logo facebook twitter intsg gp pint2 izlesene

METABOLİZMA NASIL HIZLANDIRILIR?

Metabolizma hızlandırmak için yapmanız gerekenler.

Metabolizma nasıl hızlandırılır sorusunu cevaplamadan önce daha temel bir soruyla başlayalım isterseniz; metabolizma nedir? Basitçe söylersek, sizi hayatta tutan, yedi gün 24 saat vücudunuzda faaliyet gösteren tüm kimyasal reaksiyonların ortak adıdır. Metabolizmanızı, kalori koruyan bir bodyguard gibi düşünebilirsiniz. Yağları gece kulübünden (yani vücudunuzdan) kovan bir numaralı adamınızdır.

Siz farkında olsanız da olmasanız da vücudunuzda yağlarla kaslar arasında sürekli bir savaş vardır. Bu savaşta hangi tarafta yer alacağınız çok belli. Kaslarınız enerji sağlamak için yağlarınızı yakar. Bu yüzden hımbıllıktan kurtulmak ve sıkı bir vücuda kavuşmak için kas yapmanız ve kaslarınızı da korumanız gerekir. Çünkü kaslar metabolizmayı hızlandırma konusunda ustadır. Gece gündüz kalori yakmanızı sağlar. Ayrıca testosteron seviyenizi yükseltir, yaşlanmayı önler, libidonuzu artırır. Kalp hastalıkları, sırt ağrısı, eklem ağrısı ve depresyonla savaşır. Kasla yağın savaşında kasın tarafında yer alır ve zafer kazanırsanız, bel çevrenizin incelmesi dışında birçok kazancınız olur. Şimdi metabolizmayı hızlandıran ipuçlarına göz atalım.

Gerçek 1; Spor salonunda kalori yakmak tam bir zaman kaybıdır

Kalori yakmak harikadır, bu doğru. Fakat spor salonunda egzersiz aletlerinin üzerindeki göstergelerde yazan kalori değerleri o kadar da gerçekçi değildir. Kalori yakmak için üç seçeneğiniz var. Bunları anlarsanız işiniz spor salonuna kalmaz.
“O zaman neden sadece egzersiz yaparak kilo veremiyorum?” diyor olabilirsiniz. Etrafınıza bir bakın. Spor salonu kilolu insanlarla dolu. Yani yanıt basit. Egzersiz ve hareket yağ yakımının sadece yüzde 15 ile 30’luk küçük bir kısmına denk geliyor. Bir başka deyişle kalori harcamanızı sağlayan yüzde 85’lik kısım kesinlikle vücudunuzla yaptığınız hareketlerle ilgili değil. Yalnız bu, ‘spor salonu önemli değildir’ anlamına gelmemeli. Sadece spor salonunda yaptığınız egzersizleri işe yarar hale getirmeyi öğrenmeniz gerekiyor. Egzersiz, müttefikiniz olan kasların en büyük silahı. Baş düşman yağlar üzerinde zafere ulaşmanızın da en önemli aracı.

Gerçek 2; Ne kadar şişmanlarsanız bir o kadar daha şişmanlarsınız

Bazal metabolizma (dinlenme anındaki metabolizma) her gün yaktığınız kalorilerin büyük kısmından sorumlu. Birçok faktöre bağımlı olarak gelişir. Yaşınız, cinsiyetiniz, boyunuz, hatta genleriniz ve vücudunuzun yağ oranı bile bazal metabolizma üzerinde etkili olur. Mesele şu ki vücudunuzdaki yağ birikimi kalori tüketimini yavaşlatıyor. Çünkü metabolik anlamda yağ hücreleri tembeldir. Neredeyse kalori tüketimine hiçbir katkıları olmaz. Vücudunuzdaki 500 gramlık yağı beslemek için gün boyu sadece iki kalori harcarsınız. Oysa kaslar epey aktiftir. Dinlenme halinde bile 500 gram kas hücresi yağlardan üç kat fazla kalori yakar. Ne kadar kalori yakarsanız, o kadar yağ kaybedersiniz. Bu yüzden yağlar kaslardan nefret eder çünkü kas oturduğu yerden yağ yakar. Yani kasların asli görevi metabolizmayı da hızlandırmaktır.

Yağ ayrıca adiponektin adlı önemli bir hormonu da baltalar. Adiponektin, metabolizmayı düzenleyen faydalı bir maddedir. Eğer iç yağ oranınız artmışsa vücudunuz daha az adiponektin salgılamaya başlayarak metabolizmanızı yavaşlatır. Yani gerçek anlamda yağ yağı çeker. ABD’deki Journal Of Applied Physiology bülteninde yayımlanan bir bilimsel araştırmaya göre iç yağdan dışarı çıkan diğer salgılar da kaslar için en az adiponektin kadar zararlı. Bu salgılar kasları zayıflatarak yağları adeta bir virüs gibi artırıyor.

Çözüm ise basit: Daha büyük kaslara kavuşmak. Böylece kas oranınız arttıkça metabolizma hızı da artmış olur. Kas hacminin çoğalması da kalp damar hastalıkları ve diyabet riskinizi de azaltıyor. Tam tersi bir durum ise sağlığınız için oldukça riskli. ABD’deki Circulation adlı bilimsel bültende yayımlanan araştırmaya göre kas oranının azalması sadece tip 2 diyabete neden olan insülin direncini artırmakla kalmıyor. Kandaki yağ oranını yükseltiyor ve iç organların yağlanmasını da hızlandırıyor.

Gerçek 3; Ağırlık çalışması yağların en büyük düşmanıdır

Kasların kalori yaktığını öğrendiniz, o zaman düz bir mantıkla daha çok kasın daha fazla kalori yaktığını da tahmin edebilirsiniz. Bu yüzden antrenmanlarla kaslarınızı geliştirmeniz metabolizma hızlandırmak konusunda büyük öneme sahiptir. Araştırmalara göre tek bir ağırlık çalışması bile kalori yakımını 39 saat boyunca maksimuma çekiyor. Ayrıca egzersiz yaptığınız anlarda yaktığınız kaloriler de yanınıza kâr kalıyor.

Kas yapmanın uzun vadede kalori tüketimine etkisi sadece kilo vermekten de öte. Kas yapmak doğrudan yağları hedef alıyor. Connecticut Üniversitesi’nden egzersiz ve diyet araştırmacısı Dr. Jeff Volek’in çalışmasına göre aynı düşük kalorili diyeti uygulayan denekler arasından daha kaslı olanlar, daha az kaslı olanlara nazaran yüzde 40 daha fazla kilo verdi. Ağırlık antrenmanı yapanlar da aerobik antrenmanı yapanlara göre daha hızlı kilo kaybetti.

Ağırlık antrenmanlarının bir numaralı yağ yakma sistemi olduğuna dair bir başka delil daha var: Kaslarınız çoğaldıkça vücudunuza aldığınız besinler daha iyi kullanılıyor ve yağa dönüştürülüp depolanmıyor. Kaslar, enerjiyi yani kalorileri glikojen şeklinde depoluyor. Egzersiz yaptığınızda bu glikojen yakıt olarak kullanılıyor. Egzersizden sonra yağ depolama hormonlarınız, yediğiniz karbonhidratları glikojene dönüştürüp kaslarda boşalan yerlere doldurmaya çalışıyor. Eğer egzersiz yapmamış olsaydınız, bunların hepsi yağa dönüştürülüp karın bölgenizde depolanacaktı.

Diğer Yayınlar

You must be logged in to post a comment Login