışmalarda böyle bir ilişkiye rastlanmamıştı. Muhtemel neden şu olabilir: Bu çalışmalarda mercek altına alınan insanlar düşük miktarlarda C vitamini takviyesi alıyorlardı.

Doz yüksek miktarlara ulaştığında ise C vitamini faydalarını daha çok göstermeye başlıyor. Bunun nedeni ise, çalışmada C vitamininin antioksidan olduğu ve bağışıklık sistemini güçlendirdiği şeklinde not edilmiş. C vitamininin virüs replikasyonunun azaltılması konusunda faydalı olduğu bildiriliyor.

Peki buradan yola çıkarak, soğuk algınlığına yakalandığınızda mega dozlarda C vitamini almanız gerektiği sonucuna mı varmalısınız? Böyle bir tavsiyenin verilebilmesi için henüz yeterli kanıtın olmadığını söyleyebiliriz.

Örneğin, Amerikan Ulusal Sağlık Enstitüsü tarafından, günlük tavsiye edilen C vitamini alımının üzerine 2 gram çıkılmasının sağlık üzerinde negatif etkiler yaratabileceği belirtiliyor. Yüksek seviyelerde C vitamini alımı ishal, karın ağrısı ve mide bulantısına yol açabilir.

Şunu da aklınızda tutmanızda fayda var: Düzenli olarak C vitamini almak, soğuk algınlığı durumunda hastalığın süresini kısaltabilir; fakat hastalığın önlemesinde etkili olamayabilir. Vitaminin koruyucu etkileri, sadece aşırı aktif olan insanlarda işe yarıyor. Aşırı aktif derken, maraton koşucularını ya da özel kuvvet askerlerini kastediyoruz. 

Öyleyse bir kez daha altını çizelim: Düzenli olarak C vitamini almak, sıradan insanlar için soğuk algınlığını önleyici bir etki sağlamıyor.

Eğer soğuk algınlığına yakalandıysanız ve C vitaminine şans vermek istiyorsanız, yapmanız gereken en iyi şey doktorunuza danışmak ve kısa süreliğine yüksek dozda C vitamini takviyesi almanızın işe yarayıp yaramayacağını sormak. 

 

 

 

 

 

 

 

 

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

Bunları Unutma!